
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר לאדם האוחז בברכות קריאת שמע, לומר וזאת התורה בהגבהת ספר תורה וכן יהללו כשמחזירים את ספר התורה?
לא, אין להפסיק, ואפילו בפסוקי דזמרה אין מפסיקים לאמירת וזאת התורה או יהללו.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
75 צפיות -
האם יש לומר "ה' מלך" עם הציבור, כאשר אוחזים בקטע אחר בתפילה?
מנהגנו לעמוד עם הציבור כשאומרים ה' מלך, אך אין צורך לומר איתם יחד, אלא ימשיך בתפילתו.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
339 צפיות -
מאיזה שלב בתפילת שמונה עשרה מותר לענות על דברים שבקדושה כמו ברכו וכדומה?
-
מי שסיים תפילתו ואחריו מישהו מאריך בתפילה והמתפלל הראשון לא יכול לפסוע והציבור ממשיך בתפילה ומתקדמים כיצד צריך לנהוג?
-
כשהציבור אומר י"ג מידות הרחמים בתחנון, ואני אוחז בברכות ק"ש, האם צריך לומר איתם י"ג מידות?
-
מה עושים אם באמצע תפילת שמונה עשרה רואים שחסרים דפים בסידור ולא יודעים את המילים בעל פה?
מביאים סידור אחר, ללא דיבור וללא הליכה מיותרת אלא מה שנצרך, וממשיכים את התפילה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
440 צפיות -
האם בכל מקום בתפילה שמותר לענות "קדוש-ברוך-ימלוך" מותר לענות גם "נקדישך", וכן לענות את הקטעים שמוסיפים בשבת?
במקומות שכתוב שעונים רק 'קדוש' 'ברוך' ו'ימלוך' כבברכות קריאת שמע וכדומה עונים עליהם בלבד, ללא 'נקדישך' וללא תוספות שבת.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
470 צפיות -
האם מותר לענות "אמן" לקדיש כשאני באמצע אמירת הלל שלם?
דיני הפסק בהלל שלם הם כמו בברכות קריאת שמע, שעונים רק על דברים שבקדושה וכדומה, כגון "אמן יהא שמיא רבא", "אמן" של "דאמירן בעלמא", פסוקי קדוש, ברוך, ימלוך בקדושה, ברכו, המילים "מודים אנחנו לך".
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
501 צפיות -
אדם שדיבר אחרי שאמר ברוך שאמר, צריך לחזור ולברך שוב ברוך שאמר?
-
האם מותר לענות אמן על ברכת כהנים, אחר ישתבח עד שמונה עשרה?
כשהש"ץ מברך - לא, כשכהן עולה לדוכן ומברך כן (למעט בפסוקי שמע וברוך שם, ובין ה' אלוקיכם לאמת, ובין גאל ישראל לשמו"ע שלא עונים).
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
391 צפיות -
האם בין סיום ברכת השכיבנו לשמונה עשרה בתפילת ערבית, מותר לענות ברכו?
-
האם מותר להרהר חצי שעה חסידות בין ישתבח ליוצר?
יכול להתבונן במחשבה, הרבי הרש"ב בקונטרס התפילה מדבר על אפשרות להתבונן במקום זה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
743 צפיות -
אם אני באמצע תפילת שמונה עשרה ונפל עלון של דברי תורה לידי האם מותר לי להרים אותו?
כאשר העלון על הרצפה מפריע לריכוז בתפילה מותר להרימו בסוף הברכה בה אתה אוחז.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
914 צפיות -
האם אדם שהפסיק במשך זמן באמצע פסוקי דזמרה, צריך לחזור לברוך שאמר?
לא, אף שלכתחילה אין להפסיק באמצע פסוקי דזמרה, אדם שהפסיק מכל סיבה שהיא, אינו צריך לחזור לברוך שאמר וממשיך מהמקום שאוחז בו.
לעמוד השאלההרב מנחם סעיד
451 צפיות -
אדם האוחז בפסוקי דזמרה, יכול להיות עשירי למנין לחזרת הש"ץ?
-
דיברתי אחרי ברכת המפיל, האם עלי לברך שוב פעם המפיל?
אין לברך שוב. לכתחילה עדיף לסדר לעשות כל מה שצריך לפני ברכת המפיל. ואם צריך לברך אשר יצר וכיו"ב או לענות אמן, מותר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
1055 צפיות -
האם מותר להפסיק בין יד לראש בתפילין ר"ת לדבר שבקדושה?
כן. דברים שבקדושה מותר אפילו בתפילין רש״י (כמובן שיש הבדל שבר"ת עונים על כל העניות מלבד אלו שהם מנהג, וברש"י רק על דברים שבקדושה).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
643 צפיות -
האם מותר לענות דבר שבקדושה בין תפילין של יד לשל ראש?
אמרו חכמים: "סח בין תפילה לתפילה חוזר ומברך", כלומר המספיק בין תפילין של יד לשל ראש עליו לברך ברכה נוספת. והסתפקו הפוסקים, האם מותר להפסיק בדיבור בין תפילין של יד לשל ראש לצורך דבר שבקדושה, כמו לעניית קדיש ולברך אח"כ על של ראש, או שמא מוטב שלא לענות בכדי שלא להרבות ברכות שלא לצורך. בשו"ע כתב אדמוה"ז שאין להפסיק לדבר שבקדושה. אולם בסידורו מסתמך אדמוה"ז על הדעה הסוברת שתמיד מברכים שתי ברכות על התפילין, והכריע שיש להפסיק ביניהם לדבר שבקדושה ואחר כך לברך על תפילין של ראש, וכך נוהגים למעשה. אלא שמלכתחילה יש לוודא לפני הנחת התפילין שלא אומרים דבר שבקדושה שבגינו יצטרך להפסיק.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
620 צפיות -
על אילו עניות בתפילה מותר וצריך לענות בשעה שאוחזים בתפילה בקבלת שבת?
עד תחילת הברכה של "מעריב ערבים" - עונים הכל, כולל ברוך הוא וברוך שמו.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
61 צפיות -
האם באמצע שלשת הברכות הראשונות של ברכת המזון אני יכול לענות אמן למישהו אחר שסיים ברכה?
דיני הפסק בברכת המזון שווה לדיני הפסק באמצע תפלת שמונה עשרה. ובתפלת שמונה עשרה אסור להפסיק ולענות אמן.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
552 צפיות -
אם שמעתי "ברכו" של מעריב מותר לומר "והוא רחום" בין ברכו לברכת מעריב ערבים?
לא, אחרי עניית ברכו אין להפסיק, שכן היא נחשבת כ"אמצע הפרק" ולאחר אמירתה אין להפסיק בדברים אחרים, לכן יש להשלים והוא רחום וכו' לאחר התפילה.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
916 צפיות -
האם בהנחת תפילין בין של יד לשל ראש מותר לענות על קדיש וקדושה?
ניתן לענות על אמן יהא שמיה רבא, ואמן שאחר דאמירן בעלמא ואמרו אמן, ובקדושה עונה על הפסוקים 'קדוש' 'ברוך' ו'ימלוך'.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
251 צפיות -
האם מותר לסמן באמצע פסוקי דזמרה?
אסור לרמוז ולסמן בפסוקי דזמרה, אלא אם כן זה לצורך מצוה או צורך גדול.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
587 צפיות -
מתפלל האוחז בין ברכת גאל ישראל להשכיבנו בערבית, רשאי לענות אמן על ברכת שומר את עמו ישראל לעד?
-
האם מותר להפסיק באמצע הברכה של קידוש לבנה כדי לענות "עליכם שלום"?
יש להקדים בטעם העניין שאומרים ג׳ פעמים שלום עליכם בברכת הלבנה, בשו"ת מהרי"ל מובא שכיוון שעשו מצווה רבה בברכת הלבנה שחשובה כקבלת פני השכינה, "ראוי לתת שלום זה לזה מתוך שמחה וטוב לבב שקבלו פני השכינה", ובמגן אברהם מובא הטעם שכיוון שאמר "תפול עליהם", מאחל לחברו "שלום עליך". הנה מצוי הדבר שאומרים לאחד שלום עליכם והוא נמצא באמצע ברכת הלבנה, ויש לעיין איך ינהג השואל או המשיב. נראה פשוט שהמשיב לא יענה באמצע הברכה, שהרי בזמנינו אין משיבים בקריאת שמע אם שואלים בשלומו, וה״ה כאן לא ישיב. וגם השואל אינו צריך את תשובתו, שהרי לפי מה שבארנו לעיל העיקר היא אמירת שלום לחבירו, שמכוון בזה שלא התכוון עליו ב״תפל עליהם״, ואם כן מה איכפת לו אם הוא עונה, והרי העיקר שהודיע לו שהוא נותן לו שלום. ולכן גם לכתחילה יכול לומר שלום עליכם לאדם שהוא באמצע הברכה (אלא אם כן חושש שיכשילו ב״הפסק״). ובנדון זה אם יש רק אדם אחד יגיד לו ג׳ פעמים שלום עליכם. ואם אין אף אחד אלא אומר קידוש לבנה ביחידות אין עניין לחפש אחרי אדם לומר לו שלום עליכם, כיון שלא שמעו אדם אומר תפל עליהם כו', ע״כ. אמנם נ״ל שאם אמר בצבור יש לומר שלום עליכם אף על פי שאמר הפסוק תפול וכו׳ בשקט, שהרי יודעים שאמר את הפסוק.
לעמוד השאלההרב יעקב חביב
3325 צפיות -
כשאני אוחז בתפילת שחרית בין ישתבח ליוצר. האם לכתחילה מותר לי לקרוא בתורה כשמבקשים ממני (ואין מישהו אחר)?
-
האם בפסוקי דזמרה מותר לומר שמע ישראל עם הציבור שאומרים בהוצאת ספר תורה בשבת?
-
האם אפשר לברך ברכת הגומל כשנמצאים בתפילה בין ישתבח ליוצר אור?
-
האם מותר לענות אמן כשאוחז באמצע הברכה של קידוש לבנה?
שמע קדיש בזמן אמירת הברכה (אחרי המילים "ברוך אתה ה'.. וברוח פיו כל צבאם") - יענה בקדיש על אמן יהא שמיה רבה ואמן על המילים דאמירן בעלמא ואמרו אמן, אך לא על שאר אמנים שבקדיש. אם אמר לו חברו 'שלום עליכם' לא יענה 'עליכם שלום'. כאשר אומר את המילים הראשונות בברכה ("ברוך אתה ה'.. וברוח פיו כל צבאם"), וכן כאשר אומר את חתימת הברכה ("ברוך אתה ה' מחדש חודשים") - לא יענה כלל. אם ענה 'אמנים' המותרים סמוך לחתימת הברכה - יתחיל שוב מהמילים "שהם עתידים", כי צריך לומר מעין (תוכן) החתימה סמוך לחתימה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
366 צפיות -
חיוב האוחז באמצע פסוקי דזמרה או ברכות קריאת שמע, והמנין סיימו שיר של יום, האם מותר לו להפסיק ולומר קדיש?
בפסוקי דזמרה מותר להפסיק לקדיש יתום (אך לא לקדיש דרבנן). בברכות קריאת שמע אין להפסיק.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
373 צפיות -
התחלתי שמונה עשרה והתינוק התחיל לבכות, מה עלי לעשות, האם מותר לגשת אליו, ואם כן, מהיכן להמשיך את התפילה?
אם התינוק בוכה וזה מפריע לך בריכוז התפילה או שאת חוששת לתינוק אזי מותר לך לגשת אליו אחרי שתסיימי את הברכה שאחזת בה, ותתני לו מוצץ או בקבוק או שתרימי אותו אם יש בכך צורך, ותמשיכי מיד את תפילתך מהמקום שבו עצרת, אך כמובן שאין להפסיק בדיבור.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
585 צפיות -
האם מותר לומר 'ויהי בנסוע הארון' בפתיחת הארון, כשאוחז באמצע פסוקי דזמרה?
-
אדם האוחז באמצע פסוקי דזמרה וקראו לו לעלות לתורה האם יעלה?
-
האם מותר לענות בפסוקי דזמרה אמן על ברכת כהנים?
-
האם מותר לכהן לגשת לברך את הציבור כשאוחז באמצע פסוקי דזמרה?
-
האם מותר להפסיק באמצע הלל בראש חודש לענות אמן וקדושה?
ביום שאין גומרים את ההלל ואומרים 'חצי הלל', כגון ראש חודש מותר להפסיק כמו ב'פסוקי דזמרה', עונים על אמן על כל הברכות, קדושה מודים וברכו, ולא עונים על דברים שהם מנהג כברוך הוא וברוך שמו ואמן על ברכת כהנים שאומר הש"ץ.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
528 צפיות -
אם עניתי בין הנחת תפילין של יד להנחת תפילין של ראש אמן יהא שמיה רבא, האם אני צריך לענות גם את שאר האמנים?
-
אדם שהתחיל תפילה ללא תפילין, יכול להניח תפילין בין ישתבח ליוצר?
-
כאשר הולכים לבית הכסא באמצע פסוקי דזמרה, האם מותר לברך "אשר יצר"?
-
האם מותר ללכת למרחב מוגן באמצע תפילת שמונה עשרה כשנשמעת אזעקה?
לא רק שמותר אלא חייבים ללכת למקום מוגן, אם אין צורך חיוני לדבר אין להפסיק בדיבור אלא ללכת בזריזות ולהמשיך את התפילה במרחב המוגן. במידה ויש ילדים שצריך לומר להם ללכת למרחב מוגן, מותר גם להפסיק בדיבור לצורך זה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1016 צפיות -
הורדתי תפילין בברכות קריאת שמע, כדי ללכת לשירותים לזמן ממושך, האם שאני מחזיר את התפילין צריך לברך?
מניחים ומברכים בין הפרקים, - בין יוצר המאורות לאהבת עולם או בין הבוחר בעמו ישראל לשמע -, ואחר פרשה ראשונה של קריאת שמע אפילו באמצע הפרק יעצור ויברך, ואת ברכת אשר יצר יש לברך אחר שמונה עשרה. יש לציין כי לכתחילה אם שייך יש להתאפק וללכת להתפנות אחר שמונה עשרה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
439 צפיות -
אני נמצא בפרשה שניה של קריאת שמע וחבר בא וביקש ממני מפתחות לשם מצוה אחרת, האם מותר לי לסמן לו היכן נמצאים המפתחות?
בפרשה שניה מותר לצורך מצוה, בפרשה ראשונה אסור אף לצורך מצוה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
302 צפיות -
האם מותר לדבר בין הנחת תפילין של יד לשל ראש ר"ת כיון שבכל מקרה לא מברכים?
גם בתפילין של רבינו תם צריך לסמוך את של יד לשל ראש כמה שאפשר ואסור לדבר, כיון שהפסוק חיברם לעשייה אחת.
לעמוד השאלההרב ישראל מעטוף
1070 צפיות -
איזה עניות מותר לענות בין של יד לשל ראש בהנחת תפילין דרבינו תם?
אמן על ברכה, קדושה, מודים, אמן יהא שמיה רבה ואמן על דאמירן בעלמא ואמרו אמן.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
440 צפיות -
האם כאשר אני ממתין שהשליח ציבור יגיע לישתבח, מותר לי להגיד מזמורי תהלים?
-
אדם שנמצא בתפילת שבת בברכות קריאת שמע, ושמע קדושת שחרית, מה יאמר בקטע של "ברוך כבוד"- האם יסיים "ובדברי קדשך כתוב לאמר" כבחול, או "כדבר האמור בשירי עוזך" וכו', אף שזה חלק מהפיוט "ממקומך" שאינו רשאי לאומרו?
בברכות ק"ש מפסיקים לקדושה אך לא אומרים את כל הנוסח של הקדושה, אלא רק את המשפטים: קדוש קדוש קדוש, ברוך כבוד וכו', ימלוך ה' וכו', ללא הוספת שאר הקטעים של שבת או של חול.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
462 צפיות -
מי שמאריך בתפילתו והגיעו הציבור לקדושה והוא שותק ומכוון לצאת ידי חובה מתי צריך לחזור להתפלל אחרי קדושה או אחרי ברכת אתה קדוש?
אין צורך להמתין לאחר ברכת 'אתה קדוש' אלא יכול לחזור להתפלל לאחר סיום הקדושה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
246 צפיות -
אדם שענה ברוך הוא וברוך שמו בקידוש או בהבדלה יצא ידי חובה?
יש דעות הסוברות שלא יצא ידי חובה, ולכן לכתחילה אין לענות ברוך הוא וברוך שמו. בדיעבד אם כבר ענה ברוך הוא וברוך שמו, עליו להשתדל לשמוע שוב מאדם אחר, כיוון שאדמו"ר הזקן מסתפק אם יוצאים ידי חובה או לא, אך אינו יכול לברך בעצמו פעם נוספת משום ספק ברכה לבטלה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
356 צפיות -
מתי מברכים שתי ברכות בהנחת התפילין?
אמרו חכמים: "על ..של יד אומר ..להניח תפילין ..של ראש אומר ..על מצות תפילין". שכן, תפילין של יד ותפילין של ראש מעיקרן הינן שתי מצות שאינן מעכבות זו את זו; אך תקנו חכמים לסמוך הנחת תפילין של ראש לשל יד ושלא לדבר ביניהם, בכדי שתחול ברכת "להניח תפילין" גם לתפילין של ראש. על חומרת האיסור לדבר בין "של יד" ל"של ראש" ניתן ללמוד מהאמור בגמרא, שאזהרת "הכהן-המשוח" לפני היציאה למלחמת רשות, "איש הירא .. ישוב לביתו", הכוונה למי שירא מעבירות שבידו, כגון שדיבר בין הנחת תפילין של יד לשל ראש! אולם מי שדיבר ביניהם, יברך לפני הנחת תפילין של ראש, ונוסח הברכה היא "על מצוות תפילין".
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
783 צפיות -
האם ניתן לענות באמצע הברכה של שמע קולנו בתפילת שמונה עשרה על ברכת כהנים, קדיש, קדושה וכו'?
אף שניתן לבקש צרכיו בשמע קולנו, אין להפסיק לענות בה כלל אף לא על דברים שבקדושה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
253 צפיות