
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר לשליח שעושה תהלוכה בערב ל"ג בעומר לפני השקיעה, להפעיל במהלך התהלוכה מוזיקה שמחה?
בעיקרון אין לשמוע מוזיקה, אם חשוב שתהיה מוזיקה, יכול לערוך במקום סיום מסכת תחילה, ואז יכול להפעיל מוזיקה.
לעמוד השאלה939 צפיות -
האם מותר לברך שהחיינו על פרי בשבת, בימי ספירת העומר?
-
בשבת קודש שטפתי כוס במים קרים וכעת הכוס רטובה האם מותר לי למזוג לתוכה מים חמים מכלי ראשון או שצריך לייבש את הכוס קודם?
יש לייבש את הכוס קודם. כיון שהמים החמים 'מבשלים' את המים הקרים ויש בזה איסור.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
311 צפיות -
האם מותר להשתמש לקידוש בבקבוק יין שהיה פתוח?
אדמו"ר הזקן מביא שאף שכיום לא מקפידים שלא לשתות משקים מגולים, אבל אין לקדש ביין מגולה (אם כוונת השאלה היא שהבקבוק נפתח אך כוסה בחזרה בכיסוי ולא היה גלוי לילה שלם, אין שום בעיה).
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
508 צפיות -
ספר שבראשי דפיו כתובים אותיות האם מותר לפתחו בשבת?
ספר שכתוב על ראשי דפיו אותיות או תיבות, יש האוסרים לפתחו בשבת שכן בפתיחתו מוחק הוא את האותיות שבראשי דפיו, אלא שלמעשה פוסק אדה"ז להקל בפתיחת וסגירת הספר משום שהאותיות כבר כתובות וכיוון שניתן בקלות לפתוח ולסגור את הספר, אין הדבר כרוך בפעולה מעשית של כתיבה או מחיקה, וכתבו הפוסקים שלכתחילה יש להמנע מכתיבה בראשי דפי הספר. אלא שכתבו הפוסקים שדף ספר הקרוע באמצעו לחצאין ולא יכול לקרוא המילה מבלי לקרב הדף שנקרע, יש ליזהר מלקרב חציו האחד לשני או לרחקו בשבת, שכן מכוון הוא להצמיד או לרחק האותיות ומבלי פעולתו המדויקת לא יחזור הדבר לקדמותו ונחשב הדבר ככתיבה או מחיקה, אך אם מרחיקים את שני החצאים זה מזה, מותר.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
428 צפיות -
הפרשתי חלה בלי לברך, האם לברך אחר כך?
-
האם מותר לקנות חמץ לאחרי הפסח בחנות שלא נמכר בה החמץ בערב קבלן?
אפשר. כיון שלעניין איסור דאורייתא בל יראה ובל ימצא אנו מצריכים ערב קבלן, אמנם לגבי הקנס שחכמים קנסו שלא לאכול חמץ שעבר עליו הפסח מסתפקים במכירה רגילה.
לעמוד השאלההרב חיים קיז'נר
1940 צפיות -
האם מותר להאכיל בעל חי, חמץ שעבר עליו הפסח?
לא, אין להאכיל בעל חי ואפילו אינו בבעלותו חמץ שעבר עליו הפסח, מאחר שאסור בהנאה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
1063 צפיות -
האם צריך להפריש מעשרות מהחזר שכר לימוד שקיבלתי ממשרד החינוך על שכר לימוד ששילמתי במהלך השנה ללימודי הוראה?
-
כשאדם אוכל כריך מלחם שברכתו שהכל ויש בפנים ממרח או ירק, האם צריך לברך עליהם בנפרד מהלחם?
נראה שהלחם הוא העיקר והשאר רק לתוספת טעם, ולכן די בברכת שהכל על כל הכריך, אך במקרה שהמילוי הוא עיקר יש לברך את ברכת המילוי.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
534 צפיות -
מותר לילדים לשחק בארגז חול בשבת?
חול המיועד מראש למשחק מבחינה עקרונית מותר לשחק בו בשבת, אך ראוי למנוע מלשחק בו מכיוון שבדרך כלל משחקים בו באופן האסור בשבת (ולמשל אסור להרטיבו, ליצור ממנו מגדלים או לצייר ולכתוב עליו). אך חול רך, מיד בלקיחת החול נסתמת הגומה שנוצרה מלקיחתו – מותר לשחק כרגיל. וחול שאינו רך כל כך, מותר רק ליטלו ממקום בולט מבלי שתווצר גומה בלקיחתו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
263 צפיות -
האם מותר להשתמש בשואב אבק רובוטי בשבת, כשהוגדר לפני שבת?
אסור להפעיל מכשיר זה בשבת משום שיש בזה 'עובדין דחול', וזילות לכבוד ושמירת השבת. ובנוסף זהו מכשיר שפעמים רבות משמיע קול בפעולה או גם ציפצוף כשנתקע.
לעמוד השאלה1428 צפיות -
המתפלל במנין ספרדי שאומרים ספירת העומר אחר עלינו, יכול לומר עלינו לשבח יחד איתם ואחר כך ספירת העומר?
כן, יש לומר עלינו עם הציבור ואחר כך לומר ספירת העומר כיון שצריך לומר עלינו עם הציבור.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
1472 צפיות -
שכחתי לומר אתמול ספירת העומר, ונזכרתי בכך רק בלילה, כיצד אני אמור לנהוג?
-
האם מותר בסעודת 'ווארט' לנגן בכלי נגינה בימי ספירת העומר?
-
האם יש בעיה להיכנס לדירה חדשה בספירת העומר?
כתבו הפוסקים שנכון שלא להכנס לדירה חדשה בימי ספירת העומר מלבד בל''ג בעומר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
2996 צפיות -
האם מותר לברך שהחיינו על פירות בימי ספירת העומר?
-
האם מותר לספור ספירת העומר אחרי השקיעה לפני צאת הכוכבים?
לכתחילה יש לספור אחרי צאת הכוכבים (ובכל מקרה המנהג שלא להתפלל ערבית לפני צאת הכוכבים וספירת העומר היא אחרי ערבית).
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
1771 צפיות -
אני עובד בתלמוד תורה בחינוך מיוחד שעובד גם בחול המועד, האם מותר לעבוד בימי חול המועד ולקבל תשלום?
בעבודה כזו מותר לעבוד בחול המועד, וממילא אין בעיה לקבל על כך משכורת.
לעמוד השאלההרב חיים פרוס
ילדים מיוחדים חול המועד235 צפיות -
האם אסור בחול המועד גם גיהוץ או רק כביסה?
-
האם מותר להרטיב את המצה עם מים לילד בן שנה?
גם הקטנים צריכים להיזהר ממצה שרויה, אך בעת הצורך לקטנים אפשר להקל, וכדאי לתת להם בכלים חד פעמיים כדי למנוע 'שרויה' בכלים הרגילים.
לעמוד השאלה1080 צפיות -
האם יש חיוב לשתות יין בכל יום מימי חול המועד?
חובה על כל אדם לשתות רביעית יין בכל יום מימי חול המועד, ולכתחילה אין יוצאים ידי חובה זו בשתיית מיץ ענבים. אם אינו אוהב יין או שאין ידו משגת לקנותו, יוצא ידי חובת שמחה בדברים אחרים. נשים פטורות משתיית יין.
לעמוד השאלה4671 צפיות -
מותר לתת למכבסה של גויים לכבס בגדים בחול המועד?
-
מהו סדר ביעור חמץ כשחל ערב פסח בשבת?
ביעור החמץ (שריפת החמץ) בשנה זו הוא ביום שישי י"ג בניסן כמו בערב-פסח בכל שנה שורפים את החמץ עד "סוף זמן ביעור חמץ" (ראה לוח הזמנים המצורף בזה), לאחר שריפת החמץ אין אומרים 'כל חמירא' (אלא למחרת בשבת, כדלהלן), אלא רק את ה'יהי רצון' המופיע בסידור. יש לנער את החמץ העלול להימצא בכיסי ובקפלי הבגדים, בתוך המכונית ובפחי האשפה, ולסגור היטב את החמץ המיועד לסעודות שבת. בבוקר שבת קודש י"ד בניסן משכימים להתפלל שחרית ואין מאריכים בה (בכדי שיוכלו לסיים את אכילת החמץ בסעודת הבוקר בזמן). ניתן לגשת אל המקומות המכורים לנכרי, עד "סוף זמן ביעור חמץ", תוך הקפדה וזהירות שלא להסתובב עם החמץ בחדרים הנקיים מחמץ. מותר לאכול חמץ עד סוף שעה רביעית (בלוחות השנה מצוינת שעה זו כסוף זמן אכילת חמץ), ויש לנקות ולטאטא הכול, להשליך את הפירורים לאסלה או להוציאם מחוץ לרשותנו. אם נותר חמץ, וכן אם נותרו שיירי חמץ דבוקים בכלים או בפח-האשפה, יש לשפוך עליהם חומר פוגם כגון אקונומיקה לפני "סוף זמן ביעור חמץ". מעט פרורים שנשארים ברצפה, בטלים מאליהן. לאחר ניקוי וכילוי החמץ מבטלים את החמץ – עיקר הביטול הוא בלב, ובנוסף אומרים זאת בפה, בנוסח "כל חמירא" (השני). יש לשטוף היטב את הפה ולנקות את השיניים מכל חשש חמץ בעדינות שלא יצא דם, וכן לא ישתמש במברשת ומשחה. משעה זו אסור לטלטל חמץ והרי הוא מוקצה, ואם ראה חמץ יכפה עליו כלי עד אחרי יו"ט ואז יבערו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
809 צפיות -
האם אני יכול לבקש מגוי לבער עבורי את החמץ - להשליך את החמץ באשפה רחוקה בשבת ערב פסח?
בחו"ל, אם זה לא רשות הרבים גמורה אלא כרמלית - מותר, ועדיף לתת לגוי את החמץ קודם במתנה גמורה.
לעמוד השאלההרב יצחק איתן מזרחי
188 צפיות -
האם כשערב פסח חל בשבת, אומרים את סדר קרבן פסח ביום שישי או בשבת?
את סדר קרבן פסח אומרים בזמן הקרבת הקרבן, ולכן גם כשחל ערב פסח בשבת אומרים זאת בשבת אחרי מנחה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
201 צפיות -
מהו סדר ערב שבת הגדול (יום שישי) כשחל ערב פסח בשבת?
ביום שישי י"ג בניסן בתפלת שחרית אומרים 'מזמור לתודה' (כיוון שעדיין אינו 'ערב פסח'). אומרים את פרשת "זאת חנוכת המזבח" עד "כן עשה את המנורה", שהיא כנגד שבט לוי. כמו בערב-פסח בכל שנה שורפים את החמץ עד "סוף זמן ביעור חמץ", לאחר שריפת החמץ אין אומרים 'כל חמירא', אלא רק את ה'יהי רצון' המופיע בסידור. יש לנער את החמץ העלול להימצא בכיסי ובקפלי הבגדים, בתוך המכונית ובפחי האשפה, ולסגור היטב את החמץ המיועד לסעודות שבת. באמירת שנים מקרא אומרים את שתי ההפטרות – של פרשת השבוע, ו"וערבה לה'". לפני מנחה אומרים "הודו ו"פתח אליהו", כבכל ערב שבת. לפני הדלקת נרות יש לתת לצדקה עבור שני הימים – השבת והיום-טוב. ברכת הדלקת נרות כבכל ערב שבת. כיוון שערב פסח חל בשבת, במהלך יום שישי ישנם כמה וכמה דברים הנחוצים לעשותם קודם כניסת השבת וחשוב לוודא שאכן בוצעו (וזאת כמובן בנוסף לסידורים הטכניים כגון הכנת שעון השבת וכוונו שידלקו האורות בכל משך זמן הסדר וכדומה). להלן יפורטו עיקרי הדברים וישמשו כתזכורת: מכירת חמץ וסימון המקומות בהם ישנם דברים המכורים לנכרי; טבילת כלים והגעלת כלים; ניקוי השואב אבק, המטאטא, המכונית והמחסן; בדיקת הכיסים של הבגדים מחמץ (בנוסף יש לבדוק גם בשבת את הכיסים של הבגדים שלובשו בשבת); תספורת וגזיזת הציפורניים; הכנת בגדי (השבת ו)החג: גיהוץ, הסרת תוויות ומדבקות, כפתורי רזרבה; צחצוח נעליים, קשירת הציצית; צליית הזרוע (גרון עוף שהוסר ממנו רוב הבשר); בישול הביצה; הכנת החרוסת (אגוזים, תפוחים ואגסים); הכנת מי מלח; שטיפת וייבוש החסה; הפרשת תרומות ומעשרות וכן הפרשת חלה מן המצות באם לא הפרישו; בדיקת המצות מפני כפולות ונפוחות; שקילת ה"כזיתים" (מצה כ-30 גרם. מרור כ-17 גרם)הכנת החזרת; הכנת נרות שבת ונרות לחג; הכנת נר שידלק עד צאת השבת עבור הדלקת נרות בליל החג.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
788 צפיות -
בקביעות שערב פסח חל בשבת, האם ביום שישי מותר להסתפר כל היום?
-
כאשר מכשירים את השיש לפסח, משתמשים להכשרה בקומקום של כל השנה או של פסח?
עדיף שיהיה קומקום המיוחד להכשרות, או להכשיר את הקומקום של כל השנה טרם השימוש בו להכשרה, על ידי שינקה היטב את הקומקום, וירתיח אותו כשהוא מלא במים וישפוך למקום שאינו בא במגע עם חמץ.
לעמוד השאלה499 צפיות -
האם צריך לעשות בדיקת חמץ בחדר שמוכרים את כולו לגוי?
-
בבדיקת חמץ מוקדמת שעושים בארונות וכדומה, האם גם אישה יכולה לעשות את הבדיקה?
לכתחילה ראוי שבדיקה זו תיעשה על ידי האבא, בעל הבית – (ויכול להיעזר, גם על ידי שלוחו, או בנו – מעל גיל בר מצוה). לעת הצורך, ניתן גם למנות את אשתו לבדוק את החמץ.
לעמוד השאלה1445 צפיות -
הבן הגדול בבית, נולד אחרי שהיתה הפלה, האם חייב בתענית בכורות?
כן, אף שאינו בכור לדיני ירושה, צריך להתענות בתענית בכורות, בפועל נהוג לשמוע סיום מסכת ולאכול, ולא לצום.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
302 צפיות -
כשערב פסח חל בשבת מתי מתענים "תענית בכורות"?
בקביעות שנה שערב פסח חל בשבת, אין מתענים תענית בכורים ביום שישי מפני כבוד השבת, אלא מקדימים את התענית ליום חמישי י"ב בניסן. ופשט המנהג, שבמקום להתענות משתתפים הבכורים בסיום מסכת עם סעודת מצווה, ובכך פוקעת התענית, ואף קטן שעתיד להגדיל בערב פסח שחל בשבת ישתתף בזה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
903 צפיות -
האם תרופות וויטמינים צריכים כשרות לפסח?
גלולות רבות של תרופות וויטמינים עלולות להכיל עמילן המופק מרכיבי חמץ לשם גיבוש הגלולה. או תמציות העשויות מאלכוהול חמץ, או מוצרים ללא חמץ המיוצרים יחד עם מוצרי חמץ או מיוצרים בכלי חמץ ללא הכשרה לפסח. ולכן כשאין הדבר כרוך בטיפול חיוני של הצלת-חיים יש להימנע מנטילת תרופות שאינן כשרות לפסח. וגם במקרה שטעמה של התרופה מר כך שאין נהנים מעצם בליעתו היו שאסרו זאת, משום שגם במקרה שהחמץ אינו ראוי למאכל כלב מכל מקום אסור לאכלו בפסח משום שבכך מראה הוא שעבורו החמץ כן נחשב כאוכל. עם-זאת, פוסקים רבים התירו את השימוש בתרופות במצבים מסוימים, והורו כיצד יש להשתמש בהם באופן המותר. וכיוון ששאלת השימוש בתרופות עשויה לעתים להיות שאלה של פיקוח-נפש, הזהירו פוסקים רבים, שאין לאדם להורות לעצמו בתחום זה, מבלי להתייעץ תחלה עם רב מורה-הוראה אודות השימוש או ההימנעות מהם בפסח.
לעמוד השאלה1107 צפיות -
מותר להשתמש במפה שהשתמשו בה לחמץ, לכבס אותה ולהשתמש בה לפסח?
-
האם נהוג בליל הסדר לטבול את המצה במלח?
אין טובלים במלח מפני חיבוב המצוה. דהיינו כדי לטעום את טעם המצה בלי תערובת טעם אחר כלל. אולם מניחים מלח על השולחן.
לעמוד השאלה412 צפיות -
האם יש עניין שלא לאכול בשר בליל הסדר?
אין שום בעיה לאכול בשר בליל הסדר, ואדרבה חשוב לאכול בשר ביום טוב, רק שבליל הסדר אסור לאכול בשר צלוי או בשר בלי מים, כגון צלי קדר שהבשר מתבשל בקדירה רק עם הרוטב שיוצא מהבשר עצמו, או בשר (וכן עוף) שהכניסו עם קצת שמן בכמות קטנה רק כדי שלא ידבק לתבנית, שנוהגים להחמיר גם בזה, לכן יכין בשר מבושל במרק או ברוטב ויאכל בליל הסדר.
לעמוד השאלה984 צפיות -
האם בנים צריכים להסב על שולחן אביהם בליל הסדר?
-
צריך לכלול מוצרי קטניות כשרים לפסח במכירת החמץ?
-
האם אוכל של בעלי חיים צריך כשרות לפסח?
-
האם ניתן להיות בחג הפסח בבית מלון?
מנהג ישראל, שבחג הפסח נמצא כל אחד עם בני משפחתו בביתו הפרטי, וכן הורה למעשה כ"ק אד"ש, שכל אחד יהיה בביתו, ובפרט ראש המשפחה, בנוסף לכך העיר הרבי - שקשה להדר כראוי כאשר לא נמצאים בבית הפרטי. על פי דברי הרבי, עדיף להיות בבית הפרטי, מאשר להיות ב'בית מלון', מאחר וגם שם קשה להדר כמו בבית, אמנם במקרה שמחמת אילוצים או קשיים, שמירת חג הפסח ב'בית מלון' תהיה יותר מהודרת ממה שיצליח לעשות בביתו - יכול לצאת מביתו על מנת שיוכל לשמור שם כראוי את ההלכות וההידורים, או לחילופין במקרה שיש בכך צורך גדול.
לעמוד השאלה2961 צפיות -
האם צריך הכשר על מפיות נייר לפסח?
-
האם בפסח מותר להשתמש בבר מים שהיה כל השנה על השיש במטבח?
בר־מים מינרלים, תמי 4 וכיו"ב, שהשתמשו בהם כל השנה בחמץ – יש לנקותם היטב (כולל את הצנרת הפנימית) ואז ניתן להשתמש בהם אך ורק בצונן. מחמת הקושי לעשות כן, ראוי להימנע מלהשתמש בהם בפסח.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
1761 צפיות -
מה צריך לעשות אם לא אמרתי באחד הימים את הנשיא?
פרשת הנשיאים - זמנה לכתחילה מיד אחרי תפילת שחרית, ונמשך הזמן עד תפילת מנחה ובדיעבד עד שקיעת החמה. אם לא אמר במשך היום, יכול להשלים עד עלות השחר, שכן זה היה זמן הקטרת האיברים. אם לא אמר כלל, יכול לומר למחרת את הפסוקים, כדי שלא לדלג בפרשה, אך כמובן לא שייכת אמירת ה"יהי רצון" עבור הימים שלפני, אלא רק עבור היום הנוכחי.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
2330 צפיות -
האם במקרה שאין שתי אילנות, האם אפשר לברך ברכת האילנות על אילן אחד?
מעיקר הדין, ניתן לברך על ראיית אילן אחד בלבד. אך אם יוצא למקום בו מצויים אילנות עדיף שילך למקום שידוע לו שיוכל לברך על ראיית שתי אילנות. אבל אם רואה אילן אחד בפעם הראשונה, לא ימתין ויימנע מן הברכה כדי לברך במקום אחר שיש בו שתי אילנות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
672 צפיות -
אדם שאוכל חמץ בפסח, האם יש עניין לשכנע אותו למכור את החמץ שלו?
הרבי כותב שגם ליהודי כזה יש למכור את החמץ, שבזה לפחות אינו נכשל באיסור בל יראה.
לעמוד השאלה2292 צפיות -
האם צריך לנקות מחמץ משחקי ילדים ותינוקות?
יש לנקות היטב את משחקי הילדים. באם אי אפשר להגיע לכל חלק במשחק ולנקותו היטב – אין להשתמש במשחקים אלו בחג, וראוי למוכרם במכירת החמץ.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
2067 צפיות -
נשאר לי קופסת מצות שלימה וסגורה משנה שעברה, האם מותר לאכול ממנה בפסח השנה?
-
האם מותר לאכול עוגיות מקמח מצה, בתוך השלושים יום לפני חג הפסח?
הן נחשבות כ"מצה עשירה" שמותר לאכלה אפילו בערב פסח (ולמנהגנו שאין אוכלים בפסח מצה עשירה ודברים העשויים ממצה עשירה, מותר לאוכלם רק עד סוף זמן אכילת חמץ).
לעמוד השאלה4450 צפיות -
האם ניתן לברך את ברכת האילנות בלילה?