מי שברך "המוציא" ונזכר שלא קידש, כיצד ינהג?
אם אירע שנזכר שלא קידש לאחר שבירך "המוציא" לפני שטעם פרוסת "המוציא", לא יקדש על היין אלא על הפת. משום שאם יקדש על היין, יביא את עצמו למצב שיצטרך לטעום מהפת לפני הקידוש כדי שלא תהא ברכת "המוציא" לבטלה, ואסור לאדם להביא את עצמו למצב שיצטרך לטעום קודם הקידוש. ואף אם יצטרך לבקש לחם משנה בין הברכה לאכילה – אין זה הפסק כי הוא לצורך האכילה. אך אם כבר אכל, עליו לקדש מיד שנזכר ואסור לו לטעום דבר עד שיקדש.
מקור:
- פסחים קז, א
- טוש"ע ונ"כ או"ח סרע"א
- שו"ע אדמוה"ז שם ס"ט וסט"ו וסקס"ז ס"ט.

הרב שמואל מקמל