
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
מה השיעור לענין חיוב בציצית של פתח בגב המעיל היוצר ד' כנפות?
השיעור הוא, באם רוב גובה הבגד שסוע, חייב בציצית. והעצה להיפטר מציצית היא לעגל את הפינה של הכנף.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
514 צפיות -
מעיל שפתוח פחות מחצי מאחורה. האם הוא פטור מציצית או שצריך לעגל את אחת הפינות?
-
האם מותר לעטוף את הראש בבגד בעל ארבע כנפות ללא ציצית?
-
האם מותר לקחת 'חולצת ציצית' ולתפור את רוב הכנפות אחת לשניה ולהשאיר רק קצת מפורד?
אין לתפור את הכנפות, כי על ידי תפירה פטור מציצית. ובאם רוצה לתפור רק חלק - צריך להקפיד שיהיה פתוח רובו.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
331 צפיות -
האם צעיף נחשב לבגד, כך שיש לחשוש שחייב בציצית כשיש לו ארבע כנפות?
-
האם מותר לי לקשור ציצית לחב"דניק שרוצה ללכת עם ציצית לא מצמר?
אמנם כדי לקיים מצוות ציצית מן התורה בלא חשש יש ללבוש בגד של ד' כנפות העשוי מצמר, אך גם בבגד העשוי משאר בדים [מלבד או יציקת פלסטיק] מקיימים בלבישתו לכל הדעות מצווה מדברי סופרים, ולכן אין כל מניעה לעזור ליהודי לקיים מצווה זו שמדברי סופרים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
630 צפיות -
האם בגד בעל שש כנפות שכל הפינות שלו מרובעות האם חייב בציצית?
בגד שיש בו ארבע כנפות חייב בציצית, וממילא גם אם יש יותר מארבע כנפות חייב כיוון שבכלל החמש כנפות יש ארבע וכן הלאה, בבגד כזה יש להשים ציצית רק על ארבע הפינות הרחוקות. לכתחילה יש להיזהר שלא יהיה לבגד יותר מארבע כנפות כיוון שיש פוטרים בגד כזה מציצית, ואף שאין הלכה כמותם לכתחילה חוששים לדעתם.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
508 צפיות -
האם אפשר כשעושים ספורט ללבוש ציצית מכותנה?
ממידת חסידות נכון ללכת תמיד עם ציצית מצמר שרק בה מקיימים את מצות ציצית ללא שום פקפוק.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
856 צפיות -
האם שמיכה שיש לה ארבע כנפות, צריכה ציצית?
אדמו"ר הזקן הביא שפשט המנהג להקל בזה, אלא שבכל זאת המליץ לעגל פינה אחת בשמיכות מצמר. כיום הרבה חסידי חב״ד לא נזהרים בזה, כפי ששמעתי ברור מהרב מרדכי שמואל אשכנזי ז״ל, ומנהג ישראל תורה היא, ובפרט שאינו מעיקר הדין. ובכל זאת המחמיר תבוא עליו ברכה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
639 צפיות -
האם מותר לכרוך מגבת בשבת על הצאוור כמו צעיף או שחייבת בציצית?
גם כשלובשים את המגבת כמו צעיף אין בעיה מבחינת הכנפות, כי אינו מיועד לעטיפה של כל הגוף, וממילא פטור מציצית.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
542 צפיות -
האם מותר לשים את המגבת על הראש, או שיש בעיה כי יש לה ארבע כנפות וחייבת בציצית?
מותר להשתמש במגבת כרגיל, וכן לעטוף את הראש, כיוון שלא שמים את זה כבגד להתכסות בו אלא רק כשימוש לצורך ניגוב.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
419 צפיות -
האם מותר לקחת שמיכה ולשים אותה עלי כמין גלימה, או שיש בעיה של ארבע כנפות וחייב ציצית?
מעיקר הדין אין בעיה. אמנם אדמו"ר הזקן כתב בסידורו (בכלל לגבי שמיכה) שעדיף לעגל פינה של אחת הכנפות כדי לא להיכנס לספק.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
371 צפיות -
האם צריך דווקא טלית קטן מצמר או שאפשר גם מבד?
-
האם יש עניין להיכנס לבריכה עם כיפה וציצית?
לגבי כיפה, שהיא למורא שמים והיבדלות מאומות העולם, הרבה אינם מסירים. לגבי ציצית, רק יחידים נוהגים כן (יש הסבורים שאין זו דרך לבישה ומימלא אין בזה מצווה).
לעמוד השאלה1803 צפיות -
האם לפי דעת אדמו"ר הזקן גם בחור נמוך מאוד צריך ללבוש ציצית שאורכה 48 ס"מ?
-
מה המידה -מינימום- הנצרכת בטלית קטן לפי שיטת חב"ד?
-
ילד קטן שלובש ציצית בפעם הראשונה, צריך לברך איתו 'שהחיינו'?
-
כמה סנטימטר צריך להיות העיגול בפינת סירטוק על מנת שלא יחשב ד' כנפות?
הגר״ח נאה כתב "ונראה עצה פשוטה לכוין את היקף העיגול, שיעשה נייר עגול רוחב 12 ס"מ על 12 ס"מ (ו' על ו' אצבעות) ויניחנו על הכנף, ששפת הנייר יהיה שווה לשפתי הכנף משני הצדדין, והקרן המרובע שיישאר בולט חוץ לעיגול, שהוא 6 ס"מ מצד האורך ו-6 ס"מ מצד הרוחב - יחתכנו ויעגלנו כעגול של הנייר, ויהיה חוט של 9 ס"מ בערך מקיף את העיגול" עכ״ל, וכן מקפידים רבים מאנ"ש. אמנם האשל אברהם מבוטשאטש פסק שעיגול כל שהוא מספיק (שנראה עגול) ולא צריך את השיעור שכתב הגר"ח נאה וכן נראה סתימת הפוסקים וכן נראה מלשון אדמו"ר הזקן, ולכן המקילין יש להם על מה שיסמוכו.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
588 צפיות -
האם למנהגינו נהוג להשתמש בטלית גדול בפתילות עבות דוקא?
לאו דווקא. הרבי מלך המשיח שליט"א נוהג להשתמש בפתילות דקות (כמו בטלית קטן).
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
603 צפיות -
התחלתי להתפלל עם טלית שלי והורדתי, ואחרי זה אני רוצה להמשיך תפילה עם טלית אחרת שהיא גם שלי, האם צריך לברך על הטלית השנייה?
-
האם יש עניין שהציצית לא תהיה על הגוף אלא על בגד?
יש סבורים שאין סיבה להימנע מללבוש את הציצית על הגוף. אך יש הסבורים שבלבישתו על הגוף יש בזה משום ביזוי מצווה, שהופך את הציצית להיות כגופיה העשויה לספוג זיעה. על כן ודאי ראוי להקפיד על כך. אבל לילדים קטנים בחום הקיץ, ניתן להלביש גם ללא גופיה.
לעמוד השאלה1809 צפיות -
האם יש עניין שיהיה בציצית פינות ממשי?
נהגו להוסיף בארבע כנפות הטלית חתיכת בד שלימה בגודל של 6/6 ס"מ, כדי שהציצית תהיה תלויה על מקום הראוי להיות כנף ויש לו 'שיעור' הלכתי של בגד. מבחינה הלכתית אין נפק"מ איזה סוג בד יתפרו שם, אמנם יש להקפיד שהחוטים איתם תופרים את החורים של מקום השחלת החוטים שלא יהיה ממין הטלית. למנהגנו, כפי שכותב כ"ק אד"ש משתמשים לתפירת חתיכות אלו ב'משי'.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
456 צפיות -
באיזה דרך ניתן לחתוך חוטי ציצית, באם הם ארוכים מידי לילד?
באמצעות שיניים או סכין פלסטיק. יש לוודא שלא יהיו פחותים מ24 ס"מ מתחילת הקשר בכנף.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
564 צפיות -
האם אחרי החתונה אני מפסיק לברך על טלית קטן משום לבישת וברכת טלית גדול?
אכן אין מברכים על הטלית קטן, בברכה על הטלית גדול מכוונים לפטור גם את הטלית קטן (אך כמובן שאם מחליף את הטלית קטן במהלך היום מברך עליה).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1347 צפיות -
מה הסיבה ששמים גומי על הציצית, והאם גם אדם נשוי שלובש גארטל בתפילה צריך לשים?
אין זה שייך לנשוי או לא, זה על פי דברי אדה"ז שצריך שיהיה בציצית שיעור והחלק שמתקמט או מתקפל לא נחשב בשיעור, לכן שמים גומי וכדומה שהציצית תישאר מתוחה על הגוף ולא תתקפל.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
884 צפיות -
האם ניתן להתפלל עם טלית שאינה שלי?
בפרשת ציצית נאמר "ולקחתם לכם" ודרשו חכמים שהטלית צריכה להיות משלכם. עם זאת מובא בפוסקים שכשמשאיל אדם לחבירו טלית יכול לברך עליה, כיוון שהשאילו לצורך קיום המצווה. כמו כן מי שמוצא טלית בבית הכנסת ורוצה להתפלל בה, יכול לברך עליה משום שנוח לו לאדם שיעשו מצווה בממונו, והרי הטלית לא מתקלקלת מכך, אלא אם כן יודעים בפירוש שהבעלים מקפיד ומתנגד לכך. אולם יש לזכור להחזיר את הטלית למקומה אח"כ, וכן לקפלה אם הייתה מקופלת - ובשבת א"צ לקפלה, ובתנאי שהדבר נעשה באקראי ולא בקביעות. למעשה אם ניתן להשיג את בעל הטלית, ראוי לבקש תחילה ממנו את הטלית כ"מתנה על מנת להחזיר".
לעמוד השאלה438 צפיות -
מה השיעור המינימלי של ציצית לילד?
מן הדין גודל הציצית צריכה להיות אמה על אמה קדימה ואמה על אמה אחורה, לילד קטן החל מגיל 6, יש לדאוג גם כן לגודל הראוי, אך עד בר מצווה ניתן להקל, שכל גודל הציצית מלפניו ומאחריו יהיה יחד אמה על אמה. כאשר הילד גדל צריך שהציצית תהיה בהתאם לגודלו כדי לכסות את גופו כראוי.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
498 צפיות -
האם בחור הלובש טלית בתפילה צריך לברך על טלית קטן בבוקר?
-
האם מותר לילד מתחת גיל בר מצווה לקשור לעצמו פתילות לטלית קטן?
-
האם מותר לילד לפני בר מצווה, לקשור ציצית?
-
ברכתי על הטלית קטן בבוקר, האם אני צריך לברך על הטלית גדול?
-
אחד משמונה החוטים בכנף הציצית נקרע ונשאר ממנו כ4 סנטימטר (אחר סוף הקשרים) האם זה כשר לכתחילה?
-
האם יש איסור ללכת יותר מארבע אמות ללא ציצית?
מעיקר הדין מצוות ציצית נוהגת באדם הלובש בגד בעל ארבע כנפות, ובאם אין לאדם בגד כזה, אינו מחוייב בציצית ויכול ללכת ללא ציצית. אך כיוון שמצוות ציצית היא מצווה מאוד חשובה ומזכירה על כל המצוות, ראוי לכל אדם ללבוש בגד החייב בציצית ולהביא עצמו לידי חיוב ציצית, ויש להשתדל ללבוש את הציצית כל היום ולא להיות אפילו רגע ללא ציצית.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
675 צפיות -
נקרע לי חוט אחד מהציצית מיד בסיום הקשרים ולא נשאר ממנו בכלל, האם הציצית כשרה?
-
האם למנהג חב"ד מותר לקשור בציצית פתיל תכלת?
ע"פ הקבלה אין לשים בזמן זה פתיל תכלת, בנוסף לדיון האם אכן התכלת שמצויה כיום היא אכן התכלת האמיתית.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
587 צפיות -
השתמשתי בטלית של חבר ועצרתי אחרי שמונה עשרה. עכשיו אני רוצה להמשיך את התפילה בטלית שלי האם עלי לברך עליה?
-
האם מותר ללבוש את אותה הציצית ביום ובלילה?
אין בעיה ואדרבא עדיף שלא תהיה ציצית מיוחדת ללילה. בחור שעדיין אינו מתעטף בטלית גדול, טוב שיחליף ציצית בכל בוקר כדי לברך ללא פקפוק, לכן הטוב ביותר להישאר כל לילה עם הציצית של היום ובבוקר להחליף לאחרת וחוזר חלילה.
לעמוד השאלה458 צפיות -
מי שהטיל ציצית ולא אמר בפה 'לשם מצוות ציצית' - האם זה מעכב לכתחילה, ובדיעבד?
בדיעבד, כל עוד לא הייתה כוונה הפוכה (שעושה לא לשם ציצית) סומכים על כך ש"סתמא לשמה", כלומר, מן הסתם כוונתו הייתה לשם מצוה ציצית, וגם אם לא אמר ולא חשב על כך בפירוש.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
909 צפיות -
האם מברכים על טלית של בית כנסת?
טלית השייכת לבית הכנסת נמצאת שם על דעת שאנשים ישתמשו בה, וממילא מברכים עליה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
348 צפיות -
האם אפשר לתפור טלית עם כל סוגי הבדים?
מעיקר הדין כן. (מלבד שעטנז). אך בוודאי ראוי לעשות מצמר דווקא כי במינים אחרים של בד הרבה פוסקים שלא יוצאים ידי חובת ציצית מן התורה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
288 צפיות -
האם אפשר לכתחילה לקשור ציציות בלילה, האם יש בזה הוראה מרבותינו?
הרבי הרש''ב הורה שאין בעיה לקשור ציציות בלילה, וי''א שאחת מההראות שהרבי נתן ביחס לקשירת ציציות עבורו היא שלא יעשו זאת בלילה (בפשטות אין זה הוראה לרבים).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1204 צפיות -
האם מותר למכור לגוי טלית?
-
האם מותר לחתוך ציצית במספריים העשויים מברזל?
כאשר הציצית עדיין כשרה אין לחתוך את פתיליה אלא להתיר את הקשרים שלה, ציצית פסולה ניתן לחתוך את הפתילים אך לא באמצעות כלי ברזל אלא עם השיניים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1037 צפיות -
אדם שבטעות הוציא את הטלית ללובשה לפני ששם גארטל, האם יכול לעצור עם לבישת הטלית ולהשים גארטל?
גרטל אינו חובה מן הדין. לכן יתעטף בטלית ואחר כך ילבש את הגרטל, שלא יעביר על המצוות.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
540 צפיות -
האם בקשירת ציצית, באמצע כנף, ניתן להחליף שמש?
-
איך מותר לקצר פתיל של ציצית?
ניתן לחתוך אותו עם השיניים, עם סכין חד פעמי פלסטיק או עם חתיכת זכוכית, רק לא עם ברזל או מתכת.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
616 צפיות -
האם חייבים לישון עם ציצית?
אף שמעיקר הדין לילה אינו זמן ציצית, הרי שאדמו"ר הזקן פוסק שהמדקדקים נוהגים לישן בטלית קטן, הן מפני שייתכן שימשיכו לישון גם בשעות היום, והן מצד העניין עפ"י פנימיות התורה, כפי שהורה האר"י ז"ל "צריך ליזהר שלא להסיר מעליו ציצית קטן לא ביום ולא בלילה, וישכב עמו בלילה, ויועיל מאוד לבטל כוחות החיצונים. ואין זמן שצריך להסיר אותו מעליו אלא בכניסתו לבית-המרחץ". ואין להקל בכך.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1754 צפיות -
גיליתי בשבת שבפתילי הציצית נפתח קשר אחד וצריך לקשור, מה עושים?
בשבת אסור לקשור, והציצית כשרה גם אם קשר נפתח. לכן לא עושים כלום בשבת, לאחר צאת השבת קושרים את קשר הציצית.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
504 צפיות -
טלית קטן של ילד שנקרעה, האם יש צורך בגניזה, או אפשר להשליך לאשפה?
יש להניח בגניזה. בשעת הדחק ניתן לעטוף בשני עטיפות ולשים בפח, אך אין לנהוג בזה מנהג בזיון.
לעמוד השאלה419 צפיות -
האם אפשר להשתמש בציצית שהפתילות שלה נקשרו במכונה?
חוטי הציצית צריכים שיהיו עשויים לשם מצוות ציצית דוקא, על ידי שאומר בתחילת הטוויה או השזירה שעושה כן לשם מצוות ציצית, ואם לא התכוון בעשייתן שעושה לשם מצוות ציצית - הציצית פסולה. לגבי מכונה נחלקו הדיעות האם כאשר מפעיל המכונה מתכוון בלחיצתו על הכפתור שהעשיה תהיה לשם מצוות ציצית, זה נחשב כעשיה לשמה או לא, הרבי הרש"ב התיר (באופן מסוים) בשעת המלחמה להכין ציציות במכונה, אך בודאי זה היה היתר כצורך שעה ומפני המלחמה, וממילא נכון להחמיר בזה. למעשה אין כיום ציצית מכונה בכשרות מהודרת, כך שבכל אופן אין לסמוך על כך כלל, ואף לא לילדים מעל גיל חינוך.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
538 צפיות