
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
מה ההלכה בנוגע להשתתפות בהגרלות פייס / לוטו? מה דעת הרבי על כך?
אין בעיה להשתתף בהגרלות שבהן זוכים בפרס שנקבע (ולא שהזוכה מקבל את הכסף של האחרים). הרבי מה"מ ענה בחיוב לשאלות על השתתפות ב"לוטרי".
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
729 צפיות -
האם יש בעיה לכבות גפרור ע"י רוח בפה כמו שמקפידים על כיבוי נר?
-
לאן עדיף ללכת לסעודת מצוה בזמנה (ברית, נישואין, פדיון הבן) או ניחום אבלים שככל הנראה יוכל לנחם למחרת?
-
האם מותר לערוך רשימה ממוספרת של יהודים, או שיש בכך בעיה שאסור למנות יהודים במספר?
בשאלה זו של עריכת רשימה ממוספרת, אם יש בה משום האיסור למנות את עם ישראל, דן באריכות גדולה הר"א וולדיבררג בספרו ציץ אליעזר, ומביא שם שאם עורכים טבלה ממוספרת ואחר כך ממלאים בה את השמות, אין איסור. כי האיסור הוא כשסופרים את הגופים של הנספרים כשהם עומדים מול הסופר אותם. ומביא עוד היתרים כאשר זה לצורך מצווה וכדומה שמותר לספור ע"י דבר אחר.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
273 צפיות -
האם יש חובה להצביע בבחירות לכנסת?
הרבי מביא שחובה להצביע בבחירות למפלגה החרדית ביותר - דהיינו מפלגה שתשמור על שלושת השלמויות, שלימות התורה שלימות העם ושלימות הארץ. ומי שלא מצביע מגביר את כח אלו המנגדים לה' ולתורתו.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
932 צפיות -
לאיזה כיוון צריך לכוון את המיטות בחדר שינה?
אם אפשר בקלות שיהיו בין צפון לדרום עדיף, אם לא זה בסדר גם בין מזרח למערב.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1086 צפיות -
האם יש איסור להחזיק בבית מנורה בעלת שבעה קנים?
ישנו איסור לעשות מנורה בת שבעה קנים, אפילו כשהיא לא באותה צורה בדיוק כפי שהייתה בבית המקדש (ראה יו"ד סי קמא סעי ח ובמה שדן בזה הפ"ת ס"ק יד). באם לא עבר על איסור עשיה, כגון, במקרה שגוי עשה אותה, נחלקו הפוסקים האם יש איסור להשהותה בביתו. דעת הגר"א (יו"ד שם ס"ק כא) - שאסור להשהותם (וכ"נ בדברי הברכ"י שמחמיר בזה). לעומתו דעת התפארת למשה שם שמותר להשהותם והביאו לדינא הפתחי תשובה (ס"ק יד) וראה ב׳מקור מים חיים׳ שאחר שהביא את כל שיטות הראשונים בסוגיא הוכיח שלדינא אין להחמיר בזה. ולכן המקל בזה יש לו על מה שיסמוך.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
980 צפיות -
האם יש בעיה לשחק בקלפים של מלך ומלכה?
אין לשחק בקלפים אלו, יש בהם טומאה גדולה, וכפי שהעיד על כך רבי לוי יצחק מברדיטשוב.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1172 צפיות -
האם הכוונה מעכבת בברכה?
בעת אמירת הברכה יש להיזהר להתרכז ולהבין את כוונת הברכה שמברך בה את ה', ולא יהיה לבבו פונה לדבר אחר בעת שמוציא בשפתיו את מילות הברכה. התיבות הנחשבות כעיקר הברכה הן: "ברוך", הזכרת שם ה', וכן הזכרת המלכות בברכה "מלך", וכן הזכרת הדבר שמברך עליו כגון "בורא פרי האדמה" או "שהכל נהיה בדברו" וכן בברכות המצוות – הזכרת המצווה אותה מקיים. אלא שבדיעבד יצא ידי חובת הברכה גם אם לא כיון בה אלא רק אמרה.
לעמוד השאלה440 צפיות -
האם יש חיוב לבחור בבחירות עירוניות?
בהחלט, הרבי כותב גם לגבי בחירות עירוניות שיש להצביע לחרדים לדבר ה'.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
518 צפיות -
האם אומרים תחנון בט"ו באב?
-
כאשר יש ויכוח בין הקהל בבית הכנסת האם להפעיל מזגן או לפתוח חלון, למי שומעים?
יש מהפוסקים שדימו זאת לאמור במסכת פאה 'בדלית ובדקל אינו כן אפילו תשעים ותשעה אומרים לבוז ואחד אמר לחלק לזה שומעין שאמר כהלכה' ולכן זה תלוי בנוהג הרגיל באותה עונה ובחורף שומעים לזה שקר לו ובקיץ לזה שחם לו. ויש אומרים שהולכים אחר הרוב כמבואר בשולחן ערוך 'כל צרכי ציבור שאינן יכולין להשוות עצמן יש להושיב כל בעלי בתים הנותנים מס ויקבלו עליהם שכל אחד יאמר דעתו לשם שמים וילכו אחר הרוב ואם המיעוט ימאנו הרוב יכולין לכוף אותן'. ויש אומרים שכיוון שהכל חולים אצל צינה יש להקשיב למי שמצטנן מהקור. ולמעשה יש לדון במידת צדק ויושר בכל מקום לפי עניינו, והטוב ביותר הוא להגיע להסכמה, מתוך התחשבות הדדית ובאופן של לפנים משורת הדין. .
לעמוד השאלה1483 צפיות -
האם מותר לנסוע לאילת לטיול?
רק לטיול אסור, אם יש בזה הוספה בלימוד תורה או פרנסה יש היתר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1609 צפיות -
האם צריך לטבול לחם במלח גם בימות החול?
כן. על פי הקבלה יש לטבול במלח ג' פעמים. ובכל מקרה נהגו להניח מלח על השלחן, כי השלחן דומה למזבח והאכילה כקרבן, ונאמר "על כל קרבנך תקריב מלח".
לעמוד השאלה902 צפיות -
האם מותר לענות אמן כשאוחז באמצע הברכה של קידוש לבנה?
שמע קדיש בזמן אמירת הברכה (אחרי המילים "ברוך אתה ה'.. וברוח פיו כל צבאם") - יענה בקדיש על אמן יהא שמיה רבה ואמן על המילים דאמירן בעלמא ואמרו אמן, אך לא על שאר אמנים שבקדיש. אם אמר לו חברו 'שלום עליכם' לא יענה 'עליכם שלום'. כאשר אומר את המילים הראשונות בברכה ("ברוך אתה ה'.. וברוח פיו כל צבאם"), וכן כאשר אומר את חתימת הברכה ("ברוך אתה ה' מחדש חודשים") - לא יענה כלל. אם ענה 'אמנים' המותרים סמוך לחתימת הברכה - יתחיל שוב מהמילים "שהם עתידים", כי צריך לומר מעין (תוכן) החתימה סמוך לחתימה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
332 צפיות -
האם גם כאשר בת מגיעה למצוות, מברכים "ברוך שפטרני"?
-
מה עושה מי שנמצא בבידוד בנוגע להתרת נדרים בערב ר"ה? אפשר לעשות התרת נדרים רק עם 3 גברים במקום עשרה? ואם אין שלושה?
אפשר לעשות התרת נדרים בפני שלשה. כמו"כ אם יוצא מהבידוד או שיוכל לעשות בפני שלשה לפחות (או עשרה) במהלך עשרת ימי תשובה - יעשה כן. אם אין אפשרות כזו - ניתן באמצעות הטלפון או המחשב - כאשר המתירים יושבים יחד באופן פיזי.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
646 צפיות -
האם תמיד צריך לעשות 'קריעה' בראיית הכותל המערבי?
הרואה את חורבן ערי יהודה, ירושלים, ומקום המקדש לאחר שעברו לפחות שלושים יום מראייתו הקודמת אותם, חייב לקרוע את בגדו. ולמעשה כתבו כמה מן האחרונים שבראיית הכותל המערבי לבד אין לקרוע אלא על ראיית מקום המקדש עצמו (או המסגדים שעליו), ויש נוהגים שלא לקרוע בכל יום שא"א בו תחנון. ולמעשה נהוג לעלות לכותל בימים שאין קורעים (כגון בחוה"מ), או שלובשים בגד שאול, ובכך לא יצטרכו לקרוע.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
150 צפיות -
האם מותר לגזוז ציפורניים בלילה, והאם יש בזה הבדל בין ספרדים לאשכנזים?
-
שלום וברכה האם אומרים אבינו מלכנו הארוך גם במנין בחוץ כשאין ארון קודש וס"ת, כך שאי אפשר לפתוח?
אומרים, וגם המתפלל ביחיד אומר. פתיחת הארון היא מנהג נוסף על עצם האמירה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
403 צפיות -
אנחנו שלוחים בבית חב"ד, האם מותר להזמין לסעודות שבת וחג גוי שמתעניין ביהדות ורוצה להתגייר?
אין עניין על פי יהדות לעודד גיור. אם הגוי בכל זאת מתעקש לבוא לשבת, אפשר להזמינו, אם יש לכם יין מבושל (אך לא להרבות בכך). אסור להזמין גוי ביום טוב בגלל חשש שמא ירבו בבישול עבורו בחג, דבר האסור.
לעמוד השאלה2013 צפיות -
כיצד יקיימו מצוות סוכה השוהים בבידוד ו/או מאובחני קורונה, ובפרט אכילת כזית בלילה הראשון?
השוהים בבידוד באם מתאפשר לסדר לעצמם סוכה מינימלית – השיעור הוא 56 ס"מ אורך, ו56 ס"מ רוחב - בסמוך לחדרם, עליהם לעשות זאת בכדי לקיים מצוות ישיבה בסוכה. אלו שאין באפשרותם לסדר סוכה במקום הבידוד ואינם חולים בפועל, במהלך הלילה הראשון יצאו לסוכה לאחר שהמשפחה מסיימת את הסעודה ויאכלו שם לפחות כזית פת, ההליכה לסוכה תהיה עם מסיכה וכפפות, ויקפידו להיות שם לבדם, ויחטאו את המקום אחריהם. אמנם אם יש חשש שיזיקו לאחרים, וכן לגבי שאר הימים, פטורים מסוכה. חולים ממש שאין להם סוכה במקום הבידוד פטורים מסוכה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
969 צפיות -
מותר לשחק בבובות שפרצופן שלם?
-
האם יש עניין או הידור, בקלף עבודת יד?
הקלף צריך להיות מעובד לשמה ע"י ישראל. ויש מעלה כאשר כל העיבוד נעשה ע"י ישראל ולא ע"י מכונות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
541 צפיות -
האם אפשר לקיים סדר פסח ע״י שימוש באפליקציית זום?
חס וחלילה. השאלה אם יש כאן 'רק' איסורים מדרבנן או גם מדאורייתא.. אמנם הופץ פסק דין בנידון, אך לאחר מחילת כבוד החתומים, חלק מהם כבר חזרו בהם, ואילו האחרים, כלשונו של הרבי מה"מ בעניינים דומה (שימוש במיקרופון בשבת ועוד), או שלא יודעים מהי התכנה וכיצד היא עובדת, או שלא יודעים הלכות שבת ויו"ט, או שלא יודעים את שניהם... ואין זה דרך הצחות - לצערנו נראה שכנראה לא הסבירו והמחישו נכון את דרך הפעלת התכנה, שאין אפשרות שתעבוד ברצף ולא ליצור בה שום שינוי, וגם עצם הדיבור, הוא כמו דיבור למיקרופון שקולט ומשנה את האותות כתוצאה מכך, ויש עוד להאריך ואכמ"ל.
לעמוד השאלה1601 צפיות -
באיזה זמנים יש איסור לגזוז ציפורניים?
בראש חודש, יום חמישי (מלילה שבין רביעי לחמישי עד לילה הבא), חול המועד, אבלים ר"ל, יש שנמנעים בשבוע שחל בו תשעה באב, בערב פסח לכתחילה רק לפני חצות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
596 צפיות -
האם ניתן לקדש את הלבנה לפני תפילת ערבית, כדי לקדש את הלבנה בציבור?
לכתחילה יש להקדים את תפילת ערבית מדין תדיר ושאינו תדיר, תדיר קודם. אך אם חושש שאחרי תפילת ערבית לא תראה הלבנה, או שלא יהיה לו מנין לקידוש לבנה יקדים קידוש לבנה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
300 צפיות -
באיזה יד איטר עושה נפילת אפיים?
איטר יד יטה את ראשו על יד שמאל הן בשחרית והן במנחה, כיון שהשכינה נמצאת בצד ימין שלו וכשנוטה לשמאלו פניו לכיוון השכינה הנמצאת בימין.
לעמוד השאלה708 צפיות -
האם צריך לומר שלום עליכם בקידוש לבנה, דווקא לאדם מעל גיל מצוות?
-
כשאני מאחל לחייל היוצא למלחמה, איך נכון לומר לו שילך בשלום או לשלום?
בגמרא נאמר: "אמר רבי אבין הלוי: הנפטר מחברו אל יאמר לו לך בשלום, אלא לך לשלום. שהרי יתרו שאמר לו למשה (שמות ד') לך לשלום - עלה והצליח, דוד שאמר לו לאבשלום (שמואל ב' ט"ו) לך בשלום - הלך ונתלה".
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
884 צפיות -
מה הם ההוראות מהרבי בקשר למצב המלחמה בארץ הקודש?
א. דעת הרבי: ארץ ישראל - המקום הכי בטוח מאחר שהיא "ארץ אשר תמיד עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה". ב. להיזהר לא להפחיד ח"ו את עם ישראל. ג. להרבות בשמחה - שמחה פורצת גדר. ג. הוספה בלימוד תורה ובקיום מצוות ובפרט בנתינת צדקה. ד. להוסיף באמירת תהלים ובסיום אמירת תהלים יש להוסיף גם את פרק ק"נ בתהלים. ה. חיזוק מבצע תפלין ובפרט עם חיילי צה"ל. ו. כתיבת אות בספר תורה לחיילי צה"ל. ז. הוספה בכל מבצעי הקודש.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
590 צפיות -
האם לחבוש כיפה הפוך גורם לשכחה?
יש צדיקים שאמרו שלהפוך את הכיפה זה סגולה נגד עין הרע או נגד כאב ראש, והנוהגים כדבריהם יש להם על מה לסמוך שאין בזה משום בגד הפוך מכמה טעמים, אבל סתם כך אין טעם להפוך את הכיפה. אמנם אם אינו מקפיד על צד מסויים ולפעמים לובש כך ולפעמים הפוך, אין בזה גדר בגד הפוך לענין חשש שכחה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
48 צפיות -
האם מותר לדוג דגים לשם הנאה בלי להשתמש בדגים עצמם?
אין איסור צער בעלי חיים כאשר הדבר נעשה לצורך האדם, אך במקרה זה אין ממש צורך לאדם מהדגים, ולכן לא ראוי ליהודי ליהנות מגרימת צער לבעלי חיים.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
504 צפיות -
מה הם מנהגי יום הולדת?
א. לעלות לתורה ביום השבת שלפני יום ההולדת, וכשיום -ההולדת חל ביום הקריאה - גם ביום-הולדת עצמו. ב. להוסיף בנתינת צדקה לפני תפלת שחרית ומנחה, וכשיום ההולדת חל בשבת או יום טוב - ליתן בערב שבת או יום טוב (ומה טוב - גם לאחריו). ג. להוסיף בתפילה - בכונת התפילה, התבוננות בגדולת הא-ל וכו', וכן באמירת (ספר) תהילים (על כל פנים ספר אחד). ד. ללמוד המזמור תהילים החדש שמתחיל לומר ביום ההולדת - בהתאם למספר שנותיו. ה. להוסיף שיעור נוסף בתורת הנגלה ובתורת החסידות - נוסף על השיעורים הקבועים, שלושת השיעורים בחומש תהילים ותניא השווים לכל נפש, ושיעור היומי ברמב"ם. ו. ללמוד מאמר דא"ח (=דברי אלוקים חיים) בעל פה (כולו או חלקו), ולחזור אותו בחבורה (ברבים) ביום ההולדת עצמו, או בהזדמנות הקרובה, ובפרט ביום השבת-קודש שלאחריו (בזמן סעודה שלישית). ז. להוסיף בפעולה על הזולת - הפצת התורה והמעינות חוצה, מתוך אהבת ישראל. ח. להתבודד ולעלות זכרונותיו ולהתבונן בהם והצריכים תיקון ותשובה ישוב ויתקנם, כלומר, להתבונן באופן הנהגתו בשנה שעברה, ולקבל החלטת טובות לשנה הבאה עלינו לטובה. ט. לקבל על עצמו זהירות נוספת או הידור נוסף בענין פרטי (לפי ערכו, כמובן), כמו בראש השנה. י. לערוך התוועדות של שמחה עם בני-ביתו, חבריו וידידיו - שבח והודיה להקב"ה (ובאם אפשר לברך-"שהחיינו" על פרי חדש או בגד חדש), מתוך שמחה של-תורה ושמחה של מצוה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1135 צפיות -
אישה שהיא איטרת יד, באיזה יד מדליקה נרות שבת?
-
האם יש חובה להיכנס למקלט כשיש אזעקה?
אכן, יש להישמע להוראות כוחות הביטחון, וביחד עם זה להתחזק באמונה וביטחון בה'.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
288 צפיות -
האם מותר להגות כרגיל את השם "אהיה"?
הבן איש חי כותב שמותר לאומרו כפי שנכתב, ומבאר שם את ההבדל בין שם זה לשמות אחרים. אך יש מדקדקים המקפידים שלא לומר שם זה כשכוונתו לשם ה'.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
187 צפיות -
האם מותר לתת לגוי לתקן ספרי קודש?
-
האם האשה מחויבת ללמד את בניה?
נאמר "ולמדתם אותם את בניכם", ולמדו חכמים שכשם שאין האב מצוּוה ללמד את בתו; כך אין האשה מצוּוָה ללמוד בעצמה. אלא שצריכות הנשים ללמוד עניינים השייכים אליהן ומחויבות בהן, ולכן מברכות אף הן את ברכת התורה קודם הלימוד. ויש שכתבו שמותר לאשה ללמוד תושבע"פ מיוזמתה ואף מקבלת על כך שכר. ובדורנו מעורר הרבי שמעבר לשיעורים היומיים, ולימוד חסידות ההכרחיים אף לנשים, צריכות הבנות ללמוד תורה בבתי הספר, ובייחוד נוגע הדבר לחינוך הבנים שכן האם נמצאת לרוב בבית, ובניה הקטנים מפנים אליה שאלות בתורה, ואף עוקבת אחר לימודיהם בת"ת, על כן צריכות הן לרכוש ידיעה כללית בתושבע"פ משנה וגמרא.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
210 צפיות -
האם החיוב לכבד אח גדול הוא רק לאח הבכור או כל אח גדול, וכן האם יש חיוב לכבד אחות גדולה?
זו מחלוקת הפוסקים אם יש חובה הלכתית כזו כמו באח בכור, ולכן ראוי לכבד כל גדול וגם אחות, וכן נכון ע"פ קבלה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1082 צפיות -
האם יש בעיה לבן לשבת על כיסא של אמו?
אין חילוק בין אביו לאמו לעניין זה, ואם הכיסא מיוחד לה - אין לשבת בכיסא זה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
717 צפיות -
האם יש בעיה שחתן יספר את חמיו?
-
האם ממזר מחויב בכיבוד אב ואם?
-
אם הלכתי לישון אחרי חצות על איזה צד אני צריך לישון?
-
האם ראוי לשמוח כשמת שונא גדול של עם ישראל?
ראוי ונכון לשמוח ולהודות לה', כפי שאנו מודים על מפלת המן, פרעה, אנטיוכוס ועוד. הפסוק "בנפול אויבך" אינו מתייחס לאויבי עם ישראל כולו.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
33 צפיות -
האם מותר לקרוא תהילים בתשלום?
מותר לקבל כסף על אמירת תהילים. וכן בפועל נהוג בכמה מקומות אמירת תהילים בתשלום, כמו בחברת תהילים בקבר דוד המתקיימת על פי הוראת אדמו"ר מוהריי"צ.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
241 צפיות -
האם זוג שהתגרש מותר להם לגור באותה עיר?
באותה העיר אין בעיה. הבעיה היא בקירבה הרבה יותר גדולה שגורמת להם בתדירות להתקל אחד בשני.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
189 צפיות -
האם אשה בת כהן יכולה להיכנס לבית עלמין?
-
מה דינו של כהן שחי עם גרושה ונולדו להם ילדים, לעניין עליה לדוכן, עליה לתורה ראשון, וכן להיטמא למת?
הילדים חללים ואינם כהנים לשום דבר ועניין, האב אינו עולה לדוכן ואינו עולה ראשון לתורה, אך אסור לו להיטמא למת.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
713 צפיות -
האם מותר להיכנס לבית קברות נוצרי?
לכתחילה אין להיכנס, במקום צורך אין איסור, אך ראוי להמנע מלהביט בשתי וערב שעל גבי הקברים וכו', במקומות שבהם מתפללים הנוצרים כבית הספדים וכדו' אסור להכנס.
לעמוד השאלה1368 צפיות