כאשר מברכים שהחיינו על פרי, האם יש להקדים את ברכת הפרי או את ברכת שהחיינו?
יש בדבר מחלוקת בפוסקים. יש שכתבו שיברך לאחר הברכה קודם האכילה ואין הדבר מהווה הפסק בין הברכה לאכילה, כפי שלמדים מברכת "שהחיינו" על המצוות המתחדשות מזמן לזמן. אמנם למעשה פוסק אדמוה"ז שיברך "שהחיינו" תחלה ואח"כ ברכת הפרי. משום שברכת "שהחיינו" תלויה בהנאה שיש בראיית הפרי ולא רק באכילה, אלא שמברכים אותה רק כאשר אוכלים את הפרי. נמצא שהאדם מתחייב בברכת שהחיינו לפני שהתחייב בברכה על הפרי, ועל כן יש לברך אותה תחילה.
מקור:
- עירובין מ, ב, טוש"ע ונ"כ או"ח סרכ"ה, פמ"ג שם א”א ס”ק ז, סדר ברכת הנהנין פי"א סי"ב -טו, ערוה"ש סרכ"ה, ס"ה, מנהגי חת”ס ס"ז, ס"ט ע’ לח, מ"ב שם סקי"א

הרב שמואל מקמל