
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
מה צריך להוסיף לבצק בלחמניות כדי שברכתן תהיה מזונות?
שרוב הנוזלים שבבצק יהיו מי פירות ולא מים. מי פירות זה מיצים טבעיים למיניהם. (אבל תרכיזים שמוסיפים להם מים, דינם כמים, וברוב המיצים המצויים בשוק יש אחוז קטן של מי פירות).
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1063 צפיות -
אדם שמברך 'שהכל' על מים שב'קולר'. האם הוא צריך ללחוץ על הכפתור כדי שהמים יהיו לפניו בשעת הברכה?
-
מה הברכה על גרנולה?
גרנולה אם היא רק מיובשת או קלויה - אדמה, אם היא גם מבושלת - מזונות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
839 צפיות -
מה מברכים על עוגיות שיבולת שועל?
-
בצק העשוי מ2 כוסות קמח 3/4 כוס שמן ו3/4 כוס מים ממולא בירקות אפוי בתנור מה ברכתו?
המוציא. (באם תוסיפי מעט שמן או תוספת אחרת שיהיה יותר מהמים תהיה ברכתו מזונות).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
323 צפיות -
האם צריך לברך על תרופות למציצה שיש להן טעם כגון ויטמין, תרופה להקלת כאבי גרון בטעם תפוז וכדומה, והאם מותר לקחת תרופות אלה לפני ברכות השחר?
-
מה הברכה על קבוקים?
-
האם ניתן לשיטת אדמו"ר הזקן לברך על שניצל עוף ביתי מזונות, כיון שמן הסתם פירורי הלחם באים גם להטעים, והאם יש מקום להחמיר ליטול ידיים כמו על אורז?
בהדגשה שמדובר על שניצל ביתי, התכוונת מן הסתם לעובדה שבכזה מקרה הציפוי הוא דק, ואין לו חשיבות מצד עצמו, ואז כאשר מטרתו היא רק כדי שניתן יהיה לאכול את מה שבפנים ברכתו שהכל. אמנם שאלתך נובעת מכך שכאשר מין דגן נותן טעם מיוחד, יש לברך על התבשיל / מאפה מזונות, גם אם אינו חשוב לאכילה בפני עצמו. ומאחר ולעתים קשה להגדיר במדויק מתי אכן יש כוונה של טעם בפירורים, וכן מהו העובי המדויק של ציפוי שבו הדין ישתנה - הרי שיש בהחלט מקום לאכול אותו דווקא בתוך הסעודה, או - כעצה שמביא אדמוה"ז במקרה כזה, לברך "מזונות" על משהו אחר', ו"שהכל" על הבשר שבשניצל. בעניין שניצל "מוסדי" - דהיינו שהציפוי הוא עבה ומשמעותי, (וכך גם אם מכינים בבית שניצל כזה) אכן מברכים מזונות. לעניין ברכה אחרונה, במקרים שמברכים 'מזונות' - הרי שמברכים ברכה מעין שלש רק אם יש בפירורים שיעור אכילת כזית (27 גרם) תוך כדי אכילת פרס (4 דקות).
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1677 צפיות -
בצק של חלה, ששמו עליו גבינה ורוטב ואפו אותו זה המוציא או מזונות?
-
מה מברכים על בסקוויטים?
בורא מיני מזונות: א. כיון שזה פת הבאה בכיסנין לכמה דעות. ב. בהרבה מקרים יש לזה דין של טרוקנין שהבלילה רכה (תלוי איזה ביסקויטים). בכל אופן כל זה כאשר אינו אוכל כשיעור קביעות סעודה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
418 צפיות -
האם כשאוכלים שוקולד בסיום ארוחה, צריך לברך עליו שהכל?
כן. כי זה לא חלק מהסעודה אלא לקינוח ותענוג בסוף הסעודה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
192 צפיות -
אדם שאכל פסטה ולאחר מכן אוכל עוגה שברכתה מזונות כקינוח, האם צריך לברך על העוגה?
אם כבר בירך מזונות על הפסטה לא יברך שוב על העוגה, אלא אם כן כשברך על הפסטה לא התכוון לאכול עוגה והעוגה לא היתה לפניו כשברך.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
389 צפיות -
אם ברכנו ברכה מתוך כוונה לאכול משהו מסוים, האם אפשר לשנות ולאכול משהו אחר שברכתו היא אותה ברכה?
-
לחמניות בתנור במילוי ירקות מטוגנים. האם ברכתם המוציא או מזונות?
-
מה מברכים על פסטה העשויה 100 אחוז מחיטת דורום?
-
עשיתי קידוש ובדעתי לשתות יין בסעודה האם צריך לברך עוד הפעם בסעודה? ומה לגבי השאר ששמעו קידוש?
אין לברך שוב, וגם השומעים אם היה בדעתם לשתות בסעודה אינם חייבים לברך.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
147 צפיות -
מה מברכים על קליפת תפוז מצופה שוקולד?
-
האם אפשר שאדם יוציא את חבירו ידי חובה בברכות הנהנין או בברכת המזון?
מן הדין בברכות הנהנין אדם יכול להוציא את חבירו רק אם הוא גם מחוייב בברכה זו. וגם כשכן חייב בברכה זו לא יוציא את חבירו ידי חובה בברכה ארוכה, כיון שהשומע איננו יכול לכוון ולשמוע היטב את כל המילים. המנהג הוא שמברכים את כל הברכות לבד (אלא אם כן יש ספק בחיוב הברכה שאז יוצאים מאחר).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
463 צפיות -
מה מברכים על אכילת קרוטונים?
תלוי באופן עשייתם, היינו, האם זה נעשה מלחם גמור שיבשוהו בתנור - שאז ברכתו המוציא, האם יש בו ריבוי תבלנים או לאו, האם זה ממי פירות או לאו. קרוטונים בהכשר בד''ץ העדה החרדית עכ''פ ברכתם מזונות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
688 צפיות -
בצק של לחם רגיל שעשיתי ממנו בורקס ממולא בתפוחי אדמה, מה ברכתו?
-
חתיכות לחם מטוגנות יחד עם חביתה, מה מברכים על החביתה?
-
מה הספק שיש לגבי ברכתו של האורז?
אם זהו אורז או דוחן שהיה בזמן חז"ל. לכן עדיף לאכלו בתוך הסעודה, ושלא בתוך הסעודה יברך שהכל.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
345 צפיות -
מה מברכים על באגט קראנצ' של עלית (פרוסות באגט מתובלות ואפויות בתנור)?
-
כאשר מבשלים פחות מכזית לחם מברכים בורא מיני מזונות. מה הדין אם מטגנים והאם יש הבדל האם הטיגון בשמן עמוק או לא?
טיגון הינו כבישול והברכה מזונות. אלא אם כן המאכל מטוגן בשמן רגיל (לא עמוק) ואוכלים כדי שביעה, במקרה כזה יש להחמיר ולאכול בתוך סעודה.
לעמוד השאלההרב חיים קיז'נר
153 צפיות -
בוטנים מצופים בקמח אורז ברכתם האדמה או שהכל?
-
מה מברכים על דגני בוקר שעשויים עשרים אחוז קמח חיטה ושמונים אחוז קמח אורז?
-
בצק שנילוש בגבינה לבנה במקום במים ברכתו מזונות או המוציא?
-
קציצות אפויות שעשויות מעדשים, בטטה, כחצי כוס קמח, חצי כוס פירורי לחם, ובציפוי של פירורי לחם, מה הברכה של הקציצות האדמה או מזונות?
מזונות, כיוון שמין הדגן חשוב עיקר אף אם הוא בכמות פחותה מהירקות.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
759 צפיות -
עוגה שמלאה בחתיכות של פרות יבשים וחתיכות גדולות של שקדים ואגוזים. מה ברכתה?
-
מה מברכים על מרק ירקות טחון סמיך?
-
האם על גלידה בסוף סעודה מברכים או שזה נידון כמשקה?
-
חלב נחשב כמי פירות לעניין מזונות?
כן, חלב הוא כמי פירות, כך שאם יש במאפה יותר חלב ממים המאפה יהיה מזונות.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
585 צפיות -
מה הכמות של אכילת 'מזונות' כדי שהברכה תשתנה להמוציא?
כאשר אוכל מאכלים מבושלים או מטוגנים בשמן עמוק ברכתם מזונות בכל כמות שהיא, אך כאשר אוכל מאפים שברכתם מזונות בכמות גדולה לעיתים יצטרך ליטול ידיים ולברך המוציא וברכת המזון ובפרטות: כאשר אכל ושבע באכילתו: אם אכל פחות מ4 ביצים (כ230 סמ"ק) יברך המוציא על לחם גמור ויפטור זאת. אכל יותר מ4 ביצים (כ230 סמ"ק) יברך המוציא על זה. כאשר אכל ולא שבע: אם אכל פחות מ6 ביצים (כ345 סמ"ק) יברך מזונות. אכל יותר מ6 ביצים (כ345 סמ"ק) יברך המוציא על לחם גמור ויפטור זאת. אכל יותר מחצי עישרון (כ1244 סמ"ק) יברך המוציא. לכל שיעורים אלו מצטרף גם מה שנאכל עם הפת ולא רק הפת עצמו.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
597 צפיות -
מה מברכים על צנון?
-
מה מברכים על זלביה שמטגנים אותה בשמן רגיל (לא עמוק)?
-
מה מברכים על פופקורן?
-
מה מברכים על מרק גריסים עם פטריות שגם הגריסים וגם הפטריות ניכרים במרק?
כיון שמטרת המרק היא גם בשביל הגריסים, ומין דגן נחשב תמיד כעיקר, לכן מברכים על המרק מזונות.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
735 צפיות -
מה הברכה על חטיף גרנולה?
-
מה מברכים על פטריות?
-
מה מברכים על מיץ של אפרסקים מקופסת שימורים?
-
אכלתי בסעודה עוף וברכתי עליו שהכל, האם לאחר מכן שאשתה מים צריך לברך שוב שהכל?
אם המים היו לפניך בשעה שברכת על העוף או שחשבת עליהם בפירוש בשעת הברכה לא צריך לברך ואם לאו יש לברך.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
267 צפיות -
הכינו חלות מתוקות ומשארית הבצק הכינו עוגה עם אותו בצק רול שמרים בתוספת שוקולד. מה מברכים על העוגה מזונות או המוציא?
-
קציצות מטוגנות שעשויות מחלה טחונה וביצים, מה הברכה על הקציצות?
-
מה מברכים על פיצה שהבצק עשוי מקמח ושמנת חמוצה בלבד, כאשר אוכלים פחות מקביעות סעודה?
-
מה מברכים על סברס?
-
שמעתי שיש דין הפסק במעשה בין הברכה לשתיה, אבל מזיגה מהכוס אחרי שברכתי ולפני ששתיתי אינה נקראת הפסק במעשה, ואני שואל מהי ההגדרה של הפסק במעשה?
-
כמה חלב צריך לערב בבצק בכדי שתהיה ברכתו 'מזונות'?
צריך שיהיה רוב בחלב ביצים שמן וכו׳ נגד המים (הקמח לא בחשבון לא לכאן ולא לכאן) ועל זה מברכים מזונות (מלבד לבעלי הנפש).
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
310 צפיות -
הכנתי בצק לחלה ובטעות שמתי כוס שמן וכוס סוכר על קילו קמח, האם זה הופך את זה למזונות?
-
אני לוקח חתיכה קטנה מאוד של לחם, ושם עליה ויטמין די האם צריך לברך על הלחם?
-
מה מברכים על שתיית שמן זית?
השותה שמן זית בפני עצמו לא מברך כלל כי לא ראוי לשתיה ומזיק כך, השותה שמן זית מעורב במשקה אחר כשמטרתו היא בשמן זית (למטרת רפואה וכדומה) מברך בורא פרי העץ.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1156 צפיות