
שאלות ותשובות
37 תוצאות
-
מהם מנהגי יארצייט בחב"ד?
בתחילת ליל היארצייט מדליקים נר-נשמה, רצוי נר שעוה. לימוד לעילוי נשמה - בעיקר יש ללמוד משנה (אותיות נשמה) לפי אותיות שם הנפטר. לומדים פרקי משנה המתחילים בכל אחת מאותיות השם. וכן ללמוד פנימיות התורה, קבלה וחסידות, שהיא עץ החיים ובזכות לימודה יעביר ה' את המיתה מן הארץ. אומרים קדיש ביום זה, ועדיף להתפלל לפני העמוד. רצוי להדליק חמישה נרות לפני העמוד, כנגד חמישה שמות (דרגות) שבנשמה. נהוג לעלות לתורה, ומה טוב למפטיר, בשבת של יום-השנה. וכשחל בחול - בשבת שלפניו. במהלך היום עולים לקבר הנפטר, וכן מרבים בצדקה לעילוי נשמתו. אין מנהגינו להתענות ביארצייט וטוב לערוך סיום מסכת.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1041 צפיות -
Je me trouve dans l’année du départ de ce monde de ma mère, et le Yahrtseit de mon père tombe ce Chabbath. Suis-je tenu d’officier pendant Chabbath, malgré mon statut d’endeuillé ?
Il est possible d’officier, et le Rabbi a enseigné que l’assemblée doit être mise au courant de ce Yahrtseit.
לעמוד השאלה80 צפיות -
האם אוכלים ביום היארצייט?
אף שישנו מנהג להתענות ביארצייט, עם זאת בחב"ד לא נוהגים להתענות. יש המקפידים לסיים מסכת ביום היארצייט ובכך נפטרים מן התענית.
לעמוד השאלה366 צפיות -
יהודי שנרצח בטבח בדרום ולא ידוע מועד הפטירה המדויק, מתי לציין את יום השנה בשנים הבאות?
יום שמחת תורה. כשיש ספק קובעים בתאריך המוקדם יותר, ובפרט שרוב הנרצחים נרצחו בשמחת תורה.
לעמוד השאלה84 צפיות -
אדם שתאריך פטירתו וקבורתו היה ב- כג מרחשון תשע"ו. מתי עושים אזכרה בשנת תשע"ז?
מכיון ששנת תשע"ו היה מעוברת, לכן יש חודש נוסף, ותום יב חודש (והאבילות) הוא בתאריך כג תשרי תשע"ז. אמנם את יום השנה עושים בתאריך הפטירה עצמו. גם בשנה מעוברת.
לעמוד השאלה415 צפיות -
מה מנהג חב"ד בשבת שלפני היארצייט?
-
היארצייט של אמא שלי חל בשבת ויש אדם אחר שהוא חיוב בשנת אבל, למי יש עדיפות מפטיר?
-
היום יום השנה של סבי, אין לו בנים האומרים קדיש ביום השנה כי אינם שומרים תורה ומצוות, אבל חתנו אומר קדיש ואינו ניגש לעמוד. האם יש צורך שאני כנכד אתפלל בעמוד ואומר קדישים, אם שני הוריי חיים?
אם הוריך מסכימים שתאמר קדיש, כדאי שגם תתפלל בעמוד וגם תאמר קדיש. כמובן בתנאי שזה לא בא על חשבון אדם שהוא אבל על אחד מקרובי המשפחה מדרגה ראשונה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
398 צפיות -
מחר יארצייט של אחי ע"ה, אבי מבקש שאגיד קדיש במניין, האם יש עניין?
לכתחילה עדיף אחד הבנים, אם אין או שלא שייך, אז וודאי שיש עניין, אלא שצריך לבקש רשות מההורים, ובמקרה שלך האבא עצמו מבקש.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
542 צפיות -
האם מותר לי להשתתף ולנגן בכלי נגינה בסעודת 'שבע ברכות' של בני, כאשר זה יום היארצייט של אבי ז"ל?
להשתתף בסעודה מותר, בנוגע לנגינה, משמע מהפוסקים שאין לעשות זאת ביום היארצייט (אך במוצאי היארצייט מותר).
לעמוד השאלה416 צפיות -
בנוגע לאזכרה בבית החיים. האם מנהגנו לקרוא את ה 7 פרקי תהילים לפני שקוראים פסוקים של אותיות השם?
-
לפני תקופה התאלמנתי, וב"ה כעת התחתנתי שוב, האם מותר לי לעלות לקבר של בעלי הקודם?
-
מי שאביו נפטר בל' אדר א', מתי חל היארצייט בשנה פשוטה?
-
האם אלמן שהתחתן עולה לקבר אשתו הראשונה?
-
האם אפשר לעלות לבית החיים אחרי יום האזכרה כשיש קושי לעלות ביום עצמו?
אם אין ברירה אפשר, אך את שאר מנהגי היארצייט קדיש, לעמוד כש''ץ, משניות וכו' יקיימו בזמן.
לעמוד השאלה364 צפיות -
האם ביום השנה לחמי אנחנו צריכים לשמור על הרחקות?
-
האם הדלקת נר לעילוי נשמת היא בבית הכנסת או בבית?
-
יארצייט שחל בשמחת תורה, מתי עולים לקבר?
-
האם בתוך יום היארצייט מותר להשתתף בהתוועדות עם מוזיקה ותזמורת?
-
אדם שנפטר באדר בשנה פשוטה, מתי יתקיים היארצייט שלו בשנה מעוברת?
למנהג האשכנזים וחב"ד באדר א' (ויש מחמירים לנהוג מנהגי יארצייט גם באדר ב'), למנהג הספרדים באדר ב'.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1223 צפיות -
האם יש בעיה ללכת לאזכרה (לא ביום השנה) בבית החיים בחודש תשרי?
-
האם חובה על האבל לעלות לקבר ביום האזכרה?
-
מתי צריך להגיד קדיש על אדם שנפטר בל' כסלו שנה שעברה כשהשנה אין ל' כסלו?
-
יש לי יארצייט בראש חודש, האם אני מתפלל כש"ץ גם בהלל?
-
האם בעל יארצייט שחל בשבת אומר את הקדיש שאחר מזמור שיר ליום השבת בקבלת שבת?
כן, קדיש זה אומר גם בעל יארצייט שחל ביום שישי וגם בעל יארצייט שחל בשבת.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
387 צפיות -
האם מותר לעשות סעודת מצווה בבית העלמין באזכרה?
-
מפני מה מסיימים מסכת ביום ה"יארצייט"?
אמרו חכמים: "הריני שלא אוכל בשר ושלא אשתה יין כיום שמת בו אביו", כלומר הנודר שלא יאכל כיום שבו נפטר אביו נדרו נדר. ממשמעות דברי הגמרא שאת יום הפטירה היו מציינים כיום תענית. וכך אף נפסק להלכה בשלחן ערוך. וכתבו הפוסקים שמי שקשה עליו התענית – יפדה בממון ויחלקם לעניים. אלא שכבר פשט המנהג מחמת חולשת הדורות להקל שלא להתענות ביום זה, וכותב הרבי שמנהגנו לסיים מסכת ביום היארצייט בכדי לחוש לדעת השלחן ערוך שיש להתענות, וכפי שמצינו בתענית בכורות שנדחית התענית מפני סיום מסכת כך גם בתענית היארצייט שבמקורה קלה מתענית בכורות יש לערוך סיום מסכת ובכך נפטרים מחיוב התענית.
לעמוד השאלה443 צפיות -
האם מותר לאכול בשר ולשתות יין ביום יארצייט?
אין בהלכה איסור מיוחד לאכילת בשר ושתיית יין ביום היארצייט, בהלכה מופיע מנהג להתענות ביום היארצייט, ובליל היארצייט שלא מתענים לא אוכלים בסעודה מיוחדת. אך בפועל מנהג חב"ד כיום שלא להתענות ביארצייט ובמקום זה מוסיפים בלימוד תורה קיום מצוות בהידור ובפרט בצדקה.
לעמוד השאלה541 צפיות -
מתי עולים לקבר, ביום הפטירה או ביום הקבורה, והאם יש הבדל בין היארצייט הראשון לשאר השנים?
-
האם את סעודת ה"אזכרה" לנפטר כדאי לעשות בליל יום השנה או במוצאי היום?
-
האם אישה בהריון יכולה לעלות ביארצייט של אחד מהוריה לבית העלמין?
נהוג שלא, אם זה ממש חשוב לה וקשה לה להמנע, תעלה אם עוד אנשים שלא תבלוט ותעמוד ברחוק ד' אמות מהקברים.
לעמוד השאלה2073 צפיות -
אדם המתפלל כש"ץ בחנוכה ליארצייט של אביו, האם הוא יורד מהעמוד להלל כמו אבל?
-
האם מפסיקים אחרי כמה שנים מהפטירה, לומר קדיש על הנפטר, ביום השנה שלו?
יש דעה שאחרי חמישים שנה מפסיקים לומר קדיש, אך למעשה הסכמת כלל הפוסקים שממשיכים לעולם.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
635 צפיות -
היום זה היארצייט של אבא שלי, מותר לי ללכת לברית מילה היום?
לא הולכים לאירועים ביום היארצייט, אבל לברית מבלי להישאר לסעודה אפשר.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
419 צפיות -
האם ביום יארצייט שחל בשבת יש עניין לקרוא בתורה חוץ מלעבור לפני התיבה, ואם כן האם צריך לקרוא גם במנחה של שבת?
המנהג של קריאת התורה הוא רק בשנת האבילות, ובזה נאמר שהאבל משתדל להיות הבעל קורא בקריאה דיום ב' וה' ומנחת שבת, ולא נאמר על שחרית של שבת.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
329 צפיות -
האם מותר לאשה מעוברת לעלות לבית החיים ביום היארצייט של קרובה?
מנהג נשות ישראל שלא ללכת לבית החיים בימי עיבורן. וכמה טעמים נאמרו בדבר, אם היא אשת כהן בכדי לשמור על העובר מטמאת מת. ואף אם היא אשת ישראל נזהרות, שבזמן הבית היו יולדות בטהרה, כדי לזכות שילדיהם יהיו ראויים למלאות מים מן השילוח עבור הכהן השורף את הפרה אדומה. וגם עתה מאמינות שבמהרה יבנה הבית ושומרות עצמן מטומאה. וכן משום רוחות רעות שבבתי הקברות שלא ישפיעו על העובר. לכן נמנעו הנשים ללכת ללוויות ולבתי החיים בימי עיבורן. למעשה, הורה הגרז"ש דווארקין שביארצייט, או בהלוויה ל"ע שצריכה האשה להשתתף, כדאי שלא תתקרב לקבר בתוך ד' אמות (2 מטר). ובקברי צדיקים יש שכתבו להקל.
לעמוד השאלה1009 צפיות -
האם מותר לבקר בבית החיים בחודש ניסן?
נפסק להלכה שאין אומרים "צידוק הדין" בחודש ניסן. כמו כן נהגו של להספיד בחודש ניסן. לגבי עלי'ה לבית החיים, לא נפסק בפירוש בפוסקים, אלא בספרי המנהגים. יש שהביאו שמנהג האשכנזים בירושלים לעלות לביה"ח גם בחודש ניסן, ויש שהביאו כך ממנהגי מרוקו ועוד. אמנם למעשה, כתבו רבים מהאחרונים, כולל הספרדים, להימנע מכך אף לצורך אזכרה ויארצייט, וכן הורה כ"ק אדמו"ר מה"מ לרבנית קרסיק ע"ה ועוד. הטעם המובא הוא לפי שהדבר מעורר בדרך כלל לבכי, צער וכד'. לגבי ביקור בקברי צדיקים, רואים שהרבי מה"מ ביקר ב'ציון' גם בחודש ניסן (אף שאין זה דומה לכל ביקור בקברי צדיקים ואכמ"ל), וכן בב' ניסן עולים לציון הרבי רש"ב, וכן מצינו שנוהגים במקומות רבים - ובפשטות הטעם להיתר הוא שאין בביקורים אלו משום צער ומספד. במקרה שיש צורך מיוחד לבקר דווקא בחודש ניסן, כגון שלא יתאפשר בזמן אחר - מאחר והדבר אינו אסור מעיקר הדין, נראה שאפשר, אך יזהרו במיוחד מלעורר עניינים של בכי והפך השמחה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1370 צפיות