דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

האם מותר למלמד להכות תלמיד או לבייש אותו ברבים?

חובת הרב להזהר בכבוד התלמיד ולאהבו. לבייש, הותר ברמב"ם ושו"ע רק כאשר רואה שהתלמידים מתרשלים, אם פעולה זו עוזרת ללימודם וחינוכם. נחלקו הפרשנים האם היתר הכלמה הוא בפני רבים, והאם היתר זה נותן אפשרות להכלים גם יחיד או דוקא קבוצה. בענין להכות או לאיים, להכות במידה וזה עוזר ללימוד הותר בשו"ע רק ברצועה קטנה, ולא לאיים או לתת מכה (אפילו קטנה) במקל גדול שיש באפשרותו לעשות לילד נזק וחולי. בכל אופן, אחר גערה או הכאה, חייב המלמד למצוא הזדמנות להראות לילד שאוהבו ולפייסו כמבואר בספר יוסף אומץ עפ"י דברי חז"ל יצר תינוק תהא שמאל דוחה וימין מקרבת. בימינו המציאות בנוגע לעונש גופני השתנה והעונש הגופני אינו מביא תועלת, אלא מזיק. וגם הגערה וההכלמה לבשו צורה אחרת רכה יותר, כי התבררו כלא יעילות בצורתם המקורית לחינוך שבימינו, ויש לכך כמה סיבות על פי תורה.

מקור:

  • שו"ע יו"ד סי' רמ"ב סל"ג
  • ראה בשיחות הרבי ובספר אל תחטאו בילד לרב יעבסון ח"א ע' 314.
הרב חיים קיז'נר

הרב חיים קיז'נר

רב קהילת חב"ד, חבר בית הדין הרבני עמנואל וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

פעולות שאלה ותשובה

  • 663 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • מהו הזמן המהודר לאמירת שנים מקרא. והאם יש ענין לאומרו אחר הטבילה לשבת?

    ביום שישי אחר חצות, בכתבי האריז''ל משמע שנכון לטבול אחר אמירת שמו''ת.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    659 צפיות
  • האם יש עניין להשלים מסכת סוטה של ימי הספירה אחרי חג השבועות?

    אכן רצוי להשלים.

    לעמוד השאלה
    הרב שי שמעון כהן

    הרב שי שמעון כהן

    רב קהילת חב"ד, תל-ציון וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    80 צפיות
  • האם יש בעיה לומר שניים מקרא ואחד תרגום בלילה?

    אפשר, שהרי רבותינו נשיאנו החלו בשמו''ת בליל שישי, הרי שלא חשו בזה לעניין של 'לילה לאו זמן מקרא', בכל אופן הזמן היותר רצוי זה ביום שישי.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1365 צפיות
  • מהי החשיבות בחזרה על הלימוד?

    על דברי תורה נאמר: "ושננתם" ודרשו חכמים: "שיהיו דברי תורה שנונים ומחודדים בפיך שאם ישאלך אדם דבר אל תגמגם . . אלא אמור לו מיד", ואמרו חז"ל: "כל הלומד תורה ואינו חוזר עליה, דומה לאדם שזורע ואינו קוצר". ולכן יש לחזור תמיד על דברי התורה אותם למדים. ובלמוד הלכה למעשה יש להשקיע בשינון ובחזרה גם אם ריבוי החזרה גורם לו להתקדם בידיעותיו באיטיות, אלא שעליו להפיק את המרב לפחות, בהלכות מעשיות.

    לעמוד השאלה
    הרב אברהם הרוניין

    הרב אברהם הרוניין

    רב קהילת חב"ד ומרכז העיר, כפר סבא וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    724 צפיות
צור קשר בוואטסאפ