אדם שענה ברוך הוא וברוך שמו בקידוש או בהבדלה יצא ידי חובה?
יש דעות הסוברות שלא יצא ידי חובה, ולכן לכתחילה אין לענות ברוך הוא וברוך שמו. בדיעבד אם כבר ענה ברוך הוא וברוך שמו, עליו להשתדל לשמוע שוב מאדם אחר, כיוון שאדמו"ר הזקן מסתפק אם יוצאים ידי חובה או לא, אך אינו יכול לברך בעצמו פעם נוספת משום ספק ברכה לבטלה.
מקור:
- שו"ע אדה"ז סי' קכ"ד ס"ב, קצוה"ש סי' כ"ב בדה"ש ס"ק י"א.

הרב מנחם כהן