
שאלות ותשובות
48 תוצאות
-
איך ראוי לנהוג כשתורמים ספר תורה לבית הכנסת, האם להשאיר את ספר התורה בבעלות התורם שיוכל להוציא אותו מתי שירצה או שמתחייבים להשאיר בבית הכנסת?
ראוי לעשות שטר בו כתוב שהספר תורה נשאר בבעלות התורם וניתן לבית הכנסת רק לשימוש.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
524 צפיות -
האם יש עניין בחתיכת בד ממעיל הספר תורה שמחולק בהכנסת ספר תורה?
יש עניין גדול, וזה לשון כ"ק אדמו"ר הריי"צ "היו ההורים קונים חתיכה קטנה מסחורה הנ"ל לשם שמירה להילד באמונה טהורה בסגולה הטמונה וצפונה בהידור מצוה".
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
626 צפיות -
אברך שקנו לו אות בס"ת כשהיה ילד, האם יצא ידי חובת מצוות כתיבת ס"ת, או שעליו לקנות שוב?
ע"פ דברי הרבי, את חובת כתיבת ס"ת, הננו מקיימים בשותפותנו בס"ת של הקהל, אך יש יתרון נוסף בקניית אות בס"ת. ואכן בזמנו, אחר מבצע אות בס"ת לילדים, היה גם מבצע ס"ת לגדולים וס"ת מיוחד לחיילי צה"ל וכו'. לכן, ראוי שגם כשיגדל ישתתף ברכישת אות או אותיות בכתיבת ס"ת.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
263 צפיות -
האם אדם שקיבל ספר תורה במתנה יצא ידי חובת כתיבת ספר תורה?
-
האם מותר להניח ספר תורה על ספר תורה?
-
האם כיום נוהגת מצוות כתיבת ספר תורה על כל יהודי?
נאמר "ועתה כתבו לכם את השירה", ודרשו חכמים שמצות עשה על כל איש מישראל לכתוב ספר תורה לעצמו. אודות קיום מצווה זו בימינו, היו שכתבו שכיום אין מצווה לכתוב ספר תורה, אך רבים מהפוסקים חלקו עליהם, וסוברים שכיום יש לנו מסורת ויש ללכת על פיה, ובכך ניתן לקיים את המצווה. אלא שלמעשה הביאו הפוסקים להלכה את דעת הרא"ש, שביאר כי מטרת המצווה היא שיהיו בהישג יד ספרים בהם יוכל ללמוד תורה. ובדורות הראשונים היו אכן למדים מתוך ספרי תורה, אולם לאחר שהתחילו ללמוד מתוך ספרי קודש, מצווה זו מתקיימת בספרי קודש. ועל כן ברכישת ספרי קודש מודפסים מקיימים את מצוות כתיבת ספר תורה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1012 צפיות -
האם מותר לקרוא ולברך בספר תורה שנכתב בו "פצוע דכה" - עם אות ה'?
אף שמקפידים לכתוב דכא בא', ספר תורה שנכתב בה' הינו כשר. ומעשה רב מהרבי הריי"צ, כששהה בעיר דרוזקניק (עיירת מרפא), על גבול פולין וליטא, ור' זלמן גוראריה דאג לספר תורה, אך בעיר זו נמצא רק ספר תורה שהיה כתוב בו "פצוע דכה" בה"א, שלא כמנהג חב"ד. ר' זלמן שאל את אדמו"ר הריי"צ -באמצעות הרש"ג -מה לעשות, והשיב לו, שקבלה בידינו שאדמו"ר הזקן שהה פעם בעיר בה היה רק ספר תורה שכתוב בו "פצוע דכה" בה"א, והוא קרא בספר זה, או עלה לתורה כשקראו בו.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1896 צפיות -
האם מותר להוריד תפילין בפני ספר תורה כשאני ממנין אחר?
-
כאשר מכניסים ספר תורה ישן בהשאלה לבית הכנסת לאחר שעבר בכמה בתי כנסת, האם צריך לעשות הכנסת ספר תורה?
לא עושים הכנסה עם הקפות וכל מנהגי הכנסת ספר תורה, אפשר לעשות סעודה קטנה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
145 צפיות -
האם יש בעיה שאישה תחזיק ספר תורה?
כן. זה לא מתאים כלל, בפרט בזמנינו. אבל אין בעיה שתנשק ספר תורה, ואדרבה זה דבר טוב ורצוי.
לעמוד השאלה896 צפיות -
האם מותר להוציא ספר תורה כדי ללמוד עם ילד את הקריאה לבר מצווה?
-
כשהאב מברך ברוך שפטרני בהגיע בנו למצוות, האם מכסים את ספר התורה?
-
האם מותר להעביר ספר תורה בתוך מזוודה לבטן המטוס?
לכתחילה אין לשלוח ספר תורה כשר כהלכתו בבטן המטוס, אלא יש לשלוח אותו יחד עם אדם שטס בעצמו ויניח את הספר תורה בתוך קופסה או מזוודה שמורה שתהיה מונחת בתאים שבתוך המטוס מעל מושבי הנוסעים.
לעמוד השאלה994 צפיות -
האם צריך ללבוש בגדי שבת לכבוד הכנסת ספר תורה?
-
האם בזמן קריאת התורה יש בעיה לחלוץ תפילין?
המנהג שלא לחלוץ תפילין בפני ספר תורה עד שמחזירים את ספר התורה לארון קודש, ומי שחולץ את התפילין בזמן שהספר תורה עדיין בחוץ, יהפוך את פניו לכיוון אחר ולא יחלוץ בפני הספר תורה.
לעמוד השאלה497 צפיות -
איך נוהגים לסובב את ספר התורה בעת עשיית הגבהה?
בהתחלה חצי סיבוב מלא לצד שמאל, שיראו העומדים בימין, ואחר כך חצי סיבוב מלא לצד ימין, להראות לעומדים משמאל. (ויש שמוסיפים סיבוב קל נוסף לשמאל).
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
442 צפיות -
בהכנסת ספר תורה לבית כנסת, ספר תורה זה הוכנס בעבר לבית כנסת וכעת עושים הכנסה לבית כנסת אחר. האם אומרים תחנון בעיר באותו יום?
לכאורה יש לומר תחנון אולם אלו המשתתפים בפועל בהכנסת הספר יש להם על מה לסמוך לא לומר תחנון בתפילה הסמוכה להכנסה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
399 צפיות -
האם כשהבעל קורא עולה לתורה עליו להחזיק את העצי חיים בשתי ידיו או רק בידו הימנית?
נוהגים שהעולה לתורה אוחז את העצי חיים בשעת הברכה, ובסיום הברכה מסלק את ידו השמאלית וממשיך לאחוז בכל משך הקריאה רק את העץ חיים הימני בידו הימנית (ומנהג כ"ק אד"ש להחזיק בב' ידיו הקדושות את העץ חיים הימני), כאשר הבעל קורא עצמו עולה לתורה הוא ממשיך להחזיק בעצי חיים גם בימין וגם בשמאל בכל משך הקריאה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
485 צפיות -
כמה עמודים נהוג לפתוח להגבהת התורה?
-
כאשר אני לומד בבית הכנסת ומוציאים ספר תורה עלי לעמוד?
זה לשון הערוך השלחן: 'ודע דהחיוב לעמוד בפני ספר תורה – אפילו בשעה שעוסק במצוה, ואפילו בשעה שלומד בתורה. שהרי אמרו בריש מגילה: תלמוד תורה דיחיד – קיל. כבוד תורה דיחיד – חמור, עיין שם. וכל שכן כבוד התורה עצמה, דגדול מלומדיה, כדאיתא בפרק קמא דקידושין (לג ב): אם מפני לומדיה עומדין – מפניה לא כל שכן?'.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
652 צפיות -
האם מותר לעשות סעודת הכנסת ספר תורה בשבת יחד עם סעודת שבת?
כן, מותר להכניס ספר תורה ביום שישי, ואת סעודת הסיום לחבר יחד עם סעודת שבת.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
95 צפיות -
אדם שמתפלל במושב סמוך למקום מגוריו, כאשר במקום מגוריו יש הכנסת ספר תורה והוא ככל הנראה ישתתף בה. האם הוא גם יכול שלא לומר תחנון?
בפשטות אם אכן מתכונן להשתתף בשמחה שבעירו - אינו אומר תחנון באותו יום.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
284 צפיות -
האם מותר להעביר ספר תורה לבית האבל ולקיים בו קריאה?
אמרו חז"ל: "הולכין אחר התורה", כלומר מפאת כבודו של ספר התורה, יש ללכת לבית הכנסת כדי לקרוא בו, ואין מוליכים אותו לביתו של אדם כדי לקרוא בו שם, וגם כשהוא אנוס ונמצא בבית הרפואה או חולה ל"ע אין מביאים עבורו את ספר התורה. ובעת הצורך כגון בבית האבל, מותר להביאו בתנאי שיכינו לו ארון מכובד, ונהוג להביאו לשם לצורך ג' קריאות בתורה, וראוי שהיו בימים שונים ולא באותו היום, ובכך אין זה נראה שהביאו את ספר התורה לצורך אדם פרטי. לגבי העברת ס"ת מחדר לחדר בבית הכנסת יש שכתבו להקל כאשר כל החדרים תחת אותה קורת גג.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
624 צפיות -
בבית הכנסת בשבת מוצאים פסול בספר תורה כשאוחזים בשישי, מה אמורים לעשות?
בכללות מסיימים את העליה בספר הפסול בהקדם הכי אפשרי שמותר ע"פ ההלכה להפסיק בו, מברכים ברכה אחרונה, ומוציאים ספר תורה כשר לשביעי.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
34 צפיות -
לקריאת התורה הוציאו בטעות ספר תורה שגלול בפרשה אחרת, ועדיין לא הניחו את ספר התורה בבימה, האם ניתן להחזירו על מנת להוציא ספר תורה אחר?
לא, שלא יחשבו שהספר תורה שהוציאו פסול, ולכן יש לגלול למקום הקריאה. בינתיים ניתן לעשות מי שבירך.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
532 צפיות -
מדוע לא חולצים תפילין ליד ספר תורה?
מפני כבוד הספר תורה, שאין זה דרך כבוד לגלות את הראש בפניו. וכתבו הפוסקים אף סמך לדבר מן הפסוק: "ויעבור מלכם לפניהם וה' בראשם" (מיכה ב, יג).
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
461 צפיות -
ספר תורה שניקב חור דק מאוד בקלף, לא צמוד לאף אות, מה דינו?
-
האם מותר לאישה בשבעה נקיים להסתכל בספר תורה כאשר מגביהים אותו להראות לקהל?
-
אני מלמד ילדים לבר מצוה. בשיעור האחרון אני רוצה לתת לילד לקרוא ממש מתוך ספר תורה ולעשות חזרה של כל הטקס עם הספר תורה, האם זה מותר?
-
מה הדין כשנפל ספר תורה בריקודים של שמחת תורה?
אעתיק מה שכתב בשו"ת עמק הלכה '..אמנם יש לצדד קולא בזה, משום שהי' בשמחת תורה, שהכל רצין לכבד התורה . . והרי כל מה שאנו מצריכין כפרה לאיש שנפל הספר תורה מידו, משום דהוי ליה ליזהר . . א"כ גם לענין בזיון ס"ת יש לנו לפוטרו, משום דעשה ברשות . . אבל באמת אין לחפש קולות בענין זה, משום חומר קדושת ס"ת, ובפרט לגבי האיש שנפל הס"ת מידו, דחיובו הוא לא רק ממנהגא רק מדינא.', לכן למעשה גם אם נפל במהלך הריקודים בשמחת תורה יש להתענות.
לעמוד השאלה933 צפיות -
אנחנו נמצאים בשליחות במקום נידח ללא ספר תורה, האם עלינו לקרוא את פרשת השבוע מתוך חומש?
אכן יש לקרוא מתוך חומש ללא ברכות, וכן יש לקרוא את ההפטרה אחר קריאת הפרשה ללא ברכות.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
630 צפיות -
האם אשכנזי יכול לעלות לתורה בספר תורה ספרדי?
-
האם מותר לאבל בתוך השלושים, להשתתף בהכנסת ספר תורה, עם מוסיקה ושמחה?
בכללות אין לאבל להשתתף. כאשר הוא בעצמו או קרוב משפחה בדרגה ראשונה (אביו , סביו, בנו או נכדו) מכניס את הספר תורה, מותר לו להשתתף, וגם אז לא ישתתף בריקודים ממש.
לעמוד השאלההרב מנחם ללום
688 צפיות -
באם מתקיימת הכנסת ספר תורה בעיר, אין אומרים תחנון בכל העיר, או רק מי שמשתתף בפועל?
הרבי הריי"צ כותב שבכל העיר לא אומרים תחנון. בפועל יש אומרים שזה בגלל שבעבר כל העיר הייתה משתתפת בשמחה (כמובא במכתב שם שכל העיר הייתה מתכוננת לשמחה זו), ולכן מקובל כיום, שאם למניין או לבית כנסת אין שייכות כלל לשמחת הכנסת ספר תורה, ואין שם מי שמשתתף בשמחת ההכנסה, אומרים תחנון.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
1874 צפיות -
מתי מחזירים את הספר תורה לארון קודש בראש חודש, באמצע "ובא לציון", או בסופו?
-
האם אפשר לכתוב עם אנשים בספר תורה לזיכוי הרבים בחול המועד?
-
האם אני יכולה לשלם מכספי מעשר עבור כתיבת ספר תורה לעילוי נשמת אמא שלי?
אם ימסרו את הספר תורה לשימוש הציבור מותר, לאחד ששאל האם להשתמש בכספי הצדקה כדי לקנות ספר תורה כתב כ''ק אד''ש שעדיף להשתמש בכסף להחזקת מוסדות חינוך על טהרת הקודש.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
863 צפיות -
האם מותר לאישה במחזור שיש לה דימום, לנשק את ספר התורה בשמחת תורה?
-
האם מותר לערוך הכנסת ספר תורה בשלושת השבועות?
לכתחילה אין לעשות הכנסת ספר תורה בבין המצרים, וכדאי לעשות בזמן יותר מתאים.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
694 צפיות -
האם יש עניין להביא ילדים קטנים לבית הכנסת כדי לנשק את ספר התורה?
-
בבית כנסת כשמגביהים את ספר התורה המחיצה מפריעה לנשים לראות, האם מותר להזיז את הוילון לכמה שניות כדי שהנשים יוכלו לראות ולומר וזאת התורה?
יש היתר, אך אם יש חשש להיפך הצניעות (כלומר אם יש נשים הלבושות לא צנוע או ללא כיסוי ראש) מוטב שלא יראו את הספר תורה ולא להרים.
לעמוד השאלה882 צפיות -
האם אישה יכולה לכתוב אות בסיום ספר תורה?
-
יש עניין שדווקא הפותח את ארון הקודש להוצאת ספר התורה, יפתח שוב להכנסתו או שאפשר לכבד בזה אדם אחר?
-
מהי ההנהגה הראויה בעת נפילת-אפים?
נפילת-אפיים נוהגת רק במקום שיש בו ספר-תורה וכפי שנאמר (יהושע ז, ו): "ויפול על-פניו לפני ארון ה'", וכל מבנה בית-הכנסת נחשב כמקום שיש בו ספר-תורה. במקום שאין ספר-תורה אומרים את המזמור בישיבה מבלי לכסות את הפנים ויש נוהגים ליפול גם כשאין ס"ת, וי"א שכך מנהג הרבי. בעת נפילת-אפיים יש להרכין את הראש ולהשעינו על זרוע היד, בבוקר כשמניחים תפילין בשמאל נופלים על יד-ימין -ואיטר שמניח בימין נופל בשמאל- ובמנחה נופלים על יד-שמאל. בעת נפילת-אפיים נוהגים לכסות את הפנים בבגד, ואין מסתפקים בכיסוי הראש ביד, מפני שהיד והפנים שייכים לגוף אחד, ואין הגוף יכול לכסות את עצמו. יחיד המתפלל בביתו כשמתפלל בשעה שהציבור מתפללים בבית-הכנסת יכול ליפול עמהם בשעה שהם נופלים, שאפילו מחיצה של ברזל אינה מפסקת בין ישראל לאביהם שבשמים.
לעמוד השאלההרב אברהם מזרחי
579 צפיות -
אם שכחו לומר חצי קדיש לפני המפטיר, האם אומרים קדיש אחרי מפטיר?
כן, אך לא מיד אחרי המפטיר, אלא בדיעבד אומרים קדיש אחרי סיום ההפטרה וברכותיה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
5 צפיות -
האם ניתן לתת לילד שעדיין לא בר מצווה, לעשות גלילה לספר תורה?
כן, המנהג לתת גם לילדים לגלול את ספר התורה, ובכך לחנכם למצוות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
306 צפיות -
האם מותר להפנות גב לספר תורה או לארון הקודש?
חלק מכבוד הקודש, הוא איסור הפניית הגב, כך מצינו בכהן הגדול שהיה יוצא כשפניו אל הקודש. וכתבו הראשונים "ולא יחזיר אחוריו לס"ת אא"כ היה גבוה ממנו עשרה טפחים", וכך נפסק להלכה בשו"ע. וכתבו הפוסקים שאף אין לסדר מקומות כשגבם כלפי ארון הקודש. אולם ניתן להקל לצורך הלימוד ובפרט בעת מסירת שיעור בהיכל בית הכנסת כשפני הדורש אל הקהל ואחוריו כלפי ארון הקודש. מפני שהארון הוא רשות בפני עצמה, וגם משום שאין מניחים שם את הכיסא בקביעות, אלא רק בשעת הלימוד. אך כשמתאפשר נכון שלא לשבת ממש בסמיכות לארון הקודש כשהגב כלפיו, ואף בעת דרשה נכון להטות מעט ולא להפנות גב ממש.
לעמוד השאלה806 צפיות -
האם מותר לטלטל ספר תורה לשם קריאת עשרת הדיברות לנשים וילדים?
ראשית - אין להוציא ולקרוא בספר התורה אלא כאשר ישנו ציבור - דהיינו מניין של גברים מעל גיל מצוות, שלפחות ששה מהם לא שמעו את הקריאה. אין לטלטל ספר תורה לקריאת ארעי, השנה - תש"פ לרגל המצב בו במקומות רבים מתקיימים מניינים בחצר בית הכנסת, וכן מניינים בחצרות ובמפרסות וכד' - הרי שאין לטלטל את הס"ת מחוץ למקומות אלו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
572 צפיות