
לכל הרבנים

הרב מיכאל שלמה אבישיד
רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד
הרב אבישיד מכהן כרב קהילת חב"ד ברמה א' בבית שמש. עומד בראש כולל אברכים "תורה אור" בביתר עלית, שליח לדוברי צרפתית בבית שמש ומהרבנים החשובים במכון הלכה חב"ד. הרב נחשב למומחה ובקיא עצום בכל חלקי התורה תוך דגש מיוחד על הלכות שבת.nnאת הש"ס סיים עוד טרם נישואיו ואת דרכו הציבורית החל בגיל צעיר, כראש מכון ללימודי איסור והיתר בירושלים ומגיד שיעור בהלכה. בשנת תשס"ח הקים את כולל 'תורה אור' שמתמקד בלימוד רבנות והוראה ברמה גבוהה במסלול לא-קל של 4 שנים ומוציא עשרות אברכים למבחני 'היכל שלמה' בכל מחזור. בזמנו הפנוי הוא עמל על כתיבת סדרת ספריו שאלות-ותשובות 'מחנה מיכאל' תוך הנהגת קהילתו ברמה, בשנת ה'תשע"ד במסגרת מבחני-ידע ובקיאות הלכתית בין מאות רבנים ותלמידי חכמים הוכתר בתואר 'חתן ההלכה העולמי'.
תכני הרב:
193 עלונים, 4 Cours, 1 כתבה, 3 מאמריםקורסים
// 4 קורסים
שאלות ותשובות
-
Est-il permis, pendant ‘Hol HaMo’ëd, d’étudier à l’écrit ou à l’oral, en vue du baccalauréat d’anglais ?
Il ne faudra pas étudier d’anglais pour le baccalauréat pendant ‘Hol HaMo’ëd, en particulier s’il reste beaucoup de temps après la fête. Toutefois, on pourra se montrer plus permissif à ce sujet, si l’on apprécie cette étude du fait des connaissance que l’on en tire.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
215 צפיות -
מדוע יש הנוהגים לקרוא בתורה בחג סוכות בארץ ישראל כמו בחוץ לארץ?
כי הרמ״א חולק על העיקרון לחזור כמה פעמים על אותה קריאה כמו שחלק בסימן תרס"ג, אלא ששתק בארץ ישראל כי למה להיכנס לדיון מיותר היות וגר בפולין, כמו שהרמ״א לא מעיר בנוגע להרבה דינים בתרומות ומעשרות. וכן הבין הביכורי יעקב והצ״צ שהרמ״א היה חולק הן בחנוכה והן בסוכות. וזה שאשכנזים בארץ לא עושים כך הוא בגלל שתלמידי הגר״א הגיעו ראשונים מבין האשכנזים לארץ הקדש והגר״א חלק על הרמ״א. ולהעיר שהצ״צ הוכיח נגד שיטת הגר״א, והרבי גילה בשיחה בתשמ״ט מעלת מנהג חו״ל גם בארץ הקדש, וכן העיר בחנוכה בשנת תשכ״א, ולפחות לגבי חנוכה התקבל בכל מקום והוא בדיוק אותו דיון של סוכות.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
709 צפיות -
אדם האוחז בפסוקי דזמרה, יכול להיות עשירי למנין לחזרת הש"ץ?
-
האם לימון (בשיעור כזית) נחשב למנה במשלוח מנות?
-
האם מותר לגמ"ח לדרוש תוספת של 10%, בהחזרת ההלוואה?
אסור לעשות זאת, כיון שגמ״ח של צדקה לא יכול לעשות ריבית דאורייתא, רק ריבית דרבנן.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
439 צפיות -
אדם המאושפז בחדר בידוד, וכל מה שנכנס לחדרו נשרף מפני החיידקים, האם מותר להכניס לו תפילין?
כדאי לברר היטב האם מבחינה רפואית זה הפתרון היחיד, או שתהיה אפשרות לחטא, ואפילו לגנוז אח"כ בתוך שקית איטום וכד', שכן הרפואה והפיתוחים בתחום מתקדמים היום ב"ה מעבר למה שהיה בעבר, ולעיתים מדובר בשאלה של נכונות וטירחה. אמנם אם באמת אין אפשרות אחרת הרי שזו שאלה שהרבה דיו נשפך עליה מהסוגיא של שבת ״כורך עליו גמי וטובל״ (גמ' שבת דף קכ), וגדולי עולם הסתפקו בשאלה זו וכן בספרי שו״ת של בני זמננו, כמנחת יצחק והרב משה פיינשטיין וחלקת יעקב, ולפניהם נשלח שאלה זו לדובב משרים. ועל כן בנושא זה כמה פוסקים חשובים נקטו שאין להביא תפילין לחולה זה כי יגרם למחיקת הרבה הזכרות שם ה׳. ובפרט שהם עסקו בחו״ל (מדין גרמא ע״פ הנודע ביהודה), וק״ו בארץ ישראל, האם ח״ו יהודי יכול לשרוף רח״ל את התפילין. ועל כן שב ואל תעשה עדיף.
לעמוד השאלה390 צפיות -
שפכתי מים רותחים מקומקום חשמלי לתוך סיר עם שאריות עוף. המכסה של הקומקום נפל לתוך הסיר שהיה בתוכו את המים החמים מה דינו של המכסה?
-
כמה חלב צריך לערב בבצק בכדי שתהיה ברכתו 'מזונות'?
צריך שיהיה רוב בחלב ביצים שמן וכו׳ נגד המים (הקמח לא בחשבון לא לכאן ולא לכאן) ועל זה מברכים מזונות (מלבד לבעלי הנפש).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
315 צפיות -
בצק שעשוי מקמח סוכר וחלב בלי מים מה ברכתו?
מזונות מעיקר הדין כי הוא פת הבא בכיסנין (רק בעלי נפש מחמירים לאכלו אחרי לחם אמיתי).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
212 צפיות -
אכלתי בסעודה עוף וברכתי עליו שהכל, האם לאחר מכן שאשתה מים צריך לברך שוב שהכל?
אם המים היו לפניך בשעה שברכת על העוף או שחשבת עליהם בפירוש בשעת הברכה לא צריך לברך ואם לאו יש לברך.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
276 צפיות -
האם מותר לשרוק בשבת, בשעת שמחה, וכדומה?
-
האם מותר בשבת למדוד מינון של תרופה עובר חולה?
-
טיגנתי חצילים בשמן, וליד המחבת היה סיר עם תבשיל בשרי, הרמתי את המכסה וטיפטפו כמה טיפות מהאדים שבמכסה לתוך החצילים, האם יש להמתין שש שעות מאכילת החצילים?
-
אם יש חיוב קבוע במניין, האם צריך לקבל בכל שני וחמישי את עליית שלישי או שאפשר לכבד גם אנשים אחרים, אורחים וכדומה?
חשוב להדגיש שאין שום חיוב לגבאי בית כנסת לתת לאבל לעלות לתורה בכל הקריאות במשך השנה, אלא מצד האבל ישתדל בכל עת מצוא לעלות לתורה, אם מסכימים הנה מה טוב ואם לאו עשה השתדלותו. (ברור שהגבאי מצד אהבת ישראל ישתדל לתת לו אבל אין שום חובה בכך, ובפרט אם לפי שיקול דעת הגבאי יש לתת את העליה למישהו אחר).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
310 צפיות -
האם אכילת דבש מוגדרת כאכילה או כשתיה, לענין שיעורי אכילה ביום כיפור לחולה?
יש להחמיר להחשיב דבש כמאכל לענין כמות האיסור ביום כיפור, אבל לצרפו לשתיה אחרת כדאי להחשיבו כשתיה.
לעמוד השאלה736 צפיות -
האם מותר לאשה ללוש עיסה ולעשות הפרשת חלה כשאיננה טהורה?
-
נהוג שלא גוזרים ציפורניים בידיים וברגליים באותו יום, האם ביום שישי לכבוד שבת מותר?
דין זה הוזכר לענין כבוד שבת, ולכן הנזהרים בזה נזהרים גם בערב שבת.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1470 צפיות -
האם מותר בשבת לעשות חזרות למופע ריקוד שיתקיים באירוע ביום חול?
-
האם צריך להדליק נרות חנוכה דוקא בבית שישנים בו?
צריך ולכן עדיף להדליק במקום השינה, אבל אם תחזור לבית רק אחרי חצות הלילה ותהיה לבד בבית תדליק במקום שאתה מתארח.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1449 צפיות -
לפני שבוע נולד לנו בן ב"ה, אשתי לא ברכה 'הטוב והמטיב' בלידה, האם צריכה לברך כעת?
אם הנכם עדיין עסוקים באווירה של הלידה, כגון, שהיא בבית ההחלמה, או שרק חזרה משם ובאים לבקרה בביתה כמו שמבקרים יולדת, ועדיין האשה מרגישה את האווירה הקסומה של הלידה אפשר עדיין לברך.
לעמוד השאלה974 צפיות -
כלי שנקנה מגוי אך הוא במקורו תוצרת הארץ, חייב טבילה?
גם כלי שהיה שייך ליהודי בעבר, כאשר היהודי קונה אותו כעת מגוי - צריך טבילה, ואין זה משנה האם היצרן הוא יהודי או גוי, אלא כלי שהיה בבעלות גוי חייב בטבילה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1898 צפיות -
אני מבשלת על הכיריים מאכלי בשר, ולעיתים קרובות גולש קצת מהסירים על משטח הכיריים בזמן הבישול או הרתיחה, האם מותר לבשל על כיריים אלו תבשיל חלבי?
מטעם זה נהגו ליחד כיריים אחד שיהיה מיועד רק לחלבי. בדיעבד, על פי רוב, השאריות שגלשו נשרפות, ומה שנותר בלוע אינו אוסר את הסירים, כי אין כלי אוסר כלי בלא רוטב בניהם. ועוד, הטעם אינו בן יומו. ועוד, מתלבן באש ונכשר.
לעמוד השאלה1038 צפיות -
האם מותר להזיז ציפור בשבת?
-
אני בגיל 13, האם מותר לנסוע ברכבת בתור אזרח ותיק שזה חצי מחיר, לנסיעה קצרה?
-
נטלתי ידיים לסעודה ואכלתי רק חתיכה קטנה של לחם, האם עלי לברך ברכת המזון?
על אכילת פחות מכזית לא צריך לברך, ואין חיוב לחייב את עצמו. אבל תמיד חשוב לזכור שכדי לברך "על נטילת ידיים" צריך לדעת מראש שמתכננים לאכול כביצה לחם, כשאכילת כל כזית היא בכדי אכילת פרס.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
309 צפיות -
השארתי על כיסא בישיבה בקבוקי יין סגורים בתוך שקית אטומה, ויתכן שעברו שם מנקים גויים, ואיני יודע אם נגעו בזה, האם מותר להשתמש בהם בלי חשש?
אין שום חשש, ומכמה טעמים: א. לא מחזיקנן ריעותא. (כנפסק ברמ״א ביו״ד סי' צה). ב. ראיית עכו״ם נזהרים בה לכתחילה, אבל הרבה פוסקים מקילין בדיעבד, וכאן אין כלל ידיעה ברורה שעברו וראו. ג. בקבוקי יין סגורים (שלא נפתחו מעולם) הם חותם בתוך חותם, ולכן אין חשש נגיעה והחלפה (שו"ע יו״ד בסי' קל באריכות). ד. הרי מדובר בחצר של ישראל, ובטח מסתובבים גם יהודים מידי פעם ולכן אין חשש (עיין בשו"ע יו"ד סי' קל בסופו).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
557 צפיות -
המשתתף בסעודת חתונה ולא היה בחופה ולא בזמן ברכת המזון, האם נחשב ל'פנים חדשות' באחד מהשבע ברכות שבשבוע שאחרי החתונה?
לא יכול להיות 'פנים חדשות', כי האכילה בסעודה היא הקובעת לעניין זה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
514 צפיות -
האם צריך להסתכל על הנרות בעת הקידוש, ואם כן באיזה מילים?
כן, בתחילת ברכת הקידוש (לאחר ברכת הגפן) אבל נהוג להסתכל גם בתחילת ויכולו.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
519 צפיות -
האם מותר להתקלח ביום טוב?
למעשה נהוג להחמיר שלא להתרחץ בשבת ויום טוב אפילו במים קרים, אך המצטער מותר לו להתקלח במים קרים. ובמים חמים שהוחמו בערב יום טוב (במיחם וכדומה) מותר להתקלח איבר איבר אך לא את כל הגוף בבת אחת. ויזהר שלא להתמש לצורך כך במים החמים שבברז האמבטיה המחוברים לדוד שמש או דוד חשמלי אלא במים קרים, מעבר לכך שפתיחת ברז המים החמים בשבת בעידן המודרני, כרוכה לעיתים בשאלות של מלאכת כיבוי או הבערה בבתים בהם מותקנים מערכות חימום מים שונים.
לעמוד השאלה573 צפיות -
האם אפשר לחזור להניק תינוק שהפסיק לינוק בגיל חצי שנה וכעת הוא בן שנה וחודשיים?
-
האם יש עניין להדר ולתת לפי סכום השווי של מחצית השקל, לפי שווי המשקל של הכסף כנהוג בעולם, ואם כן כמה זה יוצא השנה?
מנהגנו הוא לתת דווקא שלוש מטבעות של חצי ש"ח, או של המטבע הרגיל באותה מדינה (יש שנותנים חצי דולר של כסף וקונים את המטבע מהגבאים וכו'). אלו הנותנים לפי הערך של מחצית השקל הוא 9.6 גרם כסף טהור - רבני זמננו (בעיקר מעדות המזרח) הנוהגים במנהג זה כתבו שהוא השנה כ22 ש"ח.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1024 צפיות -
כהן שחי עם גויה, האם יש מקום לכבד אותו בזימון לפני אחרים?
-
האם מברכים על ריח הקינמון "בורא מיני בשמים"?
-
אני שותף אם חברי בשדה, הוא רוצה להקנות לי חפץ, האם "השדה המשותפת" יכולה לקנות בתורת "חצרו של אדם קונה לו"?
לא, כיוון שצריך שהחפץ יצא מרשותו, וכשמונח עדיין ברשותו אינך יכול לקנות. ולכן שיניח באחד מהכלים השייכים לך.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
142 צפיות -
האם מותר לקבל כסף מעכו"ם, עבור צדקה ליהודים?
-
האם יוצאים ידי חובה בשמיעת תפילת הדרך באמצעות מיקרופון?
אם לא שומעים את הקול הטבעי של האומר, השומעים לא יצאו ידי חובה, ולכן או שיאמר אדם שיש לו קול גבוה שכולם ישמעו אותו, או שיאמרו במיקרופון אך יאמר לכל השומעים לחזור אחריו מילה במילה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
963 צפיות -
האם מותר לתרום כספי מעשר לגמ"ח שמלווה כספים?
כן, כיון שהלוואה היא מצוה בכל אופן, בין אם מלווים לעניים ובין אם מלווים לעשירים.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
383 צפיות -
האם מותר לשמוע הקלטה של שיעור תורה בליל ניטל לפני חצות?
-
כשאין יין על מה עדיף לעשות קידוש על בירה או על חלות?
בליל שבת על חלות וביום השבת וכן בהבדלה אם אין להשיג יין אפשר על בירה (או משקה אחר המוגדר כחמר מדינה דהיינו משקה המקובל לשתותו באזור כמשקה חשוב)
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
651 צפיות -
אבוקדו קשה שלא ראוי לאכילה כלל בערב שבת, והתרכך במהלך השבת, האם מותר לאכלו בשבת?
-
האם מותר להשתמש ללא רשות בתפילין של חבר מהישיבה, שלא נמצא עכשיו בישיבה?
אם לא תוציא את התפילין משטח הישיבה, ותקפל אותם כמו שהיו מקופלים - מותר. (יש שחששו שהדין בימינו השתנה, אבל בטח בישיבה אין חשש הקפדה, וחסידים משפחה אחת).
לעמוד השאלה684 צפיות -
האם מותר בשבת להבריש כובע עם מברשת מיוחדת של כובעים?
כובע שחור שנראה די חדש ומקפיד לא ללובשו עם אבק שכזה, אין בשום אופן לנערו מהאבק (כנפסק ברמ״א ואדה"ז סי' שב). ואם לא מקפיד שלא לצאת כך או לא נראה חדש, יש להתיר לנער בבד או כיוצ"ב, אבל כדאי להימנע משימוש במברשת כפי שכתבו כמה פוסקים.
לעמוד השאלה258 צפיות -
האם אפשר להכשיר טוסטר רגיל?
אם מדובר בטוסטר שנטרף מנבילות וטריפות אי אפשר להכשיר כי הוא צריך ליבון חמור ולא ניתן לעשות ליבון חמור לטוסטר. אם מדובר שבלע בשר וחלב בזה אחר זה (ולא בבת אחת - שנשאר לכלוך שלא נשרף מהמין השני) אזי יש אפשרות לנקותו ולהפעילו עד שיגיע לחום המקסימלי וכך הכשרו, כפסק אדה״ז שנחשב היתרא בלע כי לא נבלעו יחד, וגם אין צורך להמתין 24 שעות לפני הכשרו, כי סובר אדה״ז שליבון קל שורף את הבלוע ולא מפליטו.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
884 צפיות -
האם אפשר לאכול בשבת שקדים ובוטנים מקולפים?
-
אישה ששכחה להתפלל מנחה, ואינה מקפידה להתפלל ערבית. אך רוצה להשלים את מנחה בערבית, עליה להתפלל שמונה עשרה פעמיים, או מספיק פעם אחת?
אם שכחה מצד עומס היום תתפלל פעמיים (היות ותשלומין זה רק אחרי תפילה קיימת) אך אינה חייבת להתפלל הכל אלא רק את ברכת גאל ישראל (המתחילה באמת ואמונה), ושמונה עשרה של ערבית.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
686 צפיות -
מצאתי כמה שקלים במקום של העודף במכונת חטיפים, האם מותר לי לקחת אותם?
כן, וזאת בגלל שיש דין יאוש בעלים במקום שלא משתמר, ועוד - זה נמצא במקום העודף שמלכתחילה לא שייך לבעל המכונה ואינו קונה מדין חצר כי המקום לא משתמר.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
873 צפיות -
אני בקשרי מסחר עם גוים בסין, אני יכול להתכתב איתם כשאצלם שבת?
כן, כי אצלך כבר לא שבת והם גויים ואין כאן את כל טעמי איסור אמירה לגוי: 1. מטעם שליחות דהיינו שזה נחשב כמו שאתה עושה בעצמך. 2 .טעם הרמב״ם שלא תתבזה השבת בעיניך, כי אתה נמצא באוירה של חול. 3. משום 'ודבר דבר'. כל הטעמים לא שייכים כשאצלך יום חול.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
806 צפיות -
כאשר מדליקים נר חנוכה אחרי צאת הכוכבים – כמה שמן יוצקים בנרות?
שיעור השמן שצריך לתת הוא 50 דקות, ומנהגנו להקפיד ע"כ גם כשמדליקים לאחר צאת הכוכבים.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
635 צפיות -
אני מדליקה הרבה נרות שבת וגפרור אחד אינו מספיק, האם אפשר להדליק גפרור נוסף או שזה בעייתי לאחר שכבר הדלקתי חלק מנרות השבת?
כל עוד לא סיימת להדליק את הנרות אפשר להדליק גפרור נוסף, הבעיה היא רק לאחר שגמרת את כולם ונכבה נר מהרוח וכדומה, שבמקרה כזה כבר אסור להדליק גפרור נוסף.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
291 צפיות -
אדם שיש לו גבס מעל המרפק במקום הנחת תפילין מה עושים?
כאשר יש גבס בכל מקום הקיבורת, יניח תפילין של יד על הגבס בלי ברכה ויש להקפיד לכסות את התפילין, ועל תפילין של ראש יברך על מצות תפילין.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
393 צפיות
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
245 עלונים, 90 Cours, 3 חדשות, 25 מאמרים, 1 תוכן רב, 1 מדריךראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
201 עלונים, 16 Cours, 3 חדשות, 41 מאמרים, 15 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
82 עלונים, 88 מאמרים, 1 מדריךראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
168 עלונים, 1 Cours, 1 מדריךראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
111 עלונים, 3 Cours, 14 מאמריםראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלוניםראה עוד >

הרב שמואל מקמל
תכני הרב:
55 עלונים, 14 Cours, 1 כתבה, 42 מאמרים, 1 מדריךראה עוד >

הרב יהושע ליפש
תכני הרב:
87 עלונים, 6 Coursראה עוד >