
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
מהו סדר שבת שושן פורים בערי הפרזות?
מתפללים את תפילות השבת כרגיל. וכן קבלת שבת (מתחילים מ"לכו נרננה" ואילך, "ברינה ובצהלה"). אין אומרים "אב הרחמים" ו"צדקתך". בקביעות זו המנהג להמשיך את ה"משתה ושמחה" גם בשבת. עפ"י הנהגת הרבי מה"מ, מתוועדים בשבת זו, ויש לעשות היכר להתוועדות / סעודה מיוחדת לכבוד פורים וירושלים עיה"ק.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
316 צפיות -
האם כשפורים חל ביום שישי נהוג לערוך "פורס מפה ומקדש"?
בפורים שחל ביום שישי , ניתן להמשיך את סעודת פורים עד השקיעה, ואח"כ אין להמשיך לאכול כיון שחלה חובת קידוש. במצב זה ישנה אפשרות לפרוס מפה על הפת, ולערוך קידוש באמצע הסעודה. יש להכיר את פרטי הדינים השייכים לכך - דהיינו שאם כבר ברכו "הגפן" בסעודה זו, עושים קידוש על הכוס, אך אין מברכים "בורא פרי הגפן"אלא שותים כך. בברכת המזון - אם אכלו כזית לפני שקיעה וכזית אחרי צה"כ, אומרים בברכת המזון הן "ועל הניסים" והן "רצה". אצל רבותינו נשיאנו ככלל, לא נהגו כך, אולם אצל הרבי מה"מ נהגו כך עד שנת תשד"מ, ומאז הוא הורה להפסיק לנהוג כן, ואף ציין בשנים שאח"כ שאין נוהגים כן בליובאוויטש. לכן למעשה, עדיף לברך ברכת-המזון, ואז להתפלל קבלת שבת וערבית של ליל שבת, ולאחר מכן לקדש ולערוך סעודת ליל-שבת (ניתן ואף רצוי להמשיך בה כסעודה השייכת לפורים, כפי שנוהג הרבי, שהתוועדות פורים היא במוצאי פורים)
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
709 צפיות -
מהו סדר "פורים המשולש"?
ביום שישי י"ד אדר, קוראים את המגילה בברכה ונותנים מתנות-לאביונים, ואין אומרים "ועל-הניסים" וכן אין קוראים בתורה. בש"ק ט"ו אדר, אומרים "ועל-הניסים", מוציאים שני ספרי-תורה, ובספר השני קוראים "ויבוא-עמלק" ומפטירים שוב את הפטרת פרשת "זכור". אין אומרים "אב-הרחמים" ו"צדקתך", וראוי להוסיף בסעודה (או סעודה נוספת, אפילו בלא נט"י) באופן שניכר לכבוד פורים. ביום ראשון ט"ז אדר, אין אומרים תחנון, אין אומרים "ועל-הניסים" ואין קוראים בתורה. עיקר סעודת פורים (כולל החיוב "לבסומי"), מנהג התחפושות, ומצות משלוח-מנות הם ביום זה. ויש שכתבו, וכן הזכיר הרבי מה"מ, שראוי לתת מתנות-לאביונים גם ביום זה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
921 צפיות -
האם מותר לגזור ציפורניים בפורים שחל בערב שבת?
נכון לדאוג שלא יזדקק לגזור את ציפורניו בפורים שחל בערב שבת, אך אם שכח לגוזזם לא ייכנס מנוול לשבת, אלא יגזזם.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
582 צפיות -
האם מותר להסתפר בפורים שחל ביום שישי?
לכתחילה אין להסתפר בפורים שחל בערב שבת, אך במקום הצורך ניתן להקל לכבוד השבת, ואין בזה חילוק אם מסתפר בעצמו או על ידי אחרים.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
464 צפיות -
מתי מקיימים את מצוות סעודת פורים כשפורים חל בערב שבת?
לכתחילה יש להתחיל את הסעודה בבוקר, מפני כבוד השבת. ויש להיזהר שלא לשכוח להתפלל תפלת מנחה. אם לא הספיק בבוקר יאכל סעודת פורים בשעות הצהרים המוקדמות, וישתדל להתחיל לפני תחילת שעה עשירית (כלומר, שלוש שעות זמניות לפני השקיעה), כדי שיוכל לאכול סעודת שבת לתיאבון. אם גם את זה לא הספיק, יאכל לאחר מכן. אך ראוי שיסיים את סעודתו לפני השקיעה, כדי שיוכל לנהוג על פי הסדר הרגיל: ברכת המזון, תפילת ערבית, קידוש וסעודת שבת. האוכל סעודת פורים לאחר חצות, ראוי שיתפלל מנחה לפני כן.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1008 צפיות -
האם מותר שאחד יתחיל לקרוא את המגילה והשני ימשיך אותו?
-
מהם ארבעת פסוקי גאולה שהקהל קוראים בקריאת המגילה?
"איש יהודי..", "ומרדכי יצא.." , "ליהודים היתה אורה..", "כי מרדכי היהודי.." וכן נוהגים (הקהל) לומר את עשרת בני המן בנשימה אחת.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
285 צפיות -
האם גם הציבור ששומע את המגילה צריך לקרוא בנשימה אחת את עשרת בני המן?
את עשרת בני המן גם הציבור צריך לקרוא בנשימה אחת, מהמילים 'חמש מאות איש' עד לאחר תיבת 'עשרת'. אך בדיעבד אם לא קרא בנשימה אחת יצא.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
359 צפיות -
באיזה פסוקים במגילת אסתר בנוסח חב"ד קוראים במנגינת איכה?
יש הנוהגים לקרוא פסוקים אלו בניגון כמו של מגילת איכה: בפרק ב' פסוק ו': "עם יכניה מלך יהודה, אשר הגלה נבוכדנצר מלך בבל". בפרק ג' פסוק ט"ו: "והעיר שושן נבוכה". בפרק ד' פסוק א': "ומרדכי ידע .. זעקה גדולה ומרה". בפרק ד' פסוק ג': "שק ואפר יוצע לרבים". בפרק ד' פסוק ט"ז: "וכאשר אבדתי אבדתי".
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
239 צפיות -
מגילת אסתר שחסרה בה מילה שלימה, כשרה לקריאה בברכה?
אם זה לא עניין שלם, המגילה כשרה לברכה, כמובן שעדיף מגילה אחרת אם יש.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
323 צפיות -
מגילה שיש בה כמה אותיות או כמה מילים מחוקות האם זה פוסל את כל המגילה או שהמגילה נשארת בכשרותה ואפשר לברך עליה?
אם זה לא עניין שלם, המגילה כשרה לברכה, כמובן שעדיף מגילה אחרת אם יש.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
429 צפיות -
אנחנו מארגנים קריאת מגילה בקניון הומה אדם, האם ניתן לקרוא את המגילה ברמקול כדי שיוכלו כולם לשמוע?
לא, אין להשתמש ברמקול כיוון שרמקול הוא קול מתכתי ולא קול אדם, ולרוב הדיעות אין יוצאים ידי חובת קריאת המגילה כששומעים ברמקול.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
1160 צפיות -
האם אשה יכולה להוציא גבר בקריאת מגילה מצד זה שהיא גם חייבת?
אשה אינה קוראת מגילה, לא לגברים ולא לנשים. ולכתחילה גם לא לעצמה, אלא ישמעו מאיש אחר.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
840 צפיות -
הקורא במגילה להוציא אחרים ידי חובה, מי צריך לברך את הברכות?
מי שכבר יצא ידי חובה בעצמו וקורא להוציא אחרים, אם אחד השומעים יודע לברך עדיף שהוא יברך את הברכות, ויוציא את שאר השומעים ידי חובה. אם אין מהשומעים מי שיברך, יכול הבעל קורא לברך, אף שכבר יצא ידי חובה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
526 צפיות -
האם מותר לעבוד בפורים, אם מדובר בעבודה שמקבלים עליה שכר גבוה בהרבה מהשכר הרגיל?
אף אם מעיקר הדין היה אולי מקום לדון ולהתיר לעבוד בכזה רווח גדול, אך למעשה יש להמנע מכך, כיוון שהעושה מלאכה בפורים אינו רואה סימן ברכה.
לעמוד השאלה721 צפיות -
האם מותר לבת להתחפש לבן לצורך הצגת פורים?
-
האם מתאים שהילד יתחפש לבעל חיים טמא?
לא ראוי, על פי דברי הרבי שיש לתת לילדים להתחפש רק לדמויות חיוביות וטהורות.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
612 צפיות -
האם במקומות הסמוכים לערים 'המסופקות' שבהם קוראים מגילה יומיים (כגון טבריה וצפת) נוהגים גם כן יומיים?
לפי דעת רוב האחרונים, וכן אנו נוהגים - לא החמירו חכמים מספק לקרוא את המגילה גם בט"ו באדר, אלא בערים אלו עצמן, ולא במקום הסמוך להן או נראה מהן. הטעם לכך הוא משום שגם עצם הדין שנוהגים יומיים הוא מספק ואינו לכל הדעות, המקומות עצמם שנויים במחלוקת והדין שהמקומות הסמוכים לעיר או נראים ממנה נחשבים כחלק ממנה, הוא חידוש, ולא חידשו זאת חכמים אלא בעיר שהיא ודאי מוקפת חומה מימי יהושע. אולם, במקומות אלו כמו בשאר המקומות יש להרבות בו בשמחה ואין אומרים תחנון, ואדרבה יש להוסיף בשמחה שהרי "מעלין בקודש".
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
476 צפיות -
האם משאירים את המגילה פתוחה בברכת הרב את ריבנו בסיום הקריאה?
כדאי ונכון שישאירו את המגילה פתוחה בשעת אמירת הברכה שלאחריה, שעי"ז ימשיכו עניני המגילה להאיר בגילוי, ויפעלו תוספת אור בהברכות. אמנם מנהג כ"ק אד"ש להתחיל לכרוך את המגילה מיד עם סיום הקריאה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
367 צפיות -
האם אבל ניגש כשליח ציבור בפורים?
-
האם מותר להפעיל מכונת כביסה בשושן פורים?
-
האם אפשר לעשות סעודת פורים חלבית עם דגים?
-
בן ירושלים שהגיע בבוקר ט"ו למקום שחוגגים פורים בי"ד ועדיין לא שמע מגילה צריך לקרוא לעצמו?
-
האם מותר לקרוא את המגילה כשבעל הקורא שומע בהקלטה באוזניות את הקריאה והוא קורא בקול מתוך מגילה כשרה?
העיקר הוא שהשומעים ישמעו קול אדם ולא מהאוזניות. אם הבעל קורא עצמו קורא בקול זה בסדר.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
360 צפיות -
האם עכו נחשבת כעיר שחוגגים בה פורים רגיל או פורים בט"ו אדר?
חוגגים ביום י"ד, ומספק חוגגים גם בט"ו, אך את המגילה קוראים ביום ט"ו בלי ברכה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
529 צפיות -
האם מישהו שחגג פורים פרזות יכול לקרוא מגילה לאנשים בשושן פורים?
לא, (אלא אם כן אין אף אפשרות שאדם אחר שמחויב במצוה יקרא להם, ואז יקרא בלא ברכה).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
393 צפיות -
האם ניתן בתפילת שחרית בפורים לחלוץ תפילין לפני קריאת המגילה, ולקרוא מגילה במבצעים?
מנהגנו לקרוא מגילה עם תפילין 'ויקר', אך אם זה על חשבון מבצעים באמת, ניתן לוותר על כך, אבל רק אם זה כנ"ל על חשבון.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
622 צפיות -
האם בקריאת מגילה צריך לקרוא כל מילה יחד עם הבעל קורא שקורא את המגילה או רק להקשיב?
לפי ההלכה מספיק רק להקשיב, אך הרבי נוהג לומר יחד עם הבעל קורא, כמובן רק מי שיש לו מגילה כשירה ויודע לקרוא את כל המילים נכון ללא טעויות, כמו כן יש להיזהר לקרוא בקול שישמיע לאוזניו אך לא בקול חזק יותר שלא לבלבל אנשים שמקשיבים לבעל קורא.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
903 צפיות -
חרש יכול לצאת ידי חובת קריאת המגילה בשפת הסימנים?
חרש שאינו מדבר ואינו שומע פטור מכל המצוות ובכללן קריאת מגילה, חרש המדבר ואינו שומע חייב בקריאת מגילה ואינו יכול לצאת ידי חובה מאחרים כי איננו שומע, אלא עליו לקרוא בעצמו ממגילה כשירה, שפת הסימנים איננה נחשבת כקריאה ולא ניתן לצאת ממנה ידי חובה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
623 צפיות -
האם למנהגנו לובשים בגדי שבת בפורים?
-
האם מותר לילד קטן בן שנתיים להתחפש בפורים לילדה?
-
האם מותר לחלק את קריאת המגילה בין שני בעלי קוראים שכל אחד יקרא חצי מגילה?
לכתחילה אין לחלק את הקריאה לשני בעלי קוראים אלא אחד יקרא את המגילה מתחילתה לסופה, במידה ויש סיבה מיוחדת לכך כגון שלראשון נגמר הכח ולא מסוגל להמשיך ניתן להחליפו, בתנאי ששמע עד עכשיו את הברכות והקריאה או שכבר יצא ידי חובת קריאת המגילה קודם לכן.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
1179 צפיות -
האם צריך לשטוף ידיים לפני שנוגעים במגילת אסתר?
למגילה יש קדושה, ויש לנהוג בה כבוד, ולשטוף ידיים לפני הנגיעה בה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
630 צפיות -
האם בן ירושלים יכול לקרוא מגילה בליל ויום י"ד לדרים בערי הפרזות?
בן ירושלים הישן בליל י"ד בירושלים, אינו יכול להוציא ידי חובה את הדרים בערי הפרזות, ביום י"ד. וכן בן עיר פרוזה הישן בעירו, אינו יכול להוציא ידי חובה את הדרים בירושלים, ביום ט"ו – כיוון שהוא עצמו אינו חייב ביום זה במצוות פורים. (אלא אם כן אין אף אפשרות שאדם אחר שמחויב במצוה יקרא להם, ואז יקרא בלא ברכה).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
334 צפיות -
האם גזירת המשקה הידועה חלה גם בפורים או שבפורים ניתן לשתות ללא הגבלה?
-
מי שטעה ואמר בשמונה עשרה את ועל הניסים של חנוכה במקום של פורים, צריך לחזור?
-
באיזה יום חוגגים פורים בשכונת רמות בירושלים?
-
האם מותר לאכול לפני קריאת-המגילה של היום?
כמו ביתר מצוות התלויות בזמן, גם קודם קריאת-המגילה אסור לאכול, וכיון שהיא מצוה חביבה, לכתחילה גם אין לשתות או לטעום לפני קיומה. וכתבו הפוסקים שמי שנחלש רשאי לשתות וכן לטעום פירות וכדומה, ומיני-מזונות יכול לאכול עד כביצה, וחולה מותר אפילו לאכול ממש, אך יבקש מאדם אחר שיזכירנו לשמוע מגילה אחר-כך, חשוב לציין כי דין זה שלא לאכול קודם המגילה הוא הן בלילה והן ביום.
לעמוד השאלההרב יוסף אברהם פיזם
644 צפיות -
האם מותר לאכול לפני התפילה - קריאת המגילה ביום?
ראוי להימנע מאכילה קודם קריאת המגילה. המתקשה, וכן אשה המחכה לשמוע קריאת המגילה מבעלה, ניתן להקל בטעימת פירות/ירקות ושתיה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1516 צפיות -
עבור מי יש לתת "זכר למחצית השקל"?
למנהגנו נותנים עבור כל בני הבית כדלקמן: "זכר למחצית השקל" היא זכר למחצית השקל שהיו נותנים במהלך חודש אדר, עבור קרבנות הציבור של השנה החדשה המתחילה בר"ח ניסן, כדברי המשנה "באחד באדר משמיעים על השקלים", ובכך הקדים הקב"ה את השקלים של עם ישראל לשקלים שהמן ביקש לתת למלך אחשוורוש. מאחר ועל מחצית השקל נצטוו "מבן עשרים שנה ומעלה", יש אומרים שהחיוב הוא מבן עשרים שנה בלבד, ורבים מהפוסקים כתבו שהוא מבן 13 שנה, ויש שכתבו שאף עבור ילדים, ויש שהוסיפו אף עבור עוברים זכר למה שנאמר "כל העובר על הפקודים". מי שכבר התחילו לתת עבורו בשנה אחת, אין להפסיק בכך. הרבי מה"מ הזכיר וציין כי המנהג הוא לתת עבור כל בני הבית.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1781 צפיות -
האם "גזרת המשקה" זה גם על יין?
-
האם מותר לתת 'מתנות לאביונים' לבית חב"ד, למבצע פורים וכדומה, או לתת דווקא לעניים?
מתנות לאביונים יש לתת לאביונים - בני אדם עניים - ממש, ולא למוסדות או לצרכי צדקה אחרים. באם השליח בגדר כזה אפשר לתת לו. מיהו אביון? כתבו פוסקי זמננו, שמי שאין לו הכנסה ברורה שמאפשרת לממן את ההוצאות הכרחיות לו ולבני ביתו במשך חודש. לכן הרבה פעמים שליח שחי מתרומות הרי הוא בגדר זה. גם מי שבד"כ 'סוגר את החודש' וכעת יש לו הוצאות חריגות כחתונת בניו או להבדיל הוצאות רפואיות - שאיננו עומד בהם, נחשב ג"כ אביון.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1658 צפיות -
האם מותר לתת מתנות לאביונים בפורים מכספי מעשרות?
את הסכום המינמלי של מתנות לאביונים אין לתת מכספי מעשר, אך להוסיף אפשר גם מכספי מעשר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1289 צפיות -
מה הדין אם התחיל לקרא מגילה ונזכר ששכח לברך את הברכות שלפניה?
שכח לברך על המגילה, ונזכר באמצע הקריאה - יברך כשהציבור אומרים בקול "איש יהודי", או לפני "בלילה ההוא" וכן ניתן לברך בין הפרקים. נזכר לאחר סיום הקריאה, לא יברך ויצא ידי חובת הקריאה.
לעמוד השאלה114 צפיות -
האם אפשר לצאת ידי חובה מקריאת מגילה ללא טעמים?
בדיעבד כן, רק שלא ישנה את המשמעות, כגון במקום נופל לקרוא נפל וכיו"ב, (הרבה פעמים אדם שלא יודע לקרוא את המגילה עם טעמים, גם לא ידע לקרוא ללא טעויות שמשנות משמעות, ולכן יקרא רק כשאין ברירה אחרת, ויעמיד אדם אחר לידו שיעקוב טוב מתוך מגילה מודפסת שלא עושה טעויות).
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
912 צפיות -
האם מותר לקרוא מתוך מגילת אסתר בשבת כדי להתלמד?
המגילה אינה נחשבת מוקצה ומותר לטלטלה בשבת. כמו כן מותר להתכונן בשבת לקריאת המגילה, כי הדבר נחשב כלימוד תורה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
426 צפיות -
האם מותר לקרוא מגילה בישיבה?
כשהקריאה בציבור צריך הקורא לעמוד מפני כבוד הציבור. כשקורא בלי מנין גברים יכול לשבת.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
88 צפיות -
מי שקרא במגילה ואיש לא עמד לפניהם ואיש לא עמד בפניהם, בסדר הפוך ממה שנוהגים לקרוא, האם הוא יצא ידי חובה?
-
מקומות הסמוכים לספק מוקפת חומה, האם נוהגים במצוות פורים אף בט"ו?
מסופר בגמרא: "חזקיה קרי בטבריא בארביסר ובחמיסר". כלומר, האמורא חזקיה הסתפק האם טבריה הייתה מוקפת חומה מימות יהושע, ומספק קרא את המגילה בי"ד באדר ואף בט"ו. והרבה כתבו שיש לנהוג כך, אלא שבט"ו קוראים במגילה ללא ברכה מחמת הספק. והיו שהוסיפו ואמרו שיש לנהוג אף את יתר מצוות פורים. ולגבי "ועל הניסים" כתבו שאין לאמרו. ודנו הפוסקים לגבי מקום הסמוך למקום שיש בו ספק האם גם בו יש לנהוג כך ביום ט"ו. והרבה כתבו שלא נוהגים, משום שגם המקומות המסופקים שנויים במחלוקת. אולם יש להרבות בו בשמחה, ולא רק במקומות אלו אלא בכל מקום, ואין אומרים תחנון, ואדרבה יש להוסיף בשמחה על פורים ש"מעלין בקודש".
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
688 צפיות