
שאלות ותשובות
22 תוצאות
-
האם מותר בשבת לאכול חלה שיש עליה ציורים?
-
האם אישה יכולה להסיר איפור או אודם בשבת?
איסור מוחק הוא במלאכת כותב בלבד (כתב או צורות) ולא בצובע, ולכן מותר בשבת להסיר איפור (כמובן שיש להיזהר מאיסורים אחרים כסחיטה וכדומה).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1016 צפיות -
האם יש בעיה לאכול בשבת חלה שחקוקות עליה מלמטה אותיות של שם החברה?
יש לחתוך את החלה בלי לחתוך את האותיות שלמטה. (לפי אדה״ז אסור למחוק בשבת גם אותיות החקוקות בתוך מאכל, כפי שרואים בנוגע לשבירת מצות עם אותיות חקוקות שאדה״ז אוסר זאת ביו״ט).
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
806 צפיות -
האם מותר לאכול בשבת ביסקוויטים שמוטבע עליהם אותיות של שם החברה?
אין לאכול בשבת ביסקוויטים ששם החברה חקוק עליהם, גם אם יכניסם בבת אחת לפה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
606 צפיות -
האם אפשר לאכול בשבת ביסקוויטים שעליהם כיתוב?
-
עוגה עם ביסקוויטים שיש עליהם כיתוב, שמכוסה בקרם וכדומה, מותר לאוכלה בשבת?
אם הקרם כיסה את כל האותיות, האותיות הן מחוקות ועומדות ומותר לאכול את העוגה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
667 צפיות -
עוגת יומולדת עם תצלום (מחומרים אכילים) על העוגה. האם אפשר לחתוך לצורך אכילה בשבת?
-
האם אפשר לפתוח חבילת סוכריות טופי בשבת?
מותר, אך להיזהר שלא לקרוע את האותיות, ואם אפשר טוב יותר לקורעה בדרך כזו שלא יוכלו להשתמש בה יותר, כדי שלא יצור כלי.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
141 צפיות -
האם מותר לאכול בשבת קרקרים שיש עליהם כיתוב באנגלית?
-
האם אפשר לאכול בשבת ביסקויט/קרקר עם אותיות?
לפי אדמו"ר הזקן אסור לשבור אותיות בשבת גם כשנעשה באמצעות הפה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
518 צפיות -
האם יש בעיה לאכול בשבת או חג ציור או אותיות והאם יש אופן מסוים שבו כן ניתן לאכול אותיות?
ציור שהינו חלק מהעוגה עצמה לא שמצוייר על העוגה - מותר, כמו כן מאפה שצורתו השלמה היא ציור או אות מותר לאכול.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
571 צפיות -
האם מותר לגרד בשבת כרטיס גירוד?
-
האם מותר לפתוח איגלו בשבת כאשר בפתיחה קורע אותיות?
-
באריזה של המגבונים יש מילים במקום הפתיחה, כך שכשפותחים להוציא מגבון נפרדות המילים, האם מותר לפתוח את זה בשבת?
באם הכוונה שהמילים נקרעות אסור לפתוח בשבת וצריך לפתוח לפני שבת, אך אם רק נפרדות המילים בשעת הפתיחה וכשסוגרים חוזרות למקומם מותר לפתוח בשבת.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
673 צפיות -
עוגות קטנות שמונחות בצורה שיחד יוצרות מילה, האם מותר לאכול מהם בשבת?
-
האם מותר ביום טוב לאכול ביסקויטים שיש להם כיתוב, ומעליהם קצפת?
כמו בשבת, היינו שאם הכתב כבר מחוק מחמת הקצפת מותר ואם לא אסור.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
517 צפיות -
האם מותר לפתוח בשבת אריזות מזון כאשר על המכסה, או החלק שסוגר אותו כתוב תאריך וכד' וע"י הפתיחה הוא נמחק מאליו? האם זה דומה לכתובת שעל הספרים שאדמו"ר הזקן מתיר משום קרבת האותיות?
איננו מתייחסים כאן לעצם פתיחת האריזה בשבת, אלא רק לעניין אותיות הכתב. אסור לקרוע כל דבר שיגרום למחיקת אותיות או ציור וכו׳. הדבר אינו דומה כלל, שכן ההיתר המוזכר בדברי אדמוה"ז (מתשובת הרמ"א) הוא משום שאין כאן מחיקה אלא רק הרחקת האותיות זו מזו, באופן שאח"כ חוזרות ומתקרבות, ואין צורך בשום מעשה מיוחד לשם כך, ואילו במקרה של האריזה הרי עושים מעשה של קריעה, ואח"כ הכתב לא יחזור להיות מחובר מאליו, ובקשר לכך פוסק אדמוה"ז בפירוש לאיסור.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
519 צפיות -
האם ניתן לתת לקטן מאכלים עם כיתוב בשבת?
הרוצה לתת לקטן מאפה עליו כתובות אותיות לא יכניסנו אל תוך פיו, אלא נותן לו והקטן אוכלו, אך הוריו לא יתנו לו מאפה זה, שכן מוזהרים הם בחינוכו.(משא"כ אדם אחר רשאי לתת לו מאפה זה, ואף שוודאי יאכל את האותיות אין צורך למנעו כיון שמתכוון הוא להנאת עצמו).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
45 צפיות -
מהי מלאכת "מוחק" בשבת?
אחת מל"ט מלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת מוחק. את הגדרתה של פעולה זו כמלאכה האסורה בשבת למדו מכך שהייתה במשכן, כשהיו מתאימים את קרשי המשכן היו כותבים אות על קרש ואות על הקרש הסמוך לו וכך ידעו להתאימם זה-לזה. וכשטעו וכתבו אות לא נכונה על אחת מהקרשים, היו מוחקים אותה, בכדי שיוכלו לכתוב במקומה אות אחרת. מטרתה של מלאכת המוחק היא הכשרת מקום לכתיבה, וכשמוחק שתי אותיות או אפילו מטשטש דיו באופן שניתן יהיה לכתוב במקומן שתי אותיות, עובר האדם על מלאכת המוחק מן התורה, אלא שחכמים אסרו למחוק בכל אופן, גם באופן שאינו מכשיר מקום לכתיבה. יש מן הפוסקים שכתבו שמי שהתפחמו ידיו בשבת משחרות הסיר וכדומה, לא ינגב ידיו לאחר השטיפה, משום שהוא נחשב למוחק את השחרורית שעל ידו, ומטעם זה הזהירו להקפיד מערב שבת שלא יהיו על הידיים שאריות צבע בכדי שלא יבוא למחקם בשבת. אלא שלמעשה כתבו הפוסקים להקל בזה, שכן כל איסור מחיקת הדיו הוא במקום הראוי לכתיבה והמחיקה מכשירה מקום לכתיבה, אולם הידיים אינם מוגדרות כמקום הראוי לכתיבה ולכן אין בכך איסור. ולגבי הסרת איפור בשבת כתבו הפוסקים להתיר משום שאיסור מחיקה הוא דווקא בכתב או בצורות (אלא שיש להיזהר מאיסורים אחרים, כמו סחיטה וכדומה). ויש שהחמירו בזה לגמרי, משום שהסרת איפור נחשבת כמוחק על מנת לצבוע מחדש.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
143 צפיות -
אדם שאינו יודע קרוא וכתוב של שפה מסוימת האם קריעת אותיות של אותה השפה בשבת נחשבת לו כמו קריעת אותיות בעברית?
אין הבדל אם האדם יודע לקרוא לענין איסור קריעת אותיות בשבת.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
159 צפיות -
האם יש להימנע בשבת מפתיחת גמרא, שכתוב עליה בצדדי הדפים מבחוץ, ואז כשפותחים אותה, לכאורה מפרקים את האותיות?
-
האם אפשר להכין חלה או עוגה בצורת ספר תורה לחג שבועות?
אין בעיה להכין חלה או עוגה שכולה בצורה מסוימת לשבת או לחג, הבעיה היא לאכול עוגה שכתובים עליה אותיות או ציורים, אך עוגה שהיא עצמה עשויה מציור מותר לאוכלה (וכן המנהג פשוט בכמה קהילות שמכינים חלה בצורת מפתח או דג).
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1130 צפיות