דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

שאלות ותשובות

9 תוצאות

  • ברכתי את ברכת 'שכוחו וגבורתו מלא עולם' על ברק, האם יצאתי ידי חובה?

    כן, מעיקר הדין אפשר מלכתחילה לברך על ברק כך. אך נהוג לברך "עושה מעשה בראשית".

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    דיין, ומורה-צדק, חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    326 צפיות
  • כאשר יש כמה פעמים ביום אחד רעמים וברקים, צריך לברך על כל פעם בנפרד, "עושה מעשה בראשית" ו"שכוחו וגבורתו מלא עולם"?

    מברכים רק בפעם הראשונה שרואים ברק ושומעים רעם. ורק אם השמים התבהרו ושוב יש רעמים וברקים, מברכים עוד פעם עד ההתבהרות הבאה.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    563 צפיות
  • אדם המתעורר באמצע הלילה ושומע רעמים או רואה ברקים, האם יכול לברך מיד כשעוד לא נטל ידיו?

    מכיוון שיש לברך ברכות אלו מיד בתוך כדי דבור, כדי לא להפסיד הברכה, לכן ינקה את ידיו בבגד וכדומה ויברך מיד, ולא יתעכב ליטול את ידיו שלא יעבור הזמן.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל ויינר

    הרב מנחם מענדל ויינר

    הרב מנחם מענדל ויינר // לדף הרב

    531 צפיות
  • אם שומעים את הרעם והיה גם ברק אבל לא עמדתי בחלון ולא ראיתי את הברק מברכים רק על הרעם?

    כן, מברכים שכוחו גבורתו מלא עולם.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    408 צפיות
  • בירכתי על רעם בטעות עושה מעשה בראשית, לאחר זמן קצר שמעתי פעם נוספת רעם, האם לברך כעת שכוחו וגבורתו?

    לא אין לברך ברכה נוספת על הרעם, מאחר שמעיקר הדין אפשר מלכתחילה לברך על רעם כך. אך נהוג לברך "שכוחו וגבורתו מלא עולם".

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל ויינר

    הרב מנחם מענדל ויינר

    הרב מנחם מענדל ויינר // לדף הרב

    425 צפיות
  • מה מברכים כאשר הברק והרעם באו יחדיו?

    המנהג לברך על הברק "עושה מעשה בראשית" ועל הרעם "שכחו וגבורתו", בטעם החלוקה לשתי ברכות מבאר אדמוה"ז, שזהו משום שהרבה פעמים הברקים והרעמים באים זה אחר זה מיד, ובמקום לברך פעמיים את אותה הברכה, עדיף לשבח את ה' ברוב תשבחות ולכן מברכים שתי ברכות שונות. וכתבו הפוסקים שאם אמנם רואה ברק ושומע רעם ביחד מברך רק ברכה אחת - "עושה מעשה בראשית". וכל זמן שלא התפזרו העננים נפטר על כל הברקים בברכה שברך בפעם הראשונה וכן על הרעמים, ולכן לא יברך שוב, אבל אם התפזרו העננים בין ברק לברק ובין רעם לרעם צריך לחזור ולברך עליהם, וכן באם עבר לילה (אף שלא התפזרו העננים) - יברך שוב.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    1155 צפיות
  • הרואה צללית אור מברק ולא ראה את צורת הברק עצמו, צריך לברך על הברק?

    בשו״ת ציץ אליעזר מסביר ופוסק שניתן לברך גם על אור הברק ולא צריך לראות את הברק עצמו בשמים ממש. כיון שהלשון בש״ס ופוסקים לגבי ברק שונה משאר ברכות הראייה (ברכת החמה, ברכת הלבנה) שלא נאמר הלשון 'הרואה ברק' אלא נאמר 'על הברקים', ולכן מספיק לראות את אור הברק בתוך החדר.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    631 צפיות
  • האם הברכות של הברק והרעם תלויות זו בזו, או שגם על אחד מהם עלי לברך?

    בזמן שברור שהם מגיעים מהגשמים אפשר לברך גם על אחד מהם, ונהוג על הרעם לברך "שכוחו וגבורתו מלא עולם", ועל הברק "עושה מעשה בראשית", ואם שמע רעם וראה ברק כאחד יברך ברכה אחת - "עושה מעשה בראשית".

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1050 צפיות
  • מי שנמצא במקום שאינו נקי, כיצד ינהג לגבי ברכת ברקים ורעמים?

    נאמר במשנה: "על הרעמים .. ועל הברקים .. שכוחו וגבורתו מלא עולם". וביארו בגמרא שיש לברך אף "עושה מעשה בראשית", וכותב אדמוה"ז, שהמנהג לברך על הברק "עושה מעשה בראשית" ועל הרעם "שכחו וגבורתו", משום שהרעם מראה יותר כח וגבורה. ויש לברך מיד בתוך כדי דבור אפילו באמצע התפלה חוץ מפסוק ראשון של קריאת-שמע וברוך שם ותפילת שמו"ע. ואם נמצא הוא במקום שאינו נקי, אם יכול לצאת מיד למקום נקי ולברך בתוך כדי דיבור, חייב לעשות כן –כמובן שאם התחייב בנטילת ידיים אף ייטול ידיו קודם. ואם לא יספיק לעשות זאת בתוך כדי דבור יברך בלא שם ה' כשייצא.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    329 צפיות
צור קשר בוואטסאפ