
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
עד מתי ניתן להשלים את הקידוש של שבת?
מי ששכח ואכל קודם קידוש עליו לקדש ואפילו לאחר כמה שעות מכניסת השבת, וכל עוד ולא יצאה השבת עליו לעשות קידוש מיד שנזכר. אלא שלכתחילה אסור לטעום כלום ואפילו מים משהגיע זמן הקידוש, אף שבשאר מצוות התלויות בזמן התירו שתייה או טעימה לפניהן, בקידוש החמירו משום שעיקר מצות הקידוש היא בסמוך לכניסת השבת. אך כאמור בדיעבד ניתן להשלים את הקידוש עד צאת השבת מיד שנזכר, ואסור לו לטעום דבר עד שיקדש, וכשמשלים הקידוש ביום ישמיט את פסוקי "ויכולו".
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
194 צפיות -
בשעה שעננים מכסים את הלבנה, באיזה שלב מותר לברך עליה?
כותב הרמ''א ''ונהנין מאורה'' . המשנה ברורה כותב על כך "שזריחתה ניכרת על גבי קרקע". לפי זה אם הענן קלוש ואור הלבנה ניכר בבירור דרכו – מברך, ואם הענן עבה – לא מברך.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
293 צפיות -
האם בקידוש בשבת עלי לשתות את היין בלגימה אחת, או בשתי לגימות?
אף שמבואר בשולחן ערוך שלא ישתה כוסו בבת אחת, בקידוש ובכל כוס של ברכה, יש עניין בלגימה אחד כיון שמראה את חביבות המצווה.
לעמוד השאלה188 צפיות -
ריסקתי ענבים במעבד מזון. הנוזל שיוצא לאחר הריסוק האם מותר להשתמש בו עבור קידוש?
-
האם לשיטת אדמו"ר הזקן קידוש שעל היין הוא מהתורה?
אדה"ז פוסק כמ"א שבתפילת ערבית כבר יוצא ידי חובת קידוש מן התורה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
571 צפיות -
האם בשבת בבוקר אישה יכולה ליטול ידיים לאכילת פת, לפני התפילה ולפני קידוש?
-
מה הדרך העדיפה לתת לאנשים לטעום מכוס הקידוש, כדי שהיין לא יהיה פגום?
או שישתו ישירות מכוס המקדש עצמו, ואז אין צריך לתקן, או אחרי ששותה יתקן וימזוג לכוסות השומעים.
לעמוד השאלה355 צפיות -
ברכתי ברכת הלבנה ולאחר מכן נזכרתי שלא הבטתי בירח לפני הברכה, האם עלי לחזור ולברך?
אף שלכתחילה יש להביט בלבנה קודם הברכה, כאשר טעה ולא הביט אינו צריך לחזור ולברך שנית.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
502 צפיות -
האם אפשר לעשות קידוש לבנה כשיש ענן שמסתיר את הלבנה אך רואים אותה דרכו?
אם הלבנה מכוסה בענן קל בלבד, כך שאפשר לראות לאורה את מה שבדרך כלל רואים לאור הלבנה, יכול לברך עליה. ואם תוך כדי הברכה התכסתה הלבנה לגמרי יש להמשיך בברכה; אולם אם מראש ניתן לשער שתוך כדי הברכה יבוא ענן גדול ויכסה את הלבנה לגמרי, אין להתחיל בברכה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
236 צפיות -
אם רואים את הירח ביום אפשר לעשות קידוש לבנה?
-
האם מותר לומר קידוש לבנה עם פיג'מה?
באמירת ברכת לבנה צריך להיות בבגדים מכובדים. לא מכובד לפגוש את פני המלך עם פיג'מה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
754 צפיות -
האם בקידוש לבנה יש לפנות דווקא לכיוון ירושלים ובית המקדש ולא לכיוון הלבנה?
-
האם מותר למישהו שהגרון שלו יבש לשתות מים לפני הקידוש?
-
האם מותר לעשות קידוש לבנה דרך חלון מהבית?
לכתחילה יוצאים אל תחת כפת השמיים, אם במקום בו נמצא יכול לצאת אל המרפסת שתחת כפת השמיים וכדומה עדיף שיצא, בשעת הדחק אם אינו יכול לצאת תחת כיפת השמים, יקדש את הלבנה מחדרו ויביט בה קודם הברכה דרך החלון.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1006 צפיות -
כשהלבנה מכוסה בעננים קלושים אך רואים בעדם את עיגול הלבנה ואת אורה אך לא בבירור. האם אפשר לברך קידוש לבנה?
-
האם ניתן לקדש את הלבנה במוצאי שבת, כשרק מתחיל היום השביעי מהמולד, ועדיין לא עברו שבעה ימים מלאים מהמולד?
בחודשי הקיץ יש להמתין לשבעה ימים מלאים מהמולד. ורק בחורף שיש חשש ממשי של עננים אז סומכים על מקצת שביעי.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
539 צפיות -
האם מותר לשתות את היין שנשפך לצלוחית מהקידוש?
-
עד מתי ניתן לקדש את הלבנה, בכל חודש?
לאחר שעבר 7 ימים מלאים מהמולד, ניתן לברך את הלבנה עד שבעה ימים (היינו ליל טו בדרך כלל).
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1127 צפיות -
האם כשהירח מטושטש מותר להגיד קידוש לבנה?
יש לברך רק כשרואים ברור את הלבנה ונהנים מאורה. אבל אם זה חורף ויש חשש שבימים הבאים לא תראה אפשר להקל כשהיא ניכרת גם כשמכוסה קצת בעננים.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
517 צפיות -
האם צריך לומר אל תירא לאחר עלינו בסיום קידוש לבנה?
אף שלא הובאו פסוקי אל תירא אחרי עלינו בסידור, ממנהג הרבי ניתן להבין שאומרים.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
192 צפיות -
האם מותר לעשות קידוש לבנה במוצאי שבת ליל ח' לחודש?
תלוי מתי היה המולד כיון שצריך לחכות שיעברו שבעה ימים מלאים מהמולד (לכן אם המולד היה לאחר תחילת ראש חודש יש לחכות).
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
437 צפיות -
האם ניתן להשתמש לקידוש עם יין שהוסיפו לו סוכר?
-
האם אפשר לעשות קידוש על יין מוגז?
-
מי שאכל קודם קידוש כיצד ינהג?
מי ששכח ואכל קודם קידוש עליו לעצור ולקדש, גם לאחר חלוף שעות מכניסת השבת, ניתן להשלים את הקידוש כל עוד ולא יצאה השבת, ועליו לעשות קידוש מיד שנזכר, ואף שמקדש שלא בזמן כניסת השבת אסור לו לטעום כלום ואפילו מים עד שיקדש וכשמשלים הקידוש ביום ישמיט את פסוקי "ויכולו".
לעמוד השאלה536 צפיות -
אדם שמסיבה בריאותית אסור לו לאכול לחם מדגן, מה יעשה בסעודות שבת ומלווה מלכה?
אם מצד הבריאות אינו יכול לאכול פת, בסעודות שבת ישתה אחר הקידוש עוד רביעית יין לקביעות סעודה, ובמלוה מלכה יאכל פירות וכדומה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
466 צפיות -
האם מותר לשתות או לאכול בין קידוש לנטילת ידיים בסעודת ליל שבת?
יש להימנע מזה כיון שיש לאכול את הפת 'לאלתר' לאחר הקידוש אך אם צמא מאוד יכול לשתות מים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
584 צפיות -
ליל שבת הוא הלילה האחרון לעשות קידוש לבנה האם מותר לעשות קידוש לבנה בליל שבת כדי לא להפסיד את המצוה?
מדברי אדמו"ר הרש"ב משמע שלא יקדש. אלא שבמקרה כזה יעשו את הקידוש לבנה במוצש"ק.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1348 צפיות -
האם מותר לאחר עשיית קידוש בשבת ללכת לבית הכיסא ורק אחר כך ליטול ידים לסעודה?
לכתחילה צריך ליטול ידיים מיד אחר הקידוש. במקום אונס, כגון שנצרך לנקביו, מותר לעשות זאת, אך לא להתמהמה.
לעמוד השאלההרב ישראל מעטוף
634 צפיות -
האם במקרה שאחר הקידוש אוכלים מזונות ולא המוציא, צריך לכסות את המזונות בשעת הקידוש?
-
בבית הכנסת בו אני מתפלל הרב עושה קידוש ושותה הכל, ואם מישהו רוצה לטעום הוא משאיר לו מעט, השאר עונים אמן ואוכלים בלי לשתות, האם אין חובה לטעום מהקידוש?
צריך להשאיר לכולם מהיין. אך אם שמעו את הקידוש השתיה לא מעכבת, והיא בעיקר לחיבוב המצוה. אבל מי שלא שתה מהיין וירצה לשתות יין אחר כך, צריך לברך בורא פרי הגפן.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
281 צפיות -
האם מותר לצאת בקידוש על משקה, או שעדיף לאכול בלי קידוש?
עדיף לעשות קידוש על יין ולא על משקה. אם אין ברירה ניתן לעשות על משקה, אבל לא לאכול בלי קידוש.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
628 צפיות -
האם מותר בשבת לשמוע קידוש לפני שחרית, ולצאת בזה ידי חובה?
-
האם מותר לעשות קידוש על משקה (וודקה)?
זה לשון הרבי בשיחת ש"פ שמיני תשכ"ג 'בנוגע לפועל קידוש יש לעשות רק על יין (או על פת) ולא על משקה. ואף שע"פ שו"ע יש מקום לקדש על משקה, להיותו חמר מדינה ומפני חביבותו - הרי כשיפעל בעצמו שמשקה יהיה אצלו דבר מאוס כדברי כ"ק מו"ח אדמו"ר, ממילא יתבטל עניין החביבות'.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1351 צפיות -
א. כשכמה יוצאים ידי חובה בקידוש, האם כולם חייבים לשתות מהיין? ב. במידה וטעמתי מהקידוש ואח"כ מוזגים לי יין לומר 'לחיים' האם עליי לברך?
א. צריך להשאיר לכולם מהיין. אך אם שמעו את הקידוש השתיה לא מעכבת, והיא בעיקר לחיבוב המצוה. אבל מי שלא שתה מהיין וירצה לשתות יין אחר כך, צריך לברך בורא פרי הגפן. ב. לא. רק אם לא טעמת תצטרך לברך.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
938 צפיות -
האם חובה לאכול לחם בשבת ביום?
יש בזה מחלוקת בין אדמו"ר הזקן לאדמו"ר הצמח צדק, למעשה, יש ליטול ידיים. אך אם אכל מזונות כשיעור, יצא ידי חובה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
295 צפיות -
האם חובה על השומעים לטעום מכוס הקידוש?
נאמר "זכור את יום השבת לקדשו", חכמים תקנו שזכירה זו תהיה על כוס יין בכניסת וביציאת השבת. מיד לאחר אמירת הקידוש יש צורך לשתות מן היין. חובת השתייה מוטלת על המקדש ובכך יוצאים הוא והשומעים ידי חובת קידוש. מי שאינו יכול לשתות את היין, יכול לתת לאחד המסובים לשתות כשיעור, ואפילו לקטן שהגיע לחינוך. מעבר לכך, ראוי שכל אחד מהשומעים ישתה מעט מיין הקידוש, אך זאת משום חיבוב מצווה בלבד. וכיוון שהכוס ששתה ממנה כבר נפגמה בשתייתו, לכן מצווה מן המובחר שיוסיף המקדש מעט יין לכוס הקידוש לפני שימזוג לשומעים בכוסותיהם, אולם ישנה אפשרות לשתות ישירות מכוס הקידוש ללא צורך ב"תיקון".
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
446 צפיות -
כאשר אני מגיע לבית בליל שבת ומחכה לסוף השעה השביעית כדי לעשות קידוש, האם צריך להגיד שלום עליכם מיד או לחכות לזמן הקידוש?
-
האם אישה יכולה להוציא ידי חובה את בעלה בקידוש של שבת ואם כן האם זה לכתחילה?
-
אדם שאין לו מאכל המוציא או מזונות בשבת ויש לו רק יין בלבד מה דינו?
לאחר הקידוש שותה רביעית יין ויוצא בכך ידי חובת קידוש במקום סעודה (אם עשה קידוש בעצמו וקשה לו לשתות עוד רביעית יכול לסמוך על רביעית שישתה מהקידוש עצמו, אך לכתחילה אם אפשר טוב שישתה רביעית נוספת מלבד כוס הקידוש).
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
322 צפיות -
האם העניין שלא מקדשים בליל שבת בשעה השביעית זה הלכה או מנהג?
-
עד כמה צריך לטרוח שלקידוש יהיה דווקא יין ולא קפה או לחם?
אם יש בעיר יין או בסביבות העיר, צריך לקנות יין ולעשות עליו קידוש, או על מיץ ענבים, אם קשה לשתות יין. לעשות קידוש על פת או קפה זה רק בדיעבד כשנתקעים בלי יין או אם המצב הבריאותי לא מאפשר, וכדומה. בזה עצמו יש הבדל בין קידוש ליל שבת שעדיף פת, ואילו ביום שבת עדיף קפה ואכמ"ל.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
702 צפיות -
כאשר עושים קידוש על לחם בשבת, מתי נוטלים ידיים?
-
בעלי עם דלקת בגרון. האם בקידוש הוא חייב לשתות מכוס הקידוש?
אף שלכתחילה על המקדש עצמו לשתות כשיעור, במצב כזה ניתן שאדם אחר ישתה כשיעור ויצאו כולם ידי חובה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
414 צפיות -
אדם שלא קידש בליל שבת, עד מתי יכול להשלים את הקידוש?
נאמר בגמרא "טעם מקדש .. ומי שלא קידש בערב שבת מקדש והולך כל היום כולו עד מוצאי שבת". כלומר, אף מי ששכח ואכל קודם קידוש עליו לקדש ואפילו לאחר כמה שעות מכניסת השבת, וכל עוד ולא יצאה השבת עליו לעשות קידוש מיד שנזכר. ממשמעות דברי חז"ל שהתייחסו לדין זה בלשון דיעבד, למדו הפוסקים וכתבו שמלכתחילה אסור לטעום כלום ואפילו מים משהגיע זמן הקידוש, אף שבשאר מצוות התלויות בזמן התירו שתייה או טעימה לפניהן, בקידוש החמירו משום שעיקר מצות הקידוש הוא סמוך לכניסת השבת. אך כאמור בדיעבד יש לעשות קידוש עד צאת השבת מיד שנזכר ואסור לו לטעום דבר עד שיקדש.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
333 צפיות -
האם מותר לאדם שהיה בשבת ביום בהתוועדות ושמע קידוש ואכל, לעשות שוב קידוש לאשתו כשמגיע הביתה?
כן, גם כשכבר קידש בעצמו כשמגיע לביתו יכול לקדש שוב ולהוציא את בני ביתו ידי חובה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
819 צפיות -
האם יש עניין לקדש בשבת לפני חצות היום?
יש עניין לאכול לפני חצות היום בשבת, ולכן יש לקדש לפני חצות או לטעום משהו לפני התפילה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
285 צפיות -
למה נהוג שכל אחד עושה קידוש לבד בליל שבת?
-
האם ידועה התייחסות של הרבי בנוגע למנהג לקדש לפני 18:00 או אחרי 19:00 בארץ הקודש? והאם לפי השעון הנפוץ או בהתאם לזמן האמיתי של חצות?
מבלי להכנס לאריכות הפרטים בזה, הזמן שאין מקדשים באה''ק על פי מכתבי הרבי הוא בין 17:40 ל18:40 (בשעון חורף, ובשעון קיץ 18:40 ל19:40) שאז הוא זמן השעה השביעית מחצות היום האמצעי (11:40 והוא 12:00 ע''פ שעון קהיר).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
555 צפיות -
עשיתי בעצמי קידוש בליל שבת, האם אוכל לעשות קידוש פעם נוספת על מנת להוציא ידי חובה מישהו שלא שמע קידוש?
-
האם בליל שבת בשעה השביעית מקפידים שלא לקדש, או שההקפדה היא רק שלא לשתות יין?
ההימנעות היא מקידוש. לכן אם קידש לפני השעה השביעית יכול לשתות יין בשעה השביעית. וכן מי שמקדש על חלות, אין לקדש בשעה השביעית.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
703 צפיות