דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

מי שנזכר לאחר האכילה שלא בירך כיצד ינהג?

נחלקו הפוסקים אודות מי שנזכר בתום אכילתו שלא ברך ברכה-ראשונה, האם ברכה-ראשונה הנאמרת לאחר האכילה נחשבת כ"ברכה לבטלה", יש שמדמים זאת לברכת-המצוות וסוברים שניתן לברך את הברכה-הראשונה רק קודם הנאה ולא לאחריה, אולם יש הסוברים שניתן להשלימן אף לאחר האכילה או השתייה, ולמעשה, הנזכר שלא ברך לאחר שסיים לאכול או לשתות, לא יברך רק על מה שאכל או שתה בלבד, כי "ספק ברכות להקל", אלא טוב שיאכל עוד מעט מן המאכל או המשקה ויברך עליו, ויכוון גם על מה שכבר אכל או שתה, ובכך ייצא לכל הדעות.

מקור:

  • ברכות נא, א
  • שו"ע אדה"ז או"ח סי' קסז סי"א.

פעולות שאלה ותשובה

  • 24 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • מי שנזכר לאחר האכילה שלא בירך כיצד ינהג?

    נחלקו הפוסקים אודות מי שנזכר בתום אכילתו שלא ברך ברכה-ראשונה, האם ברכה-ראשונה הנאמרת לאחר האכילה נחשבת כ"ברכה לבטלה", יש שמדמים זאת לברכת-המצוות וסוברים שניתן לברך את הברכה-הראשונה רק קודם הנאה ולא לאחריה, אולם יש הסוברים שניתן להשלימן אף לאחר האכילה או השתייה, ולמעשה, הנזכר שלא ברך לאחר שסיים לאכול או לשתות, לא יברך רק על מה שאכל או שתה בלבד, כי "ספק ברכות להקל", אלא טוב שיאכל עוד מעט מן המאכל או המשקה ויברך עליו, ויכוון גם על מה שכבר אכל או שתה, ובכך ייצא לכל הדעות.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    25 צפיות
צור קשר בוואטסאפ