
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר להעלות אדם עיוור לתורה לקריאת פרשת זכור?
מצד העליה לתורה אין בעיה להעלותו גם לקריאת פרשת זכור, רק שבדרך כלל עיוור אינו יכול לקרוא את ההפטרה, ולכתחילה לא מעלים למפטיר אדם שאינו יכול לקרוא את ההפטרה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
84 צפיות -
מה הדין כאשר שכח לומר אתה חוננתנו בתפילה?
אינו חוזר ומתפלל, אך אם אכל לפני שהבדיל על הכוס ולא אמר 'ברוך המבדיל בין קודש לחול' צריך לחזור ולהתפלל שוב עם אתה חוננתנו.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
442 צפיות -
האם מותר בתפילה לרמוז באמצע ברכות קריאת שמע?
רמיזה שלא לדבר מצוה אסורה אפילו בפסוקי דזמרא, ולכן מובן שכן הוא בודאי לברכות קריאת שמע. אך רמיזה לדבר מצוה מותר, ואסורה רק בפרשה ראשונה של קריאת שמע, וכמובן גם בשמונה עשרה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
702 צפיות -
האם כשאוחז במקומות בתפילה שאסור לדבר כגון בברכות קריאת שמע, וקראו לו לעלות לתורה, מותר לו לומר את שמו ושם אביו לגבאי?
אסור לומר. חשוב להדגיש, שההיתר לעלות הוא אם קראו לעלות, אך לכתחילה אין להעלות לתורה כשהוא באמצע תפילה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
418 צפיות -
כשאני אוחז בקריאת שמע או בברכות קריאת שמע, ושומע קדיש מהחזן האם צריך לעצור ולהקשיב?
בקריאת שמע וברכותיה, יש לעצור ולהקשיב ולענות (למעט בפסוק הראשון של קריאת שמע ופסוק ברוך שם) אמן יהא שמיה רבא ואמן של דאמירן בעלמא.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
621 צפיות -
האם מותר לענות לקדושה, בין ברכת אהבת עולם לשמע ישראל?
כן, אם לא התחיל עדיין את פסוק שמע ישראל עונה בקדושה על: קדוש, ברוך, ימלוך, וכן עונה אמן על ברכת הא-ל הקדוש.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
653 צפיות -
האם כשאומרים מזמור לתודה בתפילת שחרית, צריך לעמוד?
-
האם בבוקר אחרי נטילת הידיים צריך לברך מיד את ברכת הנטילה, או שאפשר לברך אחר כמה דקות כשמסיימים להתארגן ביחד עם שאר ברכות השחר?
מברכים על נטילת ידיים מיד אחר הנטילה (הנטילה השניה, לא הנטילה שליד המיטה) וכן את ברכות אשר יצר ואלוקי נשמה. את שאר הברכות אפשר לברך אחר כך.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
868 צפיות -
אני נמצא בתפילה אחרי ברוך שאמר, ורואה שעוד רגע מגיע סוף זמן קריאת שמע מה עלי לעשות?
אם לא קראת קריאת שמע לפני התפילה, תקרא באמצע פסוקי דזמרה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
661 צפיות -
האם מותר לאכול מזונות קודם תפילת ערבית?
-
האם ניתן לתת לילד שעדיין לא בר מצווה, לעשות גלילה לספר תורה?
כן, המנהג לתת גם לילדים לגלול את ספר התורה, ובכך לחנכם למצוות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
366 צפיות -
האם העולה לתורה לעליית חזק, אומר חזק חזק ונתחזק?
בזמן סיום כל אחד מחמישה חומשי תורה המנהג שכל הקהל עומד בקריאת הפסוק האחרון ובסיומו אומרים חזק חזק ונתחזק. לגבי העולה לתורה יש שכתבו שלא יאמר חזק חזק ונתחזק מפני חשש הפסק בין הקריאה בתורה לברכה, אמנם כ"ק אד"ש כותב שאין לחשוש לכך וגם העולה יאמר חזק חזק ונתחזק.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
832 צפיות -
האם מותר להפסיק בין שמונה עשרה לתחנון?
את אמירת תחנון ונפילת אפים צריך לומר מיד אחר התפלה, אבל אם הפסיק ועסק בדברים אחרים אחר התפלה שוב אין תחינתו נשמעת כל כך לכן אין לדבר בין תפלה לנפילת אפים. ומכל מקום אין צריך להיזהר אלא מלהפסיק ולעסוק בדברים אחרים לגמרי אבל שיחה מועטת אין לחוש.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
272 צפיות -
קראו לעלות לתורה לישראל במקום כהן, ונכנס כהן לבית הכנסת, האם מורידים את הישראל?
אם כבר בירך, לא מורידים אותו, אך אם עוד לא בירך אף אם כבר אמר "ברכו" יש להעלות את הכהן, ויחכה הישראל ליד ספר התורה ויעלו אותו לשלישי.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
488 צפיות -
האם לוי יכול לעלות לתורה אחרי לוי?
-
האם מותר לעיוור להיות שליח ציבור?
עיוור חייב בכל המצוות, ולכן יכול להוציא אחרים ידי חובה, ויכול להיות שליח ציבור.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
500 צפיות -
אדם ששכח לומר ותן טל ומטר ונזכר כשעדיין לא סיים את התפילה, מה דינו?
אדם ששכח ולא אמר בימי החורף ותן טל ומטר צריך לחזור ולומר ותן טל ומטר, אך זה תלוי מתי שם לב לטעותו: 1. נזכר לפני שם ה' בסיום הברכה חוזר ל'ותן טל ומטר' וממשיך הלאה כרגיל. 2. אמר כבר את שם ה' יאמר קודם שמתחיל תקע בשופר, ותן טל ומטר (לברכה) וימשיך הלאה לברכת תקע בשופר גדול. 3. נזכר אחר שהתחיל תקע בשופר יאמר ותן טל ומטר (לברכה), בברכת שומע תפלה לפני המילים 'כי אתה שומע'. 4. נזכר אחר חתימת שומע תפלה קודם שהתחיל רצה, אומר ותן טל ומטר (לברכה) ואחר כך מתחיל רצה. 5. נזכר לאחר שהתחיל רצה חוזר לברך עלינו. 6. נזכר אחרי יהיו לרצון השני יחזור לתחילת תפילת שמונה עשרה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
431 צפיות -
כיצד ינהג המתפלל במניין בו אומרים "לדוד ה'" רק לאחר "עלינו"?
חז"ל למדו כי ארבעים הימים, מראש-חודש אלול ועד יום-הכיפורים, הם ימי רצון. בין מנהגי ימים אלו שמנו הפוסקים, הוא מנהג אמירת מזמור "לדוד ה' אורי" בסיום תפלות שחרית ומנחה, עד מנחה של הושענא רבה שמרומזים בו מועדי תשרי. ויש המנמקים את התחלת המזמור כבר מתחילת חודש אלול, משום שבמזמור זה ישנם י"ג שמות ה', המרמזים על י"ג מידות הרחמים שמאירים החל מר"ח אלול. וכמה שיטות נאמרו אודות זמן אמירתו, ומנהגנו לאמרו בשחרית לפני אמירת "קווה" ובמנחה לפני "עלינו לשבח". אלא שכותב הרבי, שהמתפלל במקום שאומרים "לדוד ה'" לאחר "עלינו", יאמר "עלינו" עם הציבור ואחר כך יאמר "לדוד ה'".
לעמוד השאלה1496 צפיות -
האם את פסוק 'ה' שפתי תפתח' אומרים תוך כדי הפסיעות או אחרי שמסיימים את הפסיעות?
בקיצור שלחן ערוך מבואר שקודם 'תהילות לא-ל עליון' יפסע ג׳ פסיעות לאחוריו ימשיך עד גאל ישראל ואז יפסע ג' פסיעות קדימה ויאמר ה׳ שפתי תפתח. וכן הוא מנהג כ"ק אד"ש, וכן מסתבר לנהוג שהרי ה' שפתי הוא תפילה אריכתא, ואם כן יש לעשות את ההכנות לפני תחילת אמירתו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1008 צפיות -
אדם הלומד בבית כנסת, האם עליו לומר 'עלינו לשבח' עם ציבור המתפללים?
אדם שעסוק בתפילה גם במקומות בהם מותר לענות, או אם עסוק בלימוד יכול לא להצטרף לציבור לאמירת 'עלינו לשבח'. ואינו דומה לעניית קדיש או אמירת מודים וקדושה. ורק אדם שנכנס לבית כנסת ואינו עסוק בתפילה או לימוד, והציבור אומר 'עלינו', עליו להצטרף ולומר עם הציבור, והוא כידוע מטעם דרך ארץ. חשוב לציין, ש״ועל כן״ הוא חלק בלתי נפרד מ"עלינו לשבח" ברוב הסידורים, והוא נלקח מהמוסף של ראש השנה, ולכן הרמ״א שכותב (בסימן קלב) שאומרים עלינו במעומד הכוונה עד אחרי "ועל כן", וכן משמע מזה שהרמ״א כתב שאומרים קדיש יתום אחרי עלינו, וקדיש יתום הוא אחרי הקטע השני, ולכן פשוט שהוא בכלל "עלינו".
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
598 צפיות -
האם תלמידים על הרצף האוטיסטי שאינם מצליחים להקפיד ולענות אמן על כל ברכה, מצטרפים למנין?
לחזרת הש"ץ לא ניתן. לקדיש וברכו, תלוי במצבו של כל אחד יש שהם חייבים במצוות וניתן לצרפם, ויש שהם בגדר מי שפטורים מן המצוות. וצריך לדון בכל מקרה לגופו.
לעמוד השאלההרב חיים פרוס
ילדים מיוחדים מנין45 צפיות -
האם יש ענין לומר תהילים אחרי התפילה דוקא במנין?
תקנת רבותינו נשיאינו לומר בציבור בכל יום – בין בחול ובין בשבת – את שיעור התהלים היומי כפי שספר התהלים מחולק לימי החודש. לכן, גם מי שסיים את תפילתו לפני הציבור – ימתין באמירת שיעור התהלים, ויתחיל לאומרו יחד עם הציבור.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
795 צפיות -
היו עשרה אנשים בחזרת הש"ץ, יצאו שניים האם אפשר להגיד קדיש שלם אחרי ובא לציון?
כאשר יצאו חלק מהמתפללים לפני הקדיש, יכולים לומר את הקדיש שלם שאחר ובא לציון, אך בתנאי שנשארו רוב המנין (שישה אנשים) בבית הכנסת.
לעמוד השאלה494 צפיות -
האם בין סיום ברכת השכיבנו לשמונה עשרה בתפילת ערבית, מותר לענות ברכו?
-
האם מותר לצאת מבית הכנסת באמצע חזרת הש"ץ?
אם אתה עשירי בביהכנ"ס, אסור לצאת, ונאמרו על כך דברים חריפים, וכך גם לגבי אמצע קדיש, קריה"ת ושאר דברים שמחייבים עשרה. כמו"כ אם יש עוד מתפללים, והם אוחזים במקום שאסור להם לענות, ויש בדיוק 9 עונים, ואתה אחד מהם, אסור לצאת. למרות שבשני המקרים ימשיך בחזרת הש"ץ.
לעמוד השאלההרב אורי ליפש
606 צפיות -
בנוגע לנפילת אפיים בתפילה, האם מותר לעשות כשיש חולצה ללא שרוולים ארוכים?
בנפילת אפיים צריך שיהיה דבר שחוצץ בין הפנים לארץ. גוף האדם לא נחשב לחציצה לענין זה, לכן צריך שרוול או טלית שיחצוץ בין הפנים לארץ. יש נוהגים לשים את הרצועה של ראש בין הפנים לארץ בתור חציצה. ומוטב לשים בגד כל שהוא, מגבת, מפית וכדומה.
לעמוד השאלה522 צפיות -
מהי ההנהגה הראויה בעת נפילת-אפים?
נפילת-אפיים נוהגת רק במקום שיש בו ספר-תורה וכפי שנאמר (יהושע ז, ו): "ויפול על-פניו לפני ארון ה'", וכל מבנה בית-הכנסת נחשב כמקום שיש בו ספר-תורה. במקום שאין ספר-תורה אומרים את המזמור בישיבה מבלי לכסות את הפנים ויש נוהגים ליפול גם כשאין ס"ת, וי"א שכך מנהג הרבי. בעת נפילת-אפיים יש להרכין את הראש ולהשעינו על זרוע היד, בבוקר כשמניחים תפילין בשמאל נופלים על יד-ימין -ואיטר שמניח בימין נופל בשמאל- ובמנחה נופלים על יד-שמאל. בעת נפילת-אפיים נוהגים לכסות את הפנים בבגד, ואין מסתפקים בכיסוי הראש ביד, מפני שהיד והפנים שייכים לגוף אחד, ואין הגוף יכול לכסות את עצמו. יחיד המתפלל בביתו כשמתפלל בשעה שהציבור מתפללים בבית-הכנסת יכול ליפול עמהם בשעה שהם נופלים, שאפילו מחיצה של ברזל אינה מפסקת בין ישראל לאביהם שבשמים.
לעמוד השאלההרב אברהם מזרחי
676 צפיות -
אם מסופק אם אמר משיב הרוח ומוריד הגשם. האם צריך לחזור ולהתפלל שוב?
מאחר ואנו אומרים בכל מקרה "מוריד הטל", מן הסתם אמר כך, ואינו חוזר, שכן כך הדין אפילו אם בטוח שאמר "מוריד הטל" משום שיש כאן שבח לקב"ה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
858 צפיות -
כאשר יש שמונה עונים, ועוד אחד שמתחיל שמונה עשרה ביחד עם הש"ץ, מותר להתחיל חזרת הש"ץ?
אף שרבים מהפוסקים מתירים באופן זה, מדברי אדמוה"ז עולה שצריך תשעה שיכוונו לברכות ויענו "אמן" בפועל ממש.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
458 צפיות -
האם יש להורות לאישה להתפלל שחרית אחרי חצות במקרה שלא היה לה זמן להתפלל בגלל הילדים?
יש מקום, כמובן יש לעשות זאת רק בשעת הדחק גדולה ולא באופן קבוע. חשוב מאוד להקפיד על ברכות השחר ק"ש וקרבנות בבוקר.
לעמוד השאלה590 צפיות -
התפללתי מנחה מוקדם, לקראת השקיעה הלכתי לבית הכנסת, שכחתי שהתפללתי כבר מנחה וניגשתי חזן, ונזכרתי רק בסוף תפילת לחש מה עלי לעשות?
ברגע שנזכרת צריך מיד להפסיק את התפילה, לחזרת הש"ץ יעלה מתפלל אחר מהמניין.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
563 צפיות -
האם ניתן לענות "אמן" אחר ברכת המברך בשידור חי?
מי שלא שמע את הברכה מפי המברך כלל, אלא שהוא יודע איזו ברכה ברך, וכגון כשהוא מתפלל בציבור ואינו שומע ברכת הש"ץ, אך שומע שהציבור עונים ויודע על איזו ברכה עונים, אינו חייב לענות "אמן" אלא שאם מעוניין רשאי לענות. ודנו הפוסקים אודות השומע ברכה דרך הטלפון או בשידור חי כלשהו האם רשאי לענות, ולמעשה אין יוצאים ידי חובה, וכן אין לענות קדושה וברכו בשמיעה באופן זה, אבל ניתן לענות "אמן" כל עוד ידוע בוודאות שאכן זה שידור חי ועונה בסמוך לברכת המברך.
לעמוד השאלה984 צפיות -
האם מי שמתפלל במניין שלא אומרים בו תחנון ואומרים בו הלל ביום העצמאות, צריך להגיד איתם?
אין לומר הלל, תגיד תחנון בזמן שאומרים הלל, יש להשתדל לעשות זאת באופן שלא יביא למחלוקת.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
136 צפיות -
אדם הסובל מנכות, המתנייד עם הליכון, האם נכון שיעמוד לתפילה כשהוא נסמך בכל כוחו על שולחן או שעדיף להתפלל בישיבה?
הנכון הוא שיתפלל בצורה שיהיה לו נוח לכוון בתפילה, ולכן אם העמידה גורמת לו טרדה וקושי לכוון בתפילה - ישב.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
205 צפיות -
האם מותר ללכת למרחב מוגן באמצע תפילת שמונה עשרה כשנשמעת אזעקה?
לא רק שמותר אלא חייבים ללכת למקום מוגן, אם אין צורך חיוני לדבר אין להפסיק בדיבור אלא ללכת בזריזות ולהמשיך את התפילה במרחב המוגן. במידה ויש ילדים שצריך לומר להם ללכת למרחב מוגן, מותר גם להפסיק בדיבור לצורך זה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1018 צפיות -
האם אפשר להתפלל תפילת שמונה עשרה בקול?
צריך להתפלל בלחש, אך אם אינו יכול לכוון בתפילתו בלחש, ילך להתפלל בבית בקול, כדי שלא להפריע לאחרים.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
346 צפיות -
האם זה בסדר לומר הודו פתח אליהו וקרבנות כמה שעות לפני שמתפללים?
-
האם גם נשים חייבות לומר שש זכירות בכל יום?
-
האם אדם שאיננו מכירים וטוען שהוא כהן, יכול לעלות לעליית כהן, או שצריך להביא ראיה?
לעניין עליה לתורה, אין צורך לא בעדים ולא בראיה, אלא נאמן לומר שהוא כהן ועולה ראשון.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
388 צפיות -
אני מסופק אם התפללתי מוסף בראש חודש, מה עלי לעשות?
-
האם אדם שתפוס לו הגב וקשה לו מאוד לקום, יכול לשבת כשמתפלל את תפילת שמונה עשרה?
-
1. בסוף קריאת שמע האם צריכים לכפול גם את המילה "אני" (שלפני ה' אלוקיכם אמת) 2.האם צריכים לכפול את המילים הנ"ל בקריאת שמע שאומרים עם ר"ת, ובקר"ש שעל המיטה?
1.המתפלל ביחיד כופל את המילים אני ה' אלוקיכם ומסיים פעם אחת אמת. 2. בר"ת - לא, בק"ש שעל המיטה - כן.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
811 צפיות -
בקריאת התורה הבעל קורא דילג על מילה שלא משנה את המשמעות וכבר הכניסו את הספר האם צריך לחזור על הקריאה?
אם מדובר בשני חמישי או מנחה של שבת לא חוזרים, בשבת בבוקר חוזרים וקוראים פסוק זה עם עוד שני פסוקים בברכות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
76 צפיות -
האם מותר להכריז יחי מיד כשקמים לפני מודה אני ומדוע?
-
מהי הכוונה המינמלית בקריאת שמע כדי לצאת ידי חובה?
שה' הוא יחיד. ובפירוט יותר: הקשב יהודי, ה' שהוא האלוקים שלנו הוא יחיד בשבעה הרקיעים ובארץ, וכן בארבע רוחות העולם.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
968 צפיות -
האם בראש חודש טבת אומרים חצי הלל כמו בכל ראש חודש או הלל שלם כשאר ימי חנוכה?
-
אם שכחו לומר חצי קדיש לפני המפטיר, האם אומרים קדיש אחרי מפטיר?
כן, אך לא מיד אחרי המפטיר, אלא בדיעבד אומרים קדיש אחרי סיום ההפטרה וברכותיה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
46 צפיות -
האם נשים יכולות להתפלל תפילת ערבית?
-
האם מותר להתפלל במטוס כשישנם נשים שאינן לבושות בצניעות?
אמרו חכמים: "טפח באשה ערוה", וביארו בגמרא שדין זה נסוב גם על אשתו, שכל מקום שדרכו להיות מכוסה באשה, אם מגולה ממנו טפח הרי הוא "ערוה" ואסור לקרוא קריאת שמע כנגדה, ויש מקומות בגוף שאסור לגלות אפילו פחות מטפח. ולא רק באשה אמור דין זה אלא אף באיש, ואסור לקרות קריאת שמע ולהתפלל כנגדו אם מגולים אצלו מקומות שדרכם להיות מכוסים ואפילו אם הוא תינוק בן יומו, אך לברך כנגדו מותר כגון בברית המילה. אלא שבאשה ישנם מקומות נוספים שדרכם להיות מכוסים ונחשבים כ"ערוה", משום שהם מביאים את האיש המסתכל בהם לידי הרהור, ולכן אסור לאיש להתפלל כנגדן כאשר הם מגולים, אלא יחזיר פניו מהן או יעצום עיניו.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1385 צפיות -
חיוב המתפלל במנין שאומרים ספירת העומר אחרי עלינו, יאמר קדיש גם אחרי עלינו וגם אחרי ספירת העומר?
יותר נכון לומר רק קדיש אחד ובמקרה זה בסיום ספירת העומר, אך אם מנהג המקום לומר גם קדיש אחרי עלינו ולא מסכימים לוותר עליו, ניתן לומר גם קדיש אחרי עלינו.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
180 צפיות