
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
במקרה שאדם שולח מישהו לקנות אוכל בזיכוי, ואותו אדם שילם למוכר בכסף שמישהו אחר נתן לו שיקנה לו משהו. מי צריך לשלם את ההפרש שהשתמשו בכסף ולא בזיכוי? האם מי ששילם או בעל הזיכוי?
-
יש מעבר בחצר של בניין מגורים שמקצר את הדרך, כמה מדיירי הבנין מתנגדים שיעברו אנשים, האם מותר לעבור שם?
אף שיש מתירים לעבור במצב זה, כאשר בדרך כלל לא נגרם כל נזק ממעבר זה (בשונה מחדר מדרגות שיש הוצאות תאורה וניקיון) בכל אופן כאשר חלק מהדיירים מתנגדים מפורשות למעבר ראוי שלא לעבור.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
619 צפיות -
הבאתי לחבר לשמור על סכום כסף קטן, כשביקשתי ממנו את הכסף הוא סיפר שהניח את חליפתו עם הכסף ברחוב במהלך ריקודי שמחת בית השואבה ובסיום הלילה כשחזר לקחת את חליפתו הכסף נגנב משם, האם אני יכול לתבוע ממנו את כספי?
לפי דבריך חייב לשלם, כיוון שכשהניח את החליפה בצורה כזו זה נחשב לפשיעה, אך אם יש חילוקי דעות ביניכם יש לפנות יחד לרב שישמע את שני הצדדים.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
353 צפיות -
מה הדין אם כשהתיישבתי על המושב בבית כנסת והציצית של מישהו נכנסה בפנים מתחת למושב כמו שקורה הרבה, וכשהוא קם הציצית נקרעה, האם אני צריך לשלם לו?
מעיקר הדין לא צריך לשלם. אם יש ביניכם ויכוח יש לגשת לרב שישמע את שני הצדדים.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
405 צפיות -
בית הספר שבו אני עובדת הלווה לי מקרן שקופיות לבת מצווה של ביתי, האם מותר לי להשתמש במקרן לבת מצווה של חברה ללא בקשת רשות מההנהלה?
-
אדם שלח את חברו לקנות לו פיצה, כשהגיע לחנות המוכר נתן לו פיצה בחינם, למי שייך הכסף?
-
מי שנפגע רכבו בתאונה והנהג הפוגע מסרב לתת את פרטיו, האם מותר לפעול בהליכים משפטיים כנגדו?
נאמר: "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" ודרשו חכמים, "לפניהם ולא לפני עובדי כוכבים". מכאן האיסור ללכת להתדיין בפני ערכאות של גויים, ובכללן בתי המשפט האזרחיים שאינם דנים על פי דיני התורה. לדעת הרבה פוסקים איסור זה הינו מן התורה. ומשום מכך על כל טענה ותביעה ממונית שבין אדם לחברו יש לבוא לדון עליה בדין תורה בפני בית הדין. במידה וידוע בבירור שהנתבע לא יתייצב בפני בית הדין, יש שכתבו שהתובע יפנה תחלה לבית דין לפני ההליכה לבית המשפט וייטול מהם את הרשות לכך. אולם יש פוסקים שהקילו בכך, אלא שראוי לכל הפחות להתייעץ על כך תחילה עם דיין מומחה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
318 צפיות -
האם אדם שהתחייב בדיבור לבצע עסקת נדל"ן מסוימת, יש לה תוקף על פי תורה, והאם אפשר לתבוע אותו לדין תורה במידה והוא חזר בו מההסכם בעל פה?
ע״פ שו״ע צריך לעשות קנין כדי להתחייב בקניה או מכירה של חפץ וכדומה. אמירה בלבד לא מחייבת, ויכול לחזור בו. מכל מקום חכמים אמרו שראוי שאדם יעמוד בדיבורו ואין רוח חכמים נוחה ממי שלא עומד בדיבורו, אבל לא ניתן לתבוע אדם בבית הדין על זה. קנין נעשה ע"י הסכם חתום, ששני הצדדים חותמים על ההסכם. (יש עוד אפשרות של קנין סודר בפני עדים: שהקונה קונה חפץ כל שהוא כגון עט, מהמוכר. ע״י קניית החפץ בהגבהה הוא אומר שהוא מתחייב גם לקנות את הדירה).
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
251 צפיות -
לפני כחודש וחצי רכשנו ספרים. המוכר לא אמר לנו עדיין מה המחיר שצריך לשלם למרות שהזכרנו לו על העניין כמה פעמים. האם עלי להמשיך להזכיר ולקחת את העניין תחת אחריותי?
-
האם מותר ע"פ הלכה להגיש תביעות בבית משפט אזרחי?
יש איסור ללכת לערכאות (בית משפט אזרחי) כיון שדנים שם דינים שלא לפי תורה ולעיתים מוציאים ממון שלא כדין. באם אין ברירה או שאחד הצדדים אינו רוצה לדון בבית דין, יש לפנות לבית דין כדי לקבל היתר לדון בבית המשפט.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
670 צפיות -
יש לנו עוזרת בית, נפל מידה חפץ יקר שהייתה באמצע לנקותו, האם היא חייבת בתשלום?
כן. אדם מועד לעולם ולכן חייבת בתשלום, אבל הגמרא מביאה סיפור שרבה בר חנן השכיר סבלים להעביר לו חבית, ובדרך החבית נשברה, והוא חייב את הסבלים לשלם לו דמי החבית, ורב פסק שעל רבה בר חנן לוותר לסבלים על דמי החבית - לפנים משורת הדין, בגלל שנאמר בפסוק "למען תלך בדרך טובים". הפוסקים דנו בנוגע לטעם של רב, למה ביקש ממנו שיעשה לפנים משורת הדין. יש שאמרו שזהו בגלל שמדובר באישיות מכובדת תלמיד חכם גדול כמו רבה בר חנן, אבל אדם פשוט לא צריך לוותר. ויש שאמרו שבגלל שהסבלים היו עניים לכן ראוי לוותר, וזה שייך לכל בן אדם. לסיכום, אם העוזרת היא ענייה יש מקום להדר ולוותר על הכסף.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
384 צפיות -
אדם שנסע ברכב ועבר על שלולית מים גדולה והתיז מים על עוברי דרכים וגרם נזק, מה דינו?
יש בזה מחלוקת הפוסקים. לפי דעה א' [הרב זילברשטיין] הנהג פטור אם הוא נסע במהירות המותרת על פי החוק, כי לשניהם רשות ללכת, לכן על הניזק להרחיק עצמו מן הנזק ואם הנהג נסע במהירות יותר מהמותר בחוק ואז ניתז מים, כיון שאין לנהג רשות לנהוג ככה, לכן הנהג חייב לשלם על ההיזק ונקיון של הבגדים. יש דעה נוספת, שבכל פעם הנהג חייב לשלם - גם כשנסע במהירות המותרת.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
745 צפיות -
אני שותף אם חברי בשדה, הוא רוצה להקנות לי חפץ, האם "השדה המשותפת" יכולה לקנות בתורת "חצרו של אדם קונה לו"?
לא, כיוון שצריך שהחפץ יצא מרשותו, וכשמונח עדיין ברשותו אינך יכול לקנות. ולכן שיניח באחד מהכלים השייכים לך.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
119 צפיות -
הקופאית בסופר טעתה ולא העבירה את אחד המוצרים כך שלא נכנס לחשבון, האם אני צריך לחזור ולשלם עליו?
-
האם אפשר לתבוע לבית המשפט אנשים ששולחים לי סמסים לטלפון בלי שאני בקשתי?
-
בחור ישיבה הניח בלילה את משקפיו תחת מיטתו, בבוקר הגיע חבירו להקיצו ובטעות דרך על המשקפיים, האם הוא חייב לשלם על הנזק שנגרם?
אדם מועד לעולם בין ער בין ישן ואפילו כשמדובר באונס, מלבד אונסים מיוחדים כגון מי שהניח את משקפיו במקום שאנשים הולכים שם. דהנה בשו''ע נפסק, כי המניח את חפציו במקום שדרך להניח בהם חפצים אלו - הנתקל בהם בשוגג והזיקם חייב בתשלומי הנזק, ואילו המניחן ברשות הרבים במקום שלא היה לו להניח חפצים אלו המזיקם פטור - כי הוא אנוס 'שאין דרך בני אדם להתבונן בדרכים', והצ''צ על הש''ס ביאר שאף כאשר הניח ברשות, באם לא היה הנתקל אמור לדעת כי יש שם חפץ הרי הוא אנוס ופטור. א''כ בנדון, אף שהיה לבעל המשקפים רשות להניחם שם, אעפ''כ לא היה לו למעיר לדעת שהם שם, ולכן הרי זה אונס גמור ופטור מלשלם.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
627 צפיות -
שכיר שהתחייב לבצע עבודה, האם יכול לחזור בו?
ליציאת מצרים קיימת משמעות הלכתית אף בדיני ממונות. כפי שנאמר: "לי בני ישראל עבדים .. אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים" ודרשו חז"ל: "ולא עבדים לעבדים". ולכן קבעו חז"ל שעובד יהודי רשאי להתפטר מעבודתו, "אפילו בחצי היום" ומעסיקו אינו יכול לחייבו להשלימה. אלא שבמלאכה המוגדרת כדבר האבד, כגון נגן לחתונה, שחייב המעסיק למצוא נגן אחר במקומו, בכדי לא לגרוע מהשמחה, רשאי לגלגל על העובד את עלות העסקתו של אחר שיעשה את העבודה במקומו, אולם אחריותו של העובד המתפטר מוגבלת עד כדי גובה שכרו. ואם העבודה היא בקבלנות באמצעות קניין או חוזה מחויב הפועל לעבודתו. וכשאין הסכמה בין הצדדים יש לפנות לבי"ד מוסמך.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
463 צפיות -
בתניא אגה"ק כ"ה כותב אדה"ז "על הניזק כבר נגזר מן השמיים והרבה שלוחים למקום" שיש לדעת שכל דבר רע שקורה לאדם זה מהשמים. שאלתי היא האם למעשה לוותר על כל מה שעושים כנגדי אע"פ שמגיע לי פיצויים? או הכוונה רק על נטיית הלב אך למעשה יש מקום כן לתבוע פיצויים וכדומה?
כמו בכל חלק בחיים כך גם בענייני ממונות מה שקובע זה התורה, לכן בכל שאלה ממונית יש לברר אצל רב פוסק דינים האם ע''פ התורה צריך לתבוע וכו' ואם ע''פ התורה צריך לתבוע אז זה רצון ה'.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
392 צפיות -
אם המכשיר של תיקוף הרב קו לא עבד, האם צריך להשלים ולשלם פעם אחרת?
כיום מצוי מספר מכשירים שניתן לשלם. אך אם אין עוד מכשירים הפועלים ואין אפשרות לשלם כעת עקב תקלה במכשיר - ההוראה של משרד התחבורה היא שכאשר יש תקלה במכשיר התיקוף, הנוסעים פטורים מתשלום. לכן נחשב הדבר שהחברה התייאשה מלכתחילה מתשלום זה, ואין צורך לשלמו.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
640 צפיות -
פרסמתי שאני מוכר מקרר ב1300 ש"ח, בהמשך החלטתי להוריד את המחיר ל1000 ש"ח, מישהו שלא ידע שהמחיר ירד, כתב לי שהוא רוצה לקנות את המקרר, האם אני חייב להגיד לו שהמחיר ירד?
מן הדין לא חייב לומר לו שירד המחיר ויכול לקחת ממנו 1300 ש"ח, אבל ירא שמים לא יקח יותר מהסכום שהחליט למכור אף שהקונה לא יודע מכך.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
638 צפיות -
יש לנו בית הארחה ובחוזה כתוב שאין לנו אחריות על דברים שנשכחים לאחר 72 שעות. בפועל יש לנו מלאי גדל מאוד של חפצים שנשכחו מה אנחנו אמורים לעשות עם זה?
-
מי שסיכם לקנות דבר ממישהו ובסוף התברר לו שהוא לא צריך את זה, צריך לחשוש למי שפרע?
תלוי במידת המחויבות שהביע. אם כבר סיכם בפועל, והמוכר סמך על כך, ידאג לפייסו.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
180 צפיות -
האם כשמשלמים לבעל דירה את תשלום השכירות באיחור של כמה ימים זה נקרא הלנת שכר?
אין עוברים בזה על איסור בל תלין, אבל בוודאי שצריך לעמוד בדיבור ובהתחייבות ולשמור את מוצא פיו, וזוהי חובה גמורה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
476 צפיות -
הרסתי בשוגג מחשב למישהו, האם אני צריך לשלם לו מחיר מלא?
באם נהרס לגמרי צריך לשלם לו את הסכום שהיה שווה המחשב ההרוס לפני שנהרס, באם עדיין שווה צריך לשלם את ההפרש בין מה שהיה שווה למה ששווה כעת.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
402 צפיות -
האם מותר על פי ההלכה להיות עורך דין בבתי משפט?
בכללות מותר להיות עורך דין בבית משפט רק במקרים של הגנה על יהודי שכבר נתבע בבית משפט וצריך לעזור לו או במקרה שאדם קיבל היתר מבית דין ללכת לתבוע בבית משפט, אך בשאר המקרים זה לא כל כך חלק, לכן לכתחילה לא מומלץ להכנס לנושא זה, ובמידת הצורך יש לפנות עם הפרטים לרב באופן ישיר.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
538 צפיות -
עשיתי בדיקת עיניים באופטיקה והזמנתי משקפיים בסכום יקר, אך לא שילמתי כלום אלא סיכמנו שבעלי יכנס לשלם, בינתיים מצאתי במקום אחר את המשקפיים האלו במבצע בעשירית מהסכום, האם ניתן לבטל את ההזמנה?
ראוי לאדם לעמוד בדיבורו. בפרט כשכבר ביצעו את הבדיקה. אולם, אם בעל האופטיקה יסכים לוותר ולבטל את העיסקה ורק לשלם עבור הבדיקה, זה בהחלט מותר.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
516 צפיות -
האם על פי ההלכה יש חובה לשלם תשלומי וועד בית בבניין מגורים?
-
האם מותר לקחת בכוח כסף מאדם שעשה לך נזק ולא מוכן לשלם?
-
אדם ששבר משקפיים באונס ובלי כוונה לחבירו, צריך לשלם על כך?
אדם מועד לעולם בין ער בין ישן ואפילו באונסים, מלבד אונסים מיוחדים כגון מי שהניח את משקפיו במקום שאנשים הולכים שם.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
578 צפיות -
יש לי בבית קופת צדקה של מוסד מסוים, האם מותר לי להשתמש בקופה הזו כדי לתרום את מה שמצטבר בה עבור מוסד אחר?
קופת המוסד קונה את המעות למוסד, מדין כליו של אדם קונות לו, וכמו קנין חצר. הקופה אינה ניתנת במתנה למחזיקי הקופה, אלא המוסד מביאה לבתי האנשים (והיא נשארת שייכת למוסד) וניתנת למטרה שיכניסו שם מעות ושהם ישארו בקופה זו עד שיגיעו ליד מנהל או גזבר המוסד. ולכן אין ללוות מקופות כאלו ואין להוציא כסף מתוכם למוסד אחר. זו מסקנת הפוסקים. ואדה"ז כתב דברים חריפים על האיסור לממונים על קופת כולל חב"ד ארה"ק שיש בידם מעות הקופה שלא ללוות ממנה אפילו פרוטה אחת וכו'.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
328 צפיות -
נסדק החלון בבית שכור, האם חובת התיקון על השוכר או על המשכיר?
בדרך כלל חובת תיקון החלון היא על השוכר, כמו כל נזק בדירה שאינו כתוצאה מבלאי סביר.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
597 צפיות -
בעל עסק גבה ממני סכום כסף גבוה שלא כדין, ואחרי זמן ארוך והרבה עגמת נפש החזיר לי אותו, וכפיצוי נתן לי בנוסף שובר זיכוי בעסק שלו, האם יש כאן חשש ריבית?
-
ילד שהזיק בלי כוונה משחק של ילד אחר, האם חייב לשלם או להשתתף בנזק?
מעיקר הדין אינו חייב, ואין להכריח אותו לשלם. אמנם - הן מצד חינוך, והן מצד טובה לנפש, כדי שיגיעו להסכמה ויפצה אותו על הנזק לפחות חלקית.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
635 צפיות -
האם פנצ'ר בגלגל נחשב כנזק מחמת השימוש (מתה מחמת מלאכה) או כאונס, לעניין שואל?
אם השתמשת ברכב באופן נכון ללא חריגות כלשהם (באופן הנהיגה, העמסה, וכדומה), יש בהחלט מקום לומר שנחשב למתה מחמת מלאכה, אמנם מצד "דרך ארץ" ראוי לפייסו, ובמקרה שאין הסכמה עליכם לפנות לרב.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
329 צפיות -
במקרה שחבר הלוה לי סכום כסף, ואיננו זוכרים בדיוק בכמה מדובר אלא רק בערך, הבנתי שיש בזה חשש ריבית. מה עושים?
ב׳ הצדדים עושים פשרה על הסכום שמחזירים בפועל. והלווה אומר למלווה שאם זה היה פחות מהסכום הוא מבקש שימחול לו ואם הוא מחזיר יותר, העודף יהיה בתורת מתנה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
333 צפיות -
שמו נייר כסף על מנורה בבית שכור והיא נשרפה וכן נגרם נזק לבית המנורה, על מי לשלם את הנזק?
-
אדם ששאל חפץ מחברו והחפץ נשבר תוך כדי שימוש סביר, האם צריך לשלם על החפץ?
כאשר חפץ שהושאל נשבר תוך כדי השימוש הרגיל בחפץ זה, הרי זה נחשב כמתה מחמת מלאכה ופטור מלשלם. כמובן שאם יש ביניהם ויכוח מה בדיוק קרה, שיפנו יחד לרב.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
349 צפיות -
כאשר אדם החזיר לי הלוואה והוסיף לי ריבית, האם אני חייב להחזיר לו או שרק אסור לקבל אבל אם כבר קיבל לא מחזיר?
-
האם ניתן לשחק בסביבונים על מטבעות כסף, או שזה נחשב להימורים?
-
אחד שלווה מחברו רכב ובדרך התפוצץ צינור ברכב (בלאי של הרכב שלא באשמתו) צריך לשלם על הגרר או התיקון?
-
התארחתי בצימר לפני כמה חודשים, נתתי להם את מספר האשראי עבור התשלום, ועדיין לא גבו את התשלום, האם אני חייב לדאוג לשלם?
אם זה צימר של יהודים, צריך להזכיר להם שעדיין לא גבו את התשלום.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
508 צפיות -
בשבת התארחנו אצל משפחה ואחד הילדים שלי שיחק בגינה ושבר שם שולחן מזכוכית, מה הדין?
מצד ההלכה ילד שהזיק אינו חייב לשלם, ובפרט שהיו שם ברשות, אפשר באם רוצים לנהוג לפנים משורת הדין להשתתף בנזק.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
453 צפיות -
קניתי בחנות של גוי והמוכר טעה ושילמתי פחות, האם צריך להחזיר?
אין צורך, כלשון אדמו"ר הזקן: "אפילו קנה חפץ מנכרי אסור להטעותו בחשבון בנתינת מעות בעד החפץ כמו שנאמר וחשב עם קונהו שהרי אין הנכרי מקנה לו החפץ אלא בעד סכום הדמים שפסק לו והמטעהו בחשבון המעות הרי זה כגונב החפץ ולא כמפקיע חובו. ואפילו גניבת דעת שאין בה חסרון מעות אסורה במקח וממכר כמ"ש בהלכות אונאה. ומכל מקום אם הנכרי טעה מעצמו מותר אם לא יהיה חילול השם בדבר מפני שלא יוודע לו. ונכון שיאמר לו הישראל ראה שעל חשבונך אני סומך".
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
415 צפיות -
האם מותר לפרסם מודעה פיקטיבית באינטרנט בשביל למשוך לקוח, לומר לו שהמוצר כבר לא קיים ולהציע לו משהו אחר כמובן בהסכמתו?
-
האם מותר להחזיר לחנות (בתוך 14 יום שהם מקבלים חזרה בגד שלא נעשה בו שימוש), ג'קט עם צמר שעבר בדיקה והתגלה בו חשש שעטנז?
-
אם נתתי מתנה למישהו - אני יכול לחזור בי?
כאשר זה כבר אצלו וברשותו לא ניתן לחזור. ואף אם עדיין לא נתת ורק אמרת שתתן, אין לך לחזור בך מדבורך.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
364 צפיות -
עד איזה גיל ההורים צריכים לשלם נזקים שילדיהם עשו, ומאיזה גיל הילד עצמו חייב לשלם על נזק שעשה?
מן הדין ההורים לא חייבים אף פעם לשלם על נזק שהילד שלהם עשה, אך נהוג שמשתדלים לשלם, מצד אנושיות, מגיל בר מצווה הנער חייב לשלם על כל נזק שהוא עושה (לפנים משורת הדין ראוי שאדם ישלם על נזק שהזיק בקטנותו).
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
1096 צפיות -
זכור לי שהיה לי לפחות 300 ש"ח בארנק בשטרות של 100. הוצאתי ממנו כסף (כנראה שטר של 200) כדי לשלם למישהו 150. רציתי לפרוט בקופה של העבודה לשתי שטרות של 50. אך לא שמתי לב האם כבר שמתי בקופה 100, מה עלי לעשות?
כיוון שבוודאי לקחת מהקופה ובוודאי התחייבות להחזיר לקופה. רק שיש לך ספק אם פרעת את חובך, לכן עליך לשלם לקופה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
184 צפיות -
האם מותר להשכיר דירה לערבי?
-
האם ניתן לשחק במשחק סביבונים על סוכריות?