דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

שאלות ותשובות

15 תוצאות

  • האם מותר למכור דברים שעלולים להביא לידי מכשול?

    כאשר מוכרם במקום שאין הכרח שיקנו זאת לצורך שימוש אסור, אין בכך משום איסור "לפני-עיור". אולם, אם מוכרם במקום שידוע שהקונים יקנוהו לשימוש אסור, אין למוכרם שם; ויש שהקלו בזה כשהמוצר אינו אסור מן-התורה, ויבוא לידי הפסד באם לא ימכור מוצרים אלו.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה זלמן לבקיבקר

    הרב שלמה זלמן לבקיבקר

    דיין ומורה-צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1021 צפיות
  • כאשר אני בארץ ויצאה אצלי שבת, ואדם שלא שומר שבת מחוץ לארץ מתכתב איתי כשאצלו עדיין שבת, האם אני יכול להתכתב איתו?

    אסור.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה הלפרן

    הרב שלמה הלפרן

    רב קהילת חב"ד תל אביב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    253 צפיות
  • יהודי שגר בחו"ל והציעו לו לפתוח עסק בשותפות עם גוי, שמוכר מאכלים לא כשרים, בסביבה לא יהודית, כך שהאוכל ימכר לגויים, האם זה מותר?

    אסור בתכלית לסחור באוכל לא כשר, ולדעת הרבה פוסקים זה אסור מהתורה ולא רק גזירת חכמים שמא יכשלו אחרים.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    342 צפיות
  • האם יש בעיה של "לפני עיוור לא תתן מכשול" כאשר שוכרים צלם לחתונה, והוא מצלם גם בעזרת הנשים, וכן כאשר הוא מצלם את הזוג ואת המשפחה בלבד, שגם שם הוא נאלץ להסתכל על נשים?

    בעבר רבים וטובים הקלו לומר שהצלם עסוק במלאכתו ואין לחשוש. לאחרונה החלו חסידים ואנשי מעשה להחמיר לקחת צלמת, אף שזה עולה להם יותר כסף ותבוא עליהם ברכה. אמנם עיקר ההחמרה היא בצילומי הריקודים, ובצילומים המשפחתיים אין לחשוש.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    730 צפיות
  • אנו מזכים קשישים וחולים במצוות החג כשיש בית אבות שנפתח רק על ידי זמזם. האם מותר לקרוא לאחיות ואז הן פותחות על ידי הזמזם או שאין היתר?

    אם הן יהודיות אין היתר. אם בין כה פותחים עבור מישהו אחר אפשר להיכנס או לצאת.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    דיין, ומורה-צדק, חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    151 צפיות
  • אם אני רואה בתוך בית כנסת חבילה של עוגיות שתרמו לבית הכנסת עם הכשר אך מכיל חלב נוכרי, הגבאי לא נמצא באזור ובינתיים יש אנשים שנכשלים באכילה ולא שמים לב האם אפשר לזרוק את החבילה לפח?

    אפשר לזרוק.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    305 צפיות
  • מותר להזמין אורחים בשבת אם ידוע שהם יסעו לצורך זה?

    שיכין להם מקום לשינה ויזמין אותם באופן רציני גם לשינה, ושהם יעשו מה שהם רוצים.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה יצחק פראנק

    הרב שלמה יצחק פראנק

    רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    301 צפיות
  • האם מותר לתת חלות לשבת, לאנשים שלא ידוע האם יטלו ידיים ויברכו?

    מותר, כדאי להוסיף פתק עם ברכת נטילת ידיים והמוציא, כדי להזכיר לאנשים לברך.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יהודה

    הרב ישראל יהודה

    הרב ישראל יהודה // לדף הרב

    385 צפיות
  • האם מותר למסור/למכור בגדים לא צנועים לגויה?

    מצד צניעות מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    528 צפיות
  • האם מותר להלוות כסף ללא עדים?

    אף שיש כמה לימודי זכות על אלו שאינם מקפידים על כך: בהלואה לזמן קצר מותר, סכום קטן מותר, לתלמיד חכם מותר, ההקפדה על כך זה רק מידת חסידות ועוד. מכל מקום למעשה ודאי ראוי ונכון להלוות או בעדים או לכתוב שטר כפי שמפורש בדברי אדמו"ר הזקן.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    207 צפיות
  • האם מותר ביום תענית לתת לחבר שאינו שומר מצוות לעת עתה, עוגה לרגל יום הולדתו, כך שככל הנראה יאכל ממנה בצום?

    בצום זו בעיה להביא עוגה, ולכן אפשר יום לפני או אחרי ולהסביר יפה שבגלל הצום לא הבאת, או אחרי צאת הצום אם הוא עדיין נמצא.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    762 צפיות
  • האם עוברים על "לפני-עוור" כאשר נותנים מאכל לאדם שאינו מברך?

    נאמר: "ולפני עיוור לא תיתן מכשול". ודרשו חכמים שכוונת הכתוב היא בין-היתר, שאסור לסייע לאדם בעבירה וכגון להושיט יין לנזיר, ואפילו אם הלה עושה זאת במזיד וביודעין. מן התורה חל האיסור רק אם הלה אינו יכול לבצע את העבירה ללא סיוע, אך חכמים אסרו לסייע לעובר עבירה אף אם הוא יכול לעשותה בעצמו. ויש הפוסקים שאפילו באיסורים דרבנן עוברים משום "לפני-עיוור" דאורייתא, שהרי הדבר דומה למכשיל את חברו בעצה רעה שעובר מדאורייתא. אף שנפסק להלכה שאין לתת מאכל למי שאינו מברך, משום "לפני-עיוור", עם-זאת כתבו הפוסקים שהטוב ביותר הוא לכבדו במאכל או משקה בפנייה אליו: "בבקשה, תאמר ברכה", ומן הסתם יתעורר מעצמו לברך. אולם אף במקרה שידוע כי הבקשה ממנו לברך תתקבל בכעס ובעלבון, מותר לתת לו, בכדי שלא לרחקו חלילה, וכן מותר להזמינו לאירועים במטרה לקרבו, וודאי שאין בזה "לפני-עיוור לא תתן מכשול" אלא אדרבה, הצלתו ממכשול.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה זלמן לבקיבקר

    הרב שלמה זלמן לבקיבקר

    דיין ומורה-צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    150 צפיות
  • אפשר לדחות ברית בזמנה כדי למנוע חילול שבת?

    לא דוחים ברית, אך אפשר למשל לדחות את הסעודה למוצ"ש, ולא להודיע לקהל על הברית עצמה.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה הלפרן

    הרב שלמה הלפרן

    רב קהילת חב"ד תל אביב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    574 צפיות
  • האם מותר ליהודי לעבוד במסעדה שאינה כשרה?

    בארץ ישראל - כמובן שאסור, כי מסייע בעבירה, גם בלא איסור לפני עיור, הן כמלצר והן כטבח (שו"ע אדה״ז סי' שמז). בחו״ל – כמלצר, רבו הפוסקים להחמיר (מהרשב״ץ וברכי יוסף ועוד), אבל עד שימצא מקום עבודה אחר, במצב של לחץ כלכלי, יש על מי לסמוך (האריך בזה בשו״ת יביע אומר בעשרות מקורות כדרכו). אבל כטבח אין לעבוד שם, כי יש איסור בישול בשר בחלב בנבילות וטריפות (כנפסק ברמב״ם ונו״כ של השולחן ערוך יו״ד סי׳ פז ס"ג כנודע. משא״כ בבשר טמא), ואפילו אם מבשל בשר בקדירה חלבית בת יומא עובר על איסור דאורייתא (עיין משבצות זהב באורך בריש סי' פז, וכן ברמ״א ונו״כ בסעי' ו', דלא כקצת פוסקים שאין איסור בישול כשאין כוונה לאוכלו). ועוד, החשש לטעימה כמעט בלתי נמנע בעבודה של טבח. ובודאי בכגון דא, המפרנס את העולם כבר קרוב לששת אלפים שנה ימציא לו עבודה המתאימה לרצונו ית׳ בטוב הנראה והנגלה וכל העולם נברא לתורה ולישראל.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    357 צפיות
  • האם מותר לשים מכונת פחיות במקום שיקנו ממנה גם בשבת?

    במקום שהרוב יהודים, לכתחילה ראוי לנעול בשבת או לכל הפחות לכתוב על המכונה שאין להשתמש בשבת ויום טוב, אך בשעת הדחק אפשר להקל בזה ולהשאיר את המכונה כרגיל באם אין זה ברשות יהודי ויתכוון שלא לקנות את הכספים הנכנסים בשבת.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    דיין, ומורה-צדק, חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    447 צפיות
צור קשר בוואטסאפ