אכלתי ארוחה ללא לחם ושבעתי. האם אני מחויב בברכת המזון?
ברכת המזון חלה רק על אכילת לחם. ולכן אין עליך חיוב, אך יש לברך ברכה אחרונה בהתאם למאכלים שאכלת.
מקור:
- ע"פ סדר ברכות הנהנין פרק ב' ס"א

הרב שלמה יצחק פראנק
לכל השו"ת
ברכת המזון חלה רק על אכילת לחם. ולכן אין עליך חיוב, אך יש לברך ברכה אחרונה בהתאם למאכלים שאכלת.
מקור:
הרב שלמה יצחק פראנק
פעולות שאלה ותשובה
כדי להיות חייב בברכה אחרונה בוודאות, צריך שיהיה כזית בפרי (27 סמ''ק), בד''כ בתמר אין כזית, אלא אם כן הוא ממש ענק. (לכן לא מומלץ לאכול תמר אחד שלם כי נכנסים לספק ברכה כי יש דיעה שעל פרי שלם מברכים ברכה אחרונה אף שאין בו כזית, אלא שלא נפסקה ההלכה כדיעה זו).
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
אמרו חכמים: "הכוסס את החטה מברך עליה בורא פרי האדמה". כלומר חיטה שלימה ברכתה "בורא פרי האדמה", ורק כאשר החטה עברה תהליך של טחינה כל שהי דינה כקמח וברכת התבשיל או המאפה תהיה "מזונות" או "המוציא". דין זה אמור אף לגבי חטיף "שלווה" העשוי מחיטה טפוחה. ולגבי ברכתה האחרונה הסתפקו הפוסקים האם לברך ברכה מין ג' שכן, כי היא מין דגן; או שמא יש לברך בורא נפשות, כיוון שחטה זו נאכלת שלא כדרכה וארץ ישראל לא השתבחה באכילה זו, בשל ספק זה מכריע אדמוה"ז שלא לאכול חיטה זו כשיעור ברכה אחרונה אלא בתוך הסעודה, ומי שאכלה חוץ לסעודה יברך "בורא נפשות".
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
כאשר אכל כמות של חצי כזית מזונות וחצי כזית משבעת המינים, יברך ברכה מעין ג' ויזכיר את שניהם.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן