
שאלות ותשובות
39 תוצאות
-
מי שמאריך בתפילתו והגיעו הציבור לקדושה והוא שותק ומכוון לצאת ידי חובה מתי צריך לחזור להתפלל אחרי קדושה או אחרי ברכת אתה קדוש?
אין צורך להמתין לאחר ברכת 'אתה קדוש' אלא יכול לחזור להתפלל לאחר סיום הקדושה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
217 צפיות -
האם מותר לענות "אמן" לקדיש כשאני באמצע אמירת הלל שלם?
דיני הפסק בהלל שלם הם כמו בברכות קריאת שמע, שעונים רק על דברים שבקדושה וכדומה, כגון "אמן יהא שמיא רבא", "אמן" של "דאמירן בעלמא", פסוקי קדוש, ברוך, ימלוך בקדושה, ברכו, המילים "מודים אנחנו לך".
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
464 צפיות -
אדם שנמצא בתפילת שבת בברכות קריאת שמע, ושמע קדושת שחרית, מה יאמר בקטע של "ברוך כבוד"- האם יסיים "ובדברי קדשך כתוב לאמר" כבחול, או "כדבר האמור בשירי עוזך" וכו', אף שזה חלק מהפיוט "ממקומך" שאינו רשאי לאומרו?
בברכות ק"ש מפסיקים לקדושה אך לא אומרים את כל הנוסח של הקדושה, אלא רק את המשפטים: קדוש קדוש קדוש, ברוך כבוד וכו', ימלוך ה' וכו', ללא הוספת שאר הקטעים של שבת או של חול.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
402 צפיות -
אם אני באמצע תפילת שמונה עשרה ונפל עלון של דברי תורה לידי האם מותר לי להרים אותו?
כאשר העלון על הרצפה מפריע לריכוז בתפילה מותר להרימו בסוף הברכה בה אתה אוחז.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
842 צפיות -
הורדתי תפילין בברכות קריאת שמע, כדי ללכת לשירותים לזמן ממושך, האם שאני מחזיר את התפילין צריך לברך?
מניחים ומברכים בין הפרקים, - בין יוצר המאורות לאהבת עולם או בין הבוחר בעמו ישראל לשמע -, ואחר פרשה ראשונה של קריאת שמע אפילו באמצע הפרק יעצור ויברך, ואת ברכת אשר יצר יש לברך אחר שמונה עשרה. יש לציין כי לכתחילה אם שייך יש להתאפק וללכת להתפנות אחר שמונה עשרה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
397 צפיות -
האם בכל מקום בתפילה שמותר לענות "קדוש-ברוך-ימלוך" מותר לענות גם "נקדישך", וכן לענות את הקטעים שמוסיפים בשבת?
במקומות שכתוב שעונים רק 'קדוש' 'ברוך' ו'ימלוך' כבברכות קריאת שמע וכדומה עונים עליהם בלבד, ללא 'נקדישך' וללא תוספות שבת.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
442 צפיות -
האם מותר לאדם האוחז בברכות קריאת שמע, לומר וזאת התורה בהגבהת ספר תורה וכן יהללו כשמחזירים את ספר התורה?
לא, אין להפסיק, ואפילו בפסוקי דזמרה אין מפסיקים לאמירת וזאת התורה או יהללו.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
49 צפיות -
האם בהנחת תפילין בין של יד לשל ראש מותר לענות על קדיש וקדושה?
ניתן לענות על אמן יהא שמיה רבא, ואמן שאחר דאמירן בעלמא ואמרו אמן, ובקדושה עונה על הפסוקים 'קדוש' 'ברוך' ו'ימלוך'.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
227 צפיות -
האם מותר לענות אמן על ברכת כהנים, אחר ישתבח עד שמונה עשרה?
כשהש"ץ מברך - לא, כשכהן עולה לדוכן ומברך כן (למעט בפסוקי שמע וברוך שם, ובין ה' אלוקיכם לאמת, ובין גאל ישראל לשמו"ע שלא עונים).
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
360 צפיות -
האם מותר לומר 'ויהי בנסוע הארון' בפתיחת הארון, כשאוחז באמצע פסוקי דזמרה?
-
האם מותר ללכת להתפנות באמצע תפילת שחרית בין קריאת שמע לשמונה עשרה?
כשממש צריך דחוף מותר וצריך ללכת להתפנות לפני תפילת שמונה עשרה, אך בגדולים אם יכול להעמיד את עצמו יחכה לאחר תפילת שמונה עשרה, בכל מקרה את ברכת אשר יצר יברך אחר שיסיים שמונה עשרה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
779 צפיות -
מי שסיים תפילתו ואחריו מישהו מאריך בתפילה והמתפלל הראשון לא יכול לפסוע והציבור ממשיך בתפילה ומתקדמים כיצד צריך לנהוג?
-
כאשר הולכים לבית הכסא באמצע פסוקי דזמרה, האם מותר לברך "אשר יצר"?
-
אדם שדיבר אחרי שאמר ברוך שאמר, צריך לחזור ולברך שוב ברוך שאמר?
-
האם מותר ללכת למרחב מוגן באמצע תפילת שמונה עשרה כשנשמעת אזעקה?
לא רק שמותר אלא חייבים ללכת למקום מוגן, אם אין צורך חיוני לדבר אין להפסיק בדיבור אלא ללכת בזריזות ולהמשיך את התפילה במרחב המוגן. במידה ויש ילדים שצריך לומר להם ללכת למרחב מוגן, מותר גם להפסיק בדיבור לצורך זה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
950 צפיות -
מתפלל האוחז בין ברכת גאל ישראל להשכיבנו בערבית, רשאי לענות אמן על ברכת שומר את עמו ישראל לעד?
-
חיוב האוחז באמצע פסוקי דזמרה או ברכות קריאת שמע, והמנין סיימו שיר של יום, האם מותר לו להפסיק ולומר קדיש?
בפסוקי דזמרה מותר להפסיק לקדיש יתום (אך לא לקדיש דרבנן). בברכות קריאת שמע אין להפסיק.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
343 צפיות -
האם מותר להפסיק בין יד לראש בתפילין ר"ת לדבר שבקדושה?
כן. דברים שבקדושה מותר אפילו בתפילין רש״י (כמובן שיש הבדל שבר"ת עונים על כל העניות מלבד אלו שהם מנהג, וברש"י רק על דברים שבקדושה).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
608 צפיות -
אדם האוחז בפסוקי דזמרה, יכול להיות עשירי למנין לחזרת הש"ץ?
-
אדם שלא אמר ברכות השחר וברכות התורה, ונזכר באמצע פסוקי דזמרה, האם יפסיק לאומרם?
ברכות השחר יברך אחר התפילה, ברכות התורה יפסיק בין הפרקים או אחר ישתבח, כיוון שלא יוכל לאומרם לאחר התפילה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
932 צפיות -
האם אדם שהפסיק במשך זמן באמצע פסוקי דזמרה, צריך לחזור לברוך שאמר?
לא, אף שלכתחילה אין להפסיק באמצע פסוקי דזמרה, אדם שהפסיק מכל סיבה שהיא, אינו צריך לחזור לברוך שאמר וממשיך מהמקום שאוחז בו.
לעמוד השאלההרב מנחם סעיד
422 צפיות -
אם שמעתי "ברכו" של מעריב מותר לומר "והוא רחום" בין ברכו לברכת מעריב ערבים?
לא, אחרי עניית ברכו אין להפסיק, שכן היא נחשבת כ"אמצע הפרק" ולאחר אמירתה אין להפסיק בדברים אחרים, לכן יש להשלים והוא רחום וכו' לאחר התפילה.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
876 צפיות -
מה עושים אם באמצע תפילת שמונה עשרה רואים שחסרים דפים בסידור ולא יודעים את המילים בעל פה?
מביאים סידור אחר, ללא דיבור וללא הליכה מיותרת אלא מה שנצרך, וממשיכים את התפילה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
408 צפיות -
האם מותר לבעל קורא לקרוא בתורה כשהוא אוחז בברכות קריאת שמע?
כאשר ספר התורה מונח על הבימה ואין אדם אחר שיקרא, יכול הוא להפסיק אפילו בברכות ק"ש בכדי לקרוא בתורה - מפני כבוד התורה, אך אם יכול יסיים הפרק בו אוחז תחלה ואז יקרא, אך לא יעלה אנשים או יאמר "מי שברך".
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
401 צפיות -
האם מותר לסמן באמצע פסוקי דזמרה?
אסור לרמוז ולסמן בפסוקי דזמרה, אלא אם כן זה לצורך מצוה או צורך גדול.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
549 צפיות -
האם בין סיום ברכת השכיבנו לשמונה עשרה בתפילת ערבית, מותר לענות ברכו?
-
האם מותר לענות דבר שבקדושה בין תפילין של יד לשל ראש?
אמרו חכמים: "סח בין תפילה לתפילה חוזר ומברך", כלומר המספיק בין תפילין של יד לשל ראש עליו לברך ברכה נוספת. והסתפקו הפוסקים, האם מותר להפסיק בדיבור בין תפילין של יד לשל ראש לצורך דבר שבקדושה, כמו לעניית קדיש ולברך אח"כ על של ראש, או שמא מוטב שלא לענות בכדי שלא להרבות ברכות שלא לצורך. בשו"ע כתב אדמוה"ז שאין להפסיק לדבר שבקדושה. אולם בסידורו מסתמך אדמוה"ז על הדעה הסוברת שתמיד מברכים שתי ברכות על התפילין, והכריע שיש להפסיק ביניהם לדבר שבקדושה ואחר כך לברך על תפילין של ראש, וכך נוהגים למעשה. אלא שמלכתחילה יש לוודא לפני הנחת התפילין שלא אומרים דבר שבקדושה שבגינו יצטרך להפסיק.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
584 צפיות -
כשאני אוחז בתפילת שחרית בין ישתבח ליוצר. האם לכתחילה מותר לי לקרוא בתורה כשמבקשים ממני (ואין מישהו אחר)?
-
כשהציבור אומר י"ג מידות הרחמים בתחנון, ואני אוחז בברכות ק"ש, האם צריך לומר איתם י"ג מידות?
-
האם מותר לענות על קדיש וברכו, כשאוחזים בברכות קריאת שמע או בקריאת שמע בתפילת מעריב?
בקריאת שמע וברכותיה, יש לעצור ולענות (למעט בפסוק הראשון של קריאת שמע ופסוק ברוך שם) אמן יהא שמיה רבא ואמן של דאמירן בעלמא, וכן ברכו.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
351 צפיות -
האם מותר להרהר חצי שעה חסידות בין ישתבח ליוצר?
יכול להתבונן במחשבה, הרבי הרש"ב בקונטרס התפילה מדבר על אפשרות להתבונן במקום זה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
706 צפיות -
כשאני אוחז בקריאת שמע או בברכות קריאת שמע, ושומע קדיש מהחזן האם צריך לעצור ולהקשיב?
בקריאת שמע וברכותיה, יש לעצור ולהקשיב ולענות (למעט בפסוק הראשון של קריאת שמע ופסוק ברוך שם) אמן יהא שמיה רבא ואמן של דאמירן בעלמא.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
581 צפיות -
אדם האוחז באמצע פסוקי דזמרה וקראו לו לעלות לתורה האם יעלה?
-
מאיזה שלב בתפילת שמונה עשרה מותר לענות על דברים שבקדושה כמו ברכו וכדומה?
-
התחלתי שמונה עשרה והתינוק התחיל לבכות, מה עלי לעשות, האם מותר לגשת אליו, ואם כן, מהיכן להמשיך את התפילה?
אם התינוק בוכה וזה מפריע לך בריכוז התפילה או שאת חוששת לתינוק אזי מותר לך לגשת אליו אחרי שתסיימי את הברכה שאחזת בה, ותתני לו מוצץ או בקבוק או שתרימי אותו אם יש בכך צורך, ותמשיכי מיד את תפילתך מהמקום שבו עצרת, אך כמובן שאין להפסיק בדיבור.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
549 צפיות -
האם מותר לכהן לגשת לברך את הציבור כשאוחז באמצע פסוקי דזמרה?
-
האם מותר להפסיק באמצע הברכה של קידוש לבנה כדי לענות "עליכם שלום"?
יש להקדים בטעם העניין שאומרים ג׳ פעמים שלום עליכם בברכת הלבנה, בשו"ת מהרי"ל מובא שכיוון שעשו מצווה רבה בברכת הלבנה שחשובה כקבלת פני השכינה, "ראוי לתת שלום זה לזה מתוך שמחה וטוב לבב שקבלו פני השכינה", ובמגן אברהם מובא הטעם שכיוון שאמר "תפול עליהם", מאחל לחברו "שלום עליך". הנה מצוי הדבר שאומרים לאחד שלום עליכם והוא נמצא באמצע ברכת הלבנה, ויש לעיין איך ינהג השואל או המשיב. נראה פשוט שהמשיב לא יענה באמצע הברכה, שהרי בזמנינו אין משיבים בקריאת שמע אם שואלים בשלומו, וה״ה כאן לא ישיב. וגם השואל אינו צריך את תשובתו, שהרי לפי מה שבארנו לעיל העיקר היא אמירת שלום לחבירו, שמכוון בזה שלא התכוון עליו ב״תפל עליהם״, ואם כן מה איכפת לו אם הוא עונה, והרי העיקר שהודיע לו שהוא נותן לו שלום. ולכן גם לכתחילה יכול לומר שלום עליכם לאדם שהוא באמצע הברכה (אלא אם כן חושש שיכשילו ב״הפסק״). ובנדון זה אם יש רק אדם אחד יגיד לו ג׳ פעמים שלום עליכם. ואם אין אף אחד אלא אומר קידוש לבנה ביחידות אין עניין לחפש אחרי אדם לומר לו שלום עליכם, כיון שלא שמעו אדם אומר תפל עליהם כו', ע״כ. אמנם נ״ל שאם אמר בצבור יש לומר שלום עליכם אף על פי שאמר הפסוק תפול וכו׳ בשקט, שהרי יודעים שאמר את הפסוק.
לעמוד השאלההרב יעקב חביב
3205 צפיות -
האם יש לומר "ה' מלך" עם הציבור, כאשר אוחזים בקטע אחר בתפילה?
מנהגנו לעמוד עם הציבור כשאומרים ה' מלך, אך אין צורך לומר איתם יחד, אלא ימשיך בתפילתו.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
308 צפיות -
האם בפסוקי דזמרה מותר לומר שמע ישראל עם הציבור שאומרים בהוצאת ספר תורה בשבת?