
שאלות ותשובות
38 תוצאות
-
אנחנו משתדלים לא לאכול מוצרי חלב מטעמי בריאות, האם יש חובה לאכול מוצרי חלב בשבועות?
המנהג הינו מנהג קדום המופיע בפוסקים ובשיחות הרבי מלך המשיח, מנהג ישראל תורה הוא, אך אפשר לאכול אכילה מועטה מאד.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
945 צפיות -
האם צריך לעשות סעודה בשרית בחג שבועות או שמספיק לטעום מעט בשר במהלך היום?
יש אומרים אשר ראוי לאכול את הסעודה הבשרית יחד עם לחם, שהרי מצוה לענג את החג בסעודה ועיקר הסעודה הוא בלחם אך יש המקילים בכך וסוברים אשר ניתן להסתפק באכילת בשר לאחרי שעברה שעה מהסעודה החלבית, ואין הקפדה לאכול את הבשר עם הלחם.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
444 צפיות -
האם אפשר לאכול סעודה חלבית בליל שבועות?
גם בסעודת הלילה יש להקפיד לאכול בשר כבכל יו"ט, דחיוב השמחה [מדאורייתא] הוא הן ביום והן בלילה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
979 צפיות -
האם בשבועות צריך לעשות סעודה חלבית דוקא לאחר התפילה או שמספיק לאכול לפני התפילה מזונות חלביים?
יש עניין לעשות אחרי התפילה, כי רק אז עושים סעודה ואילו לפני כן רק 'טועמים'. וכן מנהג הרבי מלך המשיח שליט"א.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
356 צפיות -
האם מותר להסתפר בערב שבועות אחר חצות היום?
-
האם חייבים בסעודת שבועות ביום, לאכול בשרי או שניתן להסתפק בסעודה חלבית עשירה?
-
האם אחת הסיבות למאכלי חלב בחג השבועות קשורות לסיפור של יעל שהרגה את סיסרא ע"י שנתנה לו חלב?
ישנם טעמים רבים למנהג קדום זה, ואמנם יש שכתבו גם את סיפור יעל וסיסרא כטעם לכך, על פי מה שאמרו חז"ל שה' לא מקפח שכרו של הר תבור שרצה שתינתן עליו התורה, ושכרו היה שנאמרה עליו שירת דבורה לאחר מפלת סיסרא ע"י שהשקתהו יעל חלב. ואמרו חכמים: "נאמר בסיני (שמות כ, ב) 'אנכי ה' אלהיך' בתבור יאמר: 'אנכי' 'אנכי'" ("אנכי לה', אנכי אשירה, אזמר לה' אלקי ישראל" (שופטים ה, ג)).
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1017 צפיות -
האם נהוג בחב"ד לקרוא מגילת רות בחג השבועות?
-
האם צריך להסתפר לפני חג שבועות או שאפשר לחכות לאחר החג?
מצוה על האדם להסתפר בערב יום טוב שלא יכנס לרגל שהוא מנוול, בפרט בערב חג שבועות אחרי שלא הסתפרו כל ימי הספירה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
2247 צפיות -
האם יש ענין או חיוב לעלות לירושלים בימי התשלומין עד י"ב סיון?
בימינו לצערנו אין חיוב או מצוה לעלות לירושלים ברגל, אך בכל אופן זו הנהגה טובה שרבים נוהגים בה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
753 צפיות -
האם בבוקר של חג השבועות כשקמים לתפילה יש צורך לטבול במקוה, או שמספיק הטבילה שטבלנו בעלות השחר?
-
האם מותר להתענות בימי התשלומין של חג שבועות?
-
האם נוהגים לשטוח עשבים בבית הכנסת בחג שבועות?
אף שבשולחן ערוך אדמו"ר הזקן מובא מנהג זה, והובא גם בלוח כולל חב"ד, ב770 וכן בקהילות רבות של אנ"ש לא נהגו לשטוח עשבים בבית הכנסת.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
517 צפיות -
האם בליל י"ג סיוון אומרים תחנון בקריאת שמע שעל המיטה?
-
מתי נהוג לאכול מאכלי חלב בחג השבועות?
מנהג ישראל לאכול מאכלי חלב ביום חג השבועות, ומנהג אבותינו תורה היא. וישנם הרבה טעמים למנהג זה. מנהג כ"ק אד"ש לאכול מיני מזונות חלביים אחר התפילה, ואינו נוטל ידיו לסעודת מאכלי חלב.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
926 צפיות -
מהם מנהגי ימי התשלומין שאחר חג שבועות?
א. תחנון: אין אומרים תחנון עד יום י"ב סיוון. בקריאת שמע שעל המיטה של ליל י"ג סיון אומרים תחנון. ב. החלטות טובות: כל ימי התשלומין מסוגלים ביותר לקבל החלטות טובות ולקיימן בפועל בכל הקשור ללימוד התורה, החל בשמירת השיעורים הקבועים של חת"ת ורמב"ם וגם בשמירת השיעורים של כאו"א לפי עניינו. ג. כינוס תורה: הוראת כ"ק אד"ש: נוהגים לערוך "כינוסי תורה" לאחרי ובסמיכות לכל אחד משלשת הרגלים. ובמיוחד חג השבועות, שלהיותו "זמן מתן תורתנו" הרי זה הזמן הכי מתאים לעריכת "כינוסי תורה".
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1580 צפיות -
האם אפשר לערוך מנין מיוחד רק עבור קריאת עשרת הדברות?
אפשר לעשות מנין נוסף רק במידה וישנם לפחות שישה אנשים למעלה מגיל מצוות שלא שמעו קריאת התורה, ועוד ארבעה אנשים שנוכחים במקום ועונים על הברכות. וצריכים להיות נוכחים במקום עד אחר סיום ברכות ההפטרה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
613 צפיות -
האם צריך לעמוד בהפטרת מרכבת יחזקאל הנקראת בשבועות?
יש נוהגין שגם מי שקורא את ההפטרה בלחש, יחד עם העולה למפטיר – קוראה מעומד, מפני כבודה של הפטרה זו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
321 צפיות -
בקביעות כזו שערב ראש חודש סיון לא חל בשבת, מתי יש לערוך את השבת אחדות, שבת לפני ראש חודש, או שבת לפני חג שבועות?
כ"ק אד"ש עורר על כך וביקש ב'בקשה נפשית' - אשר מכיוון שבימים אלו מודגש ענין האחדות, לכן יעשו התוועדויות של אחדות בשבת ערב ראש חודש סיון בעלות המנחה, או בימים הסמוכים לחג השבועות. על פי זה נהגו אנ"ש לערוך התוועדויות של אחדות בכל שנה, כהכנה לראש חודש סיון וחג השבועות. עיקר מטרת ההתוועדות היא עניין ה'אחדות' כפי שמודגש בשיחה. לשם כך, לא נוגע כל כך הזמן והעיתוי - האם היא תיעשה בשבת הסמוכה לחג השבועות, או בשבת הסמוכה לראש חודש סיון - אלא העיקר שתיעשה כפי רצון כל הקהל באופן שיוסיף באחדות ואהבת ישראל.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
81 צפיות -
האם יש עניין בחג שבועות להביא גם תינוקות קטנים לבית הכנסת לשמוע את עשרת הדברות?
יש להשתדל להביא את כל ילדי ישראל כולל ילדים הכי קטנים שזה עתה נולדו, עד תינוקות שבעריסה, לבית הכנסת לשמיעת עשרת הדיברות.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
631 צפיות -
מה הם הדברים העיקריים שצריך לדעת בערב שבת לפני חג השבועות, כששבועות חל במוצאי שבת?
1. מצוה להסתפר ביום שישי עש"ק לכבוד החג. 2. לא לשכוח להכין נר דולק מעש"ק שממנו יהיה ניתן להדליק נרות בליל החג. 3. הנוהגים להדליק נר נשמה יעשו זאת כבר בעש"ק. 4. הרוצים להשתמש בנייר כסף לכיסוי הפלטות וכיו"ב, צריכים לחותכם היום עש"ק ולא בשבת ובחג. 5. אסור לעשות כל הכנה שהיא בשבת לקראת החג (לדוגמא לא להפשיר דברים לא לחתוך סלטים, לא לסדר שולחן, כל שכן לא לסדר את הנרות וכל כיו"ב אפילו דבר שאין בו דרך מלאכה). 6. בצאת השבת לפני שמתחילים בכל ההכנות לחג יש לומר "ברוך המבדיל בין קודש לקודש", להזכיר זאת בפרט לנשים שנמצאות בבית. 7. בליל החג בנוסף לקידוש עושים גם הבדלה, בסדר של יקנה"ז. 8. לברכת מאורי האש אין מחברים את הנרות יחדיו, אלא רק מביטים בנרות הדולקים ועליהם מברכים. מומלץ מאוד לעבור על ספר הלכה למעשה שבועות של "מכון הלכה חב"ד" וללמוד את ההלכות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
6388 צפיות -
בשנה שערב חג שבועות חל בשבת, מתי מותר להסתפר?
-
האם אפשר לעשות הגרלה בחג לילדים שבאים לבית הכנסת לשמוע את עשרת הדברות?
בשבת ובחג אין לערוך 'הגרלה' על כן בכינוס חג השבועות יש לחלק את הפרסים ללא הגרלה, או לחלק 'כרטיסי הגרלה' על מנת לערוך את ההגרלה לאחרי החג.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
566 צפיות -
מהו מנהגנו למעשה באכילת מאכלי חלב בחג השבועות?
מנהג קדום קיים בתפוצות ישראל, לאכול בחג השבועות מאכלי חלב, והרבה טעמים נאמרו בזה. אלא שיחד עם קיום מנהג זה יש לזכור כי ישנו חיוב לאכול בשר בחג, שכן אמרו חכמים: "אין שמחה אלא בבשר", ונפסק להלכה שלמרות שעיקר מצוות שמחה היא בבשר שלמים, עדיין יש מצווה גם כיום באכילת בשר, נוסף על המנהג לאכול מאכלי חלב. ולמעשה, נהוג שאת מאכלי החלב אוכלים בסעודת היום של חג השבועות לאחר הקידוש, לאחר סיום אכילת מאכלי החלב מברכים ברכה אחרונה וממתינים שעה, רוחצים את הידיים היטב על מנת להסיר את מה שנדבק בידיים ממאכלי החלב, מחליפים מפה, ואוכלים סעודת יום טוב בשרית.
לעמוד השאלההרב יוסף אברהם פיזם
287 צפיות -
האם צריך להגיד 'תיקון ליל שבועות' גם בליל יום טוב שני של גלויות?
הרבי מלך המשיח שליט"א סיפר כי רבי הלל מפאריטש נוהג היה לומר בשני לילות החג, ועל הנהגה זו התבטא הרבי: "זוהי הנהגה פרטית הקשורה עם עבודה מיוחדת".
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
132 צפיות -
האם יש בעיה לקיים את המצווה בשלושת ימי ההגבלה ובחג השבועות?
בעניין תשמיש המיטה בשלושת ימי ההגבלה, המנהג להימנע בימים אלו (וככל שסמוך יותר לחג, עוד יותר) הוא בתור קדושה מיוחדת, ולכן שייך רק אצל מי שהדבר אפשרי לו בלי שיגרום לשום הפרעה בשלום בית, בשמירת המחשבה, בשמחה של שניהם וכו'. ליל שבועות עצמו הוא מהלילות שנמנעים מכך לפי כתבי האריז"ל, תלמידיו ופוסקים שלפיהם אנו נוהגים. אך חשוב להדגיש כי אין בכך איסור חלילה, וכלשון הרבי: שאם יש חשש לעניינים לא רצויים "הנה יפרוש מהפרישות", והחכם עיניו בראשו. כפשוט - בליל טבילה אין שום מקום להימנע מתשמיש מלבד בתשעה באב וביום הכיפורים.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
114 צפיות -
בקשר לליל שבועות שנוהגים להישאר ערים, יש כמה דיעות בעלות השחר, לפי איזה שיטה אנו נוהגים?
נוהגים להיות ניעורים כל הלילה ולעסוק בתורה עד עלות השחר. בעניין זמן 'עלות השחר', הדעה המקובלת היא – כדברי הגר"ח נאה שהוא 120 דקות לפני 'הנץ החמה'. וכך ניתן לנהוג למעשה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1515 צפיות -
האם מותר לאחר אמירת תיקון ליל שבועות להמשיך לאכול לאחר עלות השחר?
אסרו חכמים לאכול ולשתות לפני תפלת שחרית משהגיע זמן תפלה, דהיינו מזמן עלות השחר. אך אם אינו יכול לכוון דעתו בתפלתו עד שיאכל או שישתה, מותר לאכול ולשתות לאחר אמירת קריאת שמע של שחרית, כיוון שהוא צורך התפילה. ואפילו בזמננו שאין מכוונים כל כך בתפילה. וכך היא הוראת רבותינו נשיאנו, לאכול קודם התפילה כדי לחזק את כוונת הלב והדעת בתפילה. אך מי שאיננו מתפלל כעת, אין לו היתר לאכול.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
163 צפיות -
האם מותר לעשות בדיקת דם בערב שבועות?
יש ליזהר מלעשות בדיקת או תרומת דם בערב שבועות כשאין בהם צורך מיידי, וכשחל שבועות ביום ראשון אסורים בדברים אלה בערב שבת.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1431 צפיות -
החל ממתי אפשר להסתפר לפני חג שבועות?
מותר להסתפר בערב חג השבועות, ובמקרה הצורך כבר מהלילה שלפניו (אחרי צאת הכוכבים).
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1628 צפיות -
אלו דברים מיוחדים נוהגים באיסרו חג שבועות?
א. היום שלמחרת חג השבועות נקרא יום טבוח, דהיינו שבו מקריבים 'עולות ראיה'. מטעם זה, אסור להתענות באסרו חג שבועות מעיקר הדין (ולא רק משום מנהג כבשאר אסרו חג), ואפילו לחתן ביום חופתו אסור להתענות. ב. כל המרבה קצת באכילה ושתיה ביום שלאחר החג ועושהו טפל לחג, מעלה עליו הכתוב כאלו בנה מזבח והקריב עליו קרבן. ג. באסרו חג צריך להוסיף בנתינת צדקה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
1459 צפיות -
כאשר ערים בלילה כמו בחג שבועות, האם יש עניין לישון לפני התפילה?
הוראת רבותינו נשיאנו היא, אשר לא כדאי להתפלל תפילת שחרית לאחר לילה שלם ללא שינה. אלא יש ללכת לישון מעט ואחר כך להתפלל, כדי להוסיף בצלילות הדעת בזמן התפילה. כמובן, אשר יש להקפיד להתפלל בזמן – לפני חצות היום, ולא לאחר את זמן התפילה עקב השינה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1136 צפיות -
האם אפשר להתחיל לומר תיקון ליל שבועות לפני סעודת החג?
אפשר להתחיל את אמירת ה'תיקון' עם היכנס החג ולהמשיך באמירתו אחר הסעודה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
514 צפיות -
האם גם נשים צריכות לומר תיקון ליל שבועות?
נשים אינם נוהגות לומר תיקון ליל שבועות, אם רוצות יכולות לומר את החלק של התורה שבכתב בתיקון.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
846 צפיות -
האם מותר להסתפר מראש חודש סיון או בשלשת ימי ההגבלה?
"כאשר הסתפרו בשלשת ימי ההגבלה קודם ערב חג השבועות לא היתה דעתו של כ"ק אדמו"ר (הרש"ב) נ"ע נוחה מזה", ומכאן שלמנהגנו ניתן להסתפר רק בערב חג השבועות.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1342 צפיות -
האם קוראים את הטעמים של עשרת הדברות בפרשת יתרו בטעם עליון, או בטעמים הרגילים?
-
האם מותר לטלטל ספר תורה לשם קריאת עשרת הדיברות לנשים וילדים?
ראשית - אין להוציא ולקרוא בספר התורה אלא כאשר ישנו ציבור - דהיינו מניין של גברים מעל גיל מצוות, שלפחות ששה מהם לא שמעו את הקריאה. אין לטלטל ספר תורה לקריאת ארעי, השנה - תש"פ לרגל המצב בו במקומות רבים מתקיימים מניינים בחצר בית הכנסת, וכן מניינים בחצרות ובמפרסות וכד' - הרי שאין לטלטל את הס"ת מחוץ למקומות אלו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
573 צפיות -
האם נכון לעמוד מיד בתחילת קריאת עשרת הדברות?
מסופר בגמרא שרצו לתקן לקרוא בין פרשיות קריאת שמע גם את עשרת הדברות, אך בטלו זאת "מפני תרעומת המינים", וחששו שהדבר יתפרש שיש הבדלי דרגות בין עשרת הדברות ליתר חלקי התורה חלילה, ויגרום לחלישות האמונה בתורה. והסתפקו הפוסקים אודות המנהג – להיעמד בעת קריאת עשרת הדברות. יש שהתנגדו לכך מהטעם האמור בגמרא, ולעומתם היו שאמרו שאין לחשוש ל"תרעומת המינים" מפני שכיום אינם מצויים, ואף צידדו לקיים מנהג זה שעניינו כבוד התורה. וכעין פשרה יש שהציעו לא להיעמד ממש לעשרת הדברות אלא כמה פסוקים לפניהם. למנהגנו עומדים בעשרת הדברות כשהפנים אל הספר תורה, ויש המספרים שהרבי נעמד מספר פסוקים לפני עשרת הדברות, אך לעיתים נעמד רק בפסוק "וידבר אלקים".
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1175 צפיות