
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
אם רוצים להדר בנרות החנוכה, האם יש הבדל בין הפתילות האדומות,לפתילות מצמר גפן לבד?
-
האם אפשר לזרוק לפח אחרי חנוכה את הכוסיות הריקות של הנרות?
-
בחור ישיבה צריך להדליק נר חנוכה בחדרו שבפנימיה או לסמוך על זה שבבית ידליקו בשבילו?
-
האם ניתן להדליק את החנוכיה בנרות משמן מוצק או שצריך להדליק דוקא בשמן נוזלי?
-
האם עדיף שהחנוכיה תהיה בכניסה לבית בפנים, למרות שאי אפשר לשבת שם ולראות את החנוכיה?
אין עדיפות כזו, תדליקו בפתח מרכזי בתוך הבית שניתן לשבת אצלו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
348 צפיות -
האם אפשר להדליק את החנוכיה בפתח חדר השינה?
-
האם נכון לכתחילה לעשות ערב לביבות משפחתי ואחריו כל משפחה תדליק בביתה או שקודם כל תדליק כל משפחה בביתה ואחרי זה ערב לביבות?
-
האם ישנה הקפדה לאיזה כיוון יש להעמיד את מנורת החנוכה?
-
האם זה בסדר להדליק כמה מנורות של בני הבית אחד ליד השני?
כאשר כמה מנורות מונחות אחת ליד השניה יזהר לעשות רווח ביניהם, שיהיה ניכר כמה נרות מדליקים באותו לילה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
577 צפיות -
אדם הדליק חנוכיה ולפני שחלפה חצי שעה מישהו הזיז אותה למקום אחר שאינו מקום ההדלקה ואינו בפתח הדלת. האם יצא ידי חובה?
-
מה סדר קריאת התורה בחנוכה?
בימי חנוכה קוראים בתורה בפרשת נשא, בקרבנות הנשיאים. עולים לתורה בכל יום שלושה קרואים: כהן לוי וישראל. ביום ראשון של חנוכה קוראים לכהן מ"ויהי ביום כלות משה" עד לחנוכת המזבח. ללוי עד "מלאה קטורת", לישראל עד "נחשון בן עמינדב". החל מהיום השני של חנוכה קוראים בכל יום קרבנות של שני נשיאים, לדוגמא ביום השני, לכהן מ"וביום השני" עד "מלאה קטורת", ללוי מ"פר אחד" עד "בן צוער", לישראל "ביום השלישי" עד "אליאב בן חלון". ביום השמיני של חנוכה, קוראים לכהן מ"וביום השמיני" עד "מלאה קטורת", ללוי מ"פר אחד" עד "בן פדהצור" ולישראל קוראים מ"ביום התשיעי" עד "כן עשה את המנורה". בראש חודש מוציאים שני ספרי תורה וקוראים בראשון שלושה עולים בקריאת ראש חודש, כהן עד "רביעית ההין", לוי עד "ונסכה" ושלישי עד "ונסכו", ובספר השני עולה רביעי וקוראים את הנשיא של אותו יום.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
188 צפיות -
אם ברכתי ב'מבצעים', או בהדלקה מרכזית או בבית הכנסת שהחינו עם שם ומלכות, האם אני יכול לברך שהחינו בבית?
אם מברכים ברכת שהחיינו בהדלקות ציבוריות - אין לברך אח"כ שוב שהחיינו בבית. אך אם יש בני בית שצריך להוציא אותם ידי חובתם (הבנות והקטנים) - אפשר לברך עבורם שהחיינו. ואם הדליקו קודם בבית ואח"כ יוצאים להדלקה המרכזית - אפשר לברך שוב שהחיינו עבור הציבור
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
424 צפיות -
מהו גיל חינוך לעניין הדלקת נרות חנוכה?
-
האם תזכורת בפלאפון נחשבת כשומר לעניין אכילה לפני מבצעים בחנוכה?
-
מה השמן הכי מהודר להדלקת נרות חנוכה?
-
מי שברך על הדלקת הנרות בבית הכנסת, האם מברך שוב בביתו?
רבים מדיני החנוכה נסובו סביב קביעת חז"ל שיש להביא ל"פרסומי ניסא", משום כך הם ראו את הזמן והמקום שיפרסמו את הנס בקנה מדה הרחב ביותר. בדורות מאוחרים יותר, החל מתקופת הגאונים, הרחיבו את פרסום הנס והנהיגו להדליק את נר החנוכה אף בבית הכנסת עם ברכותיו. את מנורת בית הכנסת מציבים בכותל דרום, כשהנרות מסודרים ממזרח למערב ומקומם גבוה, למעלה מעשרה טפחים. החל מפלג המנחה ניתן לברך על נרות בית הכנסת, ולמנהגנו מדליקים לאחר 'מנחה' לפני 'עלינו'. ואין יוצאים ידי חובה בהדלקה זו ואפילו המברך עצמו חוזר ומברך בביתו. אך לא יברך "שהחיינו" בביתו, אלא אם-כן מדליק להוציא גם את בני-ביתו ידי חובתם.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
470 צפיות -
למשך כמה זמן צריכים לדלוק נרות החנוכה בבית הכנסת?
משום "פרסומי ניסא", הנהיגו להדליק נרות חנוכה בבית הכנסת, ומברכים עליהם החל מפלג המנחה. גם בערב שבת מברכים על הדלקת נרות החנוכה רק אחרי פלג המנחה, וכתבו הפוסקים שראוי שיהיו עשרה בבית הכנסת בעת ההדלקה. וכדאי לדאוג שהנרות יהיו מספיק גדולים באופן שידלקו בבית הכנסת במשך כל השבת. כמו כן מנהגנו שנרות החנוכה ידלקו בבית הכנסת גם בתפלת שחרית, ומקפידים להציב שמש אפילו ביום, בכדי להזכיר שיש לשמור על קדושתם. ועורר הרבי, שכדאי שידלקו נרות בית הכנסת במשך כל המעת-לעת, ואף במוצאי "זאת חנוכה" הורה הרבי שהנרות ידלקו בבית הכנסת.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
550 צפיות -
אני נוסעת לרבי לחג חנוכה, האם אני יוצאת ידי חובה בהדלקת נרות הציבורית ב770?
לא יוצאים ידי חובה בהדלקת חנוכיה ציבורית. יש לצאת ידי חובה במקום שישנים שם.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
572 צפיות -
האם ניתן להדליק נרות חנוכה באירוע משפחתי בחנוכה המתקיים במסעדה?
אם יש מנין יהודים, אפשר להדליק בברכה כמו נרות בית הכנסת (אחר פלג המנחה). יש להזכיר לאנשים להדליק בבית, כי לא יוצאים ידי חובת המצווה במקום ציבורי, כל אחד צריך להדליק בביתו.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
731 צפיות -
אנחנו מתארחים בחנוכה בבית מלון, הנהלת המלון אוסרת להדליק אש בחדרים והקצו לכל אורחי המלון מקום מרכזי בחדר האוכל להדליק נרות חנוכה, האם מותר לכולם להדליק בברכה שם?
-
האם אחר שעבר שיעור הזמן שהנרות צריכים לדלוק, מותר להשתמש לאורם?
מחמירים לא להשתמש לאור הנרות גם אחר שעבר שיעור הדלקתם (50 דקות).
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
394 צפיות -
היכן מניחים את המנורה בפתח שאין בו מזוזה?
מניחים את המנורה בעובי המזוזה בחלל פתח אחד מחדרי הבית, בצד שמאל של הנכנס - מול המזוזה, ואז הוא מוקף במצוות - מזוזה מימין ונר חנוכה משמאל בפתח שאין בו מזוזה, מניח את המנורה בצד ימין.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1045 צפיות -
קניתי שני בקבוקי שמן זית עבור הדלקת נרות חנוכה, בבקבוק אחד נשאר עדיין שמן. האם מותר להשתמש בו לבישול ואכילה אחרי חנוכה?
-
האם ניתן למנות שליח ל 'שומר' על נרות החנוכה במקום להישאר ליד הנרות חצי שעה, כדי לצאת למבצעים?
הרבי השאיר לפעמים את הרבנית כ"שומרת" אם יצא לפני שעברו 30 דק'. כמובן יש ללמוד מזה רק במידה והדבר נצרך לזכות יהודים וכדומה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
621 צפיות -
שכחתי לומר ועל הניסים, מה הדין?
-
עד מתי אפשר להדליק נרות חנוכה?
לכתחילה יזהר להדליק לפני חצות הלילה, ואם לא הדליק לפני חצות ידליק אחרי חצות עד עלות השחר. כשמדליק אחרי חצות יברך רק אם בני ביתו ניעורים ולפחות אחד מהם, אם בני ביתו ישנים נכון להעיר אותם ולברך. לפני חצות יכול לברך בכל מקרה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
304 צפיות -
האם יש עדיפות להשתמש בפתילות הישנות בהדלקת נרות חנוכה?
המשמשים בקודש אצל הרבי החליפו כל יום בחדשות. אמנם אין מניעה מלהשתמש בישנות וכן נהג כ"ק אדמו"ר הריי"צ.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
642 צפיות -
האם חייב להדליק בחנוכיה או שאפשר להניח כוסיות שמן אחת ליד השניה?
מן הדין אפשר להניח בשורה ישרה אחת ליד השניה (אך יש עניין במנורה יפה להידור מצוה).
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
483 צפיות -
האם יש עדיפות שהפתילות לנרות חנוכה יהיו צמר גפן נקי ולא מצופה עם שעווה?
כן עדיף צמר גפן נקי שאז השמן זית נדלק מיד, כאשר יש שעווה השמן זית לא נדלק מיד. זה לא מעכב בדיעבד, אבל לכתחילה עדיף צמר נקי.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
842 צפיות -
האם אפשר לברך על הדלקת נר חנוכה בהדלקה מרכזית על מנורה של חשמל?
-
האם המנהג שמדליקים חנוכייה בפתח, זה בפתח של הבית או בפתח של חדר בתוך הבית?
-
כתוב שנכון להניח החנוכיה בין ג' לי' טפחים. האם מודדים זאת לפי הלהבה או לפי גוף החנוכיה?
-
מה הדין לגבי ההדלקה אם כל המשפחה נמצאים אצל משפחה או מבצעים ומגיעים הביתה מאוחר אך רעבים ורוצים לאכול?
-
האם אפשר להדליק נרות חנוכה עם נרות פרפין, כמו של שבת?
מותר להדליק איתם נרות חנוכה, אבל כמובן שעדיף אם אפשר בשמן זית.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
837 צפיות -
האם נדרש שלכל אחד מבני הבית יהיה שמש להדלקת נרות החנוכה, או שדי אחד לכל אנשי הבית?
-
האם מותר להדליק נרות חנוכה בשמן זית רגיל שלא רשום עליו למאור?
-
חנוכיות שהכינו הילדים בגן והדליקו אתם בחג, מותר לזרוק לפח?
כיוון שמנורת החנוכה נקראת "תשמיש מצוה" ולא "תשמיש קדושה", לכן מותר לזרקה לאחר השימוש, והדברים אמורים לא רק במנורת חנוכה של ילדים אלא אף בשל גדולים.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
916 צפיות -
מה עושים עם שמן מנר חנוכה שנשפך על הרצפה?
-
מה דיני השמן והתפילות שנותרו מימי החנוכה?
השמן שנותר בחנוכיה והפתילות (מצד השמן הבלוע בהם) לאחר היום השמיני של חנוכה, כיוון שהוקצו למצוותן, אם לא התנה עליהם שאינו מַקְצֶה אותם – נאסרו בהנאה ועליו לשרפם במדורה בפני עצמה (ואין להשהותם לשנה הבאה). אם הנרות דלקו חצי שעה לאחר צאת הכוכבים, ולאחר מכן כבו – אין קדושה בשיירי השמן. אך יש שהחמירו בכך אם לא התנה בפירוש, ולכן אם רוצה להשתמש בשמן זה לכתחילה ראוי להתנות בפירוש שאינו מַקְצֶה שמן זה. ואף אם הקצה - לא ישתמש בביזיון ככל תשמיש מצווה שבלה. אך השמן הנותר בבקבוק, אין בו קדושה בכל אופן ומותר ליהנות ממנו.
לעמוד השאלההרב שמעון מאיר פרבר
268 צפיות -
ראיתי כתוב שהאישה אינה עושה מלאכה כשהנרות דולקים בחנוכה. על אילו סוגי מלאכות מדובר שלא עושות?
לגבי מלאכות האסורות בזמן זה וכן כנגד הנרות, יש להעיר מלשון כ"ק אד"ש במכתב כללי לימי החנוכה "נהגו הנשים להוסיף בזה "שלא לעשות מלאכה בעוד שהנרות דולקות" - חדורות הן בענין ותוכן דנרות חנוכה הדולקות עד שאין להן שייכות לשום מלאכה", שלפי זה לכאורה יש להימנע מכל מלאכה שהיא, ומי שקשה לה להימנע לגמרי ממלאכה אפשר להתיר בודאי מה שהותר ביו"ט היינו בישול אפי' וכו'. אבל מלאכות כתפירה, סריגה, כיבוס גיהוץ וכיו"ב, אסור.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
807 צפיות -
האם נשים יכולות לצאת ידי חובה בהדלקת נרות חנוכה מחנוכיה של חב"ד בקניון?
-
כשמדליקים חנוכיה במבצעים במקום ציבורי בכדי לברך את הברכות צריך שיהיו נוכחים במקום 10 יהודים או שמספיק שיעברו בתוך החצי שעה?
-
האם גם האישה צריכה להישאר ליד נרות החנוכה חצי שעה?
לא צריכה להישאר אבל אינה עושה מלאכה בזמן הזה, למעט בישול, אפיה, וכיוצא בזה. שיכולה לעשות.
לעמוד השאלה1015 צפיות -
שמן למאכל שהשתמשתי בו להדלקה ונשאר בבקבוק שמן האם מותר להשתמש בו לאכילה?
-
בברכת המזון בחנוכה אומרים מגדיל או מגדול?
-
האם מותר לעשות מלאכה בערבי חנוכה?
על חג החנוכה נאמר בגמרא שנקבע "בהלל ובהודאה". וביארו הפוסקים שכוונת הגמרא שנקבע כחג לעניין הלל והודאה, "אבל מותרין . . בעשיית המלאכה". עם זאת כתבו הפוסקים, שנהגו הנשים שלא לעשות מלאכה כל עוד הנרות דולקים; וכתבו הפוסקים שהמלאכות מהן נמנעות הנשים בעת ההדלקה הן תפירה, כיבוס ודומיהן. אולם בהכנת צורכי סעודה וכדומה מותרות, שכן זמן הדלקת הנרות לא חמור במהותו יותר מחול-המועד, ולכתחילה משתדלות להימנע מכל מלאכה. ויש שהחמירו ואסרו בחצי השעה הראשונה כל מלאכה, ויש שהחמירו עוד ואמרו שאף הגברים אסורים במלאכה בזמן זה; יצוין כי למעשה גם ללא האיסור, למנהגנו מקפידים להתעכב למשך חצי השעה הראשונה על יד הנרות. ונחלקו הפוסקים עד מתי נאסרה המלאכה. ולמעשה נהוג להימנע ממלאכה במשך הזמן המינימלי לבעירת הנרות, שהוא חצי שעה, או לכל היותר חמישים דקות, ובחלוף זמן זה מותר לעשות מלאכה שלא כנגד הנרות. וכיוון שנשים חייבות במצוות נר חנוכה, אף שאינן מדליקות בעצמן, ראוי שימנעו מלכתחילה מעשיית מלאכה, משינה ולימוד קודם ההדלקה. ובעת הצורך יש להקל להן במלאכה או לימוד כגון לימוד לצורך בחינה וכדומה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
258 צפיות -
האם מותר בחנוכה לאשה לטגן לביבות בחצי שעה הראשונה שהנרות דולקים?
-
האם ניתן לשחק בסביבונים על מטבעות כסף, או שזה נחשב להימורים?
-
האם אלמנה מחויבת בהדלקת נר חנוכה?
-
מה הדין של אבל בחנוכה?
האבלות ממשיכה כרגיל. כאשר ניגש להיות חזן, מתפלל עד ההלל ובהלל יחליף אותו אחר. בהדלקה הראשונה בביתו מברך שהחיינו אך לא בבית הכנסת. במסיבות חנוכה משפחתיות בביתו המתקיימות ללא תזמורת - יכול להשתתף.
לעמוד השאלה1228 צפיות