
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם אדם בן ארבעים שיש לו כאב ראש בתענית יכול לשתות?
-
האם נהוג בחב"ד להתענות בימי השובבי"ם?
אצטט מלשון כ"ק אד"ש: "ועפ"ז אולי יש לומר הטעם שלא נזכר בספרי יסוד חסידות חב"ד הנ"ל (תניא, תורה-אור ולקוטי-תורה) על-דבר תעניות שובבי"ם בשבועות אלו (מתחילת ספר שמות), ואפילו לא הענין, התיבה שובבי"ם! ... כי עיקר התיקון על-ידי תעניתים אלו כבר נסתיים בדורות הראשונים".
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
889 צפיות -
האם אישה מעוברת צריכה להתענות בתענית אסתר?
-
אם בטעות ליקקתי אוכל תוך כדי האכלת התינוק. האם יש למה להמשיך לצום?
-
האם מותר לאכול מסטיק בצום?
-
האם אשה שפטורה מצום גדליה יכולה לאכול, או רק לשתות מים?
-
אכלתי בטעות בתענית ציבור, האם צריך להמשיך להתענות?
מי ששכח ואכל ביום התענית, ונזכר שהיום הוא תענית - יפסיק לאכול מיד, וימשיך לצום. ואם אכל פחות מכזית, יכול לומר 'עננו' כרגיל ולנהוג כאילו לא אכל כלל. ואם אכל יותר, יאמר עננו בנוסח "ביום צום התענית הזה" אבל לא יעמוד חזן. ואם קראוהו לעלות לתורה יכול לעלות. מלבד זאת, אינו צריך להשלים את התענית ביום אחר, אלא יפדה אותה בצדקה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
983 צפיות -
האם אוכלים ביום היארצייט?
אף שישנו מנהג להתענות ביארצייט, עם זאת בחב"ד לא נוהגים להתענות. יש המקפידים לסיים מסכת ביום היארצייט ובכך נפטרים מן התענית.
לעמוד השאלה411 צפיות -
א. האם מותר לצחצח שיניים בצום שבעה עשר בתמוז? ב. מי שלא מרגיש טוב ומקיא יכול לשתות מים?
א. לכתחילה אין לצחצח שיניים. אך אם זה גורם לו סבל רב, יכול לצחצח ולהיזהר שלא לבלוע מהשטיפה. ב. צריך לשתות, שלא יתייבש ח''ו.
לעמוד השאלה1547 צפיות -
בטעות פתחתי את הצום בבוקר עם כוס מים, עלי להמשיך לצום?
-
האם חתן שהחתונה שלו יוצאת בראש חודש והוא לא יכול לצום בגלל זה, צריך לצום יום לפני?
-
נשאלתי ע"י מתקרב המתפלל בחב"ד האם מותר להתחיל לכתחילה את סעודת יום ש"ק אחר חצות היום? ואני מוסיף האם יש הבדל בזה למי שטועם קודם התפילה מזונות או שותה?
-
עד מתי מותר לאכול בליל הצום?
עד עלות השחר, אם הולכים לישון ורוצים לקום מוקדם לאכול, צריך לומר בפה שמתכוונים להמשיך לאכול גם אחרי שהולכים לישון.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
1098 צפיות -
מי צריך לתת אגרא דתעניתא ובכמה כסף מדובר?
א. נהוג לתת הסכום של הסעודות ש'נחסכו', בצום כמו צום גדליה הסכום שווה לסעודה גדולה אחת, כ-18₪, אך כל אחד ישער בעצמו. ב. הסכום הנ"ל הוא לצמים. אך גם מי שאינו צם מסיבות בריאותיות, כתבו הפוסקים שראוי שיפדה את התענית בצדקה. לא נתבאר בדיוק מהו השיעור לפדיון, וי"א שגם בזה הכוונה לשווי הסעודות שאוכל בצום.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1490 צפיות -
שכחתי שהיום צום ואכלתי, עכשיו נזכרתי, האם אני צריך לצום את המשך היום?
-
בעלי בליל הצום היה עייף ונרדם, היה ברור לו שהוא בהמשך יאכל סעודה כמו לפני שאר הצומות כדי להתכונן. רק שלפני שנרדם לא חשב על כך בפרוש. כעת שהתעורר האם מותר לו לאכול ולשתות?
-
האם מותר לכבס בשבעה עשר בתמוז?
-
שמעתי שחסידים לא צמו בצום גדליה, האם אכן לא צריך לצום?
-
האם חייבים לצום כשמזוזה נופלת?
-
אישה בהריון בחודש תשיעי שאמורה ללדת יומיים אחרי הצום, חייבת לצום רגיל היום בי"ז תמוז?
-
האם השנה, לרגל המצב עם התפשטות נגיף הקורונה, יש הקלות בקשר לצום שבעה עשר בתמוז?
הבריאים(אף בבידוד, למעט מקרים מיוחדים) צמים כרגיל. כאשר מדובר בחולים, או מי שחש סימפטומים, או נמצא בקבוצת סיכון ובמצב שיש חשש שנדבק ח"ו, הרי שאין לצום. במקרים ספציפיים - מובן שיש לשאול רב באופן אישי (כולל במוקד הטלפוני).
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
996 צפיות -
חתן וכלה שמתחתנים יומיים אחרי תשעה באב, האם צריכים לצום פעמיים באותו שבוע?
כתבו הפוסקים: "כשיום חופתם הוא יום או יומיים לאחר תענית ציבור, אם קשה להם התענית אין צריכים להתענות (ביום החופה), אלא יתענו תענית שעות, ונכון להיזהר שלא ירבו באכילה כדי שיהא לבבם נכנע".
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
3038 צפיות -
האם זה בסדר שילדה בת תשע תצום?
-
מותר לתת היום - בצום - לילדים קטנים מעדנים, עוגיות?
מעדנים לא. עוגיות רק אם רעבים ורוצים לנשנש כדי להרגיע את רעבונם.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
391 צפיות -
בעקבות המצב שלא יכולים לצאת מהבית ולשמוע סיום מסכת, כיצד לנהוג בקשר לתענית בכורות?
א. ניתן ללמוד ולערוך סיום על המסכתות הקטנות שנדפסו לאחר מסכת עבודה זרה. אפשר ג"כ על סדר שלם של משניות ולא על מסכת, אלא אם כן בשעת הדחק גדול ניתן לערוך סיום על לימוד מסכת משניות עם מפרש כמו ברטנורא או קהתי וכדו'. ב. אם עקב המצב לא היה ניתן ללמוד מסכת לסיום, יהי' ניתן לבקש מחבר שעורך סיום שישמע ממנו דרך הטלפון, וכדאי לזכותו בקניית דבר מאכל כפי שעושים בעירוב תבשילים, על מנת שיאכל מסעודת המצוה אחרי הסיום. ג. במקרה שלא שמע סיום כנ״ל, לא יצום לאור המלצת הרופאים בקשר עם מצב הקורונה. פסח כשר ושמח
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
1418 צפיות -
מה הגדר ההלכתי לחולה שאינו צריך לצום?
-
ילדתי לפני שנה, ובנוסף לזה יש לי קלקול קיבה כבר יומיים האם אני חייבת בצום גדליה?
-
אני לאחר כמה ימי שפעת רצינים, ועדיין איני מרגיש טוב האם אני צריך לצום בצום גדליה?
-
האם אני צריכה לצום בצום גדליה, אני שנה אחרי לידה, עובדת ואחרי העבודה צריכה לטפל בילדים?
בקביעות של השנה שראש השנה בחמישי שישי הצום נדחה ולכן כיון שאת שנה אחרי לידה, גם אם את לא מניקה בפועל אין צורך לצום.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1367 צפיות -
קמתי הבוקר (י"ז תמוז) תשוש, צמא, חסר כוח. אני מרגיש כעת שבכדי לצום (אם בכלל) אני צריך לשכב במיטה כל היום ולחכות שהצום יעבור. מה אני אמור לעשות, האם מותר לאכול/לשתות?
-
מי שיש לו נפילת סוכר מה הוא עושה בצום גדליה?
-
האם מוהל צריך לצום בצום גדליה -נדחה?
-
מורה שקשה לה לצום, גורם לה לכאבי ראש וסחרחורת. האם צריכה לצום בצום גדליה?
-
מה צריך לעשות במצב שאני חלש מאוד ומרגיש לא טוב בתוך הצום של יום כיפור?
-
האם בתענית ציבור יש לטבול במקווה טהרה (גבר לפני שחרית)?
-
מי שיש לו קלקול קיבה ומשלשל, האם חייב לצום בצום גדליה כל עוד יכול?
שלשול הוי בגדר חולה, אין לו לצום. יאכל מאכלים פשוטים ובצינעא, וטוב לפדות התענית בצדקה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
1204 צפיות -
האם נשים חייבות לצום בצום גדליה?
אם הם לא מניקות או בהריון אז כן. אם מרגישים כאבי ראש חריגים וכדומה אפשר לפתוח את הצום.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
2817 צפיות -
האם בצום גדליה אפשר לערוך קניות גם שאינן הכרחיות?
-
אנחנו שלוחים בבית חב"ד בחו"ל, האם אפשר להביא בצום גדליה אוכל, ליהודי שלא שומר את הצום ואוכל?
-
האם מותר להתענות תענית יחיד ביום שישי?
לכתחילה לא יקבל תענית ליום שישי, אך אם כבר קבל על עצמו להתענות ישלים את תעניתו.
לעמוד השאלה602 צפיות -
אני נוטלת כדור לבלוטת התריס בבוקר כיצד עלי לנהוג בצום גדליה?
-
אני עובדת ומטפלת בילדים. האם צום גדליה חובה לנשים?
-
מותר להתקלח בצום?
-
האם יש בעיה לעשות טיפול שורש בצום גדליה?
קשה מאד להזהר לא לבלוע מים, אך אם יש צורך רפואי שיהיה דווקא אז, מותר.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
309 צפיות -
אני נוטלת תרופה כל יום לבלוטת התריס וקצת חלשה בצומות. האם אני חייבת לצום בצום גדליה?
אם תרגישי חולשה מעבר לחולשה רגילה של צום, אינך צריכה לצום.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1119 צפיות -
אני טס בצום גדליה בשעה 12:30 ונוחת בניו יורק ב-17:30, האם עלי לצום עד צאת הצום בניו יורק או לפי צאת הצום בארץ?
באופן כללי יש לצום ולהתנהג בענייני הזמנים בכל מקום לפי עניינו כך שאם נוחתים בניו יורק לפני צאת הצום יש לצום עד יציאת הצום שם. באדם חולה וכדומה יש לפעמים מקום להקל בשעת הצורך בשאלת רב.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
1873 צפיות -
האם מותר לקחת כדורים בערב יום כיפור להקלה על הצום?
על יום הכיפורים נאמר "ועניתם את נפשותיכם בתשעה לחודש", וביארו בגמרא שנאמר "בתשיעי", למרות שיום הכיפורים חל בעשירי בתשרי, משום שהתורה מזהירה שיש להתכונן לצום ביום התשיעי ע"י אכילה ושתיה כראוי, "כדי שתוכלו להתענות בעשירי". הפוסקים האחרונים דנו, האם מותר לקחת גלולות בערב יום כיפור, על מנת להקל את הצום, יש שאסרו זאת משום שמניעת הרגשת העינוי מנוגדת לציווי התורה "ועניתם"; אולם כיום רווחת הדעה להקל בכך משום שחז"ל הזהירו שיש להתכונן כראוי לצום ע"י האכילה בערב הצום, על מנת שיוכלו לעבור אתו בקלות. ראוי לציין כי מי שקשה עליו הצום מוטב שינוח בביתו ויסיח דעתו מן הצום ויצום; מאשר שילך לבית הכנסת ויוכרח לאכול.
לעמוד השאלה1365 צפיות -
האם מותר לקבל עירוי נוזלים ביום כיפור?
עירוי נוזלים אינו נכלל באיסור אכילה ושתיה ביום הכיפורים, ומותר לחולה לקבלו ביום הכיפורים. אמנם אדם בריא אסור לו להשתמש בעירוי נוזלים לתוך גופו על מנת להקל מעליו את הצום, לאידך, מי שהותר לו לאכול מחמת חוליו – אין לו להחליף את האכילה בעירוי, ועליו לאכול כרגיל.
לעמוד השאלה1206 צפיות -
אשתי חשה בחולשה, והיא עובדת האם ניתן להתיר לה לשבור את הצום?
-
על מה נקבעה תענית עשרה בטבת, והאם ישנם דינים מיוחדים לליל התענית?
לאחר חורבן בית המקדש הראשון, תקנו הנביאים תעניות זכר לחורבן, כשעל כל שלב בחורבן נקבע צום; בכדי לעורר את העם לשוב בתשובה ולתקן את המעשים שגרמו לחורבן. בין ימי התעניות שנקבעו הוא יום העשירי בטבת, מפני שבאותו היום החל נבוכדנאצר מלך בבל את המצור על חומות ירושלים; וכיוון שכבר נקבע צום בעשרה בטבת, צרפו לעניינו של הצום עוד שני מאורעות מצערים שחלו סמוך לאותו יום, את הסתלקות עזרא הסופר בט' בטבת, ותרגום התורה ליוונית בח' בטבת שעל יום זה עליו העידו חכמים שהיה קשה לישראל כיום עשיית העגל וירד חושך לעולם שלושה ימים, ולכן בצום עשרה-בטבת אנו מזכירים אף את מאורע זה. מתחלה כשקבעו הנביאים את ארבע התעניות לאחר חורבן בית-ראשון, תקנו אותן כדוגמת צום יום-הכיפורים, על-פי הכלל שכל תקנות חכמים נוסדו כדוגמת מצוות התורה, כך שתעניות אלו היו מתחילות מערב קודם -משקיעת החמה- ועד צאת-הכוכבים של יום התענית, וכן ימי התעניות היו אסורים בכל חמשת-העינויים; וכך נהגו במשך שבעים שנות גלות בבל בכל ארבע התעניות, ובזמן בית-המקדש השני ימי הצום הפכו לימי ששון-ושמחה ולא התענו בהם, אך לאחר החורבן שבו להתענות בימים אלו, אלא שתקנו שיהיו אסורים רק באכילה ושתייה ולא ביתר העינויים, ורק תשעה-באב נותר במעמדו כדוגמת צום יום הכיפורים. (ויש שהחמירו בשאר העינויים גם בשאר הצומות ויש שהחמירו גם בליל התענית).
לעמוד השאלה908 צפיות