דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

האם אחת הסיבות למאכלי חלב בחג השבועות קשורות לסיפור של יעל שהרגה את סיסרא ע"י שנתנה לו חלב?

ישנם טעמים רבים למנהג קדום זה, ואמנם יש שכתבו גם את סיפור יעל וסיסרא כטעם לכך, על פי מה שאמרו חז"ל שה' לא מקפח שכרו של הר תבור שרצה שתינתן עליו התורה, ושכרו היה שנאמרה עליו שירת דבורה לאחר מפלת סיסרא ע"י שהשקתהו יעל חלב. ואמרו חכמים: "נאמר בסיני (שמות כ, ב) 'אנכי ה' אלהיך' בתבור יאמר: 'אנכי' 'אנכי'" ("אנכי לה', אנכי אשירה, אזמר לה' אלקי ישראל" (שופטים ה, ג)).

מקור:

  • כ"כ בשו"ת ברכת יוסף (לאנדא) או"ח ס"כ (ח, ג). ואמרו רבותינו שמה שנאמר בשירת דבורה (שופטים ה, ג) "אנכי אנכי" הוא משום ש"לא קפח הקדוש ברוך הוא שכר תבור וכרמל שבאו למתן תורה לתת עליהם את התורה וחזרו בבשת הפנים אמר להם הקדוש ברוך הוא סוף שאני פורע לכם כפלים נאמר בסיני (שמות כ ב) אנכי ה' אלהיך בתבור יאמר אנכי אנכי נאמר בסיני (שם) אנכי ה' אלהיך בכרמל יאמר כפול (מלכים-א יח, לט) ה' הוא האלהים ה' הוא האלהים בימי אליהו" (ילקוט שמעוני ב מז. והובא בפירוש רש"י עה"פ שם). (וראה בברכת יוסף (שם) שתבור וכרמל רבו והתגאו שמתוך גדלותם ראויים שתנתן עליהם התורה, לא נתקפח שכרם, ובא הדבר ללמדנו שאע"פ שלומד שלא לשמה יש בכך מעלה "שמתוך שלא לשמה בא לשמה"). לעצם עניין אכילת מאכלי חלב בחגה"ש, הרבה טעמים נאמרו בזה (ראה כלבו סנ"ב וראה שה"ש ד, יא דב"ר ז, ג שהתורה נמשלה לדבש וחלב)
  • וראה שו"ע אדה"ז או"ח סתצ"ד סט"ז (ושם "ומנהג אבותינו תורה היא"). בין הטעמים למנהג אכילת מאכלי חלב בחג השבועות, העוסק בשבחם של ישראל - בכדי להדגיש שבני ישראל שומרים על ההפרדה שבין חלב לבשר, ולכן ניתנה התורה לבני ישראל דוקא, ולא למלאכי השרת שלא הקפידו על אכילת בשר וחלב, כפי שמצינו בתורה בנוגע למלאכים שבאו אל אברהם עליהם נאמר בראשית יח, ח."ויקח חמאה וחלב ובן בקר .. ויאכלו". אף שטענו "חמדה גנוזה . . אתה מבקש ליתנה לבשר ודם ... תנה הודך על השמים" (שבת פח, ב). וראה התוועדויות תשמ"ג ח"ג ע' 1579. בהזדמנויות שונות הביא הרבי כמה מן הטעמים על מנהג מאכלי חלב בחג השבועות. ביניהם הזכיר הרבי שהוא מפני שבנתינת התורה הצטוו ישראל על השחיטה, וכיוון שבשבת ניתנה התורה ואין שוחטים בשבת, הוכרחו לאכול מאכלי חלב (לקו"ש חל"ג ע' 231). טעם דומה הזכיר הרבי בהזדמנות אחרת, והוא משום שכשקיבלו ישראל את התורה ממילא נאסרו כל המאכלים והכלים שלהם, ולא יכלו לשחוט ולהכשיר הכלים ביום מתן תורה כיוון שהיה זה בשבת, וזכר לזה אוכלים מאכלי חלב בחג השבועות (לקו"ש חי"ח ע' 365
  • (אבל ראה לקו"ש ח"ח ע' 58 ואכ"מ)).

פעולות שאלה ותשובה

  • 1266 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • האם אפשר לאכול סעודה חלבית בליל שבועות?

    גם בסעודת הלילה יש להקפיד לאכול בשר כבכל יו"ט, דחיוב השמחה [מדאורייתא] הוא הן ביום והן בלילה.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1284 צפיות
  • מהו מנהגנו למעשה באכילת מאכלי חלב בחג השבועות?

    מנהג קדום קיים בתפוצות ישראל, לאכול בחג השבועות מאכלי חלב, והרבה טעמים נאמרו בזה. אלא שיחד עם קיום מנהג זה יש לזכור כי ישנו חיוב לאכול בשר בחג, שכן אמרו חכמים: "אין שמחה אלא בבשר", ונפסק להלכה שלמרות שעיקר מצוות שמחה היא בבשר שלמים, עדיין יש מצווה גם כיום באכילת בשר, נוסף על המנהג לאכול מאכלי חלב. ולמעשה, נהוג שאת מאכלי החלב אוכלים ביום חג השבועות לאחר הקידוש, לאחר סיום אכילת מאכלי החלב מברכים ברכה אחרונה וממתינים שעה, רוחצים את הידיים היטב על מנת להסיר את מה שנדבק בידיים ממאכלי החלב, מחליפים מפה, ואוכלים סעודת יום טוב בשרית.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף אברהם פיזם

    הרב יוסף אברהם פיזם

    ראש ישיבת ורב קהילת חב"ד קרית שמואל וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    607 צפיות
  • האם יש עניין לאכול מאכלי חלב בחנוכה?

    יש נוהגים לאכול בחנוכה מאכלי חלב וגבינה, זכר לנס שהיה לנו על ידי תבשיל של גבינה, שנעשה על ידי יהודית, בתו של יוחנן כהן גדול, שעל ידי מאכלי החלב שהביאה עמה גרמה לצימאונו ולשכרותו של מלך יון הרשע וכך למיתתו.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל לנאו

    הרב דניאל לנאו

    מורה צדק, קייב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    551 צפיות
  • האם אחת הסיבות למאכלי חלב בחג השבועות קשורות לסיפור של יעל שהרגה את סיסרא ע"י שנתנה לו חלב?

    ישנם טעמים רבים למנהג קדום זה, ואמנם יש שכתבו גם את סיפור יעל וסיסרא כטעם לכך, על פי מה שאמרו חז"ל שה' לא מקפח שכרו של הר תבור שרצה שתינתן עליו התורה, ושכרו היה שנאמרה עליו שירת דבורה לאחר מפלת סיסרא ע"י שהשקתהו יעל חלב. ואמרו חכמים: "נאמר בסיני (שמות כ, ב) 'אנכי ה' אלהיך' בתבור יאמר: 'אנכי' 'אנכי'" ("אנכי לה', אנכי אשירה, אזמר לה' אלקי ישראל" (שופטים ה, ג)).

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    1266 צפיות
צור קשר בוואטסאפ