
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם יש עניין לכתוב את הכתובה דווקא לפני השקיעה?
דעת כמה וכמה מרבני חב''ד ע''פ דברי הרבי בשיחת י''ד כסלו תשי''ד שיש עניין לעשות את הכתובה לפני השקיעה אף שהחופה בפועל תהיה אחר השקיעה, וכמה וכמה טעמים נאמרו בזה והעיקר שזה מחמת שכך היה בחתונת הרבי.
לעמוד השאלה723 צפיות -
האם מותר לחתן בשנה הראשונה ללון לילה לא עם אשתו?
ישנו העניין ש"נקי יהיה לביתו שנה אחת ושמח..". ולפי זה נוהגים רבים להימנע מכך. אך אין בכך איסור ובוודאי שאם הדבר גורם לאי נוחות וכדומה, אין צורך להקפיד על כך, כמובן בהסכמת האישה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
869 צפיות -
האם יש עניין שהשווער/השוויגער יקנו את הקיטל לחתן?
-
האם יש עניין שהיין בחופה יהיה דווקא יין לבן?
אין בזה עניין, הרבה מעדיפים יין לבן מבחינה פרקטית, כי זה פחות מלכלך את שמלת הכלה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
142 צפיות -
האם חתן המתחתן בחנוכה צריך לצום ביום חופתו?
חתן ביום חופתו לא מתענה בחנוכה, ואף לא בערב חנוכה, אלא יקדים ותענה ביום כ"ג כסלו.
לעמוד השאלה769 צפיות -
האם מחשיבים את יום החופה כאחד מימי שבע הברכות?
ימי שבע ברכות הם ממועד החופה, הילכך אם החופה היתה לפני השקיעה היום נחשב לאחד מימי השבע ברכות.
לעמוד השאלה1213 צפיות -
האם חתן שהחתונה שלו יוצאת בראש חודש והוא לא יכול לצום בגלל זה, צריך לצום יום לפני?
-
יש ענין לערוך את הקבלת פנים לפני החופה, דווקא בישיבת תומכי תמימים?
-
האם מותר לשני אחים להתחתן עם שתי אחיות?
הדבר מותר, אבא של הרבי ואחיו היו נשואים לשתי אחיות, רק ראוי שלא יגורו באותה עיר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
1153 צפיות -
האם ה׳שומר׳ של החתן לפני החתונה צריך להיות במודע שהוא השומר, או שעצם שהות החתן בנוכחות יהודים מספיקה?
הענין הוא שהחתן לא יהיה לבד אלא בנוכחות עוד יהודים. אין צורך לייחד אדם שידע שהוא 'שומר'.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
1097 צפיות -
אני כלה והחתן נוסע לרבי. האם תהיה לי בעיה גם לטוס לתשרי לרבי כאשר החתן שם (החתונה לאחר החגים)?
מותר, רק לא לנסוע יחד באותה טיסה, ובמהלך השבוע שלפני החתונה אל תפגשו ואל תדברו, כנהוג. ויש להזכיר את דברי הרבי שיש להימנע (ככל האפשר) מלהיפגש אחד עם השני בין הווארט לחתונה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
1929 צפיות -
יהודים שנמצאים בקשרי חברות מעוניינים לקיים נישואים אזרחיים אמריקאים, מסיבות של אזרחות וכד' וכתוצאה מכך יצטרכו להתנהל כזוג נשוי. האם יש בעיה הלכתית בעניין? אם במהלך הקשר הם מעוניינים להתחתן בחתונה יהודית האם הנישואים האזרחיים מהווים בעיה הלכתית?
הנושא אינו פשוט כלל ויתכן אף חשש גדול לחלק מהפוסקים אף להצריכה גט וכו' - והרי מדובר פה בעניינים שההלשלכות שלהם הם דיני עריות, על כל החומרה שבהם. לכן, אין להיכנס כלל לזה, מכל טעם שהוא, ויש להשפיע עליהם שיינשאו באמת, בחופה וקידושין כדת משה וישראל.
לעמוד השאלה356 צפיות -
האם עושים סעודות שבע ברכותבימים שאחרי החתונה, לזוג שחיו ביחד גם לפני החתונה?
זו מחלוקת הפוסקים, בין הנודע ביהודה והחתם סופר, ובזוג שאינם שומרים מצות לעת עתה ובלאו הכי לא בה הדבר מיוזמתם אין מקום לעוררם לערוך להם שבע ברכות. אך במתקרבים ומתחזקים ומעונינים בכך יש מקום להקל ולברך להם שבע ברכות כל עוד הן הבעל והן האשה לא היו נשואים בצורה רשמית בעבר, גם לא לאחר או אחרת. אמנם זוג שהיו לפני כן נשואים בנישואים אזרחיים אין מברכים להם שבע ברכות כשמתחתנים כדת משה וישראל בחופה וקידושין.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
99 צפיות -
בשבע ברכות של החופה, שכחו לברך את ברכת הגפן ונזכרו רק אחרי שהכל ברא לכבודו, מה הדין?
-
האם אפשר שבחור ובחורה יפגשו פגישת שידוכים בשעות הערב בבית ריק?
-
האם בני דודים של הכלה יכולים להיות עדים בחתונה, במקרה שאין אנשים דתיים אחרים?
בני דודים הם קירבה של שני בשני, ואין שום היתר לקחתם כעדים.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1011 צפיות -
זוג שנוסע לתקופה מהבית צריך לקחת איתו את הכתובה?
-
האם צריך שהחתן יקנה מכספו הפרטי את טבעת הנישואין, או שאפשר שההורים יקנו מכספם ויתנו לו במתנה גמורה?
אפשר לתת זאת לחתן במתנה גמורה לפני הקידושין, ושהחתן יעשה בזה קנין ע"י הגבהה כדין.
לעמוד השאלה1004 צפיות -
האם יש בעיה לחתן לתת ספר במתנה לכלה או לשלם עבורה על האוכל?
למיועדת להיות כלתך, אם אכלתם יחד, אין בעיה שתשלם, וכך גם לשלוח ספר וכדומה כמתנה. ראוי לא לקנות ולתת ישירות, וכן לא מתנות כמו טבעת או דברים שבדרך כלל קונים לחתונה או כנשואים.
לעמוד השאלה1336 צפיות -
האם מותר לחתן לכתוב בימי ה'שבע ברכות', ובכלל אלו מלאכות אסורות?
מותר לכתוב. מה שאסור זו מלאכה שיש בה טורח, ו/או הסחת הדעת מהשמחה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
464 צפיות -
מה זורקים על הכלה והחתן כשהחתן בא לכסות את הכלה?
-
האם לכלה ביום החתונה (חוץ מהחופה) יש בעיה עם תכשיטים מזהב או אביזרים בצבע זהב?
-
האם יש בעיה שלחתן ולחמיו קוראים באותו שם?
-
אדם שאחד מעידי הקידושין שלו היה קרוב משפחה שלו ולא שמו לב לכך ואח"כ זה נתגלה, האם הוא בגדר נשוי או שיש לערוך שנית חתונה?
קבעו חז"ל "כל מי שאינו בקיא בטיב גיטין וקידושין לא יהיה לו עסק עמהן", ולכן חזקה על הרב שסידר את הקידושין, שניתן לפנות אליו ולתאר את המצב, והוא ינחה אתכם מה לעשות בהתאם למקרה הספציפי. ומכאן האזהרה אכן לוודא שישנו רב שמומחה בתחום שיסדר את הקידושין. אם מסיבות שונות לא ניתן לשאול אותו - יש לפנות לרב או דיין מומחה, והוא יורה את הדין.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
611 צפיות -
אחי הצעיר יותר רוצה להתחתן לפניי ואני כמובן מוכן, מה בדיוק עליי לעשות?
-
חתונה של זוג שנערכת ביום שישי בצהריים, מתי אומרים וידוי ועל חטא?
באם החופה נערכת לפני זמן מנחה, אמירת הווידוי על חטא - בבוקר יום שישי בשחרית, כי זו התפילה שלפני החופה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
98 צפיות -
האם חתן וכלה שמתחתנים בחודש ניסן מתענים ביום החתונה?
-
בעלי בישראל כבר כמה חודשים ואני נוסעת לתקופת ניסיון של כשלושה חודשים במחשבה של לעשות עליה ויתכן שאאריך את השהות ליותר זמן. האם אני צריכה להביא איתי את הכתובה?
-
בחור שנוטל תרופות פסיכיאטריות למשך תקופה - האם עליו לספר זאת בשידוכים או שמוטב להעלים זאת?
אין להסתיר מהמדוברת. כדאי להתייעץ עם רב מנוסה ומומחה בתחום, מתי וכיצד להציג בפניה את הדבר.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1175 צפיות -
נערה שנפגשה עם בחור וכמעט סגרו שידוך, אך בסוף החליטה שלא לסגור, נודע לה שהבחור נפגע מאוד, האם צריכה לבקש ממנו מחילה?
אמנם בדרך כלל בקשת מחילה זה דווקא כשכבר סגרו שידוך, ולאחר מכן התחרטו, בכל אופן תמיד כדאי לבקש מחילה באם יש חשש שמישהו נפגע.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
1375 צפיות -
האם יש חובה לענוד טבעת נשואין?
על פי ההלכה, ברגע שהתקדשה, היא נשואה ואין לה חיוב לענוד את הטבעת, אך בכל זאת יש ענין לענוד את הטבעת תמיד.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
994 צפיות -
האם מותר לגרוש להתחתן עם בת דודה של גרושתו?
מותר, האיסור הוא על שבע קרובות של האשה: אמא, סבתות, בנות, נכדות, ואחות, אך בת דודה מותר.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
237 צפיות -
האם כלה ביום החתונה אומרת תחנון?
-
האם מותר לבחור לעסוק בשידוכים, לא מדובר בקרובי משפחה?
יש להימנע מכך, שהרי מטבע הדברים העיסוק בשידוכים דורש התעסקות עם שני צדדים, ונפסק להלכה "מי שאין לו אשה לא ילמד תינוקות, מפני שאמות הבנים באות לבית הספר לבניהם ונמצא מתגרה בנשים", וכאן מדובר בדרך כלל ביותר שיחות וקירוב הדעת. אמנם אם הכוונה רק להעביר הצעה לאבי המדוברת וכד' - נראה שאפשר, ואח"כ הטיפול יעבור למישהו אחר.
לעמוד השאלה1249 צפיות -
האם ניתן לשדך את האחות הצעירה לפני אחותה הבוגרת?
ב'תוספות' מסופר על אדם שקידש בת עשיר ולא פרט איזו בת ופסק רבינו תם שוודאי קידש את הגדולה ש"לא ייעשה כן .. הצעירה לפני הבכירה", אולם חזר בו ר"ת. מנהג זה שאומנם התקבל כבר מנישואי יעקב, אין בו איסור מן הדין, אלא דרך-ארץ. במצבים מסוימים הקלו הפוסקים, כגון כשהצעירה הגיעה לפרקה, ובבנים ניתן להקל עוד יותר. והורה הרבי שיש לבקש את מחילתה של האחות הבוגרת בפני שלשה, ותחלה יבקשו ההורים מחילה. ועוד קודם פרסום השידוך יפרישו הזוג הצעיר מתנה עבור חתונת הבוגרת, ויערכו את ה"תנאים" ללא רעש, ושלא למהר בזמן החתונה ובינתיים לחפש שידוך עבור הבוגרת. ועצם המחילה מהווה סגולה לשידוך טוב עבור המוחל.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1193 צפיות -
האם מותר לכלה להצטלם עם החתן בלחיים או בווארט?
-
סוד שנאסר לגלותו, האם האיסור כולל גם לבת הזוג?
ככלל, הורו חכמים שהאומר דבר לחברו, גם שלא בסוד, אסור לספרו לאחרים עד שיורה לו על כך בפירוש. איסור זה הוא אף לקרובים לאדם ביותר. על אף שבשטר הכתובה ישנה התחייבות בין בני הזוג "ואל יעלימו זו מזה", יש שכתבו שלאמירה זו אין תוקף התחייבות של ממש, אלא היא נאמרת כברכה לחיים של שלום אחווה ורעות תוך שקיפות ואמון ביניהם. ויש שכתבו לעומתם שאמירה זו אכן מחייבת את בני הזוג שלא להעלים דבר, אלא שגם לשיטתם התחייבות זו היא במה שקשור לנכסיהם וחייהם המשותפים. אך לגבי סוד שאינו קשור לחייהם ונאסר על האדם לגלותו, ברור שבכלל האיסור הוא לגלות לאשתו.
לעמוד השאלה881 צפיות -
האם חתן בצום של יום חתונתו, מותר בשטיפת הפה וצחצוח שיניים?
-
אדם שמחזיר גרושתו, לאחר שחזרה בתשובה והיא בת 60 מה הדין א. לגבי מקוה. ב. לגבי זה שהייתה עם גברים אחרים בנתיים ללא חו"ק?
א. תלך למקווה עם כל ההכנות הנדרשות. ב. אם לא נישאה בחו"ק אין בעיה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
499 צפיות -
האם למנהג חב"ד צריך להוריד את החותמת 14k בטבעת נישואין או שאם זה מוטבע זה בסדר?
הלשון בספר המנהגים הוא ''שלא יהיה חרות בה (גם לא בפנים) שום דבר'', על פי זה גם לא חותמת של 14k.
לעמוד השאלה775 צפיות -
האם טבעת נישואין צריכה להיות מכסף או מזהב?
-
האם מותר לחתן וכלה בשנה הראשונה ללכת להלוויה של דוד?
מותר לחתן ולכלה בשנה הראשונה ללכת להלוויות ולנחם אבלים. בימי שבע ברכות, יש שכתבו שיש להימנע.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1527 צפיות -
האם הצלחת מחרס ששוברים בווארט צריכה להיות לבנה וחלקה או שאפשר צבעונית עם עיטורים?
אין בצלחת זו דינים מיוחדים ההקפדה היחידה שתהיה מחרס, אפשר גם צבעונית.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
506 צפיות -
האם אפשר ונכון לשדך בחורה בת 20 עם בחור בן 27?
אם יש התאמה ביניהם בשאר הדברים, פער הגילים ביניהם לא צריך להוות מחסום.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1078 צפיות -
כשהבת הצעירה רוצה לשמוע שידוכים לפני הבכורה והבכורה מסכימה, האם הדבר אפשרי?
אין בזה בעיה, רק כאשר יגיע בע"ה לגמר טוב. הגדולה תכתוב בפתק שהיא מוחלת לאחותה. וההורים ישימו סכום כסף קטן בצד עבור התחלת ההוצאות לחתונת הגדולה
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
1133 צפיות -
האם זה בעיה ששם הכלה ושם החמה זהים?
-
האם צריך לעשות חופה בתוך האולם בנישואים שניים?
בנישואים שניים עושים את החופה בתוך האולם, אם לאחד מבני הזוג אלו נישואים ראשונים עושים כרגיל תחת כיפת השמים.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
782 צפיות -
אם נוטלים ידיים ביום האחרון של השבע ברכות לפני השקיעה, האם אפשר לעשות את השבע ברכות אחרי השקיעה?
במצב זה לא מברכים שבע ברכות. יכולים רק לומר בזימון שהשמחה במעונו.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
131 צפיות -
הייתי אמור להתחתן והכלה ביטלה את השידוך, מי אמור לממן את האולם ושאר ההוצאות וכן מה לגבי המתנות שקניתי לה?
בכללות באם אין אפשרות לבטל את האולם וכו׳ ואכן נגרמו נזקים ממוניים, העיקרון ההלכתי קובע כי על הצד שביטל מוטל לשלם את ההפסד. אך יש להביא את השאלה לדיין שידון בין הצדדים ככל דיון ממוני שלא ניתן לפסוק בשמיעת צד אחד.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1103 צפיות -
האם מותר לערוך בדיקות דור ישרים לגילוי מחלות גנטיות תורשתיות לצורך בדיקת התאמה בשידוך, או שהן בסתירה לביטחון המוחלט בה'?
נאמר "ויקח אהרן את אלישבע .. אחות נחשון", ומכאן למדו חכמים שהנושא אשה צריך לבדוק את אחיה. חז"ל כבר למדו שישנם תופעות תורשתיות שעלולות לעבור מאב לבנו ומשום כך הזהירו שיש לבחון את המשפחה בטרם משתדכים עמה. עם התפתחות המדע נחשפו מגוון רחב של אפשרויות מידע באמצעות בדיקת דם פשוטה. בין הפוסקים התעוררה השאלה האם מותר לערוך בדיקות גנטיות אלו, או שמא מוטב להימנע מכך ולבטוח בה', כאמור "תמים תהיה עם ה' אלוקיך". למעשה, כתבו הפוסקים שראוי לעשות לפני שניגשים לשידוך בדיקות אלו הנחוצות שהוכחו כמצילות. ובשם הרבי מובא, שהסכים לבדיקות אלו. אך מעבר לכך לא מומלץ לעשות בדיקות למחלות גנטיות שסיכויים רחוק, בכדי למנוע מתח מיותר.
לעמוד השאלה1699 צפיות