דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

אין מוצרים בסל הקניות.

לכל השו"ת

האם בן ירושלים יכול לקרוא מגילה בליל ויום י"ד לדרים בערי הפרזות?

בן ירושלים הישן בליל י"ד בירושלים, אינו יכול להוציא ידי חובה את הדרים בערי הפרזות, ביום י"ד. וכן בן עיר פרוזה הישן בעירו, אינו יכול להוציא ידי חובה את הדרים בירושלים, ביום ט"ו – כיוון שהוא עצמו אינו חייב ביום זה במצוות פורים. (אלא אם כן אין אף אפשרות שאדם אחר שמחויב במצוה יקרא להם, ואז יקרא בלא ברכה).

מקור:

  • דעת הפרמ"ג על פי הירושלמי (וביאר כן ברמב"ם) שבן ירושלים יכול להוציא יד חובה ביום י"ד, ואחריו נמשך הכה"ח, ואף המשנ"ב נמשך אחריו קצת בשער הציון. אך באמת מדברי הראשונים והפוסקים מוכח כפר"ח שתלמוד דידן חולק על הירושלמי, שכ"כ המאירי הרי"ד הר"ן בשם הגאונים הרש"ל הב"ח הט"ז והמ"א. אך בשעת הדחק גדולה ניתן לשקול לסמוך לקולא על הפרמ"ג, ובפרט שלדעת רש"י ריש מסכת מגילה שאף מי דאינו מחוייב יכול להוציא את המחוייב.
הרב משה קורנווייץ

הרב משה קורנווייץ

רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

פעולות שאלה ותשובה

  • 301 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • הביאו לי כסף בפורים כשליח לתת מתנות לאביונים ושכחתי לתת בו ביום האם אפשר להשלים ולתת אחרי פורים?

    אמנם לכתחילה המצווה היא לתת בו ביום, כי עיקר מטרתו הוא שיהיה לאביונים גם עבור הוצאות סעודת פורים, אך בפועל אם לא הספקת, יש לתת לעניים גם אחרי פורים.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    882 צפיות
  • האם אחד יכול להוציא ידי חובה את כל הקהל בחיוב "לבסומי עד דלא ידע"?

    כמה פעמים הורה כ"ק אד"ש שאחד מהנוכחים יקיים "לבסומי עד דלא ידע" ויוציא את שאר המסובים ידי חובה. אך אין הכוונה שיוציא את המסובים ידי חובת הגוף המוטלת עליהם, אלא שעי"ז יוסיפו שאר הנוכחים בשמחה, ויקל עליהם לעשות כן בעצמם.

    לעמוד השאלה
    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד

    מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    268 צפיות
  • השולח משלוח מנות לחברו לפני פורים והגיע לחברו בפורים, האם יצא ידי חובה?

    מכיוון שחברו נהנה ושמח מהמשלוח מנות בפורים, השולח יצא ידי חובה.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל הראל

    הרב מנחם מענדל הראל

    רב בית כנסת חב"ד, דרום צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    703 צפיות
  • מהם מנהגי פורים קטן?

    אין אומרים תחנון בפורים קטן ובשושן פורים קטן, וכן במנחה שלפני כן – יום י"ג אדר א', בין בערי הפרזות ובין בירושלים. אך מותר לעשות מלאכה כרגיל. ולעניין אבלות ר"ל, כל דיני אבלות נוהגים בפורים קטן (ובשושן פורים קטן). בימים אלו אין מתענים, וכן חתן וכלה ביום החופה אינם מתענים, אלא מקדימים ומתענים ביום שלפניו – י"ג אדר א', והרוצה להתענות ביום החופה, יעשה כהוראת רב. יש להרבות קצת בסעודה ביום פורים קטן, "וטוב לב משתה תמיד", ושמחת פורים קטן צריכה להיות שמחה בטהרתה, כיוון שאינה מעורבת בעניין אחר כמו בפורים בו יש אף את קיום מצוות הפורים. מי שאמר בטעות בפורים קטן "ועל הניסים", אינו צריך לחזור ולהתפלל.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    860 צפיות
צור קשר בוואטסאפ