דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

האם בכל כניסה לסוכה מברכים "לישב בסוכה"?

ברכת "לישב בסוכה" מברכים כאשר נכנסים לסוכה לאכול לחם או כל מאכל שברכתו "מזונות". כמות האכילה הקובעת לעניין ברכת "לישב בסוכה" היא בכמות קצת יותר מכביצה פת או מזונות. שיעור זה של כביצה יש לשער בנפח של 56 סמ"ק. אדם שאכל וברך "לישב בסוכה" ולאחר מכן יצא מהסוכה, אם חזר לאחר שעתיים, צריך לברך שוב אם רוצה לאכול פת או מזונות. וכן אם היה בדעתו לצאת לזמן ארוך, גם אם לבסוף חזר אחרי כמה דקות, מברך שוב "לישב בסוכה". אולם גם כשנמצא באמצע סעודתו, אם נכנס לסוכת חברו אפילו אם היא סמוכה לסוכתו כדי לשהות שם, מעיקר הדין יש לו לברך "לישב בסוכה", ולכתחילה ראוי שיאכל שם מיני מזונות כדי לברך "לישב בסוכה" ללא חשש.

מקור:

  • שו"ע אדה"ז סתרל"ט סי"א. שעורי תורה עמוד ע. ספר הלכה למעשה מועדים – תשרי (בהוצאת מכון הלכה חב"ד, מהדורת תש"פ) ע' 284-5.
הרב אייל פלד

הרב אייל פלד

מו"ץ וראש כולל הוראה בעמנואל. דיין ורב בית כנסת חב"ד בישוב עינב. וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

פעולות שאלה ותשובה

  • 151 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • האם מברכים לישב בסוכה על רביעית יין ששותים בחול המועד?

    אם זה באמצע סעודה לא כיון שהוא כבר בירך בתחלת הסעודה וזה פוטר גם את שתיית היין. אומנם אם הוא שותה רק יין לא מברכים, ואם הוא קובע סעודה על היין יש מחלוקת הפוסקים ולמעשה יש לאכול כזית מזונות לפני כדי לפטור גם את היין.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף ביטון

    הרב יוסף ביטון

    מורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    696 צפיות
  • מי שלא אכל בסוכה בלילה הראשון, האם מברך שהחיינו כשיתאפשר לו לאכול בסוכה?

    מי שלא ברך שהחיינו על הסוכה בלילה הראשון מפני שהיה חולה מבודד או מכל סיבה שהיא, פוסק אדה"ז ש"כשיכנס לסוכה לאכול סעודה אחרת משאר סעודות החג צריך לברך שהחיינו אחר ברכת לישב בסוכה" .

    לעמוד השאלה
    599 צפיות
  • מתי מתחייבים בברכת "לישב בסוכה"?

    על הציווי "בסוכות תשבו", דרשו חז"ל: "כעין תדורו", ובפוסקים הגדירו את מצווה זו: "כל דבר שלא היה עושה חוץ לביתו לא יעשה חוץ לסוכתו". כיוון שזו הגדרת המצווה, לכן יש לברך עליה ברכת "לישב בסוכה". ואכן נאמר בגמרא שכל פעם שנכנסים לסוכה יש לברך. אלא שלמעשה כתבו הפוסקים שמברכים על האכילה בלבד ובכך פוטרים את יתר הדברים שנעשים בסוכה. אכילת לחם ומזונות בשיעור "כביצה" – 54 גרם, מחייבת ברכה. לגבי שתייה בלבד אין מברכים "לישב בסוכה", ולגבי הבדלה מברכים "ליישב בסוכה" לפני שתיית היין, גם אם לא אוכלים שם. יצוין שראוי לאכול כביצה מזונות בסוכה בה מברכים על הלולב, ולברך "לישב בסוכה".

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    1455 צפיות
  • אדם שיצא מהסוכה וחזר, צריך לברך שוב לישב בסוכה?

    יצא מן הסוכה לאחר האוכל, וחזר אחרי שעה או שעתיים, יברך שוב "לישב בסוכה". אך אם יצא מן הסוכה על מנת לחזור, וחזר בתוך שעתיים – לא יברך שוב. יצא מן הסוכה והיה בדעתו לחזור לאחרי זמן רב, אך התחרט וחזר אחרי זמן מועט – חייב לחזור ולברך "לישב בסוכה".

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    790 צפיות
צור קשר בוואטסאפ