
שאלות ותשובות
16 תוצאות
-
בישוב בו אני גרה יש מנין ספרדי ועורכים הקפות רק בליל שמחת תורה. האם אני צריכה לנסוע למקום אחר לחג?
אף על פי שהם לא עושים הקפות ביום לא צריך לנסוע, אם תרצי תוכלי לומר לבד את ההקפות. את הפסוקים שאומרים בזמן ההקפות, אפשר לומר בנוסח חב"ד (או נוסח אחר כמנהגך).
לעמוד השאלה365 צפיות -
האם מותר בזמן הריקודים בשמחת תורה להרים את הוילון של המחיצה כדי שהנשים תוכלנה לראות את הריקודים?
מותר להסיט מעט את המחיצה שיוכלו הנשים לראות, בתנאי שהנשים לבושות בצניעות ונמצאות בתוך העזרת נשים.
לעמוד השאלה798 צפיות -
מה לומדים בשיעור חומש היומי ביום שמחת תורה?
ביום שמחת תורה גומרים ללמוד פרשת 'וזאת הברכה' וגם לומדים פרשת בראשית עד היום שעומדים בו.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
269 צפיות -
מה הדין כשנפל ספר תורה בריקודים של שמחת תורה?
אעתיק מה שכתב בשו"ת עמק הלכה '..אמנם יש לצדד קולא בזה, משום שהי' בשמחת תורה, שהכל רצין לכבד התורה . . והרי כל מה שאנו מצריכין כפרה לאיש שנפל הספר תורה מידו, משום דהוי ליה ליזהר . . א"כ גם לענין בזיון ס"ת יש לנו לפוטרו, משום דעשה ברשות . . אבל באמת אין לחפש קולות בענין זה, משום חומר קדושת ס"ת, ובפרט לגבי האיש שנפל הס"ת מידו, דחיובו הוא לא רק ממנהגא רק מדינא.', לכן למעשה גם אם נפל במהלך הריקודים בשמחת תורה יש להתענות.
לעמוד השאלה933 צפיות -
מה הפשט במה שכתוב בספר המנהגים שאבל לא הולך לבד בהקפות?
-
האם צריך לתת מתנה לאישה גם לפני שמחת תורה?
-
האם מותר ללמוד תורה או לשתות בסוכה בשמחת תורה?
לא יושבים בסוכה, לא ללמוד ולא לשתות או לאכול משום בל תוסיף, ואם צריך להשתמש בה יעשה היכר שכבר נגמר מצותה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
700 צפיות -
מה סדר הקידוש בליל שמחת תורה כשחל בשבת?
אומרים שלום עליכם, אשת חיל, מזמור לדוד, דא היא סעודתא - בלחש, ומתחילים בקול יום השישי וקידוש ליום טוב עם ברכת שהחיינו. בשמחת תורה ישנו הידור מיוחד לעשות כל אחד קידוש לעצמו ולא לשמוע מאחרים, שכן מברכים שהחיינו על התורה. בקביעות זו יש לשים לב שככל שבת אין מקדשים בשעה השביעית - בארץ הקודש בין 18:40 - 19:40 לערך (בשעון קיץ), בבתי חב"ד וכדומה יש מקום להקל ויתייעצו עם רב מה נכון לנהוג.
לעמוד השאלה169 צפיות -
האם מותר להגיע בזמן הוסת החודשי לבית הכנסת בשמחת תורה?
-
האם מנהג חב"ד לפרוש טלית מעל הילדים בעלייתם לתורה?
-
האם יש עניין לצאת השנה - תשפ"א - ל'תהלוכה', כאשר מצד ההנחיות לא נראה שנוכל להיכנס לבתי כנסת?
מאחר ומטרתה של התהלוכה היא להביא את שמחת החג, הרי שהדבר נדרש השנה שבעתיים. ולכן, במקומות שהדבר אפשרי, עצם ההליכה ברחוב תוך שירה וזמרה, כמובן תוך הקפדה על מרחק, מסכות ושאר אמצעי הזהירות, תעורר אנשים לשמחה, כולל במקומות שבהם מתפללים בחוץ - גם אם לא נצטרף פיזית לריקודים. כך גם לגבי חזרת דברי תורה באופנים שיתאפשר. ומה שלא מתאפשר - הרי שמי שחשב לעשות מצווה ולא עשאה, מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה, והרבי מה"מ התייחס לכך ואמר שבמקרה זה, לא ההולכים אומרים את הדרשה ("אייגענער דרשה") אלא התורה עצמה. ולהאיר - כי בימים האחרונים שומעים במקומות שונים בארץ (ובעולם) תהלוכות שעניינן אינו הוספה באחדות ישראל ובשמחה, כך שמרובה מידה טובה.
לעמוד השאלה556 צפיות -
כיצד יש לנהוג בשמחת תורה השנה (תשפ"א), עקב מצב ה'קורונה' וההנחיות השונות בעניין קידושים, התוועדויות וכיו"ב, כמנהג ישראל, וחסידים בפרט, וכמובן עריכת ההקפות והריקודים?
באופן כללי - יש להקפיד על ההנחיות בדבר עטיית מסיכות, מניעת התקהלות במבנים סגורים, שמירת מרחק ומניעת צפיפות גם במרחב הפתוח, שכן כל אלו מפחיתות את הסכנה הממשית מהדבקות בנגיף ח"ו, על פי דעת הרופאים ואנשי המקצוע המומחים. לכן, אם ניתן להקפיד על הנחיות אלו, לדאוג למנות אישיות, ישיבה ברווח ובמרחק בין המתפללים (מלבד בני משפחה אחת) וכו' - יש לעשות כן, ואם לא, יקיימו התוועדויות כל אחד עם בני ביתו ומשפחתו כהכנה להקפות. את ההקפות והריקודים יקיימו סביב בימה, או מקום שהוגדר, כאשר המקיפים יהיו במרחק מתאים זה מזה, וכך גם בריקודים. במהלך עשרות שנים במחיצת כ"ק אדמו"ר מה"מ, רקדנו איש על מקומו בשמחה עצומה, כך שאם זו הדרך להמנע מצפיפות ומגע קרוב, כך יש לעשות.
לעמוד השאלה736 צפיות -
מה עלי לעשות בכדי שאוכל להשתמש בסוכה בשמחת תורה מצד בל תוסיף?
לפסול קטע מהסכך בגודל של ארבעה טפחים (כ32 ס"מ). ואם כבר נכנס החג / השבת, יכניס בה דברים שאין מכניסים במהלך החג, כגון כלי הבישול וכו'.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
594 צפיות -
כיצד ניתן לקיים מנהג הקפות כשנמצאים ב'בידוד' או חולה מאומת?
יאמר את פסוקי "אתה הראית", ובעת ההקפות - יאמר את כל הסדר, יקיף כסא שעליו מונח ספר תנ"ך, ויחזיק בידו ספר חת"ת או תניא. מובן שאם שומע או יכול לראות ציבור שמתפללים בחצר, ברחוב או במרפסות וכיו"ב, ינהג כך בזמן ההקפות של הציבור, וכך ראוי לנהוג אם יודע את זמן עריכת ההקפות במניין סמוך כדין יחיד שמתפלל בביתו שמכוון תפילתו לזמן שמתפללים בציבור.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
500 צפיות -
האם מותר לעשות את המצוה בליל שמחת תורה?
לילה זה הוא מהלילות שע"פ קבלה נכון להימנע מהם באם זה לא ליל טבילה, אך מן הדין הדבר מותר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
422 צפיות -
כיצד ניתן לקיים השנה - תשפ"א - את מנהג ישראל שכל אחד יעלה לתורה בשמחת תורה?
מאחר ותנאי המקום והזמן אינם מאפשרים פיצול למניינים נוספים, קריאה כמה פעמים וכו' - הרי שהעצה היא כפי שנהוג בבית רבינו [ובכך נרוויח גם את עניין ההתקשרות ל'תל תלפיות' בפרט השנה שרבים מאד אינם יכולים לעלות ליראות וכו']: עולה אחד יעלה ויברך ע"י ספר התורה, ואילו כל שאר הציבור, יצטרפו כל אחד לעליה (כהנים ולוויים יחד עם הכהן והלוי, וישראלים - עם שאר הקרואים), ויברכו את ברכות התורה. (יש לציין כי המנהג שנוהגים בשנים האחרונות, לזרוק גארטל וכד' שנגע בס"ת לעבר העולים במקומם - אינו מוסיף מבחינה הלכתית, ולא נהגו בו במהלך עשרות השנים במעמד הרבי מה"מ). לכבוד שמח"ת גם מי שאינו רואה ואינו יכול לראות בפועל את הכתב שבס"ת - כגון במנייני מרפסות ובתים - יכול לעלות לתורה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
544 צפיות