
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
יש עניין שנכדים בשבעה על סבם לא יהיו בחתונות וכד'?
להלכה אין דין אבלות אלא לקרובים ממש. ואף שבשו"ע כתוב שנהגו קצת אבלות בפני ההורים, אך נפסק שם שהכל כמנהג, והיום אין נוהגים באבלות של נכד וכד'. לגבי חתונות וכד' מביאים הפוסקים שעד מוצ"ש יש להחמיר במקום שלא נגרם ע"י כך צער לחתן והכלה, אך רבים אינם נוהגים בחומרה זו.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
361 צפיות -
כמה זמן האבילות של אלמן על אשתו?
הוא נוהג בדיני: אנינות, אבלות שבעה, אבלות שלושים. ואז מסתיימים ימי אבלותו.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
537 צפיות -
אשתי בשנת אבל על אביה ע"ה, האם אסור להשמיע בבית ניגונים ושירים במהלך השנה?
לכתחילה כשהאשה נמצאת כדאי להימנע, ויש מקום להקל בניגונים המעוררים ליראת שמים כמו ניגוני חב"ד.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
813 צפיות -
בשנת אבל על אב ואם, האם מותר לחדש נעליים, או שהם כבגד חשוב?
-
אדם נתן לחבירו נעליים, לאחר כמה חודשים האדם שנתן את הנעליים נפטר. האם מותר לחברו ללבוש אותן?
-
האם מותר להשתמש בבגדי הנפטר בימי השבעה?
יש הקפדה שלא להשתמש בנעליים של הנפטר - גם אחרי השבעה. אבל בשאר הבגדים אין בעיה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
548 צפיות -
האם בחב"ד נהוג לאכול סעודת הבראה ואם כן, מה נכלל בסעודה?
סעודת הבראה היא מדין הגמרא. זוהי הסעודה הראשונה שלאחר הקבורה. האבלים אוכלים לחם וביצים. השכנים הם שמכינים זאת.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
513 צפיות -
מיטה מתקפלת, שאמי ז"ל ישנה עליה בשנים האחרונות לחייה כשהייתה חולה. האם מותר לישון עליה או שמא יש לזרוק?
-
מים סגורים בבקבוק בתוך תיק היו בחדר עם נפטר, האם צריך לשפוך את המים?
-
האם צריך לקבור שיניים תותבות ביחד עם הנפטר?
כתב בגשר החיים: השיניים התותבות באופן שהיה חולץ אותן בחייו מדי פעם בפעם, לא נאסרו בין שהם שיניים של עצמות ובין שהם כסף וזהב. אבל השיניים התותבות הנמצאות באופן קבוע שא"א להסירן אם לא ע"י רופא במכונה ואף שהן של זהב בטלים לגוף.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
293 צפיות -
האם מותר לאשה שהיא בתוך ה'שלושים' לאבל, לצבוע שיער ולהסתפר?
-
האם מותר להדליק אש מנר נשמה שהודלק לעילוי נשמת נפטר?
-
בן שגדל אצל אבא חורג שגידל אותו כאב ממש, מרגע הלידה, האם כשהאבא נפטר הוא צריך לנהוג באבילות?
מנהגי אבילות לא ינהג. אך ניתן לעשות דברים לעילוי נשמתו - אמירת משניות, קדיש וכדו'. (בנוגע לקדיש יתום באם יש הורים בהסכמת ההורים).
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
446 צפיות -
יהודי שאביו גוי, וכעת אביו מת, האם עליו לנהוג דיני אבילות מסויימים?
אדם שנולד מאם יהודיה ואב גוי, אינו נחשב כבנו של הגוי ואינו חייב בדיני אבילות כלל.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
1176 צפיות -
בפטירת סבא או סבתא, האם חלים מנהגי אבלות כל שהם על הנכדים?
להלכה אין דין אבלות אלא לקרובים ממש, ואף שבשו"ע כתוב שנהגו קצת אבלות בפני ההורים, אך נפסק שם שהכל כמנהג, והיום כולם נוהגים שאין אבלות של נכד.
לעמוד השאלההרב לוי ניימארק
2617 צפיות -
האם מותר לי לנסוע עם טיול מאורגן לח"י אלול להאדיטש, כאשר אני בשנת אבל על אבי ע"ה?
-
כמה זמן מתאבלים על אחות שנפטרה?
-
סבא שלי נפטר, מותר לי לשמוע מוזיקה בתוך החודש?
-
האם אבל שלא היה עם חליפה בהלוויה אלא רק עם חולצה ואותה חתכו. כעת רוצה להתפלל שחרית עם החליפה האם נדרש לקורעה?
אם זה על אביו או אמו, צריך לקרוע את החליפה, כי על אביו ואמו צריך להיראות עם קריעה כל השבעה. אם זה על שאר קרובים אינו צריך לקרוע את החליפה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
396 צפיות -
האם ההוראה שלאבל מותר ללמוד חסידות, מקורה באדמו"ר הזקן או יותר מאוחר? ומה באמת הטעם שמותר, הרי זה לימוד תורה שיש בו הנאה?
המקור אינו בדברי אדמוה"ז, אלא מובא בשם ר' הלל מפאריטש, בספר "נתיב החיים" ובספר המנהגים - חב"ד. הרבי הסביר בעת ניחום אבלים אצל רש"ג, שזה מיוסד על מאמר רז"ל "אין מוסרין רזי תורה אלא למי שלבו דואג בקרבו".
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
620 צפיות -
האם בשנת אבל מותר לצפות בוידאו של הרבי וכדומה, כשלפני ואחרי השיחה יש מוזיקה?
אין בעיה, כיוון שאין מטרתו וכוונתו לשמוע מוזיקה, אלא לדברי התורה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
854 צפיות -
האם יש עניין לאבל להיות שליח ציבור בזמן השבעה?
-
תינוקת שנפטרה לפני שמלאו לה שלושים יום, יש חובה או עניין לעשות משהו לעילוי נשמתה?
אין חובה לעשות שום דבר מבחינת ההלכה, אבל מבחינת ההרגש אם רוצים לעשות התוועדות לזכותה אפשר וראוי.
לעמוד השאלה402 צפיות -
במקרה שאין למת קרובי משפחה שיתעסקו בקבורתו, האם חל על המתעסקים דיני אנינות, כדין המשמר את המת?
לא, דיני אנינות חלים רק על קרובים שמתאבלים עליהם, ולכן כל דיני אבילות (שחלקם מתחילים כבר מזמן האנינות) לא חלים עליהם, וכן מותרים בבשר ויין וכו׳ ויכולים לברך, אבל כמובן העוסק במצוה פטור מן המצווה, ולכן בשעת התעסקותם פטורים ממצוות כגון קריאת שמע תפילה.
לעמוד השאלה290 צפיות -
האם מותר לחתום חוזה שכירות בשלושים על אח?
-
אדם שתאריך פטירתו וקבורתו היה ב- כג מרחשון תשע"ו. מתי עושים אזכרה בשנת תשע"ז?
מכיון ששנת תשע"ו היה מעוברת, לכן יש חודש נוסף, ותום יב חודש (והאבילות) הוא בתאריך כג תשרי תשע"ז. אמנם את יום השנה עושים בתאריך הפטירה עצמו. גם בשנה מעוברת.
לעמוד השאלה466 צפיות -
מה הדין של אבל בחנוכה?
האבלות ממשיכה כרגיל. כאשר ניגש להיות חזן, מתפלל עד ההלל ובהלל יחליף אותו אחר. בהדלקה הראשונה בביתו מברך שהחיינו אך לא בבית הכנסת. במסיבות חנוכה משפחתיות בביתו המתקיימות ללא תזמורת - יכול להשתתף.
לעמוד השאלה1223 צפיות -
איך סופרים את יום השלושים אחרי הפטירה, מיום הפטירה עצמו או מיום הקבורה?
את השבעה והשלושים מונים מיום הקבורה. לדוגמא מי שנקבר ביום ראשון, יום השלושים הוא ביום שני ארבעה שבועות אחר כך. את יום הפסקת הקדיש (11 חודש) ויום היארצייט הולכים לפי תאריך הפטירה.
לעמוד השאלה870 צפיות -
אדם הנמצא בתוך שלושים על אביו, מותר לו ללכת לבקר קרובי משפחה?
-
האם יש איסור ע"פ התורה לתרום איברים לאחר הפטירה?
סוגיא זו סבוכה ביותר, ועומדים לנגדנו שתי שאלות: א. קביעת רגע המוות - שבזה הסכמת רוב מנין ובנין של הפוסקים סבורים כי מוות מוחי איננו מוות (או עכ''פ איננו ראי' מספיקה למוות), ולכן הנוטל אבר מאדם במצב כזה הרי הוא רוצח. ב. האם מותר להשתמש באברים של מתים, כי מכיון שהתורה צוותה "ואל עפר תשוב", הופך גוף המת להיות דבר האסור בהנאה, ובזה נסתפקו הפוסקים מתי הצורך באבר נחשב לפיקוח נפש ומתי לא. (במת גוי יש יותר היתר ואכמ''ל). - כל זה בקיצור נמרץ.
לעמוד השאלה824 צפיות -
האם יש עניין לבשל עדשים ביום של לווייה?
כשחוזרים מהלוויה יש סעודה הנקראת סעודת הבראה (מכינים אותה שכינים או ידידי המשפחה) ובסעודה זו אוכלים לחם המוציא עגול (כמו בייגל), וביצים קשות וקרות קלופות ויש אומרים גם עדשים.
לעמוד השאלה390 צפיות -
האם כיום מקפידים לשייר מקום 'זכר לחורבן' בסעודה?
נאמר בגמרא: "עושה אדם כל צרכי סעודה ומשייר דבר מועט". כלומר, בין התקנות שתקנו חכמים לעשות זכר לחורבן בית המקדש, שבכל סעודה שעושה אדם, עליו לשייר דבר-מה שיהא היכר זכר לחורבן. ונפסק להלכה "העורך .. סעודה לאורחים, מחסר ממנו מעט ומניח מקום פנוי בלא קערה מן הקערות הראויות לתת שם". וכתבו הפוסקים שכיום אין נזהרים להקפיד על כך, משום שבזמניהם היה נהוג שמגישים את המנות לפי מספר הסועדים וכשמחסיר תבשיל או קערה שאמורים להיות בסעודה ניכר שהוא זכר לחורבן; אך כיום שכל אחד מביא כפי יכולתו והרגלו אין היכר בכך. ויש שהציעו להניח מקום פנוי ללא קערה ויכוון שהוא זכר לחורבן.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
547 צפיות -
בשולחן ערוך (בית יוסף) סי' תק"ס מביא מנהגים לזכר החורבן. א. האם צריך לשייר אמה על אמה? ב. האם צריך בכל סעודה למעט זכר למקדש? ג. וכן לגבי התכשיטים?
א. יש בנושאי כלי השו"ע כמה לימודי זכות לאלה שאינם עושים זאת (אולי זה הטעם שלא ראינו זאת אצל רבותינו נשיאנו). אולם, מביאים הרבה מגדולי ישראל שעשו כן. \r ב. מובא, שבימינו אין סדר קבוע לסוגי מאכל, לכן אין עושים זאת. \r ג. לגבי תכשיטי נשים אכן צריך שלא תענוד את כל תכשיטיה יחד.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
544 צפיות -
האם נהוג להשאיר חלק לא מסויד בקירות הבית זכר לחורבן?
כשאדם בונה או משפץ בעצמו את הדירה ולא קונה אותה מוכנה, צריך להשאיר מול הפתח חלק לא מסויד בשיעור אמה על אמה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
271 צפיות -
יהודי שנרצח בטבח בדרום ולא ידוע מועד הפטירה המדויק, מתי לציין את יום השנה בשנים הבאות?
יום שמחת תורה. כשיש ספק קובעים בתאריך המוקדם יותר, ובפרט שרוב הנרצחים נרצחו בשמחת תורה.
לעמוד השאלה139 צפיות -
מה דין אשה שאחיה נפטר אתמול ויקבר רק מחר בצהרים לענין רחיצה?
יש לה דין אונן ואסורה ברחיצה. אם אינה יכולה בלי להתרחץ עקב החום והזיעה, שתתקלח במים פושרים במינימום ההכרחי לניקיון.
לעמוד השאלה505 צפיות -
מתי נהוג להקים את המצבה?
-
מותר לכתוב על המצבה שם ושם משפחה בלועזית?
-
האם מותר לאכול בחדר שיש שם נפטר?
אסור לאכול בחדר שהמת נמצא שם, ואפילו לא אכילת עראי, כמו כן אין לברך שם ברכות, ובמידת הצורך יעשו מחיצה ויאכלו אחרי המחיצה.
לעמוד השאלה153 צפיות -
האם מותר לאבל בשבעה להחזיק תינוק לשם שעשוע?
-
האם לאבל בשבעה מותר ללכת לקלפי להצביע בבחירות?
-
האם ילד מאומץ חייב לשבת 'שבעה' בפטירת אחד מהוריו או שפטור?
-
האם מותר לנכדים לעשות מלאכות מסויימות עבור המשפחה במהלך ימי השבעה על הסבא ע"ה?
-
האם צריך לכסות את המראות בבית האבל?
-
האם גם כיום צריך לעשות קריעה, כשמגיעים לכותל המערבי?
-
מותר לאבל לקחת ס"ת להקפות?
-
האם גם נשים עושות קריעה בבגד כשהן אבלות?
-
חמותי ישבה שבעה השבוע, מותר לי לקחת איתי את שתי התינוקות שלי לסעודה של סיום השבעה?
-
דודתי החלה אתמול לשבת שבעה, האם היא יכולה להגיע אליי לסעודת שבת?
-
האם אבל בתוך השלושים של אבילות יכול ללון בשבת במקום אחר?