
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
בבית כנסת שיש כמה חדרים לתפילה, אני שומע שבחדר לידי מתחילים קדושה, האם אני צריך להגיד איתם קדושה?
כאשר אדם נמצא בחדר ושומע קדושה מחדר אחר יכול לענות אם מעוניין אך אינו מחוייב לענות. ובכללות ישנן ארבע מדרגות בהצטרפות לדברים שבקדושה: א) כאשר נמצא עמהם באותו מקום או שמראה להם את פניו, משלים למניין. ב) הנמצא בחדר הטפל לבית הכנסת ואינו מראה את פניו למתפללים, אינו משלים למניין, אבל אם יש מניין בלעדיו הרי הוא נחשב כמתפלל במניין. ג) הנמצא בחדר אחר או מחוץ לבית הכנסת, אינו נחשב כמתפלל במניין, אבל יכול לצאת ידי חובתו בשמיעת החזן. ד) השומע את החזן בשידור חי, יכול לענות אמן אחריו, אבל אינו יכול לצאת בשמיעתו ידי חובה. במקרה שלכם אם אתם רוצים אתם יכולים לענות אך לא חייבים.
לעמוד השאלההרב מנחם ללום
1122 צפיות -
כאשר אני קורא בתורה בבית חב"ד בהברה ספרדית, כיצד צריך לקרוא במחיית עמלק "זכר זכר"?
בקריאה בהברה ספרדית אין לכפול את המילה זכר, כיוון שבהברה זו ככלל אין ניכר ההבדל בין סגול לצירי.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
661 צפיות -
חזן שאמר בחזרת הש"צ "ותן ברכה" במקום "ותן טל ומטר" וסיים תפילתו, האם צריך לחזור?
-
בפתיחת הארון לאיזה צד מזיזים את הפרוכת?
-
האם בין סיום ברכת השכיבנו לשמונה עשרה בתפילת ערבית, מותר לענות ברכו?
-
לא קראנו בתורה בשחרית, האם מותר לקרוא במהלך היום?
אפשר להשלים את הקריאה במהלך היום, אך צריך שיהיה מנין, ולפחות שישה אנשים שלא שמעו עדין את קריאת התורה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
603 צפיות -
אני נמצא בתפילה אחרי ברוך שאמר, ורואה שעוד רגע מגיע סוף זמן קריאת שמע מה עלי לעשות?
אם לא קראת קריאת שמע לפני התפילה, תקרא באמצע פסוקי דזמרה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
602 צפיות -
כשאני אוחז בקריאת שמע או בברכות קריאת שמע, ושומע קדיש מהחזן האם צריך לעצור ולהקשיב?
בקריאת שמע וברכותיה, יש לעצור ולהקשיב ולענות (למעט בפסוק הראשון של קריאת שמע ופסוק ברוך שם) אמן יהא שמיה רבא ואמן של דאמירן בעלמא.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
604 צפיות -
אם יש חתן בבית כנסת, אבל לא מתפלל איתנו במנין האם אומרים תחנון?
המנהג בפועל שאין אומרים תחנון גם אם החתן לא מתפלל במנין, ואף אם יש כמה חדרים בבית הכנסת כולם נפטרים מתחנון.
לעמוד השאלה212 צפיות -
האם מותר ללכת למרחב מוגן באמצע תפילת שמונה עשרה כשנשמעת אזעקה?
לא רק שמותר אלא חייבים ללכת למקום מוגן, אם אין צורך חיוני לדבר אין להפסיק בדיבור אלא ללכת בזריזות ולהמשיך את התפילה במרחב המוגן. במידה ויש ילדים שצריך לומר להם ללכת למרחב מוגן, מותר גם להפסיק בדיבור לצורך זה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
983 צפיות -
האם מותר לאכול לחם לפני מנחה?
עד זמן מנחה קטנה - שעתיים וחצי זמניות לפני השקיעה, מותר לאכול. מזמן מנחה קטנה, מותר לאכול סעודה רגילה אם יש לו מי שיזכיר לו להתפלל או שמתפלל במנין קבוע, אכילת עראי של פירות או מיני מאפה פחות מכביצה, מותרת בכל מקרה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
732 צפיות -
בנוגע לנפילת אפיים בתפילה, האם מותר לעשות כשיש חולצה ללא שרוולים ארוכים?
בנפילת אפיים צריך שיהיה דבר שחוצץ בין הפנים לארץ. גוף האדם לא נחשב לחציצה לענין זה, לכן צריך שרוול או טלית שיחצוץ בין הפנים לארץ. יש נוהגים לשים את הרצועה של ראש בין הפנים לארץ בתור חציצה. ומוטב לשים בגד כל שהוא, מגבת, מפית וכדומה.
לעמוד השאלה500 צפיות -
האם מותר לאכול מזונות קודם תפילת ערבית?
-
האם מותר להפסיק בין שמונה עשרה לתחנון?
את אמירת תחנון ונפילת אפים צריך לומר מיד אחר התפלה, אבל אם הפסיק ועסק בדברים אחרים אחר התפלה שוב אין תחינתו נשמעת כל כך לכן אין לדבר בין תפלה לנפילת אפים. ומכל מקום אין צריך להיזהר אלא מלהפסיק ולעסוק בדברים אחרים לגמרי אבל שיחה מועטת אין לחוש.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
246 צפיות -
האם מותר להתפלל במקום פתוח תחת כיפת השמיים?
מותר למי שנמצא בדרכים ואין לו ברירה. אך מוטב להתפלל בתוך מבנה, כי שם יש יותר אימת מלך ולב נשבר.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
270 צפיות -
אם יש מניין ואין אף אחד שיודע לקרוא בתורה מה עושים?
בדיעבד אפשר לקרוא בלי טעמים, רק בתנאי שיקרא את המילים נכון, ולכן טוב שיהיה אדם עם חומש סמוך לו שישים לב שקרא כל מילה כראוי.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
371 צפיות -
בקריאת התורה הבעל קורא דילג על מילה שלא משנה את המשמעות וכבר הכניסו את הספר האם צריך לחזור על הקריאה?
אם מדובר בשני חמישי או מנחה של שבת לא חוזרים, בשבת בבוקר חוזרים וקוראים פסוק זה עם עוד שני פסוקים בברכות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
56 צפיות -
האם העולה לתורה לעליית חזק, אומר חזק חזק ונתחזק?
בזמן סיום כל אחד מחמישה חומשי תורה המנהג שכל הקהל עומד בקריאת הפסוק האחרון ובסיומו אומרים חזק חזק ונתחזק. לגבי העולה לתורה יש שכתבו שלא יאמר חזק חזק ונתחזק מפני חשש הפסק בין הקריאה בתורה לברכה, אמנם כ"ק אד"ש כותב שאין לחשוש לכך וגם העולה יאמר חזק חזק ונתחזק.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
807 צפיות -
כאשר יצא העשירי באמצע חזרת הש"ץ, האם הש"ץ יכול להמשיך את התפילה?
כאשר התחילו את חזרת הש"ץ במנין אף שכעת נשארו רק תשעה אנשים, מסיימים את כל חזרת הש"ץ וחצי קדיש שאחר התחנון ואף אומרים קדיש תתקבל שאחר ובא לציון, כמובן שיש איסור לצאת במצב כזה מבית הכנסת.
לעמוד השאלה577 צפיות -
האם מותר לשבת ולעבור לפני האומר קדיש?
אין לשבת או לעבור בפני האומר קדיש כמו בפני המתפלל תפילת שמונה עשרה, ובמקום צורך מותר לעבור כשהאומר אוחז לאחר סיום חצי קדיש.
לעמוד השאלה320 צפיות -
אני מסופק האם אמרתי בתפילה ותן טל ומטר, צריך לחזור?
עד שלושים יום מתחילת שאלת גשמים (בארץ הקודש ז' חשוון), צריך לחזור. אך אם בשעת התפילה ידע שצריך לומר ותן טל ומטר, והספק התעורר זמן מה אחרי התפילה ולא מיד אחר התפילה, אין צורך לחזור.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
975 צפיות -
אדם שמסופק אם התפלל, האם צריך להתפלל שוב?
ביום חול יתפלל שוב את תפילת שמונה עשרה ויכוון שאם כבר התפלל זה יהיה בתורת נדבה, בשבת ויום טוב לא יחזור, כיוון שאין מתפללים תפילת נדבה בשבת ויום טוב.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
332 צפיות -
האם מותר להתפלל מול סיר של תינוק?
בסיר של תינוק, ראוי להחמיר כמו גרף של רעי, שלא יהיה לפניו, ויתרחק ממנו 4 אמות, אלא אם כן מכסה אותו או שיש מחיצה בינו למתפלל.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
110 צפיות -
האם מותר לצאת מבית הכנסת באמצע חזרת הש"ץ?
אם אתה עשירי בביהכנ"ס, אסור לצאת, ונאמרו על כך דברים חריפים, וכך גם לגבי אמצע קדיש, קריה"ת ושאר דברים שמחייבים עשרה. כמו"כ אם יש עוד מתפללים, והם אוחזים במקום שאסור להם לענות, ויש בדיוק 9 עונים, ואתה אחד מהם, אסור לצאת. למרות שבשני המקרים ימשיך בחזרת הש"ץ.
לעמוד השאלההרב אורי ליפש
581 צפיות -
האם צריך לעמוד באמירת הקורבנות ובאיזהו מקומן?
-
האם בבוקר אחרי נטילת הידיים צריך לברך מיד את ברכת הנטילה, או שאפשר לברך אחר כמה דקות כשמסיימים להתארגן ביחד עם שאר ברכות השחר?
מברכים על נטילת ידיים מיד אחר הנטילה (הנטילה השניה, לא הנטילה שליד המיטה) וכן את ברכות אשר יצר ואלוקי נשמה. את שאר הברכות אפשר לברך אחר כך.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
846 צפיות -
האם המנהג לכבד את הרב בעלייה לתורה שבה קוראים את עשרת הדברות?
בכמה קהילות נוהגים לכבד את הרב, מרא דאתרא, בעליה שבה קוראים עשרת הדברות. ובחב"ד לא דייקו בזה. אמנם, אם ישנם כאלו המנסים לערער את תוקפו של הרב - הרי זה חובה והכרח גמור לכבד את הרב בעליה זו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
464 צפיות -
אם מתפללים מנחה אחרי שקיעה האם אומרים את מזמור התהילים "לדוד אורי וישעי"?
כן, אומרים לדוד ה׳ - כמו כל מזמור תהילים שהוא חלק מהתפילה, שאין בעיה לאמרו בלילה. והרי מנהג אשכנז לאמרו אחרי ערבית.
לעמוד השאלה969 צפיות -
האם לוי יכול לעלות לתורה אחרי לוי?
-
האם מותר להתפלל במטוס כשישנם נשים שאינן לבושות בצניעות?
אמרו חכמים: "טפח באשה ערוה", וביארו בגמרא שדין זה נסוב גם על אשתו, שכל מקום שדרכו להיות מכוסה באשה, אם מגולה ממנו טפח הרי הוא "ערוה" ואסור לקרוא קריאת שמע כנגדה, ויש מקומות בגוף שאסור לגלות אפילו פחות מטפח. ולא רק באשה אמור דין זה אלא אף באיש, ואסור לקרות קריאת שמע ולהתפלל כנגדו אם מגולים אצלו מקומות שדרכם להיות מכוסים ואפילו אם הוא תינוק בן יומו, אך לברך כנגדו מותר כגון בברית המילה. אלא שבאשה ישנם מקומות נוספים שדרכם להיות מכוסים ונחשבים כ"ערוה", משום שהם מביאים את האיש המסתכל בהם לידי הרהור, ולכן אסור לאיש להתפלל כנגדן כאשר הם מגולים, אלא יחזיר פניו מהן או יעצום עיניו.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1356 צפיות -
מי שהולך עם חליפה וכובע רק בתפילות, האם מותר לו להיכנס איתם לשירותים?
-
האם מי שלא שומר שבת, יכול להיות שליח ציבור?
לכתחילה ראוי למנות שליח ציבור ירא שמים המדקדק במצוות, כשאין ברירה אפשר.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
142 צפיות -
האם מותר לעיוור להיות שליח ציבור?
עיוור חייב בכל המצוות, ולכן יכול להוציא אחרים ידי חובה, ויכול להיות שליח ציבור.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
483 צפיות -
האם יש ענין לומר תהילים אחרי התפילה דוקא במנין?
תקנת רבותינו נשיאינו לומר בציבור בכל יום – בין בחול ובין בשבת – את שיעור התהלים היומי כפי שספר התהלים מחולק לימי החודש. לכן, גם מי שסיים את תפילתו לפני הציבור – ימתין באמירת שיעור התהלים, ויתחיל לאומרו יחד עם הציבור.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
758 צפיות -
האם מותר לאשה לברך ולהתפלל כשאינה לבושה בצניעות?
מן הדין אשה יכולה לברך ולהתפלל כשאינה לבושה בצניעות, אלא אם כן עומדת ערומה ממש, כך שאחרים יכולים לראות את ערוותה שלמטה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
246 צפיות -
האם נשים יכולות להתפלל תפילת ערבית?
-
האם יש להורות לאישה להתפלל שחרית אחרי חצות במקרה שלא היה לה זמן להתפלל בגלל הילדים?
יש מקום, כמובן יש לעשות זאת רק בשעת הדחק גדולה ולא באופן קבוע. חשוב מאוד להקפיד על ברכות השחר ק"ש וקרבנות בבוקר.
לעמוד השאלה570 צפיות -
האם תלמידים על הרצף האוטיסטי שאינם מצליחים להקפיד ולענות אמן על כל ברכה, מצטרפים למנין?
לחזרת הש"ץ לא ניתן. לקדיש וברכו, תלוי במצבו של כל אחד יש שהם חייבים במצוות וניתן לצרפם, ויש שהם בגדר מי שפטורים מן המצוות. וצריך לדון בכל מקרה לגופו.
לעמוד השאלההרב חיים פרוס
ילדים מיוחדים מנין23 צפיות -
היו עשרה אנשים בחזרת הש"ץ, יצאו שניים האם אפשר להגיד קדיש שלם אחרי ובא לציון?
כאשר יצאו חלק מהמתפללים לפני הקדיש, יכולים לומר את הקדיש שלם שאחר ובא לציון, אך בתנאי שנשארו רוב המנין (שישה אנשים) בבית הכנסת.
לעמוד השאלה468 צפיות -
האם מותר להעלות לתורה אדם שמחלל שבת?
למעשה בפועל מותר כיום להעלות לתורה גם מי שנחשב כמחלל שבת.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
295 צפיות -
מהי הכוונה המינמלית בקריאת שמע כדי לצאת ידי חובה?
שה' הוא יחיד. ובפירוט יותר: הקשב יהודי, ה' שהוא האלוקים שלנו הוא יחיד בשבעה הרקיעים ובארץ, וכן בארבע רוחות העולם.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
945 צפיות -
אני לא זוכרת אם התפללתי מנחה. מה הדין?
-
התפללתי מנחה מוקדם, לקראת השקיעה הלכתי לבית הכנסת, שכחתי שהתפללתי כבר מנחה וניגשתי חזן, ונזכרתי רק בסוף תפילת לחש מה עלי לעשות?
ברגע שנזכרת צריך מיד להפסיק את התפילה, לחזרת הש"ץ יעלה מתפלל אחר מהמניין.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
541 צפיות -
האם גם נשים חייבות לומר שש זכירות בכל יום?
-
אם מתפללים בבית הכנסת אך לא שומעים את החזן מרוב הגודל של בית הכנסת האם מותר וצריך לענות אמן, לומר קדושה וכו'?
-
מי שטעה בתפילות בין שמיני עצרת לז' מר חשון ואמר ותן טל ומטר לברכה במקום לומר ותן ברכה - האם חוזר?
לחזור שוב, (לכוון שזה יהיה נדבה אם הלכה כסוברים שאין צריך לחזור).
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
848 צפיות -
אם מסופק אם אמר משיב הרוח ומוריד הגשם. האם צריך לחזור ולהתפלל שוב?
מאחר ואנו אומרים בכל מקרה "מוריד הטל", מן הסתם אמר כך, ואינו חוזר, שכן כך הדין אפילו אם בטוח שאמר "מוריד הטל" משום שיש כאן שבח לקב"ה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
838 צפיות -
האם מותר לענות אמן על ברכה של אדם אחר, כשאני לפני נטילת ידיים שחרית?
-
מה צריך לעשות כשאני שומע קדושה ואני באמצע תפילת שמונה עשרה?
-
כשיש מניין שמתפללים שחרית, ורוב המתפללים שמעו כבר קריאת התורה ממניין קודם, כך שלא נשארו שישה שלא שמעו, האם יקראו בתורה בכל מקרה?
אפשר לעשות מנין בלי קריאת התורה, על מנת לקרוא בתורה חייב שיהיו שישה שלא שמעו את הקריאה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
551 צפיות