מה דין השמן שנותר מנרות החנוכה, לאחר חג החנוכה?
על נר חנוכה צוו חז"ל ש"אסור להשתמש לאורה". וביארו הראשונים בטעם הדבר, משום שיהיה ניכר שהוא לשם מצוה, כמו שנרות המקדש היו אסורים לשימוש זר. וכתבו הפוסקים שמכך למדים דין איסור השתמשות בשמן הנותר בחנוכיה לאחר שכבתה משום שהוקצה למצוותו. וביארו הפוסקים בטעם הדבר שאין השמן מותר בהנאה כמו עצי הסוכה שמותרים לאחר החג, משום שבעצי הסוכה היה ידוע מראש שיישארו אחרי החג ולכן לא כיון להקצותם רק למצוותם. לעומתם בשמן נרות החנוכה, ידע שהשמן יכלה וכשיצק את השמן במנורת החנוכה, כוונתו הייתה שכל השמן יבער. משום כך נפסק בשלחן ערוך כי יש לשרפו לאחר חג החנוכה.
מקור:
- שבת כא, ב ורש"י שם
- חידושי הרמב"ן שם
- ר"ן שבת פ"ב דף ט מדפי הרי"ף
- טוש"ע ונ"כ או"ח סתרע"ז
- בית יוסף שם ד"ה "ואיכא למידק".

הרב שמואל מקמל