
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם אשה יכולה לברך שהחיינו/הטוב והמטיב לאחר שילדה בן או בת?
כן. (ברכות אלו הוזכרו בנוגע לראיית הבן או הבת על ידי האבא, וכתב רשז"א ששייכות גם לאם באותה מידה, אמנם יש שלא נהגו כן).
לעמוד השאלההרב חיים קיז'נר
579 צפיות -
מי ששכח לברך שהחיינו ואכל מהפרי האם יכול עדיין לברך?
כל-עוד עסוק באכילה הראשונה ודעתו לאכול ממנו עוד, כיוון ששמחתו באכילת הפרי החדש נמשכת. אולם כשנזכר שלא ברך "שהחיינו" לאחר סיום אכילת הפירות שהיה בדעתו לאכול, לא יברך "שהחיינו", ואפילו לא עבר עדיין שיעור עיכול; ובאכילה השנייה יברך "שהחיינו" ללא שם-ומלכות.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
638 צפיות -
האם מברכים שהחיינו על מלון, ואם כן, אם אכל מלון כתום, צריך לברך שהחיינו על מלון לבן או שזה נחשב אותו דבר?
צריך לברך שהחיינו על מלון, ולעניין ברכת שהחיינו, מלון צהוב ומלון לבן נחשבים שני מינים, לדעת אדמוה"ז.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
1301 צפיות -
שייק פירות המונפק מפרי חדש האם מברכים עליו שהחיינו?
אין מברכים עליו שהחיינו אלא שכתבו הפוסקים שנכון שייקח תחלה חתיכת פרי ויברך עליו "שהחיינו" ואחר כך יאכל את רסק הפירות.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
484 צפיות -
אני נשאר ביום כיפור לבד בבית. האם אני יוצא ידי חובה מההדלקה של אישתי במקום אחר או שחייב להדליק נרות? אם כן מתי לברך שהחיינו?
-
אישה גרושה שמקדשת בעצמה מתי מברכת שהחיינו ביום טוב בנרות או בקידוש?
-
האם מותר בחול המועד לברך שהחיינו על פרי חדש?
-
מיץ רימונים טבעי - ללא חתיכות פרי. מה מברכים עליו? והאם אחרי ששתיתי יהיה אפשרי לברך בראש השנה על הרימון שהחיינו?
על המיץ מברכים שהכל, וזה לא נחשב כאכילת רימון, ולכן תוכל לברך בראש השנה שהחיינו.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1394 צפיות -
האם פרי קיווי נחשב כפרי חדש לעניין ברכת שהחיינו בקידוש הלילה השני של ראש השנה?
-
האם מותר לאכול פרי חדש בשלושת השבועות?
-
האם כדי לברך שהחיינו על פרי חדש, יש לאכול כזית, או שגם טעימה קטנה מחייבת בברכת שהחיינו?
אין צורך באכילת כזית כדי לברך שהחיינו, בכל אכילת פרי חדש מברכים שהחיינו.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
56 צפיות -
צריך לברך שהחיינו על נקטרינה אם כבר בירכתי לפני כמה ימים על אפרסק?
צריך, אלו מינים שונים, במראה, במרקם וגם בטעם. אפילו על זנים שונים של אותו פרי צריך לברך.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
704 צפיות -
האם אפשר לברך 'שהחיינו' גם על דבר שברכתו "האדמה", כמו אננס וכיוצא בזה?
אפשר לברך שהחיינו גם על דבר שברכתו 'האדמה', ועל אננס אפשר לברך שהחיינו רק באם הינו טרי, ולא מקופסת שימורים.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
1235 צפיות -
האם צריך לברך 'שהחיינו' על אננס טרי כאשר אוכלים במשך כל השנה אננס משימורים?
-
לבושים חדשים שלובשים מתחת לבגדים החיצוניים כמו לבנים, גופיות וכדומה, האם מברכים עליהם "שהחיינו"?
ככלל, ברכת שהחיינו שייכת רק בבגדים חשובים - הבגדים העליונים. ולמעשה בחב"ד נהוג כיום שלא לברך שהחיינו על שום בגד.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
544 צפיות -
האם מותר לברך שהחיינו בחול המועד פסח למרות ספירת העומר?
-
האם מברכים שהחיינו על תפילין חדשות?
-
האם למנהגנו מברכים "שהחיינו" על בגד חדש?
אמרו חכמים: "קנה כלים (=בגדים) חדשים אומר .. שהחיינו", כשם שיש לברך על כל הנאת העולם. אלא שלמנהגנו, באכילת פרי או ירק חדש מברכים תמיד שהחיינו, כי ההנאה היא אף מכך שנעשים דם ובשר, משא"כ בבגדים חדשים. משום כך נהוג לברך שהחיינו רק בבגד חשוב ונדיר ביותר. הדבר אף תלוי במעמדו של האדם שכן, עשיר לא בהכרח מתרגש מבגד חדש אף שהוא יקר, ולכן אינו מברך שהחיינו כי הדבר תלוי בהרגשה האישית. ובשם הרבי הריי"ץ מובא שאין מברכים כלל 'שהחיינו' על בגדים חדשים. ראוי לציין, כי בהזדמנויות שונות מברכים 'שהחיינו' על בגד חדש, כשהכוונה בברכה היא על האירוע המרגש בו נמצאים בהודאה לה' ש"הגיענו לזמן הזה". לדוגמא: בעת התקיעות ביום ב' דר"ה, יום הולדת, ברכת החמה ועוד.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1176 צפיות -
האם צריך לברך שהחיינו על אפרסקים בשימורים?
לא, אין מברכים שהחיינו על פרי שלא ניכר בו החידוש שלו ותמיד נראה באותו מצב.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
752 צפיות -
האם מברכים שהחיינו על אבטיח ומלון?
כן, מברכים שהחיינו על כל פרי וירק, כאשר ניכר חידושו (זאת אומרת שאינו מצוי כל השנה או שלא מצוי באיכות כזאת כל השנה אלא פחות משובח).
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
1372 צפיות -
האם מברכים שהחיינו על תפוז דם, או שלא מברכים כיון שנוצר מהכלאה?
מברכים עליו שהחיינו כמו על כל פרי, או ירק שלא נמצא כל השנה, רק על הפרי המקורי שנעשה בהרכבה יש דעות שאין מברכים שהחיינו, אבל הפירות המצויים בדרך כלל הם כבר תולדה של פרי הכלאיים ומברכים עליהם שהחיינו לכל הדעות.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
1136 צפיות -
היה לי אבטיח ומלון ולא אכלתי משניהם עדיין, ברכתי שהחיינו על האבטיח וכוונתי גם על המלון אך בסוף לא אכלתי את המלון, האם כשאני אוכל מהמלון כמה ימים אחר כך צריך לברך שהחיינו?
היות שבשעת ברכת שהחיינו כיוונת גם על המלון, ומעיקר הדין ניתן לברך שהחיינו גם על הראיה של הפרי בלי לאכול, אין לברך פעם שניה שהחיינו על המלון.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
65 צפיות -
יש מאכל (תבשיל) שלא אכלתי מעולם ואני ממש משתוקק לאכילתו האם עלי לברך שהחיינו?
על אף שברכת שהחיינו היא בשמחת האדם, אך באכילה זה תלוי במאכל ולא באדם האוכל.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
133 צפיות -
כאשר מברכים שהחיינו על פרי, האם יש להקדים את ברכת הפרי או את ברכת שהחיינו?
יש בדבר מחלוקת בפוסקים. יש שכתבו שיברך לאחר הברכה קודם האכילה ואין הדבר מהווה הפסק בין הברכה לאכילה, כפי שלמדים מברכת "שהחיינו" על המצוות המתחדשות מזמן לזמן. אמנם למעשה פוסק אדמוה"ז שיברך "שהחיינו" תחלה ואח"כ ברכת הפרי. משום שברכת "שהחיינו" תלויה בהנאה שיש בראיית הפרי ולא רק באכילה, אלא שמברכים אותה רק כאשר אוכלים את הפרי. נמצא שהאדם מתחייב בברכת שהחיינו לפני שהתחייב בברכה על הפרי, ועל כן יש לברך אותה תחילה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
861 צפיות -
אכלתי פרי חדש ולא ברכתי שהחיינו, האם עלי לברך עליו בפעם השניה?
-
אכלתי לאחרונה שזיף אדום וברכתי שהחיינו, וכעת אני מעוניין לאכול שזיף ירוק, האם יש לברך גם עליו שהחיינו?
מאחר ומדובר בזן אחר, אם שניהם לפניו יחד בשעת הברכה - מברך על אחד מהם ופוטר את השני. אך אם אין שניהם לפניו - יש לברך שהחיינו. וכלשון אדמוה"ז: "פרי שיש בו מינים הרבה, מברך על כל מין ומין.. אפילו יש להם טעם אחד כגון אדומות ושחורות.."
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
620 צפיות -
האם מברכים שהחיינו על פרי יבש או מבושל בסוכר כגון אתרוג?
-
האם מברכים שהחיינו על פירות הדר כגון קלמטינה ותפוז?
-
אדם שאכל ענבים מסוג אחד, ואוכל כעת ענבים מסוג שונה צריך לברך 'שהחיינו' גם על הסוג השני?
-
אדם שאין לו אפשרות לשמוע קריאת מגילה בפורים, האם עליו לברך שהחיינו במשלוח מנות ומתנות לאביונים?
אף שבברכת שהחיינו במגילה מכוונים גם על שאר מצוות היום, אך אדם שלא שומע מגילה מכל סיבה שהיא לא יברך על שאר המצוות שהחיינו, כיוון שלא מודגש במצוות אלו חג הפורים אלא זה דבר שרגילים בכל יום ויום.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
404 צפיות -
האם מותר לברך שהחיינו על פרי מבושל?
ברכת שהחיינו אינה קשורה לאכילה דווקא אלא שנהגו להסמיך זאת לאכילה, אפשר לברך שהחיינו גם על הפרי לפני אכילתו ומכל מקום אם רוצה לסמוך זאת לאכילה ודרך אכילתו מבושל יברך עליו בעת האכילה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
452 צפיות -
צריך לברך שהחיינו על ריבת אתרוגים?
-
האם מברכים שהחיינו על חרובים?
-
האם מברכים שהחיינו על אגס נאשי הנקרא גם אגס-תפוח, במצב שכבר אכל אגס ותפוח השנה?
-
פרי שיש לו זנים שונים האם מברכים שהחיינו על כל זן?
פירות שיש להם מינים רבים, מברך "שהחיינו" על כל מין ומין, ובמידה ומונחים לפניו כמה סוגים של פירות חדשים וכולם טעונים "שהחיינו", יפטור את כולם בברכה אחת.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
449 צפיות -
האם מותר לברך שהחיינו על פרי מורכב?
על הפירות של העץ שהורכב בעצמו, אין מברכים שהחיינו. אבל פירות של צאצאיו מברכים.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
394 צפיות -
קניתי רכב חדש, האם עלי לברך שהחיינו או הטוב והמטיב?
לא מברכים שהחיינו על רכב, אפשר לברך שהחיינו על פרי חדש ולכוון גם על הרכב.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
1241 צפיות -
פרי שלא זוכרים אם אכלו אותו בעונה זו האם לברך שהחיינו?
-
התחלתי לאכול פרי חדש ושכחתי לברך עליו 'שהחיינו', האם אפשר עדיין לברך?
אם שכחת לברך על פרי שהחיינו, אם אתה עדיין עוסק באכילה דהיינו שאתה יכול להמשיך לאכול את הפרי בלי ברכה ראשונה, אזי אתה עדיין יכול לברך שהחיינו בשם ומלכות, אבל במקרה שמצד הדין אם תרצה לאכול שוב מהפרי תצטרך לברך שוב ברכה ראשונה, כגון, שכבר הסחת דעת מאכילתו - הפסדת את ברכת שהחיינו, אבל באכילה הבאה תברך שהחיינו בלי שם ומלכות.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
500 צפיות -
באכילת פרי חדש, מתי מברכים "שהחיינו"?
מובא בגמרא שרב יהודה ברך שהחיינו "אקרא חדתא", כלומר כשהיה רואה דלעת חדשה. וכן נפסק להלכה שהרואה פרי חדש שהבשיל וניכר בו שמתחדש משנה לשנה או אפילו פעמיים בשנה, ונהנה בראייתו מברך "שהחיינו". ודנו הפוסקים אודות מיקומה של ברכת "שהחיינו". יש שכתבו שיברך לאחר הברכה קודם האכילה ואין הדבר מהווה הפסק בין הברכה לאכילה, כפי שלמדים מברכת "שהחיינו" על המצוות המתחדשות מזמן לזמן. אלא שלמעשה פוסק אדמוה"ז שיברך "שהחיינו" תחלה ואח"כ ברכת הפרי. ובטעם הדבר ביארו הפוסקים שברכת "שהחיינו" תלויה מעיקר הדין בראייה ולא באכילה. וכיון שמתחייב בה מיד עם ראיית הפרי, יש לברך אותה תחילה, קודם לברכת האכילה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
2268 צפיות -
אכלתי פנקייק עם בננה ועכשיו אני רוצה לאכול בננה בפני עצמה, האם ניתן לברך שהחיינו?
כיום אין מברכים על בננה שהחיינו כי נמצא כל השנה ולא ניכר חידושו. בפרי או ירק שכן מברכים שהחיינו - מברכים רק בפעם הראשונה שאוכלים, כך שאם הפרי היה שלם או ניכר, אין לברך אח"כ. אך אם אכל את הפרי באופן שהתשנתה צורתו לגמרי ואינו ניכר - ניתן לברך עליו שהחיינו כשאוכלים אותו אח"כ.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
656 צפיות -
אתמול הייתי אצל ההורים שלי עם אשתי והדלקנו נרות חנוכה. היום כשנדליק בביתנו האם צריך לברך שוב שהחיינו?
לא, מברכים שהחיינו בהדלקה הראשונה וזה לא משנה היכן היא הייתה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
284 צפיות -
האם יש לברך שהחיינו על זיתים שנקטפו לפני כמה חודשים ונכבשו?
-
אני באמצע הסעודה, ואוכל פרי חדש המוגש כחלק מהסעודה, האם לברך שהחיינו גם כשאינני מברך בורא פרי העץ?
-
לא אכלתי תפוח כל השנה, האם עלי לברך "שהחיינו" בלילה הראשון של החג?
-
האם אפרסק ונקטרינה נחשבים כזן אחד, או שיש לברך שהחיינו על כל אחד בנפרד?
אם שניהם לפניו יחד בשעת הברכה מברך על אחד מהם ופוטר את השני, אך אם לא יש לברך שהחיינו בנפרד על כל זן בפני עצמו.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
576 צפיות -
אדם שכבר בירך שהחיינו על אפרסק האם גם כשאוכל פעם ראשונה אפרשזיף צריך לברך שהחיינו?
-
האם מברכים שהחיינו על פירות מיובשים?
-
האם צריך לברך שהחיינו על פרי, מעונה לעונה או דווקא מראש השנה לראש השנה?
-
האם מברכים שהחיינו על בגד חדש? מה לגבי יום הולדת ומה לגבי בעל תוקע ביום ב' של ראש השנה?
מעיקר הדין מברכים רק על בגד חשוב הגורם שמחה. בפועל נהוג באנ"ש שלא מברכים. אך לענין תקיעת שופר ביום ב' כן מברכים שהחיינו ונוהגים לברך בתוספת בגד חדש אפילו לא חשוב. אך לענין יום הולדת יש להקל לברך רק אם זה בגד חשוב כמו חליפה או טלית.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
428 צפיות