
לכל הרבנים

הרב נתנאל לייב
הרב נתנאל לייב
תכני הרב:
15 עלוניםעלוני שונה הלכות
// 15 עלונים
שאלות ותשובות
-
במקרה שבטעות החלפתי שמפו עם אדם אחר במקווה, מותר לי להשתמש בו?
-
נכנס לי זבוב לתוך צנצנת דבש והוצאתי אותו. האם אפשר לאכול את הדבש?
-
האם כאשר אני ממתין שהשליח ציבור יגיע לישתבח, מותר לי להגיד מזמורי תהלים?
-
אני קוסס ציפורניים בתדירות רבה, ושמעתי שאם מזיזים את הציפורן קצת הטומאה מתבטלת. רציתי לדעת האם זהו אכן כך?
המקור לדברים ששמעת הם מהגמרא. אמנם יש מחלוקת אחרונים אם מספיק להזיז קצת או שצריך להוציא מהחדר. לכן תשתדל לשמור אותם ולזרוק בשירותים. אם נפל על הריצפה, צריך לטאטא מחוץ לחדר, כשקשה אפשר לסמוך על הדיעות שמספיק להזיז קצת.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
611 צפיות -
אם שמעתי "ברכו" של מעריב מותר לומר "והוא רחום" בין ברכו לברכת מעריב ערבים?
לא, אחרי עניית ברכו אין להפסיק, שכן היא נחשבת כ"אמצע הפרק" ולאחר אמירתה אין להפסיק בדברים אחרים, לכן יש להשלים והוא רחום וכו' לאחר התפילה.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
875 צפיות -
האם מותר להזכיר שמות של חולים בברכת רפאנו בשמונה עשרה?
מן הדין מותר, אך המנהג להזכיר בשמע קולנו (לפני המילים 'כי אתה שומע').
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
226 צפיות -
האם יש עניין לברך "בורא מאורי האש" וכן "בשמים" באמצע השבוע, למי שלא בירך במוצאי שבת?
-
האם המנהג לטבול בערב שבת לכבוד שבת זה דווקא לפני מנחה או שאפשר גם אחרי?
-
אפשר מלכתחילה לתכנן דברים בשבת שהם לתועלת הציבור (כגון ארגון מועדון לילדים לקרבם לתורה ומצוות)?
במחשבה מותר כיון שאיסור "ודבר דבר" אינו איסור של תכנון גרידא, אלא האיסור הוא כל דיבור על דבר שאסור לעשות בשבת שמתעתד לעשות אחר השבת. ולצרכי מצוה כארגון מועדון לילדים, מותר גם כאשר מדברים על דברים שאסור לעשותם בשבת, אבל כתבו הפוסקים שההיתר בזה מוגבל למצב שיש צורך לדבר על זה דווקא בשבת.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
326 צפיות -
מהו ריבית דרבנן לעניין שמותר ללוות לצורך אוכל בשבת?
יש הרבה דוגמאות. למשל, קניה בתשלומים במחיר גבוה יותר מהמחיר במזומן הוא רבית דרבנן.
לעמוד השאלה169 צפיות -
האם מותר לאכול ולשתות בשבת אחר השקיעה?
אין היתר לאכול אחרי השקיעה בשבת (אלא אם כן נמצא באמצע סעודה עם נטילת ידיים שיכול להמשיך לאכול עד ברכת המזון). לדעת המשנה ברורה מותר לאכול אחרי השקיעה אם לא קיים עדיין סעודה שלישית, אך יש אומרים שלדעת אדמו"ר הזקן, אין היתר כזה.
לעמוד השאלה861 צפיות -
האם אפשר ליטול ידים לסעודה לפני ערבית כשברצוני להתפלל ערבית במנין בעוד כמה שעות?
רק אם יש "שומר", כלומר אדם ממונה להזכיר לך שלא התפללת ערבית, או לחלופין, אם זה מנין קבוע שלך - מותר. יש פוסקים שהתירו לשים שעון מעורר, והיום אפשר לעשות זאת בקלות בפלאפון.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
350 צפיות -
מי שלא אכל בסעודת נישואין מה עונה על נברך אלוקנו שהשמחה במעונו שאכלנו משלו?
-
חזן שאמר בחזרת הש"צ "ותן ברכה" במקום "ותן טל ומטר" וסיים תפילתו, האם צריך לחזור?
-
חמותי גרה בצרפת ורוצה שנבוא לבקר אותה. האם מותר לצאת מהארץ לצורך זה?
הפתרון הכי טוב (אם אין תועלת של פרנסה מהנסיעה) הוא לקבוע איזה שיעור תורה, שתוכל להעביר שם, או ללמוד עם מישהו, וכך להחשיב שנסעת בשביל זה.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
348 צפיות -
באיזו נסיעה אומרים תפילת הדרך?
לאחר שיצא מן העיר (שעבר את הבית האחרון) מחשב 3.840 ק"מ (פרסה), והיינו, לא את המרחק האווירי אלא את המרחק הכולל של כל עיקולי הדרך.(שו“ע והרמ"א קי, ז) אמנם אם לאחר מרחק זה, יש במרחק דומה עיר /ישוב אחר, לא יכול לברך עם שם השם. כי נחשב שכבר הגיע סמוך לעיר אחרת. (משנה ברורה שם). לדוגמא: הגרש"ז אוייערבאך כותב (הליכות שלמה) שלדעתו אין לומר תפילת הדרך בשם ומלכות בנסיעה מירושלים לבני ברק. אכן שאלה זו תלויה במציאות, ובכל מצב של ספק, צריך לאומרה אך ללא שם השם. אלא חותם 'ברוך אתה שומע תפילה'. אבל הרוצה לאומרה גם במקום ספק יש לו על מי לסמוך, בפרט בזמננו שעיקר הסכנה איננה מן הלסטים וחיות רעות. (ע"פ שבט הלוי י, כא)
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
1731 צפיות -
הבנק מציע לי לעשות תוכנית חיסכון עם ריבית, האם צריך לבקש לחתום על 'היתר עיסקא', או שמסתמכים על היתר עיסקא שיש לבנק באופן כללי?
ההיתר עיסקא הכללי של הבנק הוא אחד מהתקנות הקבועות של הבנק, וחל על כל עסקי הבנק. לכן, החתימה על תכנית החיסכון, ה"ה כחתימה גם על היתר עיסקא. אכן, מי שרוצה להחמיר לעצמו, ולחתום על היתר עיסקא נפרד עם מנהל הסניף, או להוסיף סמוך לחתימתו, את המילים: 'כפוף להיתר עיסקא', יש מקום לחומרא זו.
לעמוד השאלה543 צפיות -
מה עושים בנוגע לנטילת ידיים ללחם בטיסה?
לוקחים כוס בתיק ונוטלים איתה, באם לא ניתן ליטול במטבח של המטוס, ניתן ליטול בשירותים, זאת בהסתמך על ריבוי פוסקים ששירותים של ימינו אין בעיה. עדיף עם כוס לא חד פעמית אבל בשעת הדחק גם זה טוב. (להזכיר שמכסה פסול לנטילת ידיים מעיקר הדין. כיון שאינו עשוי לקבלה, אמנם מכסה של תרמוס שמיועד גם לשימוש ככוס, כשר).
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
1066 צפיות -
אתמול כאשר עשיתי "הפסק טהרה" שכחתי להכניס בנוסף לבדיקה גם מוך דחוק, האם אני צריכה לעשות היום הפסק מחדש?
בדיעבד, נחשב ההפסק טהרה גם בלי מוך דחוק, אך יש להיזהר בפעם הבאה, שלא לשכוח.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
696 צפיות -
האם בתענית ציבור יש לטבול במקווה טהרה (גבר לפני שחרית)?
-
האם אפשר לקדש על יין לבן בשעת מזל מאדים בערב שבת?
האיסור לקדש בשעה זו, קשור לעצם קידוש על היין. כפי שמובא בסתם במגן אברהם סימן ער"ב, בשם האריז"ל, שבזמן זה אין לקדש. וכן פשטות דעת אדמו"ר הזקן, שהרי בסימן ער"ב (סעיף ד) כותב שאין עדיפות לקדש בשבת על יין אדום, ואפשר לקדש על יין לבן, ובסימן שלפניו (רעא, ג) כותב שלא לקדש בשעה שביעית, ולא מחלק כלל בין יין אדום ללבן, הרי שגם לבן אין לקדש בו.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
1266 צפיות -
האם מותר בשבת לגעת בבעל חי, או שזה מוקצה?
ככלל, בעלי חיים מוקצים הם. אמנם לגבי חיות מחמד, יש אומרים, שכיון שיחדו אותם אינם מוקצה. אבל הרבה פוסקים חשובים חלקו על זה, ולדעתם אין שום חילוק, וכל בעל חי הוא מוקצה. ולכן למעשה, יש להחמיר, ואין לטלטל ולגעת בשום בעל חי, אלא מי שממש צריך זאת כחולים במצבים מסוימים או עיוורים, לא עלינו.
לעמוד השאלה1476 צפיות -
האם מותר בשבת לשחרר סתימות בשרותים עם 'פומפה'?
אם אפשר לשחרר את הסתימה בקלות עם פומפה, אפשר להקל במקום הצורך. אם צריך הרבה עבודה בחוזק כדי לפתוח הסתימה, טוב להחמיר, אלא אם כן זה שעת הדחק ומפני כבוד הבריות, אבל לעשות בשינוי. אם צריך דוקא בעל מלאכה, כלומר שאדם מן השורה לא ידע לעשות זאת, אסור. וע"י אומן גוי אפשר להקל.
לעמוד השאלה690 צפיות -
מי שהטיל ציצית ולא אמר בפה 'לשם מצוות ציצית' - האם זה מעכב לכתחילה, ובדיעבד?
בדיעבד, כל עוד לא הייתה כוונה הפוכה (שעושה לא לשם ציצית) סומכים על כך ש"סתמא לשמה", כלומר, מן הסתם כוונתו הייתה לשם מצוה ציצית, וגם אם לא אמר ולא חשב על כך בפירוש.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
837 צפיות -
הטבלתי כלי בלי ברכה ואחר כך התברר לי שצריך לברך. האם עלי להטבילו שוב?
לא צריך להטביל שוב, כלל גדול הוא, שלעולם אין הברכה מעכבת את המצוה.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
439 צפיות -
אם שכחתי לכוון ב"פותח את ידך" וסיימתי "אשרי". האם צריך לחזור על הפסוק או לחזור מהתחלה?
-
האם גר שאביו יהודי כשעולה לתורה קוראים לו בשם אביו או בשם אברהם אבינו?
מן הדין כשהבן מתגייר האב כבר אינו נחשב לאביו ולכן יש להעלותו לתורה ולומר בן אברהם אבינו, ואם מתבייש אפשר לומר בן אברהם.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
595 צפיות -
האם יש בעיה לשים חמין בכלי שנקרא "קראק פאט" מצד הטמנה?
-
האם יש לומר כל יום פרשת המן בהשכמה, כסגולה לפרנסה?
בשלחן ערוך מובא שטוב לומר פרשת המן בכל יום, והטעם: "כדי לחזק בטחונו בהקב"ה" "שיאמין שכל מזונותיו באים בהשגחה פרטית ואין ריבוי ההשתדלות תועיל מאומה", אבל אדמו"ר הזקן בסידורו השמיט זאת, והוא על פי דברי האריז"ל (שער הכוונות), שאמר, שעל פי הזהר אין לבקש צרכיו לפני שביקש צרכי שמים. (ועוד סיבות).
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
433 צפיות -
האם אפשר להשתמש בשקיות סוכר בבתי קפה שאין להם כשרות מהודרת?
-
האם צריך להחזיק את הספל עם מגבת בנטילת ידיים בבוקר?
אדמו"ר הזקן בסידורו פוסק שצריך להקפיד בנטילת ידיים של הבוקר (השניה, לא הנטילה ליד במיטה) בכל הפרטים של נטילת ידיים לסעודה, ואנו נוהגים ליטול ידים לסעודה עם מגבת.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
1326 צפיות -
האם מקוה נשים צריך להיות חם?
-
האם צריך לעמוד בזמן שארון הקודש פתוח?
מן הדין אין חיוב, אך נוהגים לעמוד (ראה משנה ברורה סימן קמו שער הציון סעיף קטן יח) ויש שכתבו שאסור לשבת אם כולם עומדים כי מראה בכך זלזול בכבוד התורה חוץ מזקן או חולה שקשה להם לעמוד. (שו"ת באר משה ג, כג, ע"פ החתם סופר)
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
390 צפיות -
מחר יארצייט של אחי ע"ה, אבי מבקש שאגיד קדיש במניין, האם יש עניין?
לכתחילה עדיף אחד הבנים, אם אין או שלא שייך, אז וודאי שיש עניין, אלא שצריך לבקש רשות מההורים, ובמקרה שלך האבא עצמו מבקש.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
548 צפיות -
אם אני רוצה לפרסם שמותם של נערים שהגיעו לשיעור תורה בקבוצת ווצאפ, האם צריך לשאול את רשותם?
אם יש חשש אפילו קל שזה יזיק להם (כגון שהם היו בלי רשות וכיוצא בזה) אסור.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
218 צפיות -
בייגלה ברכתו המוציא או מזונות לפי אדמוה"ז?
-
אכלתי בשרי לפני שעה ועכשיו בישלתי מרק בסיר שעשו בו בבוקר קפה האם מותר לי לאכול ממנו?
-
האם מותר לסחוט לימון על דג בשבת?
כן. מותר על מאכל. צריך לשים לב שהמאכל לא יהיה חם, כי אז יכולה להיות בעיה של בישול.
לעמוד השאלה383 צפיות -
מי שהוא חיוב והוא לא הספיק להתפלל במניין ופספס את הקדישים של שחרית מה עליו לעשות?
להשתדל לומר קדישים במניינים אחרים, כדי להגיע לט"ז קדישים ביממה.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
225 צפיות -
אם יש בגדים שמלוכלכים בדם מפצעים של הילדים או דימום מהאף אפשר להמשיך ללבוש ולהשתמש או שיש בזה טומאה?
-
האם מותר להוריד מהחבל בגדים בשבת מחשש שירטבו מגשם שמתחיל לרדת?
אם היו יבשים בבין השמשות, אין שום בעיה. אם היו רטובים, לדעת המשנה ברורה הם מוקצים לכל השבת, אבל הרבה פוסקים חלקו עליו. ולכן יש להתיר, בפרט במקרה זה, שיש חשש שיתקלקלו או יתלכלכו בגשם, שלכאורה גם המשנה ברורה יתיר.
לעמוד השאלה534 צפיות -
האם אפשר לאכול תאנים טריות?
אפשר על ידי בדיקה, כדלהלן: פותחים את התאנה, בודקים היטב היטב אם אין תולעים לבנים (יש בגדלים שונים בין מילימטר לחצי סנטימטר והם מאוד דומים לפרי) אחר כך לוקחים צלוחית שקופה ומניחים אותה על רקע שחור (למשל על שולחן עם מפה בצבע כהה) ממלאים את הצלוחית במים, ומניחים את התאנה פתוחה והפוכה בתוך המים למשך כמה דקות, אחר כך בודקים את המים ואם אין תולעים צפות במים, אפשר לאכול.
לעמוד השאלה648 צפיות -
מדוע כלי שני אינו מבשל?
-
מה מברכים על גי'נג'ר ממותק?
-
האם מותר בשבת לכסות עם בגד מנורת לילה קטנה, כדי שלא תפריע?
-
האם יש מקור לכך שאסור לפתוח מטריה מתחת למקום סגור?
-
מה צריך לעשות בשביל שבצק של פיצה או לחמניות יהיה מזונות?
צריך שכנגד המים שבבצק יהיו רוב של דברים אחרים. לדוגמא, אם יש חצי ליטר מים, צריך יותר מחצי ליטר של שמן, ביצים, סוכר, חלב, מיץ פירות טבעי כגון מיץ ענבים, או בירה.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
577 צפיות -
האם מותר להניח תפילין רש"י או ר"ת בין שקיעה לצאת הכוכבים?
בפסקי הסידור הלכות תפילין, כותב אדמו"ר הזקן שאין להניח תפילין אחרי השקיעה, אבל כתבו בכמה פוסקים (ומקובל בין רבני חב"ד, שגם לשיטת אדה"ז בסידורו, כן הדין) שמי שלא הניח כלל באותו היום, וודאי יניח תפילין גם אחרי השקיעה, וי"א אפילו בברכה (חיי אדם).
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
1867 צפיות -
בתפילת שחרית, התפלין של ראש לא היו במקומם כמעט כל התפילה. האם צריך להניחם שוב?
אפילו אם הכוונה שלא היו בדיוק בין העיניים, רק קצת נטו ימינה או שמאלה - שמעיקר הדין כשר, מ"מ בנוגע לחסיד חב"ד, יש לחשוש שלא יצא, שהרי כותב אדה"ז בפסקי הסידור: "ויזהר שיהיה באמצע רוחב הראש ממש . . צריך להיזהר בזה מאוד". וכמו כן אם היו קדימה מידי לכיוון המצח, יש חשש שלא יצא. לכן למעשה: אם היו כך כל הזמן, צריך לחזור וללובשם, וטוב לקרוא איתם קריאת שמע. אך אם היו אפילו רגע אחד, במקום הראוי, יצא יד"ח המצוה. ומה טוב גם במקרה זה, לחזור ללובשם ולקרוא בהם קריאת שמע.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
274 צפיות -
האם מותר להתקלח בראש השנה?
במקום צורך גדול אפשר להתקלח במים קרים. (ישנם שתי בעיות, רחיצה, ושימוש במים חמים שגורם לבישול של המים הקרים שנכנסים לבוילער. לגבי הבעיה של רחיצה, כתב הרב חיים נאה שאפשר להתיר במקום צורך גדול, אך בנוגע לשימוש במים חמים זה לא פשוט כלל שבישול במים שנגרם עקב שימוש במים החמים נחשב לצורך אוכל נפש, (ויש גם בוילערים שנדלק בהם אש ממש כאשר מדליקים את המים החמים) ולכן כתבתי שבמקום צורך גדול אפשר במים קרים).
לעמוד השאלה471 צפיות
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
244 עלונים, 89 Courses, 2 חדשות, 14 מאמרים, 1 תוכן רבראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
198 עלונים, 16 Courses, 3 חדשות, 8 מאמרים, 5 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב מיכאל שלמה אבישיד
תכני הרב:
190 עלונים, 4 Courses, 1 מאמרראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
165 עלונים, 1 Courseראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלונים, 20 מאמריםראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
109 עלונים, 3 Courses, 7 מאמריםראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
81 עלונים, 33 מאמריםראה עוד >

הרב יהושע ליפש
תכני הרב:
87 עלונים, 6 Coursesראה עוד >