דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

האם אחת הסיבות למאכלי חלב בחג השבועות קשורות לסיפור של יעל שהרגה את סיסרא ע"י שנתנה לו חלב?

ישנם טעמים רבים למנהג קדום זה, ואמנם יש שכתבו גם את סיפור יעל וסיסרא כטעם לכך, על פי מה שאמרו חז"ל שה' לא מקפח שכרו של הר תבור שרצה שתינתן עליו התורה, ושכרו היה שנאמרה עליו שירת דבורה לאחר מפלת סיסרא ע"י שהשקתהו יעל חלב. ואמרו חכמים: "נאמר בסיני (שמות כ, ב) 'אנכי ה' אלהיך' בתבור יאמר: 'אנכי' 'אנכי'" ("אנכי לה', אנכי אשירה, אזמר לה' אלקי ישראל" (שופטים ה, ג)).

מקור:

  • כ"כ בשו"ת ברכת יוסף (לאנדא) או"ח ס"כ (ח, ג). ואמרו רבותינו שמה שנאמר בשירת דבורה (שופטים ה, ג) "אנכי אנכי" הוא משום ש"לא קפח הקדוש ברוך הוא שכר תבור וכרמל שבאו למתן תורה לתת עליהם את התורה וחזרו בבשת הפנים אמר להם הקדוש ברוך הוא סוף שאני פורע לכם כפלים נאמר בסיני (שמות כ ב) אנכי ה' אלהיך בתבור יאמר אנכי אנכי נאמר בסיני (שם) אנכי ה' אלהיך בכרמל יאמר כפול (מלכים-א יח, לט) ה' הוא האלהים ה' הוא האלהים בימי אליהו" (ילקוט שמעוני ב מז. והובא בפירוש רש"י עה"פ שם). (וראה בברכת יוסף (שם) שתבור וכרמל רבו והתגאו שמתוך גדלותם ראויים שתנתן עליהם התורה, לא נתקפח שכרם, ובא הדבר ללמדנו שאע"פ שלומד שלא לשמה יש בכך מעלה "שמתוך שלא לשמה בא לשמה"). לעצם עניין אכילת מאכלי חלב בחגה"ש, הרבה טעמים נאמרו בזה (ראה כלבו סנ"ב וראה שה"ש ד, יא דב"ר ז, ג שהתורה נמשלה לדבש וחלב)
  • וראה שו"ע אדה"ז או"ח סתצ"ד סט"ז (ושם "ומנהג אבותינו תורה היא"). בין הטעמים למנהג אכילת מאכלי חלב בחג השבועות, העוסק בשבחם של ישראל - בכדי להדגיש שבני ישראל שומרים על ההפרדה שבין חלב לבשר, ולכן ניתנה התורה לבני ישראל דוקא, ולא למלאכי השרת שלא הקפידו על אכילת בשר וחלב, כפי שמצינו בתורה בנוגע למלאכים שבאו אל אברהם עליהם נאמר בראשית יח, ח."ויקח חמאה וחלב ובן בקר .. ויאכלו". אף שטענו "חמדה גנוזה . . אתה מבקש ליתנה לבשר ודם ... תנה הודך על השמים" (שבת פח, ב). וראה התוועדויות תשמ"ג ח"ג ע' 1579. בהזדמנויות שונות הביא הרבי כמה מן הטעמים על מנהג מאכלי חלב בחג השבועות. ביניהם הזכיר הרבי שהוא מפני שבנתינת התורה הצטוו ישראל על השחיטה, וכיוון שבשבת ניתנה התורה ואין שוחטים בשבת, הוכרחו לאכול מאכלי חלב (לקו"ש חל"ג ע' 231). טעם דומה הזכיר הרבי בהזדמנות אחרת, והוא משום שכשקיבלו ישראל את התורה ממילא נאסרו כל המאכלים והכלים שלהם, ולא יכלו לשחוט ולהכשיר הכלים ביום מתן תורה כיוון שהיה זה בשבת, וזכר לזה אוכלים מאכלי חלב בחג השבועות (לקו"ש חי"ח ע' 365
  • (אבל ראה לקו"ש ח"ח ע' 58 ואכ"מ)).

פעולות שאלה ותשובה

  • 1017 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • האם יש עניין לאכול מאכלי חלב בחנוכה?

    יש נוהגים לאכול בחנוכה מאכלי חלב וגבינה, זכר לנס שהיה לנו על ידי תבשיל של גבינה, שנעשה על ידי יהודית, בתו של יוחנן כהן גדול, שעל ידי מאכלי החלב שהביאה עמה גרמה לצימאונו ולשכרותו של מלך יון הרשע וכך למיתתו.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל לנאו

    הרב דניאל לנאו

    מורה צדק, קייב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    494 צפיות
  • האם אחת הסיבות למאכלי חלב בחג השבועות קשורות לסיפור של יעל שהרגה את סיסרא ע"י שנתנה לו חלב?

    ישנם טעמים רבים למנהג קדום זה, ואמנם יש שכתבו גם את סיפור יעל וסיסרא כטעם לכך, על פי מה שאמרו חז"ל שה' לא מקפח שכרו של הר תבור שרצה שתינתן עליו התורה, ושכרו היה שנאמרה עליו שירת דבורה לאחר מפלת סיסרא ע"י שהשקתהו יעל חלב. ואמרו חכמים: "נאמר בסיני (שמות כ, ב) 'אנכי ה' אלהיך' בתבור יאמר: 'אנכי' 'אנכי'" ("אנכי לה', אנכי אשירה, אזמר לה' אלקי ישראל" (שופטים ה, ג)).

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    1017 צפיות
  • האם מותר לאכול דג יחד עם מאכלי חלב?

    נאמר בגמרא "כל בשר אסור לבשל בחלב, חוץ מבשר דגים וחגבים". הרי שמעיקר הדין אין בדבר איסור משום בישול בשר בחלב; אלא, שכתב הבית יוסף, שאין לאכול דגים בחלב מפני הסכנה, וכך כתבו חלק מהפוסקים ובייחוד בקרב הספרדים. לעומתו כתב הרמ"א שלא נזהרים בכך. ויש מן הפוסקים שהוסיפו, שאף ההולכים לשיטת הבית יוסף יכולים להקל, משום שזו טעות הדפוס שנפלה במקור. עם זאת, הורה הצ"צ שיש להימנע מאכילת דג עם חלב כמובא בבית יוסף. אך מותר להוסיף לחלב גבינה או שמנת, או לטגן דג בחמאה, וכך מותר הדג לאכילה עם חלב.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    3518 צפיות
  • אנחנו משתדלים לא לאכול מוצרי חלב מטעמי בריאות, האם יש חובה לאכול מוצרי חלב בשבועות?

    המנהג הינו מנהג קדום המופיע בפוסקים ובשיחות הרבי מלך המשיח, מנהג ישראל תורה הוא, אך אפשר לאכול אכילה מועטה מאד.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    דיין, ומורה-צדק, חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    946 צפיות
צור קשר בוואטסאפ