
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
Est-il permis, pendant ‘Hol HaMo’ëd, d’étudier à l’écrit ou à l’oral, en vue du baccalauréat d’anglais ?
Il ne faudra pas étudier d’anglais pour le baccalauréat pendant ‘Hol HaMo’ëd, en particulier s’il reste beaucoup de temps après la fête. Toutefois, on pourra se montrer plus permissif à ce sujet, si l’on apprécie cette étude du fait des connaissance que l’on en tire.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
183 צפיות -
התחלתי לאכול פרי חדש ושכחתי לברך עליו 'שהחיינו', האם אפשר עדיין לברך?
אם שכחת לברך על פרי שהחיינו, אם אתה עדיין עוסק באכילה דהיינו שאתה יכול להמשיך לאכול את הפרי בלי ברכה ראשונה, אזי אתה עדיין יכול לברך שהחיינו בשם ומלכות, אבל במקרה שמצד הדין אם תרצה לאכול שוב מהפרי תצטרך לברך שוב ברכה ראשונה, כגון, שכבר הסחת דעת מאכילתו - הפסדת את ברכת שהחיינו, אבל באכילה הבאה תברך שהחיינו בלי שם ומלכות.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
482 צפיות -
האם מותר לשרוק בשבת, בשעת שמחה, וכדומה?
-
לטענת חברי החזרתי הלוואה פחות מהסכום שלוויתי, אני מוכן לשלם אך האם אין בכך בעיה של ריבית?
כיוון שישנו ספק האם הוחזר מלוא הסכום מותר לתת את הנותר ואין בעיה בכך.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1456 צפיות -
האם מברכים על ריח הקינמון "בורא מיני בשמים"?
-
האם מותר לגמ"ח לדרוש תוספת של 10%, בהחזרת ההלוואה?
אסור לעשות זאת, כיון שגמ״ח של צדקה לא יכול לעשות ריבית דאורייתא, רק ריבית דרבנן.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
411 צפיות -
האם שמיכה שיש לה ארבע כנפות, צריכה ציצית?
אדמו"ר הזקן הביא שפשט המנהג להקל בזה, אלא שבכל זאת המליץ לעגל פינה אחת בשמיכות מצמר. כיום הרבה חסידי חב״ד לא נזהרים בזה, כפי ששמעתי ברור מהרב מרדכי שמואל אשכנזי ז״ל, ומנהג ישראל תורה היא, ובפרט שאינו מעיקר הדין. ובכל זאת המחמיר תבוא עליו ברכה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
583 צפיות -
נרדמתי באמצע הסעודה ליד השולחן לזמן קצר, ולא ידוע לכמה זמן בדיוק, האם עלי ליטול ידיים בכדי שאוכל להמשיך בסעודה?
זה נחשב לשנת עראי, בפרט שאתה לא יודע כמה זמן זה היה, ולכן אתה יכול להמשיך לאכול, אבל כדאי ליטול ידיים בלא ברכה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
360 צפיות -
האם אישה יכולה להצטרף לשני גברים לזימון?
-
כמה חלב צריך לערב בבצק בכדי שתהיה ברכתו 'מזונות'?
צריך שיהיה רוב בחלב ביצים שמן וכו׳ נגד המים (הקמח לא בחשבון לא לכאן ולא לכאן) ועל זה מברכים מזונות (מלבד לבעלי הנפש).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
299 צפיות -
שפכתי מקומקום רותח על רוטב בשרי עם שאריות בשר, האם הקומקום נהיה בשרי?
-
מה מברכים על ג'ינג'ר?
במרקחת או עדיין רטוב (כפי שרגילים לאוכלו כשאוכלים סושי וכיוצא) ברכתו אדמה, משא״כ כשהוא יבש כתבלין ברכתו שהכל.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
557 צפיות -
מצאתי מזלג בשרי בין הכלים החלביים מה דינו?
המזלג בסדר ואינו זקוק להכשרה, כי כשלא ידוע מה נעשה בכלי לא חוששים שנעשה טרף.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
568 צפיות -
בנוגע לפדיון הבן, אם יום השלושים ואחד חל בשבת, מתי יש לעשות את הפדיון?
כשחל זמן הפדיון בשבת עושים הפדיון ביום ראשון ולא במוצאי שבת, כי אין פודין בלילה.
לעמוד השאלה1100 צפיות -
מה הברכה של מופלטה?
יש הרבה סוגים של מופלטות שמכינים: ולכן אם בעיסה של המופלטה יש רוב מים, ולא מטגנים ממש בשמן אלא מושחים את המחבת או המופלטה במעט שמן רק על מנת שלא תדבק ברכתה המוציא. אם יש רוב מי פירות או שמן בעיסה ברכתה מזונות (ובעל נפש יאכלנה בתוך הסעודה). אם מטגנים אותה בשמן ממש (ולא רק מעט שמן שלא תדבק) ברכתה מזונות - גם אם אין רוב מי פירות. וכידוע שיש שלוש דרגות בטיגון: 1. רוחש ממש בשמן ודינו כבישול לכל הדעות כך שזה מזונות גמור. 2. מטוגן במעט שמן שנחלקו הדעות והעיקר שזה מזונות. 3. שמן כל כך מועט ששמים רק שלא ידבק ואז דינו כאפיה ואם אין רוב מי פירות ברכתו המוציא.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
803 צפיות -
אני בגיל 13, האם מותר לנסוע ברכבת בתור אזרח ותיק שזה חצי מחיר, לנסיעה קצרה?
-
יש בחור בישיבה שמוכר אוזניות, וגם אני רוצה למכור אוזניות האם מותר לי או שזה השגת גבול?
-
האם מותר בשבת למדוד מינון של תרופה עובר חולה?
-
הכנסתי בטעות כף בשרית לתוך כוס חלבית עם חלב חם, האם יש להכשיר את הכף והכוס?
הכף צריכה הגעלה בכלי שני, והכוס לא צריכה שום הכשרה. \r בנוגע לכף - גם המחבר והרמ״א בסי' קה ס"ב מסכימים שלכתחילה כלי שני אוסר, והיות ויש אפשרות להכשיר את הכף, זה נחשב לכתחילה ויש להכשירה (רע״א בפירוש השו״ע בסעיף ב). וק״ו לשיטת הרש״ל והט״ז שמחמירים בכלי שני שלא במקום הפסד מרובה. בנוגע לכוס - גם אם הכף בת יומא אין צורך להכשיר, כי גם לשיטת הט״ז כלי שני אין בכוחו להפליט ולהבליע כאחד.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
628 צפיות -
נקלעתי למקום שאין בו מים, האם יש אפשרות לאכול לחם גם ללא נטילת ידיים?
אם אפשרי להשיג מים במרחק של מיל (נסיעה של 24 דקות) מהמקום בו אתם נמצאים, או באם אתם בדרך ובעוד 4 מיל בכיוון הנסיעה תשיגו מים – יש להמתין. באם לא ניתן להשיג מים באחד מאופנים אלו, יש היתר לאכול את הלחם ללא מגע ישיר בלחם, באמצעות כפפות וכדו'. אך כיום נדיר שאין אפשרות להשיג מים בסביבה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1203 צפיות -
האם מקפידים שלא לצבוע את הנעליים לפני נסיעה לעיר אחרת? אם כן, מה הדין כאשר נוסעים לעיר הנמצאת במרחק נסיעה קצר יחסית?
מי שמיקל יש לו בשופי על מי לסמוך כי לא כל דברי רבי יהודה נלקחו למעשה לרוב עמך בית ישראל, אבל בכל זאת בדין זה ישנם הרבה שמקפידים, ואלו המקפידים נזהרים בזה ביציאה מחוץ לעיר הדורשת תפילת הדרך.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
588 צפיות -
הכנסתי בטעות כף בשרית עם שאריות מרק בשרי לתוך סיר עם מרק פרווה, האם המרק הפרווה נהיה בשרי?
-
האם מותר לקבל כסף מעכו"ם, עבור צדקה ליהודים?
-
האם מותר לגבר ליטול כמוסות טבעיות למניעת נשירת שיער הראש והצמחתו?
-
אכלתי בסעודה עוף וברכתי עליו שהכל, האם לאחר מכן שאשתה מים צריך לברך שוב שהכל?
אם המים היו לפניך בשעה שברכת על העוף או שחשבת עליהם בפירוש בשעת הברכה לא צריך לברך ואם לאו יש לברך.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
256 צפיות -
האם מותר להפסיק בין יד לראש בתפילין ר"ת לדבר שבקדושה?
כן. דברים שבקדושה מותר אפילו בתפילין רש״י (כמובן שיש הבדל שבר"ת עונים על כל העניות מלבד אלו שהם מנהג, וברש"י רק על דברים שבקדושה).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
607 צפיות -
האם אילם יכול להשלים מנין? והאם אפשר להעלות אותו לתורה?
בנוגע למנין – אפשר, באם הוא שומע. ורק לחזרת הש״ץ יהיה בעיה, בגלל שצריך תשעה שומעים ועונים, אך לשאר חלקי התפילה אין שום בעיה. בנוגע לעליה לתורה - אין להעלותו. יש המקילין, אך לא כדאי להעלותו.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
242 צפיות -
האם נדרש שלכל אחד מבני הבית יהיה שמש להדלקת נרות החנוכה, או שדי אחד לכל אנשי הבית?
-
טיגנתי חצילים בשמן, וליד המחבת היה סיר עם תבשיל בשרי, הרמתי את המכסה וטיפטפו כמה טיפות מהאדים שבמכסה לתוך החצילים, האם יש להמתין שש שעות מאכילת החצילים?
-
האם לאחר ארוחה פרווה שהתקיימה בכלים בשריים, מותר לאכול קינוח חלבי?
-
לפני שבוע נולד לנו בן ב"ה, אשתי לא ברכה 'הטוב והמטיב' בלידה, האם צריכה לברך כעת?
אם הנכם עדיין עסוקים באווירה של הלידה, כגון, שהיא בבית ההחלמה, או שרק חזרה משם ובאים לבקרה בביתה כמו שמבקרים יולדת, ועדיין האשה מרגישה את האווירה הקסומה של הלידה אפשר עדיין לברך.
לעמוד השאלה934 צפיות -
אדם שיש לו גבס מעל המרפק במקום הנחת תפילין מה עושים?
כאשר יש גבס בכל מקום הקיבורת, יניח תפילין של יד על הגבס בלי ברכה ויש להקפיד לכסות את התפילין, ועל תפילין של ראש יברך על מצות תפילין.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
362 צפיות -
אדם שטעה והוסיף בתפילת יום רגיל יעלה ויבא, מה דינו?
-
אדם האוחז בפסוקי דזמרה, יכול להיות עשירי למנין לחזרת הש"ץ?
-
האם יש עניין לבשל עדשים ביום של לווייה?
כשחוזרים מהלוויה יש סעודה הנקראת סעודת הבראה (מכינים אותה שכינים או ידידי המשפחה) ובסעודה זו אוכלים לחם המוציא עגול (כמו בייגל), וביצים קשות וקרות קלופות ויש אומרים גם עדשים.
לעמוד השאלה352 צפיות -
האם בראש השנה מותר לאכול דג שבושל ברוטב סויה, אף שיש ברכיבים שלו חומץ? והאם מותר להשרות דג במיץ לימון לפני הבישול?
כתב אדה"ז שבראש השנה "אין מבשלים בחומץ", והטעם לכך הוא, כדי שלא תורגש החומציות במאכל, אכן באלו שהחומציות אינה מורגשת אין בעיה.
לעמוד השאלה560 צפיות -
האם יש איסור להפסיק הוראת קבע לצדקה שניתנה באופן קבוע בשנים האחרונות?
-
האם מותר לפתוח בשבת אריזות מזון כאשר על המכסה, או החלק שסוגר אותו כתוב תאריך וכד' וע"י הפתיחה הוא נמחק מאליו? האם זה דומה לכתובת שעל הספרים שאדמו"ר הזקן מתיר משום קרבת האותיות?
איננו מתייחסים כאן לעצם פתיחת האריזה בשבת, אלא רק לעניין אותיות הכתב. אסור לקרוע כל דבר שיגרום למחיקת אותיות או ציור וכו׳. הדבר אינו דומה כלל, שכן ההיתר המוזכר בדברי אדמוה"ז (מתשובת הרמ"א) הוא משום שאין כאן מחיקה אלא רק הרחקת האותיות זו מזו, באופן שאח"כ חוזרות ומתקרבות, ואין צורך בשום מעשה מיוחד לשם כך, ואילו במקרה של האריזה הרי עושים מעשה של קריעה, ואח"כ הכתב לא יחזור להיות מחובר מאליו, ובקשר לכך פוסק אדמוה"ז בפירוש לאיסור.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
521 צפיות -
לגבי תספורת בר''ח האם יש הבדל בין א' דר''ח ל- ב'?
-
כשפוגשים "קרקפתא" ויש ספק אם עוד יניח בחייו - האם יניחו לו בחוה"מ?
אף שלכאורה ע"י שיניחו לו תפילין מצילים אותו מגדר "קרקפתא דלא מנח תפילין" הנקרא "חוטא ישראל בגופו", הרי ידוע שמבקרה שישנו ספק איך להכריע במעשה אשר מצד אחד יש בו חיוב ומצדו השני ישנו איסור, הכלל הוא "שב ואל תעשה עדיף", ובפרט לאור דברי הזוהר, והקפדת רבותינו נשיאינו, וביחוד לאור דעתו הנחרצת של הרבי בנושא זה עולה כי לא יועילו ליהודי ע"י שיניחו לו תפילין בחול המועד וחלילה יכולים אף לגרום לו את ההיפך מכך. לאור האמור, עולה כי אין להניח לו תפילין בחול המועד, ולקוות שיזכהו השי"ת להניח תפילין אחר המועד, וחזקה על השלוחים לעשות שליחותם בכל מקום ומקום.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
147 צפיות -
האם מותר לאכול בשבת ביסקוויטים שמוטבע עליהם אותיות של שם החברה?
אין לאכול בשבת ביסקוויטים ששם החברה חקוק עליהם, גם אם יכניסם בבת אחת לפה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
608 צפיות -
מצאתי כמה שקלים במקום של העודף במכונת חטיפים, האם מותר לי לקחת אותם?
כן, וזאת בגלל שיש דין יאוש בעלים במקום שלא משתמר, ועוד - זה נמצא במקום העודף שמלכתחילה לא שייך לבעל המכונה ואינו קונה מדין חצר כי המקום לא משתמר.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
824 צפיות -
בצק שעשוי מקמח סוכר וחלב בלי מים מה ברכתו?
מזונות מעיקר הדין כי הוא פת הבא בכיסנין (רק בעלי נפש מחמירים לאכלו אחרי לחם אמיתי).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
191 צפיות -
אדם שהניח תפילין ולפני שהתפלל היה צריך להחליף לתפילין אחרות, האם צריך לברך שוב על התפילין השניות?
-
האם מותר לסמן באמצע פסוקי דזמרה?
אסור לרמוז ולסמן בפסוקי דזמרה, אלא אם כן זה לצורך מצוה או צורך גדול.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
548 צפיות -
האם מותר בתפילה לרמוז באמצע ברכות קריאת שמע?
רמיזה שלא לדבר מצוה אסורה אפילו בפסוקי דזמרא, ולכן מובן שכן הוא בודאי לברכות קריאת שמע. אך רמיזה לדבר מצוה מותר, ואסורה רק בפרשה ראשונה של קריאת שמע, וכמובן גם בשמונה עשרה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
650 צפיות -
אם נכבה נר חנוכה בתוך החצי שעה וצריך להחליף פתילה האם צריך לברך עוד פעם?
-
בררתי בורגול ומצאתי תולעת מה עלי לעשות עם הבורגול?
-
יש לנו עובדת גויה שעובדת בביתנו כמה פעמים בשבוע, האם מותר לי להזמין אותה גם בשבת או חג שתעשה עבודות נקיון בבית, לטאטא ולשטוף רצפה?
במלאכות שליהודי עצמו מותר לעשות בשבת, כגון, שטיפת כלים (ואפילו אם שוטף במים חמים מותר, שהרי עושה זאת רק בשבילו ולא לתועלת יהודי), סידור הבית (כשאין בכך משום הכנה לחול), לטאטא את הרצפה - מותר, אבל במלאכות שליהודי אסור לעשות בשבת, כגון שטיפת הריצפה, אסור שגוי יעשה אותם עבור היהודי. לגבי נתינת המשכורת על העבודה בשבת, רוב הפוסקים סוברים שאין איסור שכר שבת לגוי ואין צורך בהבלעה, אבל כמובן שתיקח את כספה רק לפני השבת או לאחר השבת.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1835 צפיות -
הפתח שבו אני מדליק נרות חנוכה נמצא מול פתח הבית האם מותר להדליק שם גם בערב שבת?
תלוי עד כמה זה קרוב לפתח, והגדר הוא פשוט אם זה מספיק קרוב שאם היתה רוח היתה מכבה את הנרות, אסור לשים אותם שם ואם כן הניח והדליק אותם שם אסור לפתוח הדלת גם אם כרגע הרוח לא מנשבת כי גזרו שמא ינשב הרוח וימשיך לפתוח.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
402 צפיות