
שאלות ותשובות
30 תוצאות
-
האם יש עניין שיתפללו הנשים ערבית של שבת קודם הקידוש?
נאמר: "זכור את יום השבת'", וביארו הפוסקים שחיוב קידוש בשבת הוא מן התורה, אלא שכבר בתפלה בה מזכירים קדושת השבת יוצאים ידי חובת קידוש דאורייתא, ואילו הקידוש שעל הכוס לאחר התפלה הנו מדרבנן. ולכן היו שכתבו שאשה שלא התפללה בליל שבת נותר חיובה מדאורייתא, ואילו הבעל המוציאה ידי-חובת קידוש לאחר תפלת ערבית, רמת חיובו היא מדרבן, ומשום-כך הורו לכתחילה שיתפללו אף הן בליל שבת קודם הקידוש, אלא שלמעשה נהוג שאין חוששים לכך ואשה שלא התפללה ערבית יכולה לצאת מהקידוש של בעלה, וכמה טעמים נאמרו בדבר.
לעמוד השאלה175 צפיות -
האם ניתן להשתמש לקידוש עם יין שהוסיפו לו סוכר?
-
האם יש להשאיר את הכיסוי על החלות בשבת בזמן שמברכים עליהם?
יש ענין שהחלות ישארו מכוסות עד אחר ברכת המוציא, וכן מנהג כ"ק אד"ש.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
410 צפיות -
כאשר אדם מקדש בשבת על פת, צריך שיהיו שני לחמים ללחם משנה?
כן, בשבת שמברכים המוציא מברכים על שני לחמים, ולכן גם כשמקדש על הפת, יקפיד שיהיו שני לחמים ללחם משנה.
לעמוד השאלה325 צפיות -
מה הדרך העדיפה לתת לאנשים לטעום מכוס הקידוש, כדי שהיין לא יהיה פגום?
או שישתו ישירות מכוס המקדש עצמו, ואז אין צריך לתקן, או אחרי ששותה יתקן וימזוג לכוסות השומעים.
לעמוד השאלה338 צפיות -
האם בשבת בבוקר אישה יכולה ליטול ידיים לאכילת פת, לפני התפילה ולפני קידוש?
-
האם אפשר לעשות קידוש על יין מוגז?
-
ריסקתי ענבים במעבד מזון. הנוזל שיוצא לאחר הריסוק האם מותר להשתמש בו עבור קידוש?
-
האם מותר למישהו שהגרון שלו יבש לשתות מים לפני הקידוש?
-
האם מספיק כיסוי שקוף (כגון שקית ניילון) לכסות את החלות בשעת הקידוש?
לכתחילה אין להשתמש בכיסוי שקוף, כיון שיש שלושה טעמים לכיסוי החלות, 1.זכר למן, שהיה מכוסה בטל למעלה ובטל למטה. 2. שלא יראה הפת בושתו שהוא יותר חשוב ועושים קידוש על יין. 3. שאחר שקידשו את השבת רק אז מגלים את החלות וניכר שהגיעו לכבוד שבת. ואף שלשני הטעמים הראשונים יש מקום לומר שיועיל כיסוי שקוף (שהרי עניין שלא יראה הפת בושתו אינו ראיה פיזית, ולכאורה שיש מחיצה כבר אין בעיה זו) אך מכל מקום לטעם השלישי (שמלשון אדמו"ר הזקן נראה שהוא העיקרי) ברור שלא מועיל כיסוי שקוף.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
564 צפיות -
האם אישה שמחללת שבת יכולה לעשות קידוש ולהוציא את בתה ששומרת שבת?
יש בזה בעייתיות, ראוי שתעשה הבת גם קידוש בפני עצמה. אם זה יגרום לסכוכים והיא לא מצליחה לעשות זאת בצינעה שתשאל שוב.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
682 צפיות -
האם יש בעי'ה להשתמש לקידוש/זימון כו' בכוס חד פעמית, והאם יש עניין להשתמש בשתי כוסות?
פוסקי הדור האחרון נחלקו בכך - יש שפסקו שכוס חד"פ אינה ראויה לקידוש, אם משום שהיא נחשבת לכלי פגום, מאחר ונוהגים להשליך אותה, או שאינה נחשבת כלי כלל. פוסקים רבים אחרים פסקו שניתן לקדש על כוס כזו, יש שכתבו שזה רק כשאין כוס אחרת, ויש שכתבו שאף במקרים אחרים, אם כי לכתחילה מצד הידור וחביבות המצווה, ובפרט הידור כוס של קידוש וברכה - יש להעדיף כלי חשוב. לכן למעשה - ניתן לקדש בכלי כזה, בוודאי כשאין כוס אחרת, ומה טוב שתהיה כוס שמצד עצמה ראויה לשימוש חוזר, גם אם לא מתכוונים להשתמש בה שוב. ישנם גם כוסות - גביעי קידוש חד"פ, ובהם זה מרווח יותר להשתמש, מאחר והם חשובים. לפי כל הטעמים אין עניין בשתי כוסות, יתכן שאלו שנוהגים כך, זה דווקא בכוסות נייר / קרטון, שאז חוששים שאינה מחזיקה את היין, ולא נחשבת כלל לכלי.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1237 צפיות -
האם בקידוש בשבת עלי לשתות את היין בלגימה אחת, או בשתי לגימות?
אף שמבואר בשולחן ערוך שלא ישתה כוסו בבת אחת, בקידוש ובכל כוס של ברכה, יש עניין בלגימה אחד כיון שמראה את חביבות המצווה.
לעמוד השאלה166 צפיות -
אחד שיצא ידי חובה מאחר בקידוש היום. ולא בירך לעצמו הגפן. צריך לברך על שאר משקים ששותה בהתוועדות כשאכלו מזונות במקום סעודה?
כששתה מהיין אינו צריך לברך. כיוון שיצא ידי חובה מהמקדש הרי זה כאילו ברך בעצמו.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
449 צפיות -
האם בקידוש נהוג לומר לחיים אחר אמירת סברי מרנן?
מנהג אמירת לחיים הוא כהסכמה לקריאה סברי מרנן (= הקשיבו רבותי). מנהג חב''ד ועוד הוא לא לומר. אולי זה כדי להתרכז בקידוש ושלא יצא בטעות שיאמר לחיים אחרי תחילת הקידוש.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
887 צפיות -
האם בליל שבת בסיום תענית עשרה בטבת מותר לקדש בשעה השביעית?
עדיף לעשות קידוש לפני 17:40 כדי לא לצום בשבת. אבל אם לא הספיקו, יש לקדש בהקדם גם לפני 18:40, מאחר ואסור לצום בשבת.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
140 צפיות -
למה נהוג שכל אחד עושה קידוש לבד בליל שבת?
-
אדם שדילג על ברכת הגפן בקידוש של ליל שבת, מה יעשה?
אם הקדים את ברכת הקידוש (ברוך.. אשר קדשנו במצוותיו ורצה בנו) לברכת היין (בורא פרי הגפן) – צריך לחזור ולברך שוב לאחר ברכת הגפן, את ברכת הקידוש, לפי שעשה כדברי בית שמאי כנגד דברי בית הלל, וכל העושה כדברי בית שמאי לא יצא ידי חובתו.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
157 צפיות -
האם ילד שעדיין לא הגיע למצוות, יכול להוציא את האישה ידי חובתה בקידוש?
-
מי שאכל קודם קידוש כיצד ינהג?
מי ששכח ואכל קודם קידוש עליו לעצור ולקדש, גם לאחר חלוף שעות מכניסת השבת, ניתן להשלים את הקידוש כל עוד ולא יצאה השבת, ועליו לעשות קידוש מיד שנזכר, ואף שמקדש שלא בזמן כניסת השבת אסור לו לטעום כלום ואפילו מים עד שיקדש וכשמשלים הקידוש ביום ישמיט את פסוקי "ויכולו".
לעמוד השאלה501 צפיות -
עד מתי ניתן להשלים את הקידוש של שבת?
מי ששכח ואכל קודם קידוש עליו לקדש ואפילו לאחר כמה שעות מכניסת השבת, וכל עוד ולא יצאה השבת עליו לעשות קידוש מיד שנזכר. אלא שלכתחילה אסור לטעום כלום ואפילו מים משהגיע זמן הקידוש, אף שבשאר מצוות התלויות בזמן התירו שתייה או טעימה לפניהן, בקידוש החמירו משום שעיקר מצות הקידוש היא בסמוך לכניסת השבת. אך כאמור בדיעבד ניתן להשלים את הקידוש עד צאת השבת מיד שנזכר, ואסור לו לטעום דבר עד שיקדש, וכשמשלים הקידוש ביום ישמיט את פסוקי "ויכולו".
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
176 צפיות -
האם אפשר לקדש על יין לבן בשעת מזל מאדים בערב שבת?
האיסור לקדש בשעה זו, קשור לעצם קידוש על היין. כפי שמובא בסתם במגן אברהם סימן ער"ב, בשם האריז"ל, שבזמן זה אין לקדש. וכן פשטות דעת אדמו"ר הזקן, שהרי בסימן ער"ב (סעיף ד) כותב שאין עדיפות לקדש בשבת על יין אדום, ואפשר לקדש על יין לבן, ובסימן שלפניו (רעא, ג) כותב שלא לקדש בשעה שביעית, ולא מחלק כלל בין יין אדום ללבן, הרי שגם לבן אין לקדש בו.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
1263 צפיות -
באיזה יד איטר יד צריך להחזיק את כוס הקידוש?
-
בנוגע לקידוש באיזה אופן המסובים שותים את היין? האם כאשר המסובים טועמים מכוס המקדש עצמו זה נחשב שטעמו מיין פגום? (בסימן ק״צ סעיף ה׳ אחרי כל העצות שנותן אינו מחלק בין אם טועמים מכוס המקדש עצמו. ולכאורה נראה סותר למה שכתב בסימן תע״ב סכ״ד בהלכות פסח).
אם הם שותים ישירות מכוסו ולא מוזגים לכוסות שלהם זה לא נקרא פגום כמבואר בסימן תע"ב. ואפושי מחלוקת למה לי.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
232 צפיות -
האם מותר לעשות קידוש לפני תפילת ערבית בליל שבת?
-
האם צריך לברך בורא פרי הגפן על טעימת יין מקידוש, כשיוצאים ידי חובה בקידוש מאחר?
המנהג שיוצאים ידי חובה בברכת הגפן שמברך המקדש ולא מברך כל אחד בפני עצמו, אלא אם כן יש קהל רב שיש חשש להפסק בין ברכת המקדש לשתיה, שאז יברך כל אחד לעצמו.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
512 צפיות -
האם מותר לשתות את היין שנשפך לצלוחית מהקידוש?
-
האם מותר לשתות או לאכול בין קידוש לנטילת ידיים בסעודת ליל שבת?
יש להימנע מזה כיון שיש לאכול את הפת 'לאלתר' לאחר הקידוש אך אם צמא מאוד יכול לשתות מים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
572 צפיות -
האם לשיטת אדמו"ר הזקן קידוש שעל היין הוא מהתורה?
אדה"ז פוסק כמ"א שבתפילת ערבית כבר יוצא ידי חובת קידוש מן התורה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
549 צפיות -
בקבוק יין שהיה פתוח על השולחן בזמן שעשו קידוש, האם היין שבו נחשב פגום ואם ירצו לעשות קידוש על היין שבבקבוק יצטרכו להוסיף עליו יין אחר?
היין אינו נפגם בכך ואפשר לקדש עליו, (אף שלכתחילה מכסים את היין בשעת קידוש).
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1102 צפיות