
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר להפסיק בתפילת שמונה עשרה לילד קטן שנפל וצורח?
בדיבור אין להפסיק בכל מקרה, אם יכול להרגיעו על ידי סימון כלשהו יסמן, ואם לא יכול ללכת להרים אותו להוציאו מבית הכנסת ולהרגיע אותו ללא דיבור וימשיך בתפילתו.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
824 צפיות -
מדוע בתפילת ערבית אין מכים על הלב בברכת "סלח לנו"?
-
האם מותר לפסוע שלוש פסיעות בסיום תפילת שמונה-עשרה, כאשר מישהו מאחורי (בתוך ד' אמות) עדיין מתפלל, אבל יש ספסל שמפריד בינינו?
-
כשאני מתפלל שמונה עשרה קצת באריכות אני לא מספיק לומר קדושה, האם זה בסדר או שעדיף לקצר בתפילה?
-
אדם שנמצא במקום שאינו יודע לאיזה כיוון להתפלל את תפילת שמונה עשרה, מה יעשה?
כאשר אינו יודע לאיזה כיוון מתפללים, יתפלל לאחד הכיוונים ויכוון את ליבו לאביו שבשמים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
299 צפיות -
האם מותר להחזיק תינוק בזמן תפילת שמונה עשרה?
-
האם מותר לעבור לפני אדם שסיים שמונה עשרה ופסע שלוש פסיעות לאחוריו, ועוד לא חזר למקומו?
לא, אין לעבור לפני המתפלל, עד שחוזר ג' פסיעות חזרה למקומו.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
353 צפיות -
אדם מתפלל לידי תפילת שמונה עשרה ואני בפסוקי דזמרה או בברכות קריאת שמע, האם מותר לי לשבת לידו?
הדין הוא שאין לשבת ליד המתפלל, ובבית הכנסת אף אם ישב שם לפני שחבירו התחיל להתפלל, עליו לקום ממקומו ולהתרחק מחוץ לד' אמותיו של המתפלל, אלא אם כן מדובר באדם חלש שלא יכול בקלות להתרחק. אמנם כשמתפלל או לומד תורה בפיו מותר לשבת לידו, כי כשעוסק בדברי קדושה אין גנאי בכך שיושב ליד המתפלל.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
505 צפיות -
בעקבות צרידות הרופא דרש שלא אדבר כלל 3 ימים ואני אכן מקפיד על זה גם לא ללחוש. האם אני צריך להתפלל כמו תפילת שמונה עשרה ללא קול כלל או בלחישה למרות הוראת הרופא?
תשאל את הרופא האם אפשר להתפלל את התפילות בלחש, רק אם יאמר שאי אפשר, יהי' צורך למצוא מה אפשר להקל.
לעמוד השאלה254 צפיות -
מתי אומרים את הפסוקים של השם האישי בסוף תפילת שמונה עשרה, לפני "יהיו רצון השני" או לאחריו?
-
האם יש בעיה להתפלל שמונה עשרה כשהידיים בכיסים?
את תפילת שמונה עשרה יש להתפלל כעומד לפני המלך, וממילא אין להתפלל כשידיו בכיסים וכפי שכותב אדמו"ר הזקן: "צריך לעמוד בתפלה כעבד לפני רבו באימה ביראה בפחד ואל יניח ידיו על חלציו מפני שהוא דרך יוהרא".
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
990 צפיות -
האם מותר לשבת מול אדם המתפלל שמונה עשרה?
לא. אלא אם כן מי שמתיישב לומד תורה בפיו, שאז מותר לו להתיישב, כי אין זה נראה כזלזול.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
120 צפיות -
האם מותר לעצור באמצע שמונה עשרה, כדי להקשיב לקריאת התורה?
-
האם בתפילת שמונה עשרה צריך להשמיע לאוזנו?
מן הדין יש להתפלל באופן שישמיע לאוזנו אך בלחש, אמנם על פי פנימיות העניינים התפילה היא בלחש ממש שאפילו לאזניו אינו משמיע.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
600 צפיות -
אני אוחז בתפילה קצת לפני שמונה עשרה, ושליח הציבור התחיל את חזרת הש"ץ, אני יכול להתחיל שמונה עשרה אחר קדושה?
אם יכול להתחיל אחר 'קדושה' ולגמור עד ששליח הציבור יגיע לברכת 'שומע תפילה' כך שיוכל לענות עליה 'אמן' - יתפלל אחר קדושה. באם לא יספיק, יתחיל להתפלל אחר שיענה מודים דרבנן, וצריך לסיים עד 'אמן יהא שמה רבא' שבקדיש (תתקבל), ואם לא יספיק לענות 'אמן יהא שמה רבא' יתפלל אחר הקדיש. (אך במקרה שמכל סיבה שהיא כבר סיים את ברכת 'גאל ישראל' בשחרית, חייב להתחיל שמונה עשרה מיד כדי לסמוך גאולה לתפילה).
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
681 צפיות -
האם יש עניין לעשות ג' פסיעות אחורה לפני שמתחיל את תפילת שמונה עשרה, או שמספיק ג' פסיעות קדימה?
יש עניין ללכת אחורה שבכך נראה כעבד לפני רבו שפוסע לאחוריו בהכנעה וחוזר לפניו.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
595 צפיות -
אם היה לאדם צורך להתעכב בתפילה מסיבה כלשהי, והתחיל עם החזן חזרת הש"ץ האם עונה אמן?
-
אם לא כיוונתי בברכה ראשונה של שמונה עשרה האם עלי לחזור ולהתפלל?
מעיקר הדין אדם שלא כיוון בברכה הראשונה, עליו לחזור ולהתפלל את כל התפילה שנית, אך למעשה לא חוזרים, כי לא בטוחים שיכוונו בפעם השניה וממילא אין טעם לחזור.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
693 צפיות -
התחלתי להתפלל ערבית בבית לא שלי, וכשנעמדתי לתפילת שמו"ע נזכרתי שאני לא יודעת מה הכיוון, האם אני אמורה להתפלל ולהתכוון או לחכות עד שאגיע הביתה?
-
במקרה שנפל חפץ קודש או דבר הטעון גניזה ליד אדם המתפלל שמונה-עשרה, האם מותר לו להרימו?
אם הוא הבחין בו בשעת תפילתו, והדבר טורד את מחשבתו, ירים בין הברכות.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
383 צפיות -
האם בסיום שמונה עשרה צריך לחכות לרב שיסיים את תפילתו, גם אם הרב מאריך בתפילתו?
אם הרב מתפלל במתינות יש להמתין לו, אך אם מאריך הרבה מאוד, לא צריך.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
817 צפיות -
האם צריך לעמוד כשמתפללים תפילת שמונה עשרה ברכבת?
כל מקום שהנסיעה היא בלי טלטולים מיוחדים כפי שזה ברכבת בדרך כלל, צריך לעמוד.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
852 צפיות -
האם מותר להתפלל 18 עם תינוק או ילד קטן על הידיים כדי שלא יפריע בתפילה?
אם באותו זמן זה האפשרות היחידה כדי שהתינוק לא יפריע, אז מותר.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
447 צפיות -
מותר להתפלל תפילת שמונה עשרה קצת בקול שאוכל לשמוע באוזניים את המילים (כמובן מבלי שזה יפריע לשאר המתפללים)?
-
האם מותר להתפלל שמונה עשרה עם תיק על הגב או הכתף?
כיון שאפילו בפני מלך בשר ודם אין עומדים כך, לכן יש להסיר הדברים התלויים קודם תפילת שמונה-עשרה, אולם, המתפלל בסביבה שאינה בטוחה וחושש ומתיירא שמא ייגנב או יינזק כשיוריד החפץ מעליו, מוטב שיחזיקנו בידו ותהייה מחשבתו מיושבת בתפלתו מאשר שיניחו ויהיה מוטרד בעקבות כך במשך כל התפלה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
443 צפיות -
האם מותר להתפלל תפילת שמונה עשרה עם קרוקס?
-
אם אני באמצע תפילת שמו״ע ומישהו הסיח את דעתי, ושכחתי איפה אני נמצא בתפילה, מאיפה עלי להמשיך?
מתחיל מהברכה שיודע בודאי שעדיין לא אמר. ואם זה בג׳ ראשונות, חוזר לראש התפלה, ואם בג׳ אחרונות חוזר לרצה, שהם נחשבות מקשה אחת.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
135 צפיות -
כאשר אני מתפלל שמונה-עשרה, ויש ברכת כהנים בבית כנסת, האם צריך לכסות את הפנים עם הטלית?
-
אם לא התפללתי שמונה עשרה עם הציבור, אני יכול להתחיל יחד עם השליח ציבור כשמתחיל חזרת הש"ץ?
-
האם ניתן לענות באמצע הברכה של שמע קולנו בתפילת שמונה עשרה על ברכת כהנים, קדיש, קדושה וכו'?
אף שניתן לבקש צרכיו בשמע קולנו, אין להפסיק לענות בה כלל אף לא על דברים שבקדושה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
215 צפיות -
האם החזן ב'חזרת הש"ץ' צריך להכות על הלב, בברכת סלח לנו?
אין הבדל בין תפילת היחיד לחזרת הש"ץ לעניין זה, בימים רגילים בהם אומרים תחנון, כשמגיעים למילים 'חטאנו' ו'פשענו' מכים על הלב.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
74 צפיות -
האם מותר בברכת 'שמע קולנו' בתפילת שמונה עשרה, לבקש בקשות בפה, או רק במחשבה?
-
הנייד שלי מצלצל באמצע שמונה עשרה, האם מותר לי לכבות אותו שלא יפריע?
אדם הנכנס להתפלל בבית הכנסת עליו לכבות את הפלאפון (או לפחות להעבירו למצב שקט), ובמידה והפלאפון מצלצל בתפילה יש לכבותו מיד שלא יפריע ויבטל את כוונת המתפללים, ואפילו אם אוחז באמצע שמונה עשרה עליו לכבותו מיד.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1626 צפיות -
האם מותר להתפנות באמצע תפילת שמונה עשרה?
לא, באמצע תפילת שמונה עשרה אין לעצור גם אם יש צורך להתפנות, אלא אם כן מדובר בגדולים וממש לא יכול להתאפק שאז יכול ללכת ולהתפנות באמצע שמונה עשרה, כמובן שלכתחילה יש לבדוק את עצמו קודם התפילה על מנת שלא יגיע למצב זה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
1694 צפיות -
שליח ציבור ששכח יעלה ויבוא בראש חודש, צריך לחזור שוב ולהתפלל בלחש או שיכול לסמוך על חזרת הש"ץ?
אינו חוזר ומתפלל שוב בלחש, אלא יסמוך על חזרת הש''ץ, ויאמר אלוקי נצור ויפסע ג' פסיעות אחר תפילתו בקול רם.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
414 צפיות -
האם שליח ציבור צריך לחכות עד שאביו יסיים שמונה עשרה ורק לאחר מכן להתחיל חזרת הש"ץ או קדיש או שרק לרב בית הכנסת צריך לחכות?
אין צריך להמתין מפני טורח הציבור, ואף לרב באופן עקרוני לא היה צריך להמתין, אלא מחמת שהרב מתפלל בקצב ממוצע כך שכל הקהל נהנה מן ההמתנה ממתינים לו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
276 צפיות -
מה סדר הטיית הראש ב'עושה שלום' בסיום שמונה עשרה ובקדיש?
בשמונה עשרה: באמירת 'עושה שלום במרומיו' הטייה והרכנה לצד שמאל של המתפלל, באמירת המילה 'הוא' הטיה והרכנה לאמצע, ובמילים 'יעשה שלום עלינו' לימין, 'ועל... אמן' באמצע. בקדיש: 'עושה שלום במרומיו' הטייה והרכנה לימין המתפלל, 'הוא' לאמצע 'יעשה שלום עלינו' לשמאל, 'ועל... אמן' באמצע.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
569 צפיות -
האם אדם שתפוס לו הגב וקשה לו מאוד לקום, יכול לשבת כשמתפלל את תפילת שמונה עשרה?
-
האם אפשר להתפלל תפילת שמונה עשרה בקול?
צריך להתפלל בלחש, אך אם אינו יכול לכוון בתפילתו בלחש, ילך להתפלל בבית בקול, כדי שלא להפריע לאחרים.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
276 צפיות -
מה עושים כששומעים קדיש באמצע שמונה עשרה?
עוצרים ושותקים עד אחרי אמן יהא שמיה רבה, וממשיכים את התפילה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
68 צפיות -
אני בנסיעה באוטובוס ואני צריכה להתפלל שמונה עשרה, האם מותר לי להתפלל בישיבה?
אם אין מקום מרווח ורגוע לעמידה, אפשר להתפלל שמונה עשרה בישיבה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1310 צפיות -
אדם הסובל מנכות, המתנייד עם הליכון, האם נכון שיעמוד לתפילה כשהוא נסמך בכל כוחו על שולחן או שעדיף להתפלל בישיבה?
הנכון הוא שיתפלל בצורה שיהיה לו נוח לכוון בתפילה, ולכן אם העמידה גורמת לו טרדה וקושי לכוון בתפילה - ישב.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
163 צפיות -
האם כאשר בית הכנסת מלא באנשים המתפללים שמונה עשרה מותר לעבור ביניהם?
-
מהו "פסוק של-שמו" והאם ניתן לאמרו בעל-פה?
נוהגים לומר בתום תפלת שמונה-עשרה, קודם "יהיו-לרצון" השני, פסוק המתחיל באות מתחלת שמו ומסיים באות מסוף שמו, ומי שיש לו כמה שמות יאמר על כל שם פסוק אחר, וכמה סגולות קשורות במנהג זה להינצל ביום הדין, ואף נשים נוהגות בכך, ומצינו שהורה הרבי לכמה אודות מנהג זה תוך הכוונה לפסוק אותו עליהם לומר בהתאם לשמם. וחסידים נוהגים אף לומר את הפסוקים השייכים לשמותיו הק' של הרבי. באמירת פסוקים אלו יש מן הפוסקים שהעיר שאם פסוקים אלו אינם שגורים בפי-הכל עדיף שלא לאמרם בעל-פה מפני שהם בכלל "דברים-שבכתב", אלא שלמעשה המנהג להקל בזה וכמה טעמים נאמרו על-כך. חסידים רבים נוהגים לומר לשמו של הרבי את הפסוקים "מאור עינים ישמח לב שמועה טובה תדשן עצם" ו"מה טבו אהליך יעקב משכנתיך ישראל", כמו"כ יש הנוהגים לומר את הפסוקים "מגדיל ישועות מלכו ועשה חסד למשיחו לדוד ולזרעו עד עולם", "מי יתן מציון ישועת ישראל בשוב ה' שבות עמו יגל יעקב ישמח ישראל".
לעמוד השאלההרב יוסף אברהם פיזם
1440 צפיות -
לאיזה כיוון צריך להתפלל את תפילת שמונה עשרה, לצד מזרח או לצד ירושלים?
-
אדם ששוכב עם תחבושת ברגל בעקבות נקע שיש לו, ואין לו אפשרות לעמוד על רגליו, כיצד צריך להתפלל שמונה עשרה?
יתפלל בישיבה, ואם יכול לעמוד בשעת הכריעות יעשה כך, ואם יכול גם להתאמץ לעשות פסיעות לאחוריו בתחילת שמו"ע ובסופו, ואם לאו, והוא יושב על כסא גלגלים ילך לאחוריו עם הכסא (במקום ה״ג״ פסיעות).
לעמוד השאלה288 צפיות -
האם מותר להזכיר שמות של חולים בברכת רפאנו בשמונה עשרה?
מן הדין מותר, אך המנהג להזכיר בשמע קולנו (לפני המילים 'כי אתה שומע').
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
225 צפיות -
האם מנהגנו להזכיר את השם של הרבי בשמע קולנו?
כן, המנהג להזכיר את שמו ושם אמו של הרבי. וכפי שכתב החסיד ר' יצחק גולדין ע"ה: פעם אחת כשנכנסתי אל הקודש פנימה שאלתי: זה כמה שנים שחסידים מזכירים את שמו ושם אמו של כ"ק אדמו"ר בתפילת שמע קולנו בשמונה עשרה ומובן שעתה גם כן מזכירים את שם כ"ק אדמו"ר שליט"א האם נכון עושים? והעמיד את עצמו ואמר: "בטח אחר המלים ריקם אל תשיבנו"? ועניתי "הן" ואמר: "א גרויסין יישר כח" [=יישר כח גדול]. והוסיף: "מסתמא אז חסידים טוען אזוי איז פאראן א מקור" [=מסתמא כשחסידים עושים כך ישנו מקור לזה].
לעמוד השאלההרב ישראל מעטוף
1158 צפיות -
היכן ניתן להוסיף בקשות אישיות בתפלת שמונה עשרה?
הרוצה להוסיף בתפלת שמונה עשרה בקשות אישיות משלו מעבר לנוסח התפלה, רשאי להזכירן בברכות האמצעיות, הבקשות האישיות שאפשר להוסיף בברכות האמצעיות צריכות להיות מעין עניינה של הברכה. כגון בקשות על רפואה יבקש עליו בברכת "רפאנו", ועל פרנסה, יבקש בברכת השנים. אולם בברכת "שומע תפילה", ניתן לבקש את כל סוגי הבקשות, שכיוון שהיא חותמת את ברכות הבקשה, היא כוללת את כולן. כשיבוא להוסיף בקשה משלו, יפתח קודם בנוסח הקבוע, ולפני החתימה, יוסיף את בקשתו; וכיוון שהגאולה היא צורך אישי של האדם ולבקש מה' על זירוזה מתאים לבקש עליה ב"שמע קולנו". והמבקש רחמים על חולה יזכירו בשמו. אמנם אם החולה לידו, אינו צריך להזכיר את שמו, וכפי שלמדים מתפלת משה רבינו על מרים שלא הזכיר שמה בפניה.
לעמוד השאלההרב יוסף אברהם פיזם
1009 צפיות -
באמצע תפילת שמונה עשרה גיליתי שאני לצד ההפוך מה עושים?
זאת הלכה מפורשת בקיצור שולחן ערוך וזה לשונו: "צריך לעמוד בפניו לצד ארץ ישראל, שנאמר והתפללו אליך דרך ארצם. ויכוין גם כנגד ירושלים וכנגד המקדש וכנגד בית קדש קדשים. ולכן אנו במדינתנו שיושבים במערבה של ארץ ישראל, צריכין לעמוד בפנים לצד מזרח, (לא למזרח ממש אלא לצד קרן מזרחית דרומית), והיושבים בצפון של ארץ ישראל פניהם לדרום, והיושבים במזרח פניהם למערב, והיושבים בדרום פניהם לצפון, נמצא כל ישראל פונים בתפלותיהם למקום אחד, דהיינו נגד ירושלים ובית קדש קדשים, ששם שער השמים, שכל התפלות עולות דרך שם. ולכן נקרא בית המקדש תלפיות, כמו שנאמר, כמגדל דויד צוארך בנוי לתלפיות, תל שכל פיות פונים אליו. ואם מתפלל במקום שאינו יכול לכוין לצד שכנגד ארץ ישראל, יכוין לבו לאביו שבשמים, שנאמר והתפללו אל ה'. ואם עמד כנגד צפון או דרום, ונזכר באמצע שמונה עשרה שאינו עומד כראוי, לא יעקור רגליו, אלא יטה פניו למזרח, ואם אי אפשר לו, או שהוא עומד במערב יגמור תפלתו כך ויכוין לבו לבית קדש קדשים, ולא יעקור רגליו. וכן אם הוא מתפלל במקום שיש צורות במזרח, יתפלל לצד אחר אף שאינו מזרח".
לעמוד השאלההרב יעקב חביב
795 צפיות