
שאלות ותשובות
37 תוצאות
-
האם יש עניין לעמוד בחזרת הש"ץ?
כותב אדמו"ר הזקן: "יש אומרים שכל העם יעמדו כשחוזר הש"ץ התפלה, כיון שמכוונים ושומעים התפלה מהש"ץ, ושומע כעונה וכאילו מתפללין בעצמן", בפועל רבים אינם מקפידים על כך, וכן כ"ק אד"ש נוהג פעמים רבות לשבת בעת חזרת הש"ץ.
לעמוד השאלה458 צפיות -
מותר לשבת בתוך ד' אמות הסמוכות לחזן בעת חזרת הש"ץ?
-
האם מותר לשליח ציבור להמתין בחזרת הש"ץ לאדם המתפלל שמונה עשרה באריכות רבה?
יש להמתין לאדם המתפלל מילה במילה שיסיים, אנשים המאריכים יותר מכך אין להמתין להם.
לעמוד השאלה282 צפיות -
האם מותר ללמוד בזמן שאני סיימתי את תפילת שמונה עשרה והש"ץ עוד לא התחיל חזרת הש"ץ?
כן, אפשר (ומצוה) ללמוד, כמובן בשקט ובצורה שלא יפריע לשאר הקהל שעדיין מתפללים.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
309 צפיות -
אני לא מצליח לראות את החזן עקב ריבוי הקהל בברכת כהנים, האם בכל אופן יש עניין להסתכל לכיוון?
-
אדם המתפלל שחרית בשעה שהש"ץ אוחז בחזרת הש"ץ של מוסף ויחד אוחזים בברכת מחיה המתים, האם יכול לומר עם הש"ץ קדושת כתר אף שנמצא בשחרית?
-
אדם המתפלל מילה במילה עם הש"ץ כשאומר חזרת הש"ץ, צריך לומר בקדושה את כל הנוסח כולל "לעומתם משבחים" ו"ובדברי קדשך"?
-
כאשר יצא העשירי באמצע חזרת הש"ץ, האם הש"ץ יכול להמשיך את התפילה?
כאשר התחילו את חזרת הש"ץ במנין אף שכעת נשארו רק תשעה אנשים, מסיימים את כל חזרת הש"ץ וחצי קדיש שאחר התחנון ואף אומרים קדיש תתקבל שאחר ובא לציון, כמובן שיש איסור לצאת במצב כזה מבית הכנסת.
לעמוד השאלה577 צפיות -
העומד בתפילתו בברכת "שים שלום" והתחילו הציבור קדושה, האם יכול להמשיך עד אחרי יהיו לרצון על מנת שיוכל לענות קדוש, ברוך, ימלוך?
-
יחיד שלא שמע 'קדושה', ונמצא במקום שיש עשרה, האם יכול להתפלל בקול את תפילת שמונה עשרה ולומר קדושה?
אף שכתוב בשולחן ערוך לנהוג כן, אין נוהגים כך מכיון שעל-פי הקבלה אין לעשות זאת.
לעמוד השאלה283 צפיות -
האם צריך לומר בקדושה בחזרת הש"ץ את "לעומתם משבחים" ו"ובדברי קדשך"?
כן, בלחש (ואפילו אם אוחזים בפסוקי דזמרה). כך נוהג הרבי שליט"א מלך המשיח.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
443 צפיות -
האם מותר לצאת מבית הכנסת באמצע חזרת הש"ץ?
אם אתה עשירי בביהכנ"ס, אסור לצאת, ונאמרו על כך דברים חריפים, וכך גם לגבי אמצע קדיש, קריה"ת ושאר דברים שמחייבים עשרה. כמו"כ אם יש עוד מתפללים, והם אוחזים במקום שאסור להם לענות, ויש בדיוק 9 עונים, ואתה אחד מהם, אסור לצאת. למרות שבשני המקרים ימשיך בחזרת הש"ץ.
לעמוד השאלההרב אורי ליפש
581 צפיות -
בן חו"ל המבקר בארץ ישראל (כשבארץ כבר התחילו לומר ותן טל ומטר) וצריך לעמוד חזן, מה יאמר "בברך עלינו"?
כאשר נמצא בארץ צריך להגיד 'ותן טל ומטר' כבני א"י, ואף אם חוזר לחו"ל ממשיך לומר גם שם ותן טל ומטר.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
565 צפיות -
ש"ץ שהתחיל את ברכת אתה קדוש וסיים בטעות ברוך אתה ה' חונן הדעת, כיצד ינהג?
דין שליח ציבור כדין יחיד שטעה, אם לא תיקן את עצמו מיד תוך כדי דיבור חוזר לראש.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
165 צפיות -
כאשר באמצע חזרת הש"ץ, הש"ץ לא יכול להמשיך להתפלל עקב סיבה טכנית, מישהו אחר יכול להמשיך את חזרת הש"ץ במקומו?
כן, יחליף אותו אדם אחר ויתחיל מתחילת הברכה שעצר בה הקודם, ואם נעצר באמצע אחת משלושת הברכות הראשונות (עד הא-ל הקדוש) יתחיל מתחילת התפילה, ואם באחת משלושת הברכות האחרונות יתחיל מרצה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
342 צפיות -
התפללתי מנחה מוקדם, לקראת השקיעה הלכתי לבית הכנסת, שכחתי שהתפללתי כבר מנחה וניגשתי חזן, ונזכרתי רק בסוף תפילת לחש מה עלי לעשות?
ברגע שנזכרת צריך מיד להפסיק את התפילה, לחזרת הש"ץ יעלה מתפלל אחר מהמניין.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
541 צפיות -
שישה שהתפללו והצטרפו אליהם ארבעה למניין, בזמן תפילת הלחש העשירי יצא וחזר לחזרת הש"ץ, האם ניתן לעשות חזרת הש"ץ?
אם בזמן התחלת תפילת הלחש ובזמן החזרה היו 10, אין שום בעיה, כאשר גם בתחילת תפילת הלחש לא היו עשרה ישנם רבנים האומרים שלא לעשות, אך (ע"פ הנראה משו"ע אדה"ז) גם במקרה כזה ניתן לעשות.
לעמוד השאלה655 צפיות -
אני כהן ונגשתי לעמוד בתפילה ביום חול, ומנהגי לשאת כפיים רק בימים טובים, וכהן אחר שמנהגו לעלות כל יום עלה, מה עלי לעשות?
-
כששוחים באמירת "מודים אנחנו לך" בתפילת שמונה עשרה עד מתי צריך להישאר כפוף?
-
מה המקור והטעם למנהגנו, לומר 'אמן' אחרי פסוקי ברכת כוהנים שאומר הש"ץ, ולא "כן יהי רצון" כפי שנהוג בכל מקום וכפי שנפסק להלכה בפוסקים?
אמנם המנהג הרוֹוח הוא שלא לענות 'אמן' בסוף כל ברכה, אלא 'כן יהי רצון', מכיוון שאין זו הברכה עצמה. אבל מנהגנו לענות 'אמן', מכיוון שגם הש"ץ 'מברך', כלשון הזוהר-חדש, על דרך עניית 'אמן' בברכות שב'יעלה ויבא' וכד'.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
318 צפיות -
ממתי עד מתי שוחים כשאומרים "מודים דרבנן" בחזרת הש"ץ?
-
כאשר אומר החזן "ברכו" או "מודים" שאז צריכים לכרוע. האם צריך לכרוע דווקא לכיוון ארון הקודש כפי כיוונו של החזן?
לא ראיתי דין מפורש בזה, אך נראה שגם אם לא חייבים לכרוע ממש בכיוון, אך זה צריך להיות באופן שניכר שכורע אתם, ולא בנפרד.
לעמוד השאלה208 צפיות -
האם החזן אומר בחזרת הש"ץ מודים בקול?
-
האם בחזרת הש"ץ אומר הש"ץ את פסוק "ה' שפתי תפתח", בקול?
-
האם כשאני ממתין לחזרת הש"ץ ובחזרת הש"ץ עצמה, מותר לי להגיד תהלים או ללמוד?
-
כאשר יש שמונה עונים, ועוד אחד שמתחיל שמונה עשרה ביחד עם הש"ץ, מותר להתחיל חזרת הש"ץ?
אף שרבים מהפוסקים מתירים באופן זה, מדברי אדמוה"ז עולה שצריך תשעה שיכוונו לברכות ויענו "אמן" בפועל ממש.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
433 צפיות -
ששה אנשים שמתפללים ואוחזים לפני חזרת הש"ץ, ויש עוד כמה אנשים בבית הכנסת שעסוקים ולא מתכננים לענות, האם אפשר להתחיל חזרת הש"ץ?
-
התפללנו שחרית, והתברר אחר שמונה עשרה שלא היו ששה מתפללים בשמונה עשרה, האם עושים חזרת הש"ץ?
א. אם יש אחד שטרם התפלל הוא יגש לעמוד ויתפלל בקול רם כסדר חזרת הש''ץ עד אחר הא-ל הקדוש וימשיך בלחש, ב. אם כולם כבר התפללו יכול החזן לעשות חזרה.
לעמוד השאלה1028 צפיות -
האם מותר לומר תהילים בחזרת הש"ץ?
לא. יש לשתוק ולכוון לברכות שמברך הש"ץ. וכתב אדה"ז שהלומדים בחזרת הש"ץ "לא יפה עושים" - אפילו אם יש תשעה עונים זולתם.
לעמוד השאלה357 צפיות -
היינו עשרה בתחילת תפילת לחש ואחד יצא אחרי שהתחלנו אך לפני חזרת הש"ץ, האם אפשר לעשות חזרת הש"ץ בתשעה במקרה זה?
לא, אין להתחיל חזרת הש"ץ אם אין תשעה עונים (שיהיו עשרה יחד עם הש"ץ), אלא שאם כבר התחילו חזרת הש"ץ ואז יצא - אפשר להמשיך את החזרה.
לעמוד השאלה514 צפיות -
היינו תשעה אנשים בבית הכנסת וכבר היה מאוחר, התחלנו להתפלל ללא מנין כשסיימנו שמונה עשרה נכנס עשירי, ניתן לעשות חזרת הש"ץ?
-
מדוע אין חזרת הש"ץ בתפילת ערבית?
בזמן שחכמים תקנו לעשות חזרת הש"ץ, הייתה תפילת ערבית רשות ולכן לא תקנו גם לה חזרת הש"ץ. ולכן אף שכיום תפילת ערבית היא חובה אין בה חזרת הש"ץ.
לעמוד השאלה385 צפיות -
היינו 8 אנשים שהתפללו יחד. כעת אחרי שסיימנו שמונה עשרה נכנסו 2 שכבר התפללו. נוכל לעשות חזרת הש"ץ?
-
אדם האוחז בפסוקי דזמרה, יכול להיות עשירי למנין לחזרת הש"ץ?
-
אדם הנמצא בעזרת נשים הנמצאת בחדר נפרד מבית הכנסת, האם חייב לענות קדושה לקדושה?
-
במקום שממתינים זמן רב עד שמתחילים חזרת הש"ץ, מותר לשבת בינתיים כשקשה לעמוד?
אם קשה לעמוד, אפשר לשבת לאחר המתנת שיעור הזמן שלוקח לש"ץ להגיע לקדושה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
377 צפיות -
שליח ציבור ששכח לומר עננו בתענית ציבור בחזרת הש"ץ, מה דינו?
אם עדיין לא אמר את שם ה' בסיום ברכת רפאנו חוזר לעננו וממשיך על הסדר, אם כבר סיים את ברכת רפאנו, אומרה בברכת 'שמע קולנו' לפני המילים 'כי אתה שומע', וחותם את הברכה 'העונה לעמו ישראל בעת צרה ושומע תפלה'. שכח לאמרה גם שם – יאמר אותה כברכה בפני עצמה, אחר 'שים שלום'.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
262 צפיות