
לכל הרבנים

הרב אברהם הרוניין
רב קהילת חב"ד ומרכז העיר, כפר סבא וחבר מכון הלכה חב"ד
הרב הרוניין מוסמך לכהן כרב עיר מטעם הרבנות הראשית, וכיום משמש בפועל כרב מרכז העיר בכפר סבא ורב הקהילה הפרסית בעיר. את שימושו לרבנות עשה בצל גדולי הפוסקים, הרב שלמה זלמן אויערבך – מחושבי פוסקי ההלכה בדור הקודם, הרב שמואל אליעזר שטרן ראש בית ההוראה "שערי הוראה", הרב יהושע נויבירט (מח"ס שמירת שבת כהלכתה), והרב מרדכי שמואל אשכנזי מרא דאתרא כפר חב"ד.
תכני הרב:
56 עלונים, 2 Courses, 1 מאמרקורסים
// 2 קורסים
שאלות ותשובות
-
האם סכין שמרחו בה חמאה קרה הפכה לחלבית?
-
האם יש עניין להגיד את התהילים היומיים דווקא אחרי התפילה או שאפשר גם לפני התפילה?
-
האם מותר לבלוע כדורים נוגדי צרבת בשבת?
-
האם אבל בימי השבעה מצטרף לזימון?
-
האם מותר לקחת 'חולצת ציצית' ולתפור את רוב הכנפות אחת לשניה ולהשאיר רק קצת מפורד?
אין לתפור את הכנפות, כי על ידי תפירה פטור מציצית. ובאם רוצה לתפור רק חלק - צריך להקפיד שיהיה פתוח רובו.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
295 צפיות -
מה מברכים על ממתק ביתי העשוי מתמרים טחונים, חלבה וקוואקר?
כאשר הקוואקר הוא הרוב, או שבא גם לתת טעם ברכתו בורא מיני מזונות. כאשר התמרים הם הרוב והקוואקר בא רק כדי להדביק, ברכת החטיף תהיה כדין התמרים, אם נשאר מעט חתיכות ולא נטחנו לגמרי ברכתו העץ, אם נטחנו לגמרי ברכתו שהכל.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
373 צפיות -
מצאתי שעון בקניון, האם צריך לתלות מודעות השבת אבידה או שאני יכול להשתמש בו?
כיון שזהו דבר שיש בו הרבה סוגים, יש לתלות מודעה ולהשיבו למי שיתן סימנים.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
364 צפיות -
מה נקרא שתי חותמות בבקבוק יין?
-
האם מותר לאכול ארוחת צהריים ביום שישי?
האיסור הוא לקבוע סעודה גדולה של משתה שאינו רגיל בה בימי החול (שעי"ז לא יוכל לקיים סעודת שבת כראוי). אולם ארוחה קטנה שרגיל בה בימות החול – מן הדין מותר לאכלה בכל היום. ומצווה להימנע מלקבוע סעודה זו מתחילת שעה עשירית (3 שעות זמניות אחר חצות היום), בכדי שיאכל סעודת שבת לתיאבון.
לעמוד השאלה58 צפיות -
האם מותר להשתמש במים החמים במכשיר תמי4 בבית שלא שומר כשרות?
-
האם מברכים שהחיינו על בגד חדש? מה לגבי יום הולדת ומה לגבי בעל תוקע ביום ב' של ראש השנה?
מעיקר הדין מברכים רק על בגד חשוב הגורם שמחה. בפועל נהוג באנ"ש שלא מברכים. אך לענין תקיעת שופר ביום ב' כן מברכים שהחיינו ונוהגים לברך בתוספת בגד חדש אפילו לא חשוב. אך לענין יום הולדת יש להקל לברך רק אם זה בגד חשוב כמו חליפה או טלית.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
406 צפיות -
פתחתי שקית אטריות לתוך מים רותחים תוך כדי ערבוב צפה תולעת אחת בשאר השקית לא נמצאו עוד. וגם בסיר אחרי ערבוב לא נמצאו עוד האם מותר להשתמש באטריות?
-
האם מותר לאכול חלבי עם פסטה חמה שהתבשלה בסיר בשרי בן יומו?
-
כששוחים באמירת "מודים אנחנו לך" בתפילת שמונה עשרה עד מתי צריך להישאר כפוף?
-
האם מותר להשתמש בתבנית לא טבולה כאשר היא מרופדת - תבנית קפקייקס שמניחים בתוך השקעים מנג'טים מנייר כאשר העיסה ניצקת לתוך המנג'ט?
-
שפכתי מים חמימים לא רותחים מכוס בשרית לבצק שנילוש בקערה חלבית. מה דין הבצק והקערה?
-
על מה מקפידים שיהיה בחדרם של הילדים?
כיוון שישנה השפעה רבה לדברים ששומע התינוק או רואה על המשך חייו, לכן מקפידים עמם שלא יראו תמונות וצעצועים של חיות ועופות טמאות, כיוון שכח הראייה משפיע רבות על האדם ונחקק הדבר בתודעת הילד, וכן נזהרים שלא ישמעו שירים או דברים לא-רצויים בזמן זה, וכמובן שמיד עם היוולדו יש לשמור אותו מראיה או שמיעה של דברים לא רצויים. ומנהג ישראל לתלות את מזמור "שיר-למעלות" בחדר היולדת והוולד, וכן בבית היולדת כסגולה לשמירה ליולדת ולוולד. מעבר לכך שמהווה הדבר כשמירה, יש בכך תועלת רבה שמיד בצאתו לאוויר העולם יהיה הילד מוקף בענייני קדושה. כמו כן מעורר הרבי כי יש לרכוש לילד ספרי קודש וקופת-צדקה ולהניחם בחדרו, ואחד מבני המשפחה ילמד בחדרו מתוך ספריו לזכותו, יתפלל בסידורו האישי ואף ייתן לצדקה בקופתו הפרטית שבחדרו.
לעמוד השאלה200 צפיות -
אישה שגרה בקומה רביעית והסוכה למטה. האם חייבת לברך ארבעת המינים בסוכה או שאפשר גם בבית?
-
האם אפשרי בחול המועד שהאשה והבנות יטלו לולב במתנה על מנת להחזיר?
-
האם כינוי שם לחבר נחשב כלשון הרע?
כינוי שם רע לחברו אפילו שלא בפניו, אסור משום לשון-הרע ואף אסור משום אונאת דברים. ומעיקר הדין אסור לכנות את חברו רק בשם שיש בו גנאי, כגון כינוי שיש בו פגם משפחה, או פגם עבירה, אך למעשה יש להימנע מכל שם או כינוי שהאדם בוש בו. והיו אף שהקפידו להתרחק מכל שם כינוי, והקפידו לקרוא לאדם בשמו הפרטי דווקא, אלא שלמעשה כאשר מכנים אדם בכינוי ללא כוונה כלל לגנותו, ואף הלה אינו מתבייש בו כלל, אין בכך כל איסור.
לעמוד השאלה1088 צפיות -
על מי החובה לשים מזוזות בבית בדירה שכורה על השוכר או על המשכיר? והאם אפשר לעקור מזוזה מהדירה הקודמת ולהעביר לדירה החדשה?
מזוזה הוא חובת הדר דהיינו השוכר. ואסור לעקור מזוזה מהדירה הקודמת, אך ניתן להחליף במזוזה יותר פשוטה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
735 צפיות -
האם מותר בשבת לעשות עיצובי פירות?
-
אדם שתרם צדקה לפעילות מבצעים באמצעות צ'ק והצ'ק חזר, האם חייב לשלם את תרומתו?
ישנם כמה דעות בין פוסקי זמננו כיצד מוגדרים הצ'קים, אך לכל הדעות ברור שכאשר אדם נותן צ'ק זה נחשב כהתחייבות לצדקה, וממילא אם מכל סיבה הצ'ק חזר, עליו לעמוד בהתחייבותו ולשלם את הסכום, כמובן שבמידה והצ'ק חזר מחוסר אמצעים ניתן לסכם על פריסת תשלומים וכדומה על מנת להקל עליו לעמוד בהתחייבותו.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
683 צפיות -
מותר לרמז לגוי להכניס את השקע של הפלטה בשבת, כשהאוכל מבושל לגמרי?
אסור, אין להנות ממלאכה שגוי עושה עבור יהודי ובודאי שאין לרמוז לו.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
494 צפיות -
האם אונן - קודם שנערכה ההלוויה, יכול לומר קדיש בתפילות?
כן, יכול לומר קדיש. וכלשון אדמו"ר הזקן: "ולדברי הכל בן שהוא אונן על אביו יכול לילך לבית הכנסת ולומר קדיש על אביו כי זהו כבודו של אביו".
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
675 צפיות -
אדם שהוריו בחיים יכול להגיד קדיש יתום באזכרה של חלל שאין מי שיגיד עבורו קדיש?
-
האם אפשר להשתמש בציצית עם צווארון בצורת v ולא בצורת עיגול?
המנהג שהצווארון בצורת עיגול, כיוון שכשהצווארון בצורת v בדרך כלל לא נשאר שיעור בציצית, כיוון ששיעור הציצית הוא לפחות אמה על אמה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
670 צפיות -
האם מותר לאב לעלות שביעי ולבן לעלות אחריו למפטיר?
לא, אלא אם כן זה זמן שמוציאים שני ספרי תורה, וכאשר למפטיר זה ספר תורה אחר מהשביעי מותר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
348 צפיות -
מה מברכים על פיצה שהבצק עשוי מקמח ושמנת חמוצה בלבד, כאשר אוכלים פחות מקביעות סעודה?
-
מי שהתפלל בטעות ללא כיפה, האם צריך לחזור ולהתפלל שנית?
-
האם מקורב נשוי שמתחזק ובשנה האחרונה מניח תפילין משלו כל יום, חייב ללבוש ציצית בעת הנחת תפילין?
-
בעלי אומר קדיש על נפטרים תמורת תשלום. מישהו ביקש מבעלי שיגיד קדיש והתחייב לשלם והפסיק לשלם בטענה שהמשפחה לא רוצה לשלם לו, האם בעלי חייב להמשיך להגיד?
-
האם ניתן לממן ילד ממשפחה נזקקת לתשלום עבור תלמוד תורה מכספי מעשר וצדקה? וכן האם ניתן לתרום את כספי המעשר והצדקה לטובת בית הספר והת"ת שלנו (חב"ד) שנמצא בקשיים?
-
בלנדר פרווה שמכינים בו עוגת גבינה, האם הבלנדר נהפך לחלבי?
-
האם מותר לנחם אבלים בשבת?
מותר לנחם אבלים בשבת כיון שניחום אבלים נועד למעט בצער המתאבלים, אך בכל מקרה יותר נכון ללכת בימי חול שמא יבוא להצטער כשיהיה אצל האבלים, וכלשון אדמו"ר הזקן: "ובקושי התירו לנחם אבלים ולבקר חולים בשבת שמא יבא להצטער עמהם ולא כאותן שאין הולכים כל ימות השבוע רק בשבת לבד".
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1149 צפיות -
האם צריך להפריש מעשרות מהחזר שכר לימוד שקיבלתי ממשרד החינוך על שכר לימוד ששילמתי במהלך השנה ללימודי הוראה?
-
בהרחמן לברית מילה של ברכת המזון. אחד אומר וכולם שומעים או שגם אומרים אחריו בלחש?
-
הפרשתי תרומות ומעשרות בבית, האם אני מוציא ידי חובה חלק מהפירות שנמצאים במקום אחר?
-
אכלתי מאפה מזונות ממולא, בבצק עצמו ללא המילוי לא היה שיעור לברכה אחרונה, האם המילוי מצטרף לברכת על המחיה?
-
נזכרתי בסיום התפילה ששכחתי לברך על הלולב וכבר נענעתי את הלולב בהלל ואמרתי הושענות, האם אני צריך לברך?
-
מתפלל האוחז בין ברכת גאל ישראל להשכיבנו בערבית, רשאי לענות אמן על ברכת שומר את עמו ישראל לעד?
-
מי שלא עשה התרת נדרים לפני ראש השנה האם יכול לעשות בעשרת ימי תשובה והאם צריך מניין?
-
כלים שהם בשותפות של יהודי וגוי האם צריך להטבילם?
כאשר הכלי בשותפות של יהודי וגוי יחד הכלי אינו צריך טבילה, אך יהודי הקונה כלי זה שהיה בשותפות של יהודי וגוי צריך לטבול את הכלי ובברכה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
696 צפיות -
שמעתי את הקהל עונים על 'ברכו', אך לא שמעתי את הש"ץ אומר, עלי לענות איתם 'ברוך ה' המבורך'?
כן, אם הקהל שמעו את הש"ץ שאמר 'ברכו' ועונים 'ברוך ה'', גם מי שלא שמע את הש"ץ עונה יחד איתם 'ברוך ה''.
לעמוד השאלה315 צפיות -
עישרתי במקום אחד, האם מוציא ידי חובה חלק מהפירות שנמצאים במקום אחר?
לכתחילה כל הפירות צריכים להיות במקום בשעת העישור, בדיעבד, אם כוונת גם על הפירות שלא היו לפניך כשעישרת, הם נפטרו במעשר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
159 צפיות -
אבל בתוך י"א חודש האם צריך להדליק 5 נרות גם בשבת ובחג שאינו עומד כשליח ציבור אלא רק אומר קדישים?
-
מיטה מתקפלת, שאמי ז"ל ישנה עליה בשנים האחרונות לחייה כשהייתה חולה. האם מותר לישון עליה או שמא יש לזרוק?
-
מה דינו של מאכל שהיה בתור סיר פרווה שהיה בתנור יחד עם תבנית של עוף?
-
עד מתי ניתן לקדש את הלבנה, בכל חודש?
לאחר שעבר 7 ימים מלאים מהמולד, ניתן לברך את הלבנה עד שבעה ימים (היינו ליל טו בדרך כלל).
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
1107 צפיות -
האם מותר לעשות התרת נדרים בערב ראש השנה, לפני תפילת שחרית?
מן הדין אין בעיה אך הסדר הוא שעושים אחר התפילה, על כן עושים אחרי התפילה אך במידת הצורך ניתן לעשות לפני התפילה.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
400 צפיות
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
244 עלונים, 89 Courses, 2 חדשות, 14 מאמרים, 1 תוכן רבראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
198 עלונים, 16 Courses, 3 חדשות, 8 מאמרים, 5 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב מיכאל שלמה אבישיד
תכני הרב:
190 עלונים, 4 Courses, 1 מאמרראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
165 עלונים, 1 Courseראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלונים, 20 מאמריםראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
109 עלונים, 3 Courses, 7 מאמריםראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
81 עלונים, 33 מאמריםראה עוד >

הרב יהושע ליפש
תכני הרב:
87 עלונים, 6 Coursesראה עוד >