דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

יהודים שנמצאים בקשרי חברות מעוניינים לקיים נישואים אזרחיים אמריקאים, מסיבות של אזרחות וכד' וכתוצאה מכך יצטרכו להתנהל כזוג נשוי. האם יש בעיה הלכתית בעניין? אם במהלך הקשר הם מעוניינים להתחתן בחתונה יהודית האם הנישואים האזרחיים מהווים בעיה הלכתית?

הנושא אינו פשוט כלל ויתכן אף חשש גדול לחלק מהפוסקים אף להצריכה גט וכו' - והרי מדובר פה בעניינים שההלשלכות שלהם הם דיני עריות, על כל החומרה שבהם. לכן, אין להיכנס כלל לזה, מכל טעם שהוא, ויש להשפיע עליהם שיינשאו באמת, בחופה וקידושין כדת משה וישראל.

מקור:

  • הדיונים בפוסקים הם בד"כ אודות מי שכבר נשאו בנישואים אזרחיים, ואזי יש חילוקי דינים ופרטים, כגון הבדל בין מקרה שבו היו סבורים שאלו נישואים לכל דבר (מחמת חוסר ידע או ידע מוטעה) למקרים שבהם ידעו מראש באופן ברור שלא התכוונו לנישואים, ומאידך - כאשר בפועל כן חיים ביחד ויתכן שיסתמכו על כך וכו' (כפי הנאמר במשנה להמגרש אשתו ולנה עמו בפונדקי, וההלכה שצריכה עמנו גט שני), ברוב המקרים - גם כשנראה שאין כוונה, מצריכים לפחות לכתחילה, גט משום חומרה דאשת איש ויש מקרים שבהם לא יתירו בלי זה. כל הנ"ל הוא כאמור, רק אחרי שהדבר נעשה, ואז יש לפנות לבי"ד רבני מוסמך שיורה כדת מה לעשות, ואיננו מתייחסים כאן למקרים כאלו, אך בוודאי שאין להיכנס לכך לכתחילה משום רווח גשמי.

פעולות שאלה ותשובה

  • 301 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • בשידוך שהיו מעורבים בו שתי שדכניות, ואחת מהן סיימה את השידוך, למי יש לשלם?

    יש כלל בהלכה ש'סרסור' [=שדכנית] שקירבה את הצדדים לגמור את השידוך, נותנים לה שליש מהתשלום על ההצעה שהיא הציעה, אף שבפועל שדכנית אחרת גמרה את השידוך, ושני שליש נותנים לשדכנית שגמרה בפועל את השידוך, ואין זה משנה אם השדכנית הראשונה לא גמרה את השידוך מסיבה טכנית, או שההורים לא היו מעוניינים מסיבה מסויימת שהיא תגמור את השידוך. כל האמור הוא במקרה שהשדכנית הראשונה קירבה את השידוך ובלעדיה לא היו ההורים חושבים על הצעה זו; אולם אם ההורים מסיבה כלשהי כלל לא התייחסו ברצינות להצעתה של השדכנית הראשונה, וכשהשדכנית השנייה הציעה את אותו השידוך (עליו חשבה בעצמה) הצעתה שכנעה את ההורים או את החתן והכלה, במקרה זה לא מגיע כלום לשדכנית הראשונה. יש לציין, שנתינת שמות להורים, לא נקראת שהתחילו בשידוך - כשמדובר בשמות הידועים לכולם וגלויים לכולם.

    לעמוד השאלה
    הרב ברוך בועז יורקוביץ'

    הרב ברוך בועז יורקוביץ'

    רב קהילת חב"ד-לוד, אב"ד "היכל ליובאוויטש" וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1096 צפיות
  • האם ניתן להתחתן בחודש אלול?

    נוהגים לערוך נישואין בכל ימי חודש אלול מפני שהוא חודש הרחמים.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    834 צפיות
  • מדוע חב''ד לא מתעטפים בטלית עד לחתונה?

    ראשית, ליתר דיוק זה לא רק בחב"ד אלא להנוהגים כמנהג בני אשכנז. יצוין שכבר בגמרא מסופר שרב המנונא לא כסה ראשו בטלית קודם שנשא אישה (קידושין כט, ב; וראה מג"א ס"ח סק"ג). רמז למנהג זה כתבו – שישנה סמיכות בין מצוות ציצית לנישואין, כפי שנאמר (דברים כב, יב): "גדלים תעשה לך על ארבע כנפות כסותך אשר תכסה בה"; "כי יקח איש אשה" (פירוש הרא"ש על התורה פ' תצא. רוקח סשנ"ג. תשב"ץ סתס"ב). יש שכתבו שהוא משום שמצוות ציצית עוזרת במיוחד להישמר ממראות והרהורים אסורים כאמור (במדבר טו, לט): "וראיתם אותו . . ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם", ואחרי הנישואין מגיעים לטהרת המחשבה, כך שאי ההתעטפות בטלית קודם הנישואין משמשת לבחור כתזכורת לטהרת ראייתו ומחשבותיו (שו"ת דברי יציב או"ח סמ"ד). טעם נוסף על פי הסוד נכתב בספר "בני יששכר", ושם מבואר שההארה אלוקית לה זוכים ע"י ההתעטפות בטלית נעוצה בעבודת ה' מתוך שמחה, ולמדו חז"ל שרק מי שנשא אשה שרוי בשמחה (יבמות סב, ב) ומשום כך עד הנישואין אין מתעטפים בטלית (בני יששכר תשרי, מאמר יג, ס"ב). עם זאת, חשוב לציין כי גם למנהגנו בחורים כהנים בעת נשיאת כפים ואף בחורים המשמשים כשליח ציבור בעת אמירת סליחות מתעטפים בטלית (וראה אגרות קודש חט"ז ע' צח).

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    1485 צפיות
  • כתובה שנכתב בה היום בשבוע שלשי ללא י' במקום שלישי, יש עדיפות לכתוב כתובה חדשה?

    הכתובה כשרה, ואפילו כשהתבררה הטעות לפני שניתנה הכתובה, לא צריך לכתוב כתובה חדשה, וניתן להשתמש בכתובה זו.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק סילברמן

    הרב יוסף יצחק סילברמן

    הרב יוסף יצחק סילברמן // לדף הרב

    267 צפיות
צור קשר בוואטסאפ