
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
מה המרחק בין שני דקלים שאסור לעבור ביניהם?
כאשר הם סמוכים, ואז זה נחשב שעוברים ביניהם, אין הגדרה של מרחק מסוים כמו"כ מותר כאשר יש ביניהם דרך של רבים.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1254 צפיות -
האם מותר לעשות צניחה חופשית, רק למטרת הנאה?
-
האם מותר לשתות קצף לא מגזים, אלא של דבר שעירבלו אותו?
-
דירה בבנין משותף שאין מעקה על הגג ושאר דיירי הבנין לא רוצים לעשות מעקה, איננו רגילים להשתמש בגג זה, האם יש חיוב עלינו לעשות מעקה?
כותב אדמו"ר הזקן: 'בית הכנסת ובית המדרש .. פטורים (כ)שאין רגילות כלל להשתמש על גגיהן, ולכן גגין שלנו פטורים'.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
670 צפיות -
מה העניין שגבר לא יעבור בין שתי נשים?
-
כאשר חוצבים בהר לפתיחת כביש ונוצר צוק בגובה של שני מטר, האם חובה לעשות למעלה מעקה מדין גג?
מסתמא אנשים לא אמורים להיות על הצוק הזה, כך שאין צורך לעשות מעקה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
325 צפיות -
האם יש בעיה שגבר יישן לבד בבית?
-
האם מותר לאישה לעבור בין שני גוים?
אדמו"ר הזקן כותב שלא תעבור אשה בין שני אנשים, ולא מחלק בין יהודים לגויים, כך שאין הבדל בין יהודים לגויים לעניין זה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
792 צפיות -
האם מותר לאדם לעשות חתכים בגופו?
-
האם אפשר לעשות חורים באוזניים לעגילים לילדה בת שנתיים וחצי?
-
האם צריך לשפוך קצת מהמים בכוס לפני ששותים?
-
האם מותר להשתמש בשמפו שנמצא מתחת למיטה?
-
האם יש איסור לשתות מים מהברז, שהיו בלילה בתוך צינורות מתכת?
הרבי מביא היתר לכך משום שמתכת המחוברת לקרקע אינה נחשבת כלי ואין בזה דין מים שלנו בכלי מתכת, והעיקר שפשט המנהג להקל ורואים שלא נגרם נזק מכך, ושומר פתאים ה'.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
558 צפיות -
האם מותר לשים נעליים מתחת למיטה?
-
האם יש בעיה לעבור בין שני דקלים?
-
האם יש בעיה לדרוך על קליפות של ביצים?
-
האם אזהרת התורה - "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" מדאורייתא או הלכה בשו"ע?
יסוד הדין הוא מן התורה וממנו למדו חז"ל דברים לבריאות האדם והזהירות מפני סכנה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
330 צפיות -
האם מותר לנסוע בטרמפ עם אינו יהודי?
מאז שנאמר לעשו "ועל חרבך תחיה", ראו חכמים צורך לנהוג בזהירות מפני הגוי ואסרו לעשות עסקים מסוימים עמהם מחשש זה. עם זאת, כתבו הפוסקים מספר היתרים לכך, א. כאשר עובדים בחברה רשמית והם מפחדים שייתפסו ע"י המנהל. ב. באם האדם משוה את עצמו בעיני הגוי כאדם חשוב. לגבי נסיעה עם גוי ישנו היתר נוסף, כשהיהודי אומר לו שצריך להגיע למקום רחוק יותר מהמקום שאליו הוא צריך להגיע, במצב זה, הגוי יחכה קרוב לסוף הנסיעה בכדי לבצע את זממו, וכאשר בפועל ירד מהרכב מוקדם יותר הגוי לא יספיק להזיק לו. יש מהפוסקים שכתבו שאיסורים אלו אינם נוהגים בגויים שביננו ובפרט שאימת המלכות עליהם, אלא שלנוכח המצב העכשווי באה"ק ראוי לנקוט במשנה זהירות.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
557 צפיות -
האם מותר לתלות תיק שבתוכו יש לחם על מתלה?
-
האם יש טעם לאיסור שתיית קצף?
זה מובא בגמרא בחולין ואדה''ז מביא זאת להלכה בין הדברים המביאים לידי סכנות למיניהן, ואף כי לעינינו לא נראית סכנה, ידוע שחז''ל כללו בזה גם סכנה רוחנית, של טימטום הלב וכדומה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
676 צפיות -
האם אחות טיפת חלב שאינה יהודיה יכולה לתת חיסון לתינוק?
-
האם יש מנהג בחב"ד בנוגע למים שנשארו גלויים. האם אנחנו אוחזים בשיטת השל"ה שגם היום נזהרים מזה?
אף שלכתחילה יש להקפיד שלא להשאיר משקים גלויים במשך הלילה. באם הם נשארו גלויים בזמננו שאין מצויים בבתים נחשים במשקים מותר, וכן פוסק אדה"ז.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
478 צפיות -
האם יש התייחסות מאדמו"רי חב"ד בנוגע לעישון סיגריה?
כותב הרבי הריי"צ: "לאסור באיסור גמור ומוחלט את העישון לתלמידים פחותים מבן עשרים שנה... ואיסור זה חל על כל התלמידים בכל מקום שהם בכל משך כ"ד שעות המעת-לעת... ואת ידידי התלמידים יחיו אשר בגיל מעשרים ומעלה יבקש בשמי לטובתם – ברוחניות ובגשמיות – שישתדלו לעזוב את העישון על ידי שימעטו בזה מיום ליום, עד אשר יעזבוהו לגמרי...". וסיפר המשפיע הרב מנחם זאב הלוי גרינגלאס ע"ה שדיבר ביחידות אצל הרבי בקשר לעישון של בחורים, והזכיר לו הרבי את המכתב של הרבי הריי"צ שאוסר לעשן עד גיל עשרים ומבקש ("בקשה נפשית") שגם לאחר גיל זה לא יעשנו.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
1049 צפיות -
האם אישה יכולה לשים בקבוק מים חמים על הבטן למרות שכתוב בהלכה שזה מסוכן?
בקבוק חם מגומי שנמכר כיום בבתי מרקחת עם שסתום סגירה - אינו מה שההלכה דיברה בו, ולכן מצד ההלכה אין איסור. אבל בנוגע לעצם השימוש אם הוא מועיל מבחינה רפואית יש לפנות לרופאה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
384 צפיות -
האם גם לאישה אסור לעבור בין שני גברים, כשם שלגבר אסור לעבור בין שתי נשים, ומדוע?
גם נשים אסורות לעבור בין שני אנשים. זה מהדברים הכתובים בגמרא ומובאים בהלכה, שאסורים מפני הסכנה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1474 צפיות -
האם מותר לשתות את החלב המוקצף באספרסו?
-
האם יש דעה של הרבי בעניין עקירה של שיניים (בריאות), או פסיקה הלכתית?
-
עד איזה שעה אוכלים פת שחרית?
-
האם מותר לגבר לעלות לבד בלילה על מונית שנהגה ערבי?
במונית יש היתר מצד הפחד מחוקי המדינה, ולכן ראוי לוודא שאכן הוא ירא מהחוק.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
445 צפיות -
בהוספת שמן זית לזיתים לפני האכילה, מהי הכמות שמוסיפים?
-
האם מותר לישון עם גרביים בחורף מחמת הקור, או שזה עדיין יגרום לשכחה?
-
האם אכילה מכף מרכזית או מכלי מרכזי גורמת לשכחה?
שנינו בגמרא "עשרה דברים קשים ללימוד.. האוכל בשר מזוהמא ליסטרון" ופירש רש"י שאוכל מכף שבוחשים איתה את הקדרה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
484 צפיות -
בבית חדש הגדר בגינה מורכבת מגדר אבן שמעליה גדר ברזל, גובה גדר האבן 40 ס''מ, וגובה גדר הברזל 80 ס''מ, יש רווח בין האבן לברזל כך שאפשר בקלות לטפס על האבן, מעבר לגדר יש תהום בגובה שלוש עד ארבע קומות, הזמנתי הגבהה לגדר הברזל בגובה 50 ס''מ, האם יש לברך 'על מצוות מעקה'?
-
הוטלה עלי משימת שמירה על בסיס כלשהוא והיא כוללת חובת עליה על רכב הסיור בשבת כקצין תורן ומפקד הכח בליל השבת. האם הדבר מותר?
-
באיזה אופן מותר לאכסן ביצה קשה קלופה בלילה, באופן שאפשר יהיה להשתמש בה למחרת?
אסור לאכול ביצה קלופה שעבר עליה הלילה מפני רוח רעה השורה עליה, אך באם נשאר עליה מעט מן הקליפה מותר לאכלה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
679 צפיות -
האם יש בעיה ללבוש בגד מיד אחר הכביסה?
כותב אדמו"ר הזקן: "הלובש חלוק מכובס שלא עברו עליו ח' ימים אחר שנתכבס קשין לצרעת", ומבאר הגר"ח נאה שזה מדבר דווקא בכביסה במים קרים וללא חומרי כביסה, שאז נשארים כינים על הבגד ויש בכך משום סכנה, אך כביסה במים חמים או כביסה ששמים בה חומרי נקיון, לא נשארים בה כינים כלל ומותר ללבוש מיד.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
1070 צפיות -
האם יש איסור לשתות את הקצף של המשקה - כגון קצף של קולה או בירה?
-
האם מותר ללכת לטיול בנחל שהמים שבו זורמים במהירות?
נחל שיש בו זרימה חזקה ומימיו שוטפים במהירות, אפילו אם המים אינם גבוהים כל כך, ומגיעים לו רק מעט מעל המותניים, אסור לעבור בו מפני חשש סכנה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
663 צפיות -
האם מותר להניח אריזות ריקות של משלוחי מנות מתחת למיטה?
-
האם אפשר להשתמש בגזר וקולרבי שהיו קלופים במשך הלילה מחוץ למקרר?
-
ישנתי מעל מזוודה שבתוכה היתה תרופות (כדורים), התרופה מותרת לשימוש?
-
האם מותר לאדם לאכול אוכל שנחשב כאוכל שאינו בריא?
על פי ההלכה, האדם נדרש לשמור על בריאותו, ולא לעשות דברים המסכנים את בריאותו, יחד עם זה כתבו הפוסקים שהאיסור הגמור הוא על עשיית דבר שמסכן מיידית ובוודאות את האדם. הנזק באוכל לא בריא הוא נזק לא ברור ואינו מיידי אלא נזק מצטבר. לכן ההתייחסות הנכונה לאכילת מאכלים לא בריאים היא כמו שכתב הרמב"ם: "יש מאכלות שהם רעים ביותר עד מאד וראוי לאדם שלא לאוכלן לעולם.." - בלשון ראוי ולא בלשון איסור או חובה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
454 צפיות -
אם נשארו פתיתים לא מבושלים כל הלילה ללא כיסוי האם צריך לזרוק אותם?
-
בקבוק שמן שנישאר פתוח בלילה, מה הדין?
-
כאשר אין שמן זית, האם אפשר לסחוט זית מעל הזיתים בפתיחת קופסת שימורי זיתים?
-
האם יש בעייה לתרום דם מבחינה הלכתית?
אין בעיה לתרום דם. בשו״ע אדמוה״ז בהלכות סכנה מובא ימים שבסדר לעשות הקזת דם וימים אשר אין לעשות הקזת דם.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
692 צפיות -
האם מותר להשתמש במים שהיו בקומקום או במיחם במשך הלילה?
חכמים אסרו שתיית "משקין מזוגין שעבר עליהן הלילה .. בכלי מתכות" משום סכנה. והוסיף אדמו"ר הזקן וכתב בסוגריים שבשו"ע: "ואין צריך לומר מים עצמן". כלומר שאיסור זה, חל אף על מים רגילים ששהו לילה בכלי מתכת. ואכן בידי רבותינו נשיאנו השתמר מנהג זה ואף אנשי מעשה נהגו להחמיר בכך. אולם למעשה, מיישב הרבי את המנהג הרווח שלא להקפיד על כך, מכמה טעמים. ראשית הוספת אדמוה"ז באה בסוגריים כלומר ישנו ספק בדין זה. שנית, המיחמים מחוברים לחשמל וכלי מחובר לכמה עניינים בטל מתורת "כלי", ולכן אינם ככלי מתכות, והעיקר שכבר "דשו רבים" בכך, כלומר שפשט המנהג להקל ורואים שלא נגרם נזק מכך, ושומר פתאים ה'. יתר על כן הרבי עצמו בשבת היה שותה חמין ממים 'שלנו'.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1326 צפיות -
בקבוק יין שהיה פתוח במשך הלילה, האם מותר לשתות את היין?
יין שהיה פתוח במשך הלילה, מותר לשתות אותו, אבל אסור לקדש עליו, (דהיינו שאין להשתמש בו לקידוש והבדלה).
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
1651 צפיות -
תמצית של תה שנשארה במשך כל הלילה בכוס עם קצת מים, מותר להשתמש בה?
-
האם מותר לאכול מעוגה שחתול אכל ממנה בצד אחד?