
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם ניתן לקדש את הלבנה בליל שבת?
-
אדם שחייב כסף לאדם שלא עשה כלל פרוזבול, האם לאחר שנת שמיטה החוב מבוטל?
-
איזה סוג של אנשים נכנסים בתוך קטגוריה שצריכים את הכסף של פדיון כפרות?
מי שזקוקים לעזרה כלכלית (עניים), בפרט ל(צרכים השוטפים ו)הוצאות החגים.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
367 צפיות -
איך נוהגים בברית ביום הכיפורים?
מלים לפני 'אשרי' של תפילת מוסף, מברכים על כוס יין כרגיל ונותנים לתינוק לטעום מהיין, חוץ ממה שנותנים לתינוק בכל ברית כשאומרים " בדמייך חיי". אם הברית לא בבית הכנסת מלים אחרי שמחזירים את הספר תורה, וכשיחזרו לבית הכנסת יאמרו איזה מזמור תהילים קדיש ומוסף.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
25 צפיות -
האם כופלים הודו בהלל רק אחר ג' הפסוקים "יאמר נא", או גם אחר הפסוק הראשון "הודו"?
רק אחרי ג' הפסוקים יאמר נא, והסדר הוא שהש"ץ אומר הודו וכל הקהל עונה הודו וממשיכים ואומרים יאמר נא, הש"ץ אומר יאמר נא והוא וכל הקהל עונים הודו, והקהל ממשיך יאמרו נא וכו'.
לעמוד השאלה297 צפיות -
באיזה יד איטר יד צריך להחזיק את כוס הקידוש?
-
האם מי שלא שומר שבת, יכול להיות שליח ציבור?
לכתחילה ראוי למנות שליח ציבור ירא שמים המדקדק במצוות, כשאין ברירה אפשר.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
119 צפיות -
מי שלא אמר את ספר התהילים כנהוג בשבת מברכים, האם יכול להשלים זאת עד ראש חודש?
-
חתיכת שומן ללא בשר ממש שלא נמלחה ואין בה שום סימן של דם, האם מותר לבשל ולאכול אותה ללא מליחה?
-
האם מותר ללמוד שניים מקרא ואחד תרגום, תוך כדי קריאת התורה?
מעיקר ההלכה, יש מקום להתיר. אבל מצד פנימיות העניינים זה לא רצוי כלל.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
416 צפיות -
האם מותר לשוחח בשבת עם פסיכולוג, בקשר לאחד מבני המשפחה?
-
האם בכל כניסה לסוכה מברכים "לישב בסוכה"?
ברכת "לישב בסוכה" מברכים כאשר נכנסים לסוכה לאכול לחם או כל מאכל שברכתו "מזונות". כמות האכילה הקובעת לעניין ברכת "לישב בסוכה" היא בכמות קצת יותר מכביצה פת או מזונות. שיעור זה של כביצה יש לשער בנפח של 56 סמ"ק. אדם שאכל וברך "לישב בסוכה" ולאחר מכן יצא מהסוכה, אם חזר לאחר שעתיים, צריך לברך שוב אם רוצה לאכול פת או מזונות. וכן אם היה בדעתו לצאת לזמן ארוך, גם אם לבסוף חזר אחרי כמה דקות, מברך שוב "לישב בסוכה". אולם גם כשנמצא באמצע סעודתו, אם נכנס לסוכת חברו אפילו אם היא סמוכה לסוכתו כדי לשהות שם, מעיקר הדין יש לו לברך "לישב בסוכה", ולכתחילה ראוי שיאכל שם מיני מזונות כדי לברך "לישב בסוכה" ללא חשש.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
153 צפיות -
האם מותר להתיר נדרים בשבת?
אין להתיר נדרים בשבת שלא לצורך השבת, יש אומרים משום "טרחא", ויש אומרים משום "ממצוא חפצך". מותר להתיר נדרים לצורך השבת עצמה, או כאשר חייבים להתיר אותם מייד.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
493 צפיות -
האם מותר בערב שבת בתשעת הימים, לטעום מעט מהבשר של שבת, לדעת אם צריך לתקן?
-
האם מותר להשתמש בשבת בעט שנמחק אחרי פחות מ24 שעות?
אסור לכתוב בשבת גם כתב שאינו מתקיים, ולכן גם בעט מחיק שהכתב לא נשאר, אסור לכתוב בשבת.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
4 צפיות -
מצאתי בפסח בין המצות מצה כפולה או נפוחה האם להשאיר בצד או לשרוף, והאם בשבת מותר להפריד את החלק מבין המצות?
מדברי אדמוה"ז עולה שצריך להחמיר ולנהוג בזה כחמץ לכל דבר. (לשרוף בלי ברכה) וכן לדבריו אין בזה בעיה של בורר בשבת ויום טוב.
לעמוד השאלה109 צפיות -
כאשר פדיון הבן חל ביום שישי עשרה בטבת כיצד ינהגו?
עושים את הפדיון ביום התענית ואת הסעודה בלילה שאחריו יחד עם סעודת השבת. אך הכהן יברך על הכוס מיד אחר הפדיון ויתן לקטן שהגיע לחינוך לשתותו.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
180 צפיות -
פתח שאי אפשר לשים בתוכו את המזוזה, מה אפשר לעשות?
הנכון ביותר הוא לחקוק חקק בתוך חלל הפתח, שיהיה פחות מטפח ולשים בתוכו. אם לא אפשרי להצמיד לו מזוזת הפתח ולשים עליה, או לשים במסגרת של המשקוף סמוך לחלל הפתח בלי ברכה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
229 צפיות -
אדם שהתנדנד אחורה עם הכיסא תוך כדי הישיבה בו והוא נשבר, האם זה נחשב כמו 'מתה כדרכה' ויהיה פטור או שזה לא כדרכה ואז יהיה חייב בתשלום?
הכסא לא מיועד כדי להתנדנד עליו. אם כן אין זה נקרא "מתה מחמת מלאכה" אלא כמו כל נזק אחר.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
582 צפיות -
כאשר יש שמונה עונים, ועוד אחד שמתחיל שמונה עשרה ביחד עם הש"ץ, מותר להתחיל חזרת הש"ץ?
אף שרבים מהפוסקים מתירים באופן זה, מדברי אדמוה"ז עולה שצריך תשעה שיכוונו לברכות ויענו "אמן" בפועל ממש.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
412 צפיות -
האם ניתן להשתמש ברצועות שהיו בשימוש בתפילין של ר"ת לתפילין של רש"י?
אין לעשות כן. (רק בשעת הדחק, אם קרה פעם אחת שאין לו דרך להשיג תפילין / רצועות אחרות, יכול לעשות כן, אך להפך - דהיינו להשתמש ברצועות של תפילין של רש"י לתפילין של ר"ת, אסור בכל מקרה).
לעמוד השאלההרב אייל פלד
619 צפיות -
האם ניתן לעשות קידוש, כשמחזיק את הכוס ביד עם כפפה?
-
מתי מתחילים לומר את מזמור לדוד ה' אורי בתפילה?
-
האם מותר לכתחילה לחבר 2 קרשים קצרים באמצעות ברגים, ובכך ליצור קרש אחד ארוך, ועליו להעמיד את הסכך ?
-
האם ניתן להתיר נדר בלי לדעת מהו הנדר שמתירים?
באופן כללי לא ניתן להתיר נדר שלפחות אחד המתירים לא יודע מהו הנדר. אלא שיש מצבים מסויימים שבהם ניתן להתיר נדר גם בלי פירוט הנדר, בפרט כשמתירים את הנדר ע"י "פתח".
לעמוד השאלההרב אייל פלד
152 צפיות -
האם צריך לברך על התפילין של ר"ת?
לא, מניחים תפילין ר"ת לאחר התפילה ללא ברכה, כדאי ונכון שלא להפסיק בין תפילין של רש"י שמברכים עליהם להנחת תפילין ר"ת.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
144 צפיות -
האם מותר בשבת להזיז חפץ שהוא מוקצה, באמצעות הנחת חפץ אחר עליו שאינו מוקצה?
אין שום אפשרות לעשות כך בשבת, ההיתר הוא שמניחים דוקא לפני שבת, חפץ היתר יותר חשוב ליד החפץ האסור וכך ניתן לטלטל את שניהם יחד.
לעמוד השאלה12 צפיות -
יש בעיה הלכתית לישון לבד בבית?
אמנם לפי דברי הזוה"ק האיסור על כך קיים גם כיום. אלא שמכל מקום בשולחן ערוך אדמו"ז משמע שהאיסור הוא רק בבית אפל. אם כן כשיש אור בבית, אין איסור. וכך נמסר ע"י המזכירים והמשב"ק שהשיב הרבי מה"מ לגבי לינה שלו בביתו אחרי הסתלקות הרבנית ע"ה, שישאיר אור. כמו כן יש להקל כשמדובר בבניין מגורים שיש בו עוד דירות. מסופר על חסידים (דוגמת ר' מענדל פוטרפס) שהקפידו לא לישן יחידי בכל אופן. (ואולי משום שלא היה בניין דירות) בבית הנמצא במקום מבודד ושומם, נראה שיש להיזהר בכל אופן. אם יש בבית אפילו תינוק בן יומו, אין איסור.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
1240 צפיות -
מי שאכל אוכל מקולקל צריך לברך ברכה אחרונה?
אם הוא מקולקל לגמרי שאינו ראוי כלל לאכילה, פטור מברכה ראשונה ואחרונה, אבל אם הוא לא מקולקל לגמרי, צריך לברך.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
373 צפיות -
כאשר שני צדדים מסכמים ללכת לדין תורה, מי קובע את הבית דין? התובע או הנתבע?
מצד הדין, התובע הולך אחר הנתבע לבית הדין הסמוך אליו או המקובל עליו, אלא אם יש בית דין בעיר או בקהילה ששניהם כפופים אליו.
לעמוד השאלה381 צפיות -
האם מותר לענות אמן על ברכה של אדם אחר, כשאני לפני נטילת ידיים שחרית?
-
האם מותר להחליף שרוכים לנעליים בשבת?
מותר בשבת להחליף שרוכים לנעליים שכבר היו בשימוש, אך אין להכניס שרוכים לנעליים חדשות משום מתקן כלי.
לעמוד השאלה309 צפיות -
אכלתי מזונות לפני כשעה, לא ברכתי ברכה אחרונה, וכעת אני במרחק רבע שעה משם, האם עדיין ניתן לברך? ומה הדין אחרי שעתיים?
אחרי שעה ניתן לברך. אך אחרי שעתיים לא ניתן, אלא במקרה שמרגישים עדיין שובע כתוצאה מהאכילה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
1163 צפיות -
האם מותר לכתחילה לאכול ''המוציא'' בלי נטילת ידיים, עם מפית או שקית בלי לגעת בלחם עצמו?
וודאי שלא. אדמו"ר הזקן כותב ש"אין שום צד היתר בעולם" אלא רק ש"יש מקילים" למי שנמצא בדרך ואין לו דרך להשיג מים במרחק נסיעה גדול, לעטוף את 2 הידיים (לא רק את הלחם!) ולאכול. זוהי מציאות מאד לא שכיחה כיום, שבמרחק נסיעה של יותר משעה לא ניתן יהיה להגיע למים.. וגם לשאר הפוסקים, אין מי שמתיר זאת שלא בשעת הדחק הגדולה כנ"ל.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
117 צפיות -
מהו השלב הנכון בנסיעה לומר תפלת הדרך?
תפילת הדרך נאמרת אחרי היציאה מן העיר - 72 אמה (כ-35 מטר) אחרי הבית האחרון של עיר זו. ולכתחילה יש לומר את תפילת הדרך לפני שהספיק להתרחק כשיעור פרסה (3.840 ק"מ) מעיר המוצא. ובדיעבד כל עוד יש מרחק של פרסה עד עיר היעד שאליה רוצה להגיע, יכול לאומרה. ואם נכנס בתוך פרסה סמוך לעיר היעד, לא יאמרנה עוד.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
465 צפיות -
כאשר יש לי באותו יום כמה נסיעות לכמה מקומות שונים, עליי לברך תפילת הדרך בכל נסיעה ונסיעה?
אם יודעים מראש שיהיו כמה נסיעות באותו יום, מברכים תפילת הדרך רק פעם אחת (בנסיעה הראשונה).
לעמוד השאלההרב אייל פלד
328 צפיות -
מהי ברכתם של וופלים ואובלטים?
עיסה (העשויה מקמח ומים) שבלילתה רכה מאד ונאפתה בצורה דקה מאוד (כגון "וופלים" או "אובלטים")- ברכת המאפים היא מזונות לכו"ע. וגם בשיעור קביעת סעודה- מעיקר הדין ברכתם "מזונות", אלא שיש לחוש להחמיר ולא לאכול מהם שיעור ד' ביצים (230 סמ"ק) כששבע מהם אלא לאחר שיברך 'המוציא' על לחם גמור תחילה. ובימינו ישנם וופלים המיוצרים בשיטות מחודשות ואינם נעשים מעיסה, אלא בתהליך של חימום מיוחד שגורם לקמח להתנפח ולהדבק עד שמתקבלת צורה הדומה לוופלים רגילים. ויש הטוענים שהאוכלם מברך "שהכל" כדין האוכל קמח, אולם למעשה נראה שאפשר לברך עליהם "מזונות" וכן נוהגים.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
590 צפיות -
האם מותר לאדם לאכול אוכל שנחשב כאוכל שאינו בריא?
על פי ההלכה, האדם נדרש לשמור על בריאותו, ולא לעשות דברים המסכנים את בריאותו, יחד עם זה כתבו הפוסקים שהאיסור הגמור הוא על עשיית דבר שמסכן מיידית ובוודאות את האדם. הנזק באוכל לא בריא הוא נזק לא ברור ואינו מיידי אלא נזק מצטבר. לכן ההתייחסות הנכונה לאכילת מאכלים לא בריאים היא כמו שכתב הרמב"ם: "יש מאכלות שהם רעים ביותר עד מאד וראוי לאדם שלא לאוכלן לעולם.." - בלשון ראוי ולא בלשון איסור או חובה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
415 צפיות -
האם מותר לומר 'שבת שלום' במקווה?
אסור לומר בבית המרחץ בחדר הפנימי שכל העומדים שם ערומים את המילה ”שלום” (כשמתכוון לעניין השלום), מפני ש”שלום” הוא שמו של הקב”ה, אבל בחדר הלבשה, שקצת מן העומדים שם הם לבושים וקצתם ערומים, מותר. ויש שכתבו שגם את המילה ”שבת” אין לומר בבית המרחץ.
לעמוד השאלה666 צפיות -
מי שבמזיד לא התפלל עד סוף זמן תפילה, האם בכל אופן יכול ללמוד חסידות ורק אז להתפלל?
לימוד חסידות לפני התפילה הוא חלק בלתי נפרד מהתפילה וכל זמן שיש לאדם חיוב להתפלל, יש עליו חיוב ללמוד חסידות לפני התפילה. לכן בנידון דידן- אם זה עדיין לפני חצות, צריך ללמוד. לאחר חצות, הפסיד את תפילת שחרית אם היה מזיד, ובשוגג - יתפלל תשלומים.
לעמוד השאלה1561 צפיות -
האם מותר לצורך אוכל, להפעיל אצלי בבית מיקסר או בלנדר מרעיש, בשעת לילה מאוחרת, שיתכן ויפריע לשכנים?
אף שבהרבה מקרים השכנים לא יכולים לכפות על שכנם לא לעשות רעשים כאלו, אך כיוון שעשיית רעש בשעות שאנשים ישנים מפריע להם לישון, הרי הם כחולה ויכולים למחות על הרעש.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
116 צפיות -
האם מותר בשבת לקחת בגדים מתוך ערימת בגדים ולסדר אותם בארון?
אם לוקחים כל בגד באופן סתמי מהערימה "לצורך קיפול" הבגד באופן המותר בשבת, "ולא" בכדי לברור ולמיין לסוגים, ואגב הקיפול מניחים כל בגד לאחר מכן במקומו הראוי, מותר.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
499 צפיות -
אישה שהיא איטרת יד, באיזה יד מדליקה נרות שבת?
-
האם נהוג לתת צדקה לפני הדלקת נרות, והאם הצדקה צריכה להיות לקופה מסוימת?
מנהג נשי ובנות ישראל לתת צדקה לפני הדלקת נרות, נהוג לתת את הצדקה לקופת רבי מאיר בעל הנס - כולל חב"ד.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
392 צפיות -
מה מברכים על לחם מטוגן - פרנץ' טוסט?
ברכתו המוציא, הטיגון במעט שמן וכן התיבול לא משנים את ברכתו מברכת לחם רגיל.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
364 צפיות -
אישה שהדליקה נרות שבת ושכחה לברך עליהם, מה הדין?
אם שכחה לברך בשעת הדלקת נרות, תברך מיד כשתיזכר, ואפילו בלילה, בנוסח "על הדלקת הנר".
לעמוד השאלההרב אייל פלד
91 צפיות -
האם יש עניין לפתוח הרבה עמודים בספר תורה בשעת הגבהת התורה?
אין עניין, המגביה פותח את ספר התורה שיראו שלושה עמודים, יש מקום לומר דוקא שלוש ולא יותר, ויש אומרים שניתן יותר אך הכל לפי כח המגביה, ובודאי יש להישמר מאוד בכבוד ספר התורה, ולהימנע מכל חשש בזיון חלילה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
496 צפיות -
בעל עסק גבה ממני סכום כסף גבוה שלא כדין, ואחרי זמן ארוך והרבה עגמת נפש החזיר לי אותו, וכפיצוי נתן לי בנוסף שובר זיכוי בעסק שלו, האם יש כאן חשש ריבית?
-
אם ברכתי על עוף ואורז, וכעת אני רוצה לאכול עוד דבר מאכל שברכתו שהכל, האם עלי לברך שוב שהכל על המאכל הנוסף?
אם מדובר על מאכל מאותו סוג ממש - וכמובן גם עם אותה ברכה, אין צורך לברך שוב. אם זה סוג אחר, אבל מאותו מין - למשל שני סוגי גבינה או שני סוגי משקין - אם יש עדיין מהמין הראשון שברכת עליו, אין צריך לברך. אם נגמר המין הראשון - אם המין השני היה מונח לפניך בשעה שברכת על המין הראשון, או שבשעת הברכה הייתה דעתך גם על המין השני, אין צריך לברך. אם מדובר בשני סוגים שונים, כגון דג ושתיה - רק אם הייתה דעתך עליו או שהיה מונח לפניך, אין צריך לחזור ולברך. כל זה הוא לאחר מעשה. אבל מפני שיש בזה מחלוקת- לכתחילה טוב להיזהר שיהיה דעתו בשעת הברכה על כל מה שיביאו לו אחר כך.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
24 צפיות -
איך מכשירים סכין שנאסרה (בשר וחלב)?
אם חתכו בה איסור שניצלה באש, צריך ליבון. אם חתכו בה תבשיל עם רוטב, צריך הגעלה. אם מדובר בסכין עם ידית פלסטיק- אי אפשר ללבן. גם להגעיל לא כדאי. במקרה הצורך יהיה ניתן להגעיל באופן ששורים את הסכין בחומר פוגם כגון אקונומיקה, ואח"כ מגעילים ברותחים.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
852 צפיות