
לכל הרבנים

הרב שלום דובער טאלר
מורה-צדק וראש כולל, אור יהודה וחבר מכון הלכה חב"ד
הרב טאלר מכהן כמורה צדק בקהילת חב"ד באור יהודה שליח וראש כולל לחסידות בעיר.nהוסמך לרבנות בישיבת תות"ל המרכזית 770 ע"י ראש הישיבה הגה"ח שניאור זלמן לבקובסקי. לאחר חתונתו, שקד על לימודיו בחינוך והוראה והתמחה בהלכות טהרת המשפחה ועשה שימוש אצל המומחה הנודע הגה"ח הרב דב טברדוביץ מורה צדק בכפר חב"ד. הרב טאלר משמש כמורה צדק מטעם הרבנות הראשית אור יהודה ודלתו פתוחה עבור אלפים מתושבי העיר וחברי קהילת חב"ד הנעזרים בהדרכתו ובעצתו ההלכתית. עוסק ברוב שעות היממה בחיזוק דרכי ה' וההלכה בקרב התושבים ומכהן כראש כולל לחסידות.
תכני הרב:
32 עלונים, 3 מאמריםשאלות ותשובות
-
מה עניינו של ליל הושענא רבה ומה מנהגיו?
נאמר בספר הזוהר, שעל-אף שגזר הדין נחתם ביום הכיפורים, ההוראה להוצאת הדין אל הפועל ניתנת בהושענא-רבה, שכל זמן שגזר הדין עדיין לא נכתב על שטר וניתן ביד השליחים להביאו לידי המוציאים לפועל, עדיין ניתן לפעול כדי לשנותו לטובה. כמו כן בהושענא-רבה נכתבות הפתקאות של גזר הדין, וניתנות ביד השלוחים היוצאים מבית הדין של מעלה להביאן לכל הממונים על הוצאת הדין לפועל. וכיוון שהשליחים עוד לא יצאו, עדיין ניתנת האפשרות להיטיב את גזר הדין. מסיבה זו נוהגים להיות ניעורים בליל הושענא-רבה, ולקרוא את כל ספר דברים הנקרא "משנה תורה", ומרמז על "משנה" החותם שנעשה בלילה זה. עפ"י הוראת כ"ק אד"ש מה"מ יש להוסיף במיוחד בשמחת בית-השואבה בליל הושענא רבה, ואף שהוא רק עד חצות הלילה, צריך לרקוד באופן של 'מועט המחזיק את המרובה'. לאחר חצות הלילה אומרים את כל ספר התהלים בציבור ובחגירת אבנט, ואין מאריכים באמירתו. לאחר כל ספר בתהלים אומרים את ה'יהי רצון' לליל הושענא רבה, ה'יהי רצון שלאחר צאת הלבנה'– המופיעים בסוף ספר התהלים ואומרים קדיש-יתום. המנהג הוא שהגבאים מחלקים תפוח עם דבש לכל הקהל, ונוהגים לאוכלו בסוכה שבביתו, או בסוכת בית-הכנסת. מכיוון שהתפוח טיבולו במשקה (דבש), לפני אכילתו צריך ליטול ידים כמו לסעודה – אך ללא ברכה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
833 צפיות -
שכחו לאכל את העירוב תבשילין בשבת, האם יש עניין לאוכלו במוצאי שבת?
-
האם מברכים שהחיינו על פומלה?
-
אכלתי בצלחת בשרית סעודה פרווה, כמה שעות עלי לחכות עד לסעודה חלבית?
-
ילד שהבר מצווה שלו בי"ב כסלו כך שעקב חול המועד סוכות אינו מניח תפילין שבוע מתוך החודשיים, מתי יתחיל להניח תפילין?
-
האם מותר בשבת להתנדנד על גבי ערסל המחובר לעץ?
ערסל שאינו מחובר ישירות לעץ אלא תלוי הוא על מוט שמחובר לעץ, מותר להשתמש בו בשבת, וזאת - רק כאשר העץ יציב ולא מתנדנד בשעת השימוש בו.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
67 צפיות -
בבית כנסת שנהוג שהכהנים לא עולים לדוכן לברך ברכת כהנים בימות החול, האם הכהנים צריכים לצאת כשאומר הש"ץ ברכת כהנים?
לא, רק כשיש כהן שעולה לדוכן ומברך, שאר הכהנים שלא מברכים צריכים לצאת בכדי שלא לעבור על ג' מצוות עשה (כאשר הש"ץ יקרא כהנים והוא לא יעלה), וכן בכדי שלא יחשבו שהם פגומים, אך אם אין אף כהן שעולה לדוכן (וממילא הש"ץ לא יקרא לכהנים) - יכולים להישאר בבית הכנסת.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
376 צפיות -
האם מותר לזרוע כמה סוגי פרחים באותו עציץ?
-
למדתי בשיעור שלא אוכלים ביצה שעבר עליה הלילה, האם האיסור חל גם על חביתה שעבר עליה הלילה?
-
מי שאכל בשרי האם מותר לו להסב ע"י האוכל חלבי?
אסרו חכמים לאכול מאכלי חלב, על אותו שולחן שמניחים עליו או שאוכלים עליו מאכלי בשר (בהמה או עוף) באותה השעה, וכן להיפך. ושני טעמים נאמרו בדבר: בכדי שלא יטעה אדם ויאכל ממאכלי הבשר שעל השלחן ביחד עם מאכלי חלב; ויש אומרים שהטעם לגזירה זו הוא מחשש שיגעו הבשר והגבינה זה בזה ונמצא אוכל בשר בחלב. אך מי שאכל מאכלי בשר ועדיין לא עברו שש שעות משסיים, מותר לו להסב על יד מי שאוכל מאכלי חלב.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
427 צפיות -
האם ניתן לצאת ידי הברכה במחשבה מבלי להוציאה בשפתיו?
לכתחילה צריך להוציא את הברכה בשפתיו באופן שלכל הפחות ישמענה המברך באוזניו. בדיעבד, אם הוציא את הברכה בשפתיו בלא שהשמיע אותה לאזניו, יצא ידי-חובה. ובברכת המזון שהיא מן התורה, אם לא ביטא את הברכה בשפתיו אלא רק הרהר בה, לא יצא ידי-חובה, ועליו לחזור ולברך, אך ביתר הברכות לא יחזור בכדי לא להיכנס לספק ברכה לבטלה. את הברכה יש לומר כשהפה נקי לגמרי כאמור: "יימלא פי תהילתך", ומי שהכניס לפיו משקה ללא ברכה, עליו לפלוט אותו. אולם במקרה שהמשקה הזה נחוץ ביותר, ואין לו עוד ממנו ולכן אינו יכול לפלוטו, בולעו ואינו מברך עליו, אלא יהרהר במחשבתו את הברכה כשהמשקה בפיו.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
34 צפיות -
אני בהריון מתקדם ומזיעה הרבה ואין לי הרבה חולצות במידה הנוכחית שלי. האם אני יכולה לכבס אותם בחול המועד? ואם כן ביד או במכונה?
-
קניתי רכב חדש, האם עלי לברך שהחיינו או הטוב והמטיב?
לא מברכים שהחיינו על רכב, אפשר לברך שהחיינו על פרי חדש ולכוון גם על הרכב.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
1209 צפיות -
האם פירות ממין שלא גדל בארץ אפשר לקנות בשוק ללא השגחה?
באם הפירות האלו הם ודאי מיובאים מחוץ לארץ מותר לקנות. על הרבה מהפירות יש מדבקה, כמובן שיש פירות שצריך לקלף את הקליפה מחומר שמורחים עליו.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
354 צפיות -
שתיתי נס קפה אחרי כמה זמן אפשר לאכול בשרי?
-
מלח בצלחת שלוקחים ממנו לבשרי ונמצא על שולחן שיש בו בשרי האם אפשר לטבול בו דבר חלבי חם?
-
האם בקביעות של' מנחם אב חל בשבת, יש עניין של 'תוקעין להתלמד' ביום שישי?
-
מה הדין כאשר נזלו טיפות חלב קרות לתוך תבנית עוף קרה בתוך המקרר וטיפות החלב נגעו בעוף?
יש לשטוף היטב את העוף, באם לא ניתן לשטוף יש לקלף את המקום שנגע בחלב.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
154 צפיות -
האם ניתן להעלות לתורה שני קרובי משפחה עליה אחר עליה?
אין להעלות אחים או אב ובנו אחד אחר השני (וי"א גם נכד עם אבי אביו). שאר קרובים אין בעיה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
416 צפיות -
מה סדר התקיעות באלול לפי מנהגנו?
-
האם כאשר חל יום כיפור בשבת (כמו השנה) אומרים אבינו מלכנו בערב יום כיפור?
-
האם אפשר לתת לתופרת גויה בגדים לתיקון, כאשר יש סיכוי שהיא תעשה זאת בשבת?
כאשר נותנים לה את הבגד בזמן כזה שמאפשר לה לתקן את הבגדים לפני שבת או אחר השבת מותר, אף אם היא מעצמה תבחר לבסוף לעבוד בשבת, אך אם מביאים קרוב לשבת ומבקשים שהבגדים יהיו מוכנים למוצאי שבת מיד - אסור.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
411 צפיות -
מה מברכים על פרי הקובו?
-
חל ליל טבילה בלילה ראשון של ראש השנה. האם טובלת?
-
האם ראוי לכתוב את פרשת הקטורת על גבי קלף, או שעדיף להימנע מכך?
-
נשפכו מים קרים שיצאו מהפשרת בשר לתוך כוס חלבית מחרסינה שהיה בה היום קפה חם, מה דין הכוס?
-
האם כשברית המילה נדחית, ניתן לעשות פדיון הבן לפני הברית?
אכן, צריך לעשות את הפדיון בזמנו גם אם עדיין התינוק לא מהול. אלא שאם הברית ופדיון הבן יוצאים באותו יום (כגון שהרופאים קבעו שאפשר למולו ואין סכנה בדבר), ברית המילה קודמת, אבל במקרה שהברית נדחית, אין לדחות את הפדיון.
לעמוד השאלה716 צפיות -
האם מותר בליל ניטל לעשות שיעור בנושא הבית היהודי?
-
באיזה אופן מותר לכתוב בחול המועד?
-
האם אפשר לצחצח שיניים בצום גדליה?
-
אם שכח ואמר עושה שלום במקום עושה השלום האם חוזר לראש התפילה ?
-
עד מתי ניתן להשלים את הקידוש של שבת?
מי ששכח ואכל קודם קידוש עליו לקדש ואפילו לאחר כמה שעות מכניסת השבת, וכל עוד ולא יצאה השבת עליו לעשות קידוש מיד שנזכר. אלא שלכתחילה אסור לטעום כלום ואפילו מים משהגיע זמן הקידוש, אף שבשאר מצוות התלויות בזמן התירו שתייה או טעימה לפניהן, בקידוש החמירו משום שעיקר מצות הקידוש היא בסמוך לכניסת השבת. אך כאמור בדיעבד ניתן להשלים את הקידוש עד צאת השבת מיד שנזכר, ואסור לו לטעום דבר עד שיקדש, וכשמשלים הקידוש ביום ישמיט את פסוקי "ויכולו".
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
177 צפיות -
אני רוצה להכין 'ברבצק' למשחק, צריך לשים קמח ומים, ואבקה שנקראת 'קרם טרטר', לאבקה אין הכשר. האם מותר לבשל את זה בסיר מהמטבח?
אין לבשל את זה בסיר של המטבח. קרם טרטר עשוי מחומצה שעל דפנות חבית יין, ויכולה להיות בעיה של יין גויים.
לעמוד השאלה386 צפיות -
האם ישנו אורך מינימלי שהגארטל צריך להגיע?
-
מה הנוסח שנוהגים לומר בעת ניחום אבלים?
-
בתפילת תשלומין צריך להתפלל את כל התפילה או רק את תפילת שמונה עשרה?
-
האם ילד שעוד חודש בר מצוה יכול לתקוע לאנשים בשופר בחודש אלול (כיון שזהו מנהג ולא מצוה מהתורה)?
-
האם מותר בחול המועד להשקות גינה?
-
האם יש עניין שיתפללו הנשים ערבית של שבת קודם הקידוש?
נאמר: "זכור את יום השבת'", וביארו הפוסקים שחיוב קידוש בשבת הוא מן התורה, אלא שכבר בתפלה בה מזכירים קדושת השבת יוצאים ידי חובת קידוש דאורייתא, ואילו הקידוש שעל הכוס לאחר התפלה הנו מדרבנן. ולכן היו שכתבו שאשה שלא התפללה בליל שבת נותר חיובה מדאורייתא, ואילו הבעל המוציאה ידי-חובת קידוש לאחר תפלת ערבית, רמת חיובו היא מדרבן, ומשום-כך הורו לכתחילה שיתפללו אף הן בליל שבת קודם הקידוש, אלא שלמעשה נהוג שאין חוששים לכך ואשה שלא התפללה ערבית יכולה לצאת מהקידוש של בעלה, וכמה טעמים נאמרו בדבר.
לעמוד השאלה176 צפיות -
האם יש עניין שלא לומר דברי תורה בראש השנה, בסעודת הלילה הראשון?
-
האם אשה שמתפללת בבית בחג הסוכות מברכת על ההלל בשם ומלכות?
-
מה זה ליל ניטל, ומתי הוא חל?
יום חגא של הנוצרים, בלילה שבין 24 ל-25 בדצמבר. אחרי השקיעה עד חצות, לא לומדים כדי לא לתת כוח לקליפות.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
3429 צפיות -
האם אתרוג שנפל לו העוקץ, פסול?
אם נשאר מהעוקץ כל שהוא ועי"ז הוא ממלא את גומת העוקץ כשר, אך אם ניטל כולו ונשאר גומא במקומו -פסול.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
851 צפיות -
האם מותר לישון אחר הצהריים בראש השנה?
נוהגים שלא לישן ביום ראש השנה, כדי שלא יישן מזלו, והיושב ובטל הרי זה כישן, ויש נוהגים לישן אחר חצות היום.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
283 צפיות -
האם הכוונה מעכבת בברכה?
בעת אמירת הברכה יש להיזהר להתרכז ולהבין את כוונת הברכה שמברך בה את ה', ולא יהיה לבבו פונה לדבר אחר בעת שמוציא בשפתיו את מילות הברכה. התיבות הנחשבות כעיקר הברכה הן: "ברוך", הזכרת שם ה', וכן הזכרת המלכות בברכה "מלך", וכן הזכרת הדבר שמברך עליו כגון "בורא פרי האדמה" או "שהכל נהיה בדברו" וכן בברכות המצוות – הזכרת המצווה אותה מקיים. אלא שבדיעבד יצא ידי חובת הברכה גם אם לא כיון בה אלא רק אמרה.
לעמוד השאלה439 צפיות -
בן ארץ ישראל השוהה בחו"ל בז' מרחשוון מתי יתחיל לשאול גשמים?
התחלת שאלת הגשמים בז' במרחשוון נתקנה רק בארץ ישראל, מפני שבה גדל הצורך למים. אולם בבבל בה אין צורך דחוף כל כך לגשמים קבעו לשאול גשמים 60 יום לאחר תקופת תשרי וכך נהוג בחוץ לארץ. ודנו הפוסקים אודות בן ארץ ישראל השוהה בחו"ל בז' מרחשוון מתי יתחיל לומר "ותן טל ומטר". ולמעשה הכריעו פוסקים רבים שכל עוד שוהה הוא בחו"ל, עדיין אומר "ותן ברכה" כבחו"ל, אולם מיד כששב לארץ מתחיל לשאול גשמים. ואם היה בארץ ישראל בז' מרחשוון ונסע לחו"ל בזמן שעדיין לא שואלים גשמים, שואל גשמים בתפלתו בלחש, וראוי שלא ייגש כשליח ציבור בחו"ל, ואם בכל זאת ניגש - אומר בתפלתו בלחש "ותן טל ומטר", אך בחזרת הש"ץ יאמר "ותן ברכה".
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
425 צפיות -
האם מותר ללמוד חסידות בליל ניטל?
-
האם מותר לשטוף את הפה עם מי פה בשבת, למרות שזה יוצר ריח חדש?
-
ברכתי מזונות על פיצה, ואחרי שאכלתי התברר שהפיצה הייתה "המוציא", האם לברך ברכת המזון?
-
האם מותר לכבס בגדים בתשעת הימים, על מנת ללובשם לאחר תשעת הימים?
אין לכבס בגדים בתשעת הימים, גם כאשר לא לובשם בתשעת הימים, כיוון שיש בעיה בעצם הכיבוס בימים אלו.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
3597 צפיות
רבנים נוספים

הרב משה קורנווייץ
תכני הרב:
244 עלונים, 89 Courses, 2 חדשות, 14 מאמרים, 1 תוכן רבראה עוד >

הרב מנחם כהן
תכני הרב:
198 עלונים, 16 Courses, 3 חדשות, 8 מאמרים, 5 שו"ת מורחבותראה עוד >

הרב מיכאל שלמה אבישיד
תכני הרב:
190 עלונים, 4 Courses, 1 מאמרראה עוד >

הרב דניאל גראבסקי
תכני הרב:
165 עלונים, 1 Courseראה עוד >

הרב יוסף יצחק זלמנוב
תכני הרב:
64 עלונים, 20 מאמריםראה עוד >

הרב שלמה יצחק פראנק
תכני הרב:
109 עלונים, 3 Courses, 7 מאמריםראה עוד >

הרב יצחק איתן מזרחי
תכני הרב:
81 עלונים, 33 מאמריםראה עוד >

הרב יהושע ליפש
תכני הרב:
87 עלונים, 6 Coursesראה עוד >