
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
אכלתי מזונות לפני כשעה, לא ברכתי ברכה אחרונה, וכעת אני במרחק רבע שעה משם, האם עדיין ניתן לברך? ומה הדין אחרי שעתיים?
אחרי שעה ניתן לברך. אך אחרי שעתיים לא ניתן, אלא במקרה שמרגישים עדיין שובע כתוצאה מהאכילה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
1187 צפיות -
עד מתי ניתן לברך ברכה אחרונה?
האוכל לחם לשובע רשאי לברך עד לרגע ששב להיות רעב, וכן אם שתה לרוויה או אכל פירות כל צרכו, כל עוד אינו צמא או תאב לאותם פירות, יברך. אבל אם אכל מעט ללא שביעה והפסיק, יברך מיד אחרי האכילה; ואם שהה בין 11 דקות ועד 72 דקות, יאכל שוב כשיעור ברכה כדי שיוכל לברך בלא פקפוק, ואם לא אכל שוב, לא יברך עוד. אולם בסעודות גדולות כגון התוועדויות או אירועי שמחה, אף אם עבר שיעור עיכול מאז שאכלו את הלחם, כיוון שאכלו בינתיים, נחשב הכול סעודה אחת וניתן לברך בסופה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
359 צפיות -
כמה זמן לאחר שאכלתי מזונות, אני עדיין יכול לברך ברכה אחרונה?
לשיטת אדה״ז תלוי בכמות האכילה לכן כדאי להתרגל לברך ברכה אחרונה מיד אחרי סיום האכילה בפרט באכילה מועטת, ובדיעבד באכילה מועטת ניתן לברך תוך עשר דקות מהאכילה, ובאכילה מרובה אפשר כל עוד שבעים מאותה אכילה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
644 צפיות -
מי שמסופק האם ברך ברכה אחרונה ונזכר לאחר זמן, האם עליו לברך?
נאמר בתורה "ואכלת ושבעת וברכת", מכאן למדו שברכת המזון מן התורה הינה לאחר האכילה. חכמים הוסיפו כי יש לברך גם קודם האכילה. על ברכות שחיובן מדרבנן, נאמר כי "ספק ברכות להקל", ומי שאינו בטוח שעליו לברך אינו יכול לברך מחשש לאיסור ברכה לבטלה. אולם כאשר הברכה היא מן התורה –שאכל לחם ומסופק אם ברך ברכת המזון- אפילו עבר זמן רב- עליו להחמיר ולברך כל עוד והמזון לא התעכל, אך כשחש שוב ברעב זהו סימן לעיכול המזון, ולא יברך.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1114 צפיות -
אדם שרגיל לשתות הרבה, בירך שהכל על שתיה ושתה, עד כמה זמן יכול לסמוך על הברכה ללא שיברך בורא נפשות?
מן הדין עד שיצמא בפעם הבאה, כי כאשר נהיה צמא שוב צריך לברך שהכל שוב, לכן יברך בורא נפשות מיד בסיום השתיה, ולא ימתין שמא ישתה עוד כי עלול להפסיד את הברכה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
626 צפיות -
שתיתי קפה ואני לא זוכר אם ברכתי בורא נפשות, מה עושים?
לא מברכים שוב כיון שספק ברכות להקל, אך אם יכול לאכול מאכל אחר שברכתו האחרונה היא בורא נפשות יאכל (וצריך לברך עליו ברכה ראשונה) ויכוון בבורא נפשות גם על האכילה הקודמת שמסופק אם בירך.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
760 צפיות -
אכלתי פחות מכזית מזונות ופחות מכזית פרי משבעת המינים, האם מצטרפים לברכה אחרונה?
כאשר אכל כמות של חצי כזית מזונות וחצי כזית משבעת המינים, יברך ברכה מעין ג' ויזכיר את שניהם.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
386 צפיות -
אכלתי אוכל ממש לא טעים כך שלא נהנתי כלל מהאוכל, האם צריך לברך ברכה אחרונה?
זה תלוי עד כמה המאכל לא טוב, אם המאכל ממש לא טוב עד שאנשים נמנעים מלאוכלו אין מברכים, אך אם הוא ראוי לאכילה לרוב האנשים אלא שאדם אחד מכל סיבה שהיא נמנע מלאוכלו מברך עליו אף שהוא לא נהנה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
564 צפיות -
אכלתי ושתיתי והייתי צריכה לברך ברכת מעין שלוש וברכת בורא נפשות. ברכתי קודם בורא נפשות האם זה בסדר, והאם יש משמעות בכלל לסדר הברכות?
כשאפשר, מקדימים על המחיה, אך אם כבר ברכו, או שיש סיבה אחרת, אין בעיה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
465 צפיות -
שתיתי יין לפני הסעודה ושכחתי לברך על הגפן לאחר שתיית היין, האם היין נפטר בברכת המזון?
אם נזכר לפני ברכת המזון יברך מעין ג' ואחר כך ברכת המזון, אך אם לא נזכר עד אחר שבירך ברכת המזון אינו צריך לשוב ולברך מעין ג'.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
691 צפיות -
עשיתי הבדלה ולא ברכתי ברכה אחרונה על היין, לאחר מכן התחלתי לאכול מלווה מלכה, האם לברך ברכה אחרונה על היין או שנפטר בברכת המזון?
כיוון שהיין כאן לא היה קשור לסעודה, לכן לכתחילה אם עוד לא בירכת, צריך לברך ברכה אחרונה על היין, אם כבר בירכת ברכת המזון, נפטר היין בדיעבד.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
224 צפיות -
מה הדין במקרה שאדם אכל פיצה בכמות גדולה (מעל 4 משולשים) וכבר בירך "על המחיה", האם עליו לחזור ולברך ברכת המזון?
לכתחילה שיטול ידיים על לחם, יאכל כביצה של לחם ואז יברך ברכת המזון ויכוון גם על הפיצה, אם אין באפשרותו לאכול עוד לחם (ושבע מאכילת הפיצה) חוזר ומברך ברכת המזון.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
566 צפיות -
מי שאכל אוכל מקולקל צריך לברך ברכה אחרונה?
אם הוא מקולקל לגמרי שאינו ראוי כלל לאכילה, פטור מברכה ראשונה ואחרונה, אבל אם הוא לא מקולקל לגמרי, צריך לברך.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
415 צפיות -
אכלתי 2 יחי' של 'מופלטה' וברכתי בורא מיני מזונות. כעת הנני שביעה. האם עליי לברך ברכת המזון או לברך ברכה מעין שלוש?
הטוב ביותר זה ליטול ידיים, לברך המוציא ולאכול לחם גמור ואח"כ לברך ברכת המזון.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
674 צפיות -
אכלתי רימון ובננה, האם אחרי ברכה מעין שלוש יש לברך גם בורא נפשות?
-
אכלתי מזונות וברכתי בטעות שהכל, האם אני צריך לברך על המחיה או בורא נפשות?
-
מה הדין של קבוקים - בוטן מחופה בציפוי קמח בנוגע לברכה אחרונה?
אם אין בקמח שיעור, ורק עם הבוטן הוא מצטרף לשיעור, מברכים בורא נפשות. אם יש שיעור של 27 סמ"ק בקמח לבד, מברכים מעין שלוש.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
1139 צפיות -
כאשר אני צריך לברך ברכה אחרונה כגון על המחיה או בורא נפשות ואני צריך ללכת לשירותים, מה לעשות קודם?
מכיון שיש איסור הזכרת ה' כאשר צריך ללכת לבית הכיסא, ועל כל פנים בעיה להתאפק משום "לא יהיה בך עקר", לכן תלך לבית הכסא ואח"כ תחזור למקום הראשון ותברך.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
395 צפיות -
אכלתי ארוחה ללא לחם ושבעתי. האם אני מחויב בברכת המזון?
ברכת המזון חלה רק על אכילת לחם. ולכן אין עליך חיוב, אך יש לברך ברכה אחרונה בהתאם למאכלים שאכלת.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
487 צפיות -
אם אכלתי פרי משבעת המינים ופרי אחר, ברכת מעין שלוש מספיקה, או שצריך לברך גם בורא נפשות?
ברכה מעין שלוש על הפירות, פוטרת את כל הפירות, ואין לברך בורא נפשות.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
581 צפיות -
ברכתי מזונות על פיצה, ואחרי שאכלתי התברר שהפיצה הייתה "המוציא", האם לברך ברכת המזון?
-
כמה ענבים אני צריך לאכול כדי לברך ברכה אחרונה מעין שלוש?
כזית (יש דעה שאומרת על פרי שלם שאכל בפני עצמו מברך אפילו פחות מכזית ורצוי להימנע מלהכנס לשאלה זו למעשה)
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
1054 צפיות -
אדם המסופק האם ברך "בורא נפשות", האם עליו לברך?
-
כמה סופגניות זה שיעור קביעות סעודה?
כיוון שהסופגניות הרגילות מטוגנות בשמן עמוק שדינו כבישול, לא שייך קביעות סעודה בסופגניות, ולכן על סופגניות בכל כמות (החל מכזית) מברכים על המחיה. כמובן שבמידה ומכינים סופגניות אפויות הדין יהיה שונה ואם יאכלו מהם הרבה יצטרכו ליטול ידיים.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
942 צפיות -
בתוך כמה דקות צריך לסיים רביעית משקה כדי לברך ברכה אחרונה?
-
האם בחול המועד מוסיפים בברכת מעין שלוש וזוכרנו לטובה וכו'?
-
אכלתי מזונות עם זיתים, בברכה האחרונה שכחתי להזכיר על העץ. מה הדין?
אם אכלת את הזיתים יחד עם המזונות אין צורך לברך. אם זה בנפרד ואכלת שיעור המחוייב בברכה אחרונה, עליך לברך שוב רק על העץ.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
673 צפיות -
אכלתי ענבים ואחר כך נטלתי ידיים לסעודה. אחרי שבירכתי ברכת המזון נזכרתי שלא בירכתי 'על העץ'. האם עלי לברך?
אם הענבים היו מנת פתיחה לסעודה - אין צורך לברך אחריהם. ואם נאכלו סתם - יש לברך, ואינם נפטרים בברכת המזון.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
226 צפיות -
שכחתי לברך על הגפן ויצאתי מהבית מה לעשות?
-
אכלתי תמרים ושכחתי לברך ברכה אחרונה, ומיד נטלתי ידיים לסעודה, האם יש לברך ברכה אחרונה על התמרים?
אם נזכר לפני ברכת המזון יברך על העץ ואחר כך ברכת המזון, אך אם לא נזכר עד אחר שבירך ברכת המזון אינו צריך לשוב ולברך ברכת מעין שלוש על העץ, כיוון שבדיעבד ברכת המזון פוטרת את התמרים.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
519 צפיות -
האם אדם שהקיא מה שאכל, צריך לברך ברכה אחרונה על האוכל שהקיא?
אם הקיא הכל וכבר אין לו שום תחושת שובע כלשהו מאכילה זו לא צריך לברך ברכה אחרונה. ומה טוב אם יכול, שיאכל כעת עוד קצת להשלים לשיעור ויוכל לברך ברכה אחרונה בלי פקפוק.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
76 צפיות -
האם יש לברך ברכה אחרונה על גלידה בגביע וופל?
על הגלידה מברכים בורא נפשות כי בדרך כלל יש בה שיעור של כזית שזה 27 גרם. אם בגביע יש גם כזית מברכים על המחיה אם אכלו אותו בתוך כדי אכילת פרס שזה כ4 דקות. אם לא, מברכים רק בורא נפשות.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
1894 צפיות -
כששותים שתיה חמה ולוקח כמה דקות לשתות אותה, מברכים ברכה אחרונה?
כששותה כמות של רביעית (86 מ"ל) במשך זמן של פחות מכדי אכילת פרס (כ4 דקות) מברכים ברכה אחרונה, וכלשון אדמו"ר הזקן: "יש לברך ברכה אחרונה על קאוו"י וטיי"א חמין אף על פי ששותהו מעט מעט אם לא שהה יותר מכדי אכילת פרס" (-בשתיית רביעית).
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1641 צפיות -
אם שתיית חצי שיעור יין וחצי שיעור מים מצטרפים יחד לשיעור ברכה אחרונה?
אכן, יין ומים מצטרפים יחד לשיעור ברכה אחרונה, ויברך בורא נפשות כברכת המים. אמנם להעיר שלכתחילה אין לשתות יין בין כמות של כזית לכמות של רביעית כדי שלא יגיע למצב של ספק ברכה.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
614 צפיות -
האם צריך לברך ברכה אחרונה על תמר אחד גדול?
כדי להיות חייב בברכה אחרונה בוודאות, צריך שיהיה כזית בפרי (27 סמ''ק), בד''כ בתמר אין כזית, אלא אם כן הוא ממש ענק. (לכן לא מומלץ לאכול תמר אחד שלם כי נכנסים לספק ברכה כי יש דיעה שעל פרי שלם מברכים ברכה אחרונה אף שאין בו כזית, אלא שלא נפסקה ההלכה כדיעה זו).
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
2055 צפיות -
אכלתי מיני מזונות אך אני מסופק אם אכלתי כשיעור כזית, ואין לי עוד 'מזונות', האם לברך 'על המחיה' מספק?
היות ואין עוד מזונות, וממילא זה ספק שלא יכול להתברר, לא מברך 'על המחיה'.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
421 צפיות -
אדם שכבר שבע לגמרי, ואוכל עוד, צריך לברך על אכילתו?
מי שהיה כבר שבע קודם שאכל, ואכל אכילה גסה, אם נהנה גרונו מאותה אכילה מברך לפניו ולאחריו, אבל אם נפשו קצה עליו, ואין גרונו נהנה מאכילתו, אינו מברך כלל לא לפניו ולא לאחריו שאכילה כזו אינה חשובה אכילה כלל.
לעמוד השאלה300 צפיות -
אם אכלתי לחמניה שברכתה מזונות ולאחר מכן אני רוצה להוסיף ולאכול לחמניה נוספת, מה דין ברכתה והברכה האחרונה?
הסדר הראוי במקרה כזה הוא לברך אחרי הלחמניה הראשונה 'על המחיה', לחכות קצת וליטול ידיים ולברך המוציא על הלחמניה השניה ולאכול ממנה כשיעור ארבעה ביצים ולאחר מכן לברך ברכת המזון אם שבע.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
1046 צפיות -
שתיתי רביעית של מים לפני הסעודה ונזכרתי באמצע הסעודה האם לברך בורא נפשות?
כן, צריך לברך בורא נפשות אפילו באמצע סעודה, שתיה זו לא שייכת לסעודה ולכן היא לא נפטרת בברכת המזון.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
403 צפיות -
אכלתי לחם ובטעות ברכתי אחר האכילה בורא נפשות, האם אני חייב לחזור ולברך ברכת המזון?
צריך לחזור ולברך ברכת המזון, כיוון שברכת בורא נפשות לא פוטרת אכילת המוציא אפילו בדיעבד.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
658 צפיות -
אם קבעתי סעודה על משולש פיצה אחד בלבד. האם צריך נטילת ידיים, האם מברכים ברכת המזון?
ראשית יש לבדוק האם מדובר בפיצה שעונה להגדרת 'מזונות' לשיטת אדמוה"ז - דהיינו שנילושה ברוב מי פרות או חלב, שאם לא כן, ברכתה המוציא. במקרה שאכן כך, הרי שמעיקר הדין ברכתה מזונות (ואילו בעל נפש יאכל רק אחרי פת שבירך המוציא). אם אכן כך, ומדובר במשולש רגיל - פחות משיעור 4 ביצים (עד 230 גרם), הרי שאם הוא שבע ממנה, עליו לאכול אותה רק אחרי פת שנטל ידיים, בירך עליה המוציא, ויברך ברכת המזון. ואם אינו שבע ממנה, יברך מזונות ועל המחיה.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
1837 צפיות -
האם באכילת פריקסה בכמות גדולה צריך נטילת ידיים וברכת המוציא, או שברכתו מזונות בכל מקרה?
כיון שמטוגן בשמן עמוק, אף אם קובעים עליו סעודה ברכתו מזונות וללא נטילת ידיים.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1011 צפיות -
ברכתי בטעות בורא נפשות במקום על המחיה, מה הדין?
ברכת בורא נפשות אינה פוטרת ברכת מעין שלוש, ולכן יש לומר ברוך שם על הזכרת שם ה' לבטלה, ולחזור ולברך את ברכת על המחיה.
לעמוד השאלההרב אורי ליפש
1129 צפיות -
אדם שתה משקה והחליט להפסיק לשתות, לפני שבירך ברכה אחרונה, מזגו לו כוס שתיה אחרת, האם עליו לברך קודם ברכה אחרונה?
לא, יש לברך רק ברכה ראשונה נוספת, ובסוף ברכה אחרונה אחת על הכל.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
159 צפיות -
אכלתי משהו שברכתו האחרונה בורא נפשות, ובטעות התחלתי לברך ברכת המזון ונזכרתי באמצע הברכה, מה עלי לעשות?
לעצור ולברך בורא נפשות, כי המברך ברכת המזון על דבר שצריך בורא נפשות, לא יצא ידי חובתו.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
366 צפיות -
מתי אין לברך ברכה מעין ג' על דגן?
אמרו חכמים: "הכוסס את החטה מברך עליה בורא פרי האדמה". כלומר חיטה שלימה ברכתה "בורא פרי האדמה", ורק כאשר החטה עברה תהליך של טחינה כל שהי דינה כקמח וברכת התבשיל או המאפה תהיה "מזונות" או "המוציא". דין זה אמור אף לגבי חטיף "שלווה" העשוי מחיטה טפוחה. ולגבי ברכתה האחרונה הסתפקו הפוסקים האם לברך ברכה מין ג' שכן, כי היא מין דגן; או שמא יש לברך בורא נפשות, כיוון שחטה זו נאכלת שלא כדרכה וארץ ישראל לא השתבחה באכילה זו, בשל ספק זה מכריע אדמוה"ז שלא לאכול חיטה זו כשיעור ברכה אחרונה אלא בתוך הסעודה, ומי שאכלה חוץ לסעודה יברך "בורא נפשות".
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
532 צפיות -
מותר לכתחילה לאכול כמות מאוד קטנה של מאכל שבטוח אין בו שיעור ברכה אחרונה?
-
האם על וופל במשקל 20 גרם צריך לברך מעין שלוש?
ראשית שיעור כזית הוא לפי הנפח, ולא לפי המשקל, כך שמאוד יתכן שבמשקל 20 גרם כבר יש כזית, אבל כיוון שבוופל יש שכבות של וופל ושכבות של שוקולד וכדומה, השכבות של השוקולד לא מצטרפות לשיעור כזית לברכת על המחיה, ולכן לנסות לשער את הופל עצמו. אם יש ספק ואין עוד לאכול - לברך בורא נפשות (אם בוודאי שיחד עם השוקולד יש כזית).
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
600 צפיות -
אכלתי עוגה כקינוח סעודה לפני ברכת המזון, האם צריך לברך עליה ברכה אחרונה בנפרד או שנפטרת בברכת המזון?
-
מי שלא בירך את ברכת מעין ג' במקום שאכל ועבר לחדר אחר, האם עליו לחזור לחדר בו אכל או שיברך במקומו?