
מתנות לאביונים
מתנות לאביונים
עם מכון הלכה חב"ד אתם יודעים שהמתנות לאביונים שלכם:
* יגיעו למשפחות הזקוקות לכך
* יקבלו זאת בדיסקרטיות
* יחולקו בכל רחבי הארץ
* יחולקו בו ביום

מדריכים הלכתיים
קורסים מדיה הלכה בנושא פורים
שו"ת פורים
-
האם צריך לשטוף ידיים לפני שנוגעים במגילת אסתר?
למגילה יש קדושה, ויש לנהוג בה כבוד, ולשטוף ידיים לפני הנגיעה בה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
588 צפיות -
האם במקומות הסמוכים לערים 'המסופקות' שבהם קוראים מגילה יומיים (כגון טבריה וצפת) נוהגים גם כן יומיים?
לפי דעת רוב האחרונים, וכן אנו נוהגים - לא החמירו חכמים מספק לקרוא את המגילה גם בט"ו באדר, אלא בערים אלו עצמן, ולא במקום הסמוך להן או נראה מהן. הטעם לכך הוא משום שגם עצם הדין שנוהגים יומיים הוא מספק ואינו לכל הדעות, המקומות עצמם שנויים במחלוקת והדין שהמקומות הסמוכים לעיר או נראים ממנה נחשבים כחלק ממנה, הוא חידוש, ולא חידשו זאת חכמים אלא בעיר שהיא ודאי מוקפת חומה מימי יהושע. אולם, במקומות אלו כמו בשאר המקומות יש להרבות בו בשמחה ואין אומרים תחנון, ואדרבה יש להוסיף בשמחה שהרי "מעלין בקודש".
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
430 צפיות -
האם בן ירושלים יכול לקרוא מגילה בליל ויום י"ד לדרים בערי הפרזות?
בן ירושלים הישן בליל י"ד בירושלים, אינו יכול להוציא ידי חובה את הדרים בערי הפרזות, ביום י"ד. וכן בן עיר פרוזה הישן בעירו, אינו יכול להוציא ידי חובה את הדרים בירושלים, ביום ט"ו – כיוון שהוא עצמו אינו חייב ביום זה במצוות פורים. (אלא אם כן אין אף אפשרות שאדם אחר שמחויב במצוה יקרא להם, ואז יקרא בלא ברכה).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
301 צפיות -
מהם ארבעת פסוקי גאולה שהקהל קוראים בקריאת המגילה?
"איש יהודי..", "ומרדכי יצא.." , "ליהודים היתה אורה..", "כי מרדכי היהודי.." וכן נוהגים (הקהל) לומר את עשרת בני המן בנשימה אחת.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
252 צפיות -
האם מותר שאחד יתחיל לקרוא את המגילה והשני ימשיך אותו?
-
האם יש עניין לשמוע קריאת מגילה דווקא בבית הכנסת במנין?
משתדלים לקרוא מגילה ברוב עם ובמנין. אף שיוצאים ידי חובה גם ללא מנין.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
769 צפיות -
הקורא במגילה להוציא אחרים ידי חובה, מי צריך לברך את הברכות?
מי שכבר יצא ידי חובה בעצמו וקורא להוציא אחרים, אם אחד השומעים יודע לברך עדיף שהוא יברך את הברכות, ויוציא את שאר השומעים ידי חובה. אם אין מהשומעים מי שיברך, יכול הבעל קורא לברך, אף שכבר יצא ידי חובה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
493 צפיות -
באיזה פסוקים במגילת אסתר בנוסח חב"ד קוראים במנגינת איכה?
יש הנוהגים לקרוא פסוקים אלו בניגון כמו של מגילת איכה: בפרק ב' פסוק ו': "עם יכניה מלך יהודה, אשר הגלה נבוכדנצר מלך בבל". בפרק ג' פסוק ט"ו: "והעיר שושן נבוכה". בפרק ד' פסוק א': "ומרדכי ידע .. זעקה גדולה ומרה". בפרק ד' פסוק ג': "שק ואפר יוצע לרבים". בפרק ד' פסוק ט"ז: "וכאשר אבדתי אבדתי".
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
197 צפיות -
מגילת אסתר שחסרה בה מילה שלימה, כשרה לקריאה בברכה?
אם זה לא עניין שלם, המגילה כשרה לברכה, כמובן שעדיף מגילה אחרת אם יש.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
284 צפיות -
האם מתאים שהילד יתחפש לבעל חיים טמא?
לא ראוי, על פי דברי הרבי שיש לתת לילדים להתחפש רק לדמויות חיוביות וטהורות.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
576 צפיות -
האם מותר לקרוא את המגילה כשבעל הקורא שומע בהקלטה באוזניות את הקריאה והוא קורא בקול מתוך מגילה כשרה?
העיקר הוא שהשומעים ישמעו קול אדם ולא מהאוזניות. אם הבעל קורא עצמו קורא בקול זה בסדר.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
329 צפיות -
האם ניתן בתפילת שחרית בפורים לחלוץ תפילין לפני קריאת המגילה, ולקרוא מגילה במבצעים?
מנהגנו לקרוא מגילה עם תפילין 'ויקר', אך אם זה על חשבון מבצעים באמת, ניתן לוותר על כך, אבל רק אם זה כנ"ל על חשבון.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
567 צפיות -
האם מותר לאכול לפני התפילה - קריאת המגילה ביום?
ראוי להימנע מאכילה קודם קריאת המגילה. המתקשה, וכן אשה המחכה לשמוע קריאת המגילה מבעלה, ניתן להקל בטעימת פירות/ירקות ושתיה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1402 צפיות -
האם אשה יכולה להוציא גבר בקריאת מגילה מצד זה שהיא גם חייבת?
אשה אינה קוראת מגילה, לא לגברים ולא לנשים. ולכתחילה גם לא לעצמה, אלא ישמעו מאיש אחר.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
780 צפיות -
האם גם הציבור ששומע את המגילה צריך לקרוא בנשימה אחת את עשרת בני המן?
את עשרת בני המן גם הציבור צריך לקרוא בנשימה אחת, מהמילים 'חמש מאות איש' עד לאחר תיבת 'עשרת'. אך בדיעבד אם לא קרא בנשימה אחת יצא.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
324 צפיות -
האם עכו נחשבת כעיר שחוגגים בה פורים רגיל או פורים בט"ו אדר?
חוגגים ביום י"ד, ומספק חוגגים גם בט"ו, אך את המגילה קוראים ביום ט"ו בלי ברכה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
469 צפיות -
האם מותר לעבוד בפורים, אם מדובר בעבודה שמקבלים עליה שכר גבוה בהרבה מהשכר הרגיל?
אף אם מעיקר הדין היה אולי מקום לדון ולהתיר לעבוד בכזה רווח גדול, אך למעשה יש להמנע מכך, כיוון שהעושה מלאכה בפורים אינו רואה סימן ברכה.
לעמוד השאלה672 צפיות -
מי שטעה ואמר בשמונה עשרה את ועל הניסים של חנוכה במקום של פורים, צריך לחזור?
-
באיזה יום חוגגים פורים בשכונת רמות בירושלים?
-
האם אבל ניגש כשליח ציבור בפורים?