דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

האם מותר להתפלל שחרית אחרי סוף זמן תפילה (אפילו כשזה גולש לצהרים) בשביל לימוד חסידות?

נפסק להלכה בשולחן ערוך שאין להתפלל לאחר חצות ואם עבר הזמן, לא יוכל להתפלל את תפילת שמונה עשרה, וישלים תפילת תשלומין במנחה. אך לעיתים הדברים נראים אחרת אצל חסידים, ובפרט אצל עובדי השם שמאריכים בהכנות לתפילה עד שלעיתים תפילתם נמשכת אחרי חצות, דבר שנראה ח"ו היפך השולחן ערוך. על כן יש לראות בהוראות ובמכתבים של רבותינו נשיאנו כיצד צריכה להיות ההנהגה בפועל. כותב הרבי במכתב כללי מיום ח"י אלול ה'תשמ"ז: "שחשבון-הצדק, וההחלטות הנובעות ממנו, צריכים להקיף את כל שלושת העמודים: תורה, עבודה וגמילות-חסדים... וכדי שכל אחד משלושת העמודים יהיה כפי שצריך להיות, נדרשת בכל אחד מהם קביעות בזמן ובמקום, וכן, ואדרבה בעיקר - קביעות בנפש"... ומסביר הרבי, "עבודה: נוסף על כך שתהיה תפילה בזמנה ותפלה בציבור, צריכה העבודה שבלב זו תפילה להקיף ולמצות את הלב והנפש...". וראה בספר המנהגים: "הוד כ"ק אבותינו רבותינו הקדושים... פסקו להלכה לאלו ששאלו בעניין תפילה בציבור, דאיך יקיימו שניהם: לעסוק בעבודה שבלב באריכות התפילה, ולהתפלל בציבור? ענו להם, כי פירוש תפילה בציבור, בשעה שהציבור מתפללים. וסידרו להם כי ישמעו כל התפילה, קדישים, ברכו, קדושה, קריאת-התורה והקדישים דתפילת ציבור, ואחר-כך להתפלל במתינות איש איש כפי השגת יד שכלו בהעבודה שבלב". והרבי כותב במכתב: "ואחרי-כן להתפלל כפי יכולתו, זאת אומרת בכוונה כפי יכולתו. ובאם מתארך תפילתו יותר מן הציבור, הרי העיקר בתפילה היא השימת-לב והכוונה. ובהתחלתו ביחד עם הציבור, הרי גם בזה מעין תפילה עם הציבור, אף שכמובן רק 'מעין'". והורה הרבי למי שנהג להתחיל תפילתו בשבת לכתחילה לאחר חצות היום: "אין לעשות קביעות מהנהגות כמו אלו... ויתייעץ עם זקני אנ"ש במקומו, אשר יתנו לו הוראות בזה איך לתקן שלא יוצרך לקצר בההכנה הנחוצה לעבודת התפילה וענייני התפילה עצמה, ובכל אופן לא יתחיל תפילתו אחר חצות". למעשה: אם קם בבוקר מוקדם, ניגש בכובד ראש להכנה ראויה לתפילה ללא דברים בטלים ומקדיש זמן לעסוק בהתבוננות כמבואר בתניא. וכאשר המניין מתחיל תפילה, מתחיל יחד איתם וברצינות הראויה כעומד לפני המלך והתעכב משך זמן בתפילה ובנתיים הגיע זמן חצות, ע"פ הוראות הרבי ימשיך בתפילתו עד לסיום התפילה. אך כאשר לא מדובר במצב כזה אלא שלא קם כל כך מוקדם או שלא ניצל את הזמן כראוי וכשמגיע תפילת הציבור מתמהמה, אין שום היתר שלא להתפלל במניין כראוי וחייב להתפלל שמונה עשרה במניין ולפני חצות היום. ואם לא הספיק, לא יוכל להתפלל שמונה עשרה שחרית ויצטרך להתפלל תפילת תשלומין במנחה.

מקור:

  • שו"ע אדה"ז סי' פ"ט ס"א, שם סי' ק"ח סי"א (שאמנם אפשר להתפלל אך בתורת נדבה), לקוטי שיחות כרך לד עמ' 318 'תרגום מאידיש' – מוגה. המקור נדפס בסה"ש תשמ"ח ח"ב עמ' 671, ספר המנהגים עמ' 8, ממכתב כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ שנדפס בספר המאמרים תש"ט עמ' 99 ובאג"ק שלו ח"ג עמ' קמב, אג"ק כרך יח עמ' פ"א, אג"ק כרך ו עמ' שנד, וראה גם בכרך ה עמ' שיב.

פעולות שאלה ותשובה

  • 4241 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • האם המתפלל ביחיד צריך גם כן להמתין אחרי הפסיעות בסיום תפילת שמונה עשרה, ואם כן כמה זמן להמתין?

    גם יחיד צריך לחכות, לכתחילה אם אפשר בקלות, כשיעור זמן שלוקח בבית הכנסת לשליח ציבור להגיע עד קדושה, ואם לא או במקרה שצריך להתפלל תפילת תשלומין, או שחוזר כדי לשבת לנפילת אפיים, מספיק להמתין זמן של הליכת ארבע אמות.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    70 צפיות
  • האם לעתיד לבוא תישאר מצוות התפילה או שתתבטל שהרי לא יהיה חסרון?

    מצות התפילה ודאי תישאר. רק שהתפילה תהיה בעיקר שבח והודאה על כל הטוב, ולדוגמא: במקום את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח, יאמרו נודה לך על שהצמחת קרן דוד.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1110 צפיות
  • כאשר באמצע חזרת הש"ץ, הש"ץ לא יכול להמשיך להתפלל עקב סיבה טכנית, מישהו אחר יכול להמשיך את חזרת הש"ץ במקומו?

    כן, יחליף אותו אדם אחר ויתחיל מתחילת הברכה שעצר בה הקודם, ואם נעצר באמצע אחת משלושת הברכות הראשונות (עד הא-ל הקדוש) יתחיל מתחילת התפילה, ואם באחת משלושת הברכות האחרונות יתחיל מרצה.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    478 צפיות
  • אם שכחתי לכוון ב"פותח את ידך" וסיימתי "אשרי". האם צריך לחזור על הפסוק או לחזור מהתחלה?

    יש לחזור רק על הפסוק "פותח את ידיך" ולהמשיך במקום שאוחז.

    לעמוד השאלה
    הרב נתנאל לייב

    הרב נתנאל לייב

    הרב נתנאל לייב // לדף הרב

    1024 צפיות
צור קשר בוואטסאפ