האם בן ירושלים יכול לקרוא מגילה בליל ויום י"ד לדרים בערי הפרזות?
בן ירושלים הישן בליל י"ד בירושלים, אינו יכול להוציא ידי חובה את הדרים בערי הפרזות, ביום י"ד. וכן בן עיר פרוזה הישן בעירו, אינו יכול להוציא ידי חובה את הדרים בירושלים, ביום ט"ו – כיוון שהוא עצמו אינו חייב ביום זה במצוות פורים. (אלא אם כן אין אף אפשרות שאדם אחר שמחויב במצוה יקרא להם, ואז יקרא בלא ברכה).
מקור:
- דעת הפרמ"ג על פי הירושלמי (וביאר כן ברמב"ם) שבן ירושלים יכול להוציא יד חובה ביום י"ד, ואחריו נמשך הכה"ח, ואף המשנ"ב נמשך אחריו קצת בשער הציון. אך באמת מדברי הראשונים והפוסקים מוכח כפר"ח שתלמוד דידן חולק על הירושלמי, שכ"כ המאירי הרי"ד הר"ן בשם הגאונים הרש"ל הב"ח הט"ז והמ"א. אך בשעת הדחק גדולה ניתן לשקול לסמוך לקולא על הפרמ"ג, ובפרט שלדעת רש"י ריש מסכת מגילה שאף מי דאינו מחוייב יכול להוציא את המחוייב.

הרב משה קורנווייץ