
שאלות ותשובות
11 תוצאות
-
האם יש בעיה לציין את יום השואה בחודש ניסן, הרי אנו בכל מקרה נוהגים מנהגי אבילות על פטירת תלמידי רבי עקיבא בימים אלו?
ההבדל פשוט תלמידי רבי עקיבא נפטרו באותה תקופה בשנה, וכשמישהו נפטר בניסן חלים כל דיני האבלות בניסן. אך השואה הייתה כל ימות השנה, אז כשבאים לקבוע ולבחור יום לציין את הצער והכאב, אין לקבוע אותו דווקא בניסן שבו משתדלים להוסיף בשמחה.
לעמוד השאלה114 צפיות -
האם כהן ולוי אומרים את פרשת הנשיא בימי חודש ניסן?
כן, גם כהנים ולוויים אומרים בכל יום את פרשת הנשיא ואת ה'יהי רצון' הנדפס בסידור.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
41 צפיות -
האם ביום י"ג ניסן אחר קריאת "ויהי ביום כלות משה" כנגד שבט לוי, אומרים יהי רצון שבאם אני עבדך משבט לוי?
-
מתי ניתן ללכת לבית החיים לרגל "יארצייט" החל בימי ניסן?
נפסק להלכה שבכל חדש ניסן אין אומרים תחנון, ואין סופדים בו, ואף אין מתענים בו חוץ מתענית חתן וכלה ביום חופתם, משום שבתחילתו הוקם המשכן והנשיאים הביאו קורבנותיהם עד י"ג בניסן וכל נשיא עשה יו"ט ביום הבאת קרבנו. וערב פסח הוא יו"ט לכל ישראל שבו מקריבים קרבן פסח. ויחד עם ימי חג הפסח עולה ש"רוב החדש בקדושה" ולכן עושים את חודש ניסן כעין יו"ט. ונחלקו הפוסקים לגבי הליכה לבית החיים ב"יארצייט" החל בימי חודש ניסן. יש שהתירו זאת, אך יש שאמרו שייתנו צדקה במקום. והרבי הורה שילכו בערב ראש חודש ניסן. אולם השתטחות על קברי צדיקים מותרת אף בחודש ניסן.
לעמוד השאלה1102 צפיות -
מי שרואה בימי ניסן עץ עם פירות ללא לבלוב, האם יכול לברך ברכת האילנות?
אמרו חכמים שהרואה אילנות מלבלבים בימי ניסן אומר: "שלא חיסר בעולמו כלום". את ברכת האילנות מברכים על אילני מאכל, ומשתדלים שיהיו לפחות שני אילנות מאכל המלבלבים בפרחים. ודנו הפוסקים לגבי מי שלא ראה את לבלוב האילנות, אלא ראה את האילן רק כשהיו כבר פירות שלימים, יש שהתירו זאת אך הגבילו ואמרו שרק בראיה הראשונה ניתן לברך אף בראיית הפירות, ובשלחן ערוך נפסק שאין לברך. למעשה, ב"לוח ברכות הנהנין" כותב אדמוה"ז לברך ללא שם ומלכות, אך כיוון שהשמיט זאת אדמוה"ז ב"סדר ברכת הנהנין", לכן אין לברך אלא על הלבלוב, ומי שאיחר וראה רק את הפירות לא יברך ואפילו בלא שם ומלכות.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1463 צפיות -
האם אפשר לברך את ברכת האילנות גם בחודש אייר?
יש דיעות שניתן לברך גם אחר חודש ניסן, אך מנהג חב"ד שמברכים רק בחודש ניסן.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
1034 צפיות -
מה צריך לעשות אם לא אמרתי באחד הימים את הנשיא?
פרשת הנשיאים - זמנה לכתחילה מיד אחרי תפילת שחרית, ונמשך הזמן עד תפילת מנחה ובדיעבד עד שקיעת החמה. אם לא אמר במשך היום, יכול להשלים עד עלות השחר, שכן זה היה זמן הקטרת האיברים. אם לא אמר כלל, יכול לומר למחרת את הפסוקים, כדי שלא לדלג בפרשה, אך כמובן לא שייכת אמירת ה"יהי רצון" עבור הימים שלפני, אלא רק עבור היום הנוכחי.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1717 צפיות -
האם חתן וכלה שמתחתנים בחודש ניסן מתענים ביום החתונה?
-
האם במקרה שאין שתי אילנות, האם אפשר לברך ברכת האילנות על אילן אחד?
מעיקר הדין, ניתן לברך על ראיית אילן אחד בלבד. אך אם יוצא למקום בו מצויים אילנות עדיף שילך למקום שידוע לו שיוכל לברך על ראיית שתי אילנות. אבל אם רואה אילן אחד בפעם הראשונה, לא ימתין ויימנע מן הברכה כדי לברך במקום אחר שיש בו שתי אילנות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
374 צפיות -
האם כעת בזמן הסגר ניתן לברך ברכת האילנות בשבת?
בשנים כתיקונן, המענה הוא כי לדעת רוב הפוסקים אין בעיה לברך בשבת, אך יש שכתבו להימנע מכך (בעיקר עפ"י פנימיות התורה) ולכן לכתחילה עדיף לא לראות עצי פרי המוציאים בשבת, אך אם בפועל ראה בשבת עליו לברך, שכן לא יוכל לברך שנית. במצב הנוכחי שבו האפשרויות לצאת מהבית הן מצומצמות, הרי שאם הדבר התאפשר בשבת, ואין לדעת האם ומתי תהיה אפשרות נוספת, יש לנצל את ההזדמנות ולברך.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
906 צפיות -
האם מותר לבקר בבית החיים בחודש ניסן?
נפסק להלכה שאין אומרים "צידוק הדין" בחודש ניסן. כמו כן נהגו של להספיד בחודש ניסן. לגבי עלי'ה לבית החיים, לא נפסק בפירוש בפוסקים, אלא בספרי המנהגים. יש שהביאו שמנהג האשכנזים בירושלים לעלות לביה"ח גם בחודש ניסן, ויש שהביאו כך ממנהגי מרוקו ועוד. אמנם למעשה, כתבו רבים מהאחרונים, כולל הספרדים, להימנע מכך אף לצורך אזכרה ויארצייט, וכן הורה כ"ק אדמו"ר מה"מ לרבנית קרסיק ע"ה ועוד. הטעם המובא הוא לפי שהדבר מעורר בדרך כלל לבכי, צער וכד'. לגבי ביקור בקברי צדיקים, רואים שהרבי מה"מ ביקר ב'ציון' גם בחודש ניסן (אף שאין זה דומה לכל ביקור בקברי צדיקים ואכמ"ל), וכן בב' ניסן עולים לציון הרבי רש"ב, וכן מצינו שנוהגים במקומות רבים - ובפשטות הטעם להיתר הוא שאין בביקורים אלו משום צער ומספד. במקרה שיש צורך מיוחד לבקר דווקא בחודש ניסן, כגון שלא יתאפשר בזמן אחר - מאחר והדבר אינו אסור מעיקר הדין, נראה שאפשר, אך יזהרו במיוחד מלעורר עניינים של בכי והפך השמחה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1370 צפיות