דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

האם יש בעי'ה להשתמש לקידוש/זימון כו' בכוס חד פעמית, והאם יש עניין להשתמש בשתי כוסות?

פוסקי הדור האחרון נחלקו בכך - יש שפסקו שכוס חד"פ אינה ראויה לקידוש, אם משום שהיא נחשבת לכלי פגום, מאחר ונוהגים להשליך אותה, או שאינה נחשבת כלי כלל. פוסקים רבים אחרים פסקו שניתן לקדש על כוס כזו, יש שכתבו שזה רק כשאין כוס אחרת, ויש שכתבו שאף במקרים אחרים, אם כי לכתחילה מצד הידור וחביבות המצווה, ובפרט הידור כוס של קידוש וברכה - יש להעדיף כלי חשוב. לכן למעשה - ניתן לקדש בכלי כזה, בוודאי כשאין כוס אחרת, ומה טוב שתהיה כוס שמצד עצמה ראויה לשימוש חוזר, גם אם לא מתכוונים להשתמש בה שוב. ישנם גם כוסות - גביעי קידוש חד"פ, ובהם זה מרווח יותר להשתמש, מאחר והם חשובים. לפי כל הטעמים אין עניין בשתי כוסות, יתכן שאלו שנוהגים כך, זה דווקא בכוסות נייר / קרטון, שאז חוששים שאינה מחזיקה את היין, ולא נחשבת כלל לכלי.

מקור:

  • האוסרים - שו"ת אגרות משה אורח חיים ג, לט, שו"ת מנחת יצחק י, כג. בין המתירים - שו"ת ציץ אליעזר - יב, כג, הגר"ע יוסף בקובץ 'בית הלל' לא, שו"ת באר משה ג, נה.
הרב שלמה הלפרן

הרב שלמה הלפרן

רב קהילת חב"ד תל אביב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

פעולות שאלה ותשובה

  • 1237 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • מהו סדר תפילת מנחה, תפילת ערבית וקידוש כאשר עשרה בטבת חל בערב שבת קודש?

    בקביעות זו יש לזכור להקדים את זמן התפילה מן הזמן הרגיל בכל ערב שבת, בכדי שיספיקו לקרוא את קריאת התורה וההפטרה ולהתפלל מנחה בזמנה. סדר תפלת מנחה: לפני מנחה אומרים הודו, פתח אליהו, ידיד נפש.המשך התפלה – וכן קריאת התורה – כמו בכל תענית ציבור; אך אין אומרים תחנון ולא "אבינו מלכנו". גם בקביעות זו אומרים אחרי מנחה "דברי כיבושין", ויש לקיים המנהג מתוך שמחה. 'קבלת שבת': מתחילים בשעה שתאפשר שיאמרו קריאת שמע בתפלת ערבית אחרי צאת הכוכבים, ומאידך יסיימו את התפלה ויספיקו הקהל לעשות קידוש בבתיהם לפני השעה השביעית (שהיא בארץ הקודש בין 17:40 ל 18:40). עם זאת, מי שלא הספיק בשבת זו לעשות קידוש לפני השעה השביעית – יקדש בתוך השעה השביעית (יש הנוהגים כי השעה השביעית היא בין 18:00 ל19:00, ולכן אם לא הספיק עד 17:40 עדיף להספיק עד 18:00) ולא ימתין עד לאחריה, כיון שאסור להתענות בשבת. ונזכה לקיום היעוד 'ייהפך לששון ולשמחה...'

    לעמוד השאלה
    2938 צפיות
  • האם בקידוש נהוג לומר לחיים אחר אמירת סברי מרנן?

    מנהג אמירת לחיים הוא כהסכמה לקריאה סברי מרנן (= הקשיבו רבותי). מנהג חב''ד ועוד הוא לא לומר. אולי זה כדי להתרכז בקידוש ושלא יצא בטעות שיאמר לחיים אחרי תחילת הקידוש.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    888 צפיות
  • אדם שדילג על ברכת הגפן בקידוש של ליל שבת, מה יעשה?

    אם הקדים את ברכת הקידוש (ברוך.. אשר קדשנו במצוותיו ורצה בנו) לברכת היין (בורא פרי הגפן) – צריך לחזור ולברך שוב לאחר ברכת הגפן, את ברכת הקידוש, לפי שעשה כדברי בית שמאי כנגד דברי בית הלל, וכל העושה כדברי בית שמאי לא יצא ידי חובתו.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל ויינר

    הרב מנחם מענדל ויינר

    הרב מנחם מענדל ויינר // לדף הרב

    157 צפיות
  • ריסקתי ענבים במעבד מזון. הנוזל שיוצא לאחר הריסוק האם מותר להשתמש בו עבור קידוש?

    כן זה כמיץ ענבים, כמובן שיש עדיפות ביין.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    411 צפיות
צור קשר בוואטסאפ