
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
אפשר ללמוד את הזוהר הקדוש בכל שעה?
-
אדם שעובד לפרנסתו, האם יכול להסתפק במצוות לימוד תורה על ידי לימוד השיעורים היומיים, חת"ת ורמב"ם?
כותב אדמו"ר הזקן, שבעל עסק שטרוד כל היום יוצא ידי חובתו בלימוד גם ביום וגם בלילה, חייבים שחלק מהלימוד יהיה ביום וחלק מהשיעורים הלילה. גם בשיעורים אלה [אם הוא לומד, ולא רק קורא] יוצא ידי חובתו, ואם יש לו זמן מיותר ולא טרוד – אז חייב ללמוד יותר.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
671 צפיות -
האם מותר ללמד תורה לגוי שנשוי ליהודיה על מנת לקרב את האשה?
תלמד עמו סוגיות בחסידות העוסקות באחדות ה' שגם גויים מצוויים ללומדם.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
481 צפיות -
כאשר מסיבות רפואיות אני מתקשה לקרוא, האם אוכל לשמוע את שיעורי החת"ת (רק לשמוע בלי להגיד)? או שאחר כך אצטרך להשלים הכל בדיבור ממש?
אתה יכול רק לשמוע כי הכלל בלימוד הוא "שומע כעונה" ובפרט למי שאינו יכול לומר בפה. אם יש באפשרותך, תאמר בלחש מילה במילה אחר הקורא. כל טוב ורפואה שלמה וקרובה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
388 צפיות -
האם מותר ללמוד בשכיבה?
מצד כבוד נותן התורה - לכתחילה יש ללמוד בישיבה או בעמידה. ובדיעבד כשמתקשה בכך יכול גם בשכיבה, בתנאי שיקפיד לנהוג בצניעות בנקיות ובכבוד הראוי בעת לימודו.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
744 צפיות -
האם מותר למלמד להכות תלמיד או לבייש אותו ברבים?
חובת הרב להזהר בכבוד התלמיד ולאהבו. לבייש, הותר ברמב"ם ושו"ע רק כאשר רואה שהתלמידים מתרשלים, אם פעולה זו עוזרת ללימודם וחינוכם. נחלקו הפרשנים האם היתר הכלמה הוא בפני רבים, והאם היתר זה נותן אפשרות להכלים גם יחיד או דוקא קבוצה. בענין להכות או לאיים, להכות במידה וזה עוזר ללימוד הותר בשו"ע רק ברצועה קטנה, ולא לאיים או לתת מכה (אפילו קטנה) במקל גדול שיש באפשרותו לעשות לילד נזק וחולי. בכל אופן, אחר גערה או הכאה, חייב המלמד למצוא הזדמנות להראות לילד שאוהבו ולפייסו כמבואר בספר יוסף אומץ עפ"י דברי חז"ל יצר תינוק תהא שמאל דוחה וימין מקרבת. בימינו המציאות בנוגע לעונש גופני השתנה והעונש הגופני אינו מביא תועלת, אלא מזיק. וגם הגערה וההכלמה לבשו צורה אחרת רכה יותר, כי התבררו כלא יעילות בצורתם המקורית לחינוך שבימינו, ויש לכך כמה סיבות על פי תורה.
לעמוד השאלההרב חיים קיז'נר
641 צפיות -
האם מותר ללמוד בעל פה פסוקים מהתורה?
נאמר בגמרא "דברים שבכתב אי אתה רשאי לומר בעל פה", וכתבו המרדכי והכל בו שכל הפרשות שנהגו חובה עליהם להגיד (כמו קריאת שמע ופסוקי דזמרה וכו') מותר להגיד בעל פה, ולכן כיון שחובה להגיד כל יום ואין בזה משום דברים שבכתב וכו'. ובטור כתב עוד לחלק בין המוציא את חבירו ידי חובה שלא יכול להגיד בעל פה, ובין להגיד לעצמו שיכול להגיד בעל פה. ונפסק בשו"ע שכל דבר שרגיל ושגור בפי הכל, כגון קריאת שמע וברכת כהנים ופרשת התמיד וכיוצא בהן, מותר. ובשו"ת ציץ אליעזר דן בזה, לגבי פסוקים שאומרים בבית הספר, ו'עונשים' שהילדים צריכים להגיד בעל פה, ולכאורה זה נגד הכלל שדברים שבכתב אין לומר בעל פה, וביאר שמצד חינוך יהיה מותר ("פסוק לי פסוקך").
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
459 צפיות -
כאשר צריך להשלים פרקים בלימוד הרמב"ם, לומדים קודם את השיעור היומי או קודם את ההשלמה?
לומדים קודם את השיעור היומי כדי להתאחד עם כל עם ישראל (אם יספיק היום לגמור את כל ההשלמות וגם את השיעור של היום, יכול ללמוד לפי הסדר).
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
582 צפיות -
אני צריך להשלים חומש של שיעורי החת"ת, מה לומר קודם את שיעורי ההשלמה או את השיעור היומי?
-
האם מותר לחשוב אותיות של תניא במקום שאסור לומר אותן?
במקום שאינו נקי אסור. אך במקום שאינו צנוע מותר עקרונית אך כמובן לא תמיד מתאים.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
347 צפיות -
האם מותר ללמוד בספר "חמדת ימים"?
אצטט מענה הרבי על שאלה זו: ״בהנוגע לס' חמדת הימים הנה גם בדבר זה יש סברות חלוקות וכיון שלע"ע לא מצאתיו מובא בספרי רבותינו נשיאינו הק', הרי לאידך גיסא מה לו להתחיל לימוד הקבלה דוקא מספרים כאלו שיש חילוקי דיעות אודותם, ובפרט שכבר עוררתי על ההכרח ללמוד תורת החסידות שבה נכללה ג"כ חכמת הקבלה ודוקא על ידה נשמרים מלטעות ח"ו בחכמת האמת...".
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
661 צפיות -
האם מותר לומר דברי תורה כשיש בחדר קערה עם מים של נטילת ידיים שחרית מכוסים במגבת?
-
מהי חשיבות לימוד ההלכות הפסוקות בכל יום, ועד כמה הוא הכרחי מבחינה הלכתית?
על למוד התורה נאמר: "ושננתם", ודרשו חכמים: "אל תקרי 'ושננתם' אלא 'ושלשתם' .. שליש במקרא שליש במשנה שליש בתלמוד". ומבואר בגמרא שהלימוד בכל יום צריך להתחלק לשלשה חלקים: מקרא, משנה ותלמוד. וכתבו הפוסקים שהעוסק במלאכה ואין לו פנאי ללמוד, עליו לקיים את חובת "הלכות-פסוקות ותלמוד", בלמוד הלכות פסוקות על-מנת שידע כיצד לנהוג, ואינו יוצא ידי חובת תלמוד-תורה ללא לימוד ההלכות בכל יום. ואמרו חכמים מיום שחרב בית-המקדש, אין לו להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה בלבד, וכרמז לזה כתב האריז"ל שהפסוק "הריעו לה' כל הארץ" ר"ת הלכה. וידועים דברי חז"ל "כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם-הבא".
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
403 צפיות -
שיעורי הרמב"ם, האם חייבים לומר אותם בפה או שאפשר לקרוא בעיניים?
-
האם מותר לתת לגוי חמישה חומשי תורה מתורגמים לספרדית?
-
השבוע מתחילים מחזור חדש בלימוד הרמב"ם, האם אפשר להתחיל יום מוקדם, כדי להספיק לעמוד בקצב, בימים הראשונים שהשיעורים ארוכים?
הנכון הוא להתחיל יחד עם כולם, אחת הסיבות לתקנת הרמב"ם היא לאחדות עם ישראל שכולם לומדים יחד את אותו שיעור כל יום.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
425 צפיות -
מתחילת המחזור החדש ברמב"ם אני לא אוחז בקצב המסלול. מה לעשות, יש סיבה לעבור מסלול ללימוד פרק אחד ליום אם אני לא מספיק?
זה תלוי באפשרויות שלכם. אפשר לעבור למסלול אחר, אבל אפשר גם שתלמדו היום את הפרקים של היום, וכשתוכלו, תשלימו את הימים הקודמים.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
332 צפיות -
האם מותר לבחור בן 14 ללמוד זוהר?
לימוד זוהר בגיל מוקדם יכול להביא להבנה לא נכונה בעניינים מופשטים ורוחניים. לכן, יש ללמוד את תורת החסידות, ובפרט תורת חסידות חב"ד, המבארים עניינים אלו היטב ואת ההוראה הנלמדת מהם. ואילו לימוד זוהר מקובל שלומדים רק אחרי גיל ארבעים.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
640 צפיות -
מהו הצורך בלימוד ההלכות הצריכות - כאשר ניתן להפנות בקלות שאלה לרב מורה הוראה?
אדמו"ר הזקן מבהיר מבחינה פרקטית, עד כמה נחוץ לימוד ההלכות המעשיות. ראשית, על האדם להיות בקי בכל ההלכות של קיום כל המצוות, וזהירות מכל איסור, מפני שלא תמיד ישנו מורה-הוראה נגיש, שיוכל לשאול אותו כיצד לנהוג, ובהעדר הלימוד בקלות יוכל לעבור על איסורים ח"ו, כמו בהלכות שבת המרובות. שנית, יתכן ויהיו דברים שכלל לא יעלה בדעתו שקיימת בעיה כלשהי בתחום זה, ולכן על כל אדם מוטל לרכוש ידע כללי בהלכות הצריכות הלכה-למעשה, ולו בכדי שידע להפנות את השאלה אל רב מורה-הוראה שיורהו כיצד לנהוג.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
900 צפיות -
האם צפי'ה בשיעור תורה בווידאו נחשבת ללימוד תורה?
כותב אדמו"ר הזקן בהלכות תלמוד תורה: "כל אדם צריך להיזהר להוציא בשפתיו ולהשמיע לאוזניו כל מה שלומד בין במקרא משנה ותלמוד, אלא אם כן בשעת עיון להבין דבר מתוך דבר. וכל מה שלומד בהרהור לבד ואפשר לו להוציא בשפתיו ואינו מוציא אינו יוצא ידי חובת מצות ולמדתם אותם, אלא אם כן שומע מפי המדבר שהשומע כעונה בפיו". ומכאן - שאם מקפיד אכן לשמוע היטב, ובפרט כאשר הסיבה שאינו מוציא בשפתיו היא כדי להבין את השיעור - יוכל לקיים את מצוות תלמוד תורה. כ"ק אד"ש מה"מ מבאר שאף מי שלומד בהרהור, הדבר נחשב לו לימוד תורה אף אם אינו מקיים בכך את מצות "ולמדתם אותם", הוא מקיים בכך את מצות "והגית בו יומם ולילה".
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1253 צפיות -
האם בזמן העבודה מותר ללמוד תורה?
באם זה מפריע אפילו מעט לעבודה, אין ללמוד בזמן העבודה אלא רק בזמנך הפנוי או בהפסקה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
524 צפיות -
האם אנו נוהגים לומר "יהי רצון" קודם הלימוד?
-
אני משלם למישהו סכום מסויים כל חודש עבור הסכם יששכר וזבולון, האם הכסף יכול להחשב כחלק מהמעשרות שלי?
דנו בזה הפוסקים ויש בכך כמה וכמה דעות, למעשה באם יכול ליתן שלא ממעשר יתן שלא ממעשר, אך באם ההמנעות משמוש בכספי מעשר תגרום שיפסידו הלומדים יתן ממעשרות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
516 צפיות -
ספר שדפיו אינם מריחים טוב כלל, אך הריח אינו מגיע לאפי. מותר ללמוד בספר?
-
האם מותר ללמוד תנ"ך בלילה?
מותר ללמוד בלילה רק עם פירוש, כמו פירוש רש"י רד"ק מצודות וכדומה.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
597 צפיות -
האם יש צורך לקרוא ביחד עם מוסר השיעור בשביל לצאת ידי חובת תלמוד תורה, או שיוצאים בעצם שמיעת השיעור?
אם שומע את הרב ממש - אין צורך בכך, כיוון ששומע כעונה. אך אם שומע במכשיר והדבר לא יפריע לו להבנה - יש מקום להחמיר לקרוא.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
623 צפיות -
כאשר אני לומד בבית הכנסת ומוציאים ספר תורה עלי לעמוד?
זה לשון הערוך השלחן: 'ודע דהחיוב לעמוד בפני ספר תורה – אפילו בשעה שעוסק במצוה, ואפילו בשעה שלומד בתורה. שהרי אמרו בריש מגילה: תלמוד תורה דיחיד – קיל. כבוד תורה דיחיד – חמור, עיין שם. וכל שכן כבוד התורה עצמה, דגדול מלומדיה, כדאיתא בפרק קמא דקידושין (לג ב): אם מפני לומדיה עומדין – מפניה לא כל שכן?'.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
673 צפיות -
האם מותר למורה לבדוק מבחנים בגמרא בליל ניטל כדי להחזירם לתלמידים לפני שיוצאים לחופשה?
מבחנים של תורה שיש להבין את תירוצם יש להימנע מכך. ולא דומה למי שהתיר העתקת ספרים, אפשר לנוח ולקום אחרי חצות או מוקדם בבוקר או שיקבלו את המבחנים אחרי החופשה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1343 צפיות -
האם מותר ללמוד תורה ליד מגבת שנפלה לקערה ונרטבה מהמים שנטלו בהם ידיים בבוקר?
אם הרטיבות היא ממשית בכמות של טופח על מנת להטפיח, אסור ללמוד תורה לידה. אם היא לא רטובה כל כך אז מותר.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
394 צפיות -
האם מותר ללמוד הלכות חנוכה בליל ניטל שחל בחנוכה?
-
מדוע אנו לא נוהגים לומר את תפילת ר' נחוניא בן הקנה בכניסה לבית המדרש וביציאה ממנו, אע"פ שכך נפסק בהלכה?
כותב כ''ק אד''ש 'וצע"ג שלא ראיתי נוהגין כן'. ובערוך השולחן כתב ד'נראה משום דעכשיו הלומדים בביהמ"ד אינם מורים הוראות'.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
233 צפיות -
האם לומדים נגלה בשבת?
כן מותר ללמוד נגלה בשבת. אין אדם לומד אלא במקום שלבו חפץ. שבת ניתנה בין היתר להוסיף בלימוד התורה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
479 צפיות -
האם יש בעיה להגיד שנים מקרא בלילה עם פירוש רש"י?
-
האם מותר לדבר דברי תורה בבית האבל?
אף שהאבל אסור בדברי תורה, מותר למנחמים לדבר בפניו בדברי תורה. בדרך כלל רגילים לומר דברי התעוררות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
692 צפיות -
האם מותר לשמוע הקלטה של שיעור תורה בליל ניטל לפני חצות?
-
האם בעת אמירת שניים מקרא אומרים את שם השם בתרגום כתיקונו?
-
האם מותר לחשוב אותיות של תניא תוך כדי הטבילה במקווה?
דרשו חכמים מהפסוק: 'ולא יראה בך ערות דבר', שדיבור אסור כנגד ערווה אך הרהור מותר, על כן מותר להרהר דברי תורה במקום הטבילה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
1099 צפיות -
האם יש לימוד מיוחד שיש ללמוד בימי בין המצרים?
אמרו חז"ל שע"י הלימוד בתורת הבית "מעלה אני עליהם כאילו הם עוסקים בבניין הבית" ועל כן יש להוסיף בימי בין המצרים בלימוד הלכות בית הבחירה (בתנ"ך: ספר יחזקאל פרק מ ואילך, במשנה וגמרא: מסכת תמיד ומדות, וברמב"ם־הלכות בית הבחירה, ובהוספת הביאורים שנתבארו בתורת החסידות).
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
711 צפיות -
בשניים מקרא ואחד תרגום האם אומרים את תרגום אונקלוס או רש"י?
אומרים תרגום אונקלוס, ובמשך השבוע בשיעור החת''ת היומי אומרים את פרש''י.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
324 צפיות -
לאבל מותר לומר תהילים?
-
האם יש בעיה לומר שניים מקרא ואחד תרגום בלילה?
אפשר, שהרי רבותינו נשיאנו החלו בשמו''ת בליל שישי, הרי שלא חשו בזה לעניין של 'לילה לאו זמן מקרא', בכל אופן הזמן היותר רצוי זה ביום שישי.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1131 צפיות -
על איזה מסכתות מותר לעשות סיום בתשעה באב?
נוהגים לעשות סיום מסכת גם בתשעה באב על מסכת מועד קטן / שמחות / הל' בית הבחירה, סיום על מסכת מועד קטן אפשר לעשות גם קודם חצות היום.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1686 צפיות -
יש לי חובות בשנים מקרא ואחד תרגום מהמחזור הקודם. האם אפשר להשלים את זה?
האפשרות העומדת בפניך היא, בשנה זו להקפיד על שנים מקרא בזמן מלכתחילה, היינו ביום ו' אחה"צ ולא יאוחר מקריאת התורה בשחרית.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
513 צפיות -
ממתי עד מתי ניתן לקרוא "שניים מקרא ואחד תרגום" על הפרשה?
אודות חשיבות אמירת "שניים מקרא ואחד תרגום" בזמנה, אמרו חכמים: "כל המשלים פרשיותיו עם הציבור מאריכין לו ימיו ושנותיו", כשהכוונה "עם הציבור" היא, לזמן בו נקראת הפרשה בציבור. מדברי הגמרא עולה כי ניתן להתחיל לאומרה מתחילת השבוע, משום שכבר במנחת השבת החלו לקרוא בציבור את הפרשה החדשה. רבותינו נשיאנו היו מתחילים לאומרה בליל שישי, ולמחרת החלו מחדש וסיימו את כולה, ובשבת בבוקר היו חוזרים על "שביעי". למעשה, עכ"פ רצוי לאומרה ברצף ביום שישי לאחר חצות היום. מי שלא הספיק ישלים לפני קידוש היום, ואם לא הספיק ישתדל לסיימה עד מנחת שבת או לפחות עד ליום שלישי, ואם גם אז לא הספיק, יכול להשלים עד לשמחת תורה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
763 צפיות -
אמירת שניים מקרא כל שבוע לוקחת לי זמן רב, וקשה לי לגמור את אמירת שניים מקרא ביום שישי, ניתן לחלק וללמוד בכל יום מימי השבוע את החומש של אותו יום?
אף שיותר נכון לומר את כל הפרשה בפעם אחת, ומנהגינו ביום שישי, כאשר יש בכך קושי ניתן להתחיל מיום ראשון וללמוד בכל יום את השיעור היומי שניים מקרא ואחד תרגום.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
668 צפיות -
האם מותר לומר כל לילה את שיעורי החת"ת והרמב"ם של היום הבא?
חומש ותהילים לא אומרים בלילה עד חצות, רמב''ם אפשר מאחרי צאת הכוכבים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
998 צפיות -
האם יוצאים ידי חובת אמירת חת"ת באמירת 'שניים מקרא' עם רש"י ביום שישי?
חובת אמירת שניים מקרא ואחד תרגום, ותקנת לימוד החומש היומי עם פירוש רש"י – הינם שני עניינים שונים, ואינם מחליפים זה את זה לכן, בנוסף לאמירת שמו”ת, צריך ללמוד את שיעור החומש היומי במסגרת שיעורי חת"ת.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
302 צפיות -
כשמשלימים את אמירת שניים מקרא ואחד תרגום אחרי שבת, צריך לומר את ההפטרה?
לא, מן הדין אחרי קריאת ההפטרה בבית הכנסת, אין צורך לומר שוב את ההפטרה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
486 צפיות -
האם הנוגע ברצפה באמצע תפילה או לימוד, צריך ליטול ידיו כמו נגיעה בנעליים?
נטילת ידיים כהכנה לתפילה זה לא רק מטעמי נקיות אלא משום רוח רעה השורה על הנעליים, אך לא מצינו לגבי רצפה שיש בה רוח רעה ולכן אם נגע ברצפה נקיה וידיו נשארו נקיות לא צריך ליטול שוב.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
713 צפיות -
אם באמצע הלימוד נגעתי במקומות המכוסים של הגוף, האם אני צריך להפסיק מלימודי ליטול ידיים?
בשונה מתפילה, בעת לימוד תורה אין צריך ליטול ידיים ומספיק לשפשף ידיים בשולחן, בבגד או בכל דבר אחר שמנקה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
584 צפיות